یزدفردا:معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اجرای طرح ملی گفت و گوی خانواده در ۳۱ استان کشور، افزود: نتایج این طرح نشان می دهد مهارت های ارتباطی و ضرورت آموزش این مهارت ها برای جوانان ایرانی بسیار اهمیت دارد.

 به گزارش یزدفردا نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست مدیران حوزه زنان و خانواده خراسان شمالی و سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه با تاکید بر توجه ویژه دولت دوازدهم به مساله زنان و خانواده، اظهار داشت: در این راستا بحث عدالت جنسیتی در دو سطح کلی و اختصاصی به استان ها ابلاغ شده که مبنای حرکت ما در برنامه ها است.

وی با اشاره به مشکلات زنان در حوزه شاخص های بهداشتی، افزود: مباحث بهداشت باروری و پیشگیری از محورهای مهمی است که نیازمند توجه ویژه است.

وی در خصوص فاصله داشتن خراسان شمالی با شاخصه های ملی در حوزه آموزش عالی زنان نیز گفت: این شکاف در استان مطلوب نیست ولی شاید فرصتی مناسب برای مهارت آموزی و فعالیت بیشتر در حوزه استارتآپها باشد تا مهارت های زندگی و فردی را برای دختران جوان توسعه دهیم.

ابتکار افزود: هم اینک در بسیاری از استان های کشور حضور زنان در آموزش عالی بالا است ولی میزان بیکاری دختران تحصیلکرده نیز بالا است که نشان می دهد باید به دنبال افزایش مهارت ها و مشارکت اجتماعی و اقتصادی جامعه زنان بود.

وی در رابطه با افزایش توان و مشارکت اقتصادی زنان نیز گفت: در این رابطه طرحی با همکاری وزارت کار و جهاد دانشگاهی در حال اجرا است که به طور خاص روی سوادآموزی زنان سرپرست خانوار و روستایی و عشایری کار می کند.

وی افزود: تا کنون تنها در استان خراسان شمالی ۱۰۰ نفر آموزشگر تربیت شده اند که این نیازمند گسترش است تا فاصله و شکاف سوادآموزی را برای دختران روستایی کمتر کنیم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به موفقیت طرح تاب آوری اجتماعی در خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: برای ادامه این طرح و وسیع تر کردن گستره آن موافقت نامه ای با استان در حال اجرا است.

وی با اشاره به توجه دولت به افزایش مشارکت مردمی و جامعه مدنی، اظهار داشت: در این راستا برنامه حمایت قانونی و حقوقی از سازمان های مردم نهاد را در دستور کار داریم که در این رابطه لایحه مشارکت اجتماعی مساله بسیار مهمی است زیرا حمایت دولت از این سازمان ها باعث بسط کمی و کیفی این سازمان ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم در زمینه توان افزایی سازمان های مردم نهاد نباید از موضوع خانواده و محیط زیست غافل شد، خاطرنشان کرد: هم اینک طرح رد پای آب در استان های مختلف کشور در حال اجرا است که علاوه بر آموزش و شبکه سازی بین زنان و تشکل ها طرح اصلاح الگوی مصرف آب و انرژی نیز آغاز شده است.

ابتکار با تاکید بر اینکه متاسفانه در کشور ما الگوی مصرف پایدار نیست، اظهار داشت: وقتی وضعیت مصرف خود را در کشور با بسیاری کشورهای ثروتمند مقایسه کنیم متوجه می شویم که ما در بخش های مختلف مصرف بالایی داریم.

وی افزود: مطالعات نشان داده که در کشور ما یک سوم غذایی که کشاورز با زحمت تولید می کند از مزرعه تا سر سفره های مردم به هدر می رود که نشان می دهد یک سوم انرژی که برای تولید غذا مصرف می شود به هدر رفته در حالی که بخش مهم آن توسط خانواده ها قابل اصلاح است.

وی با اشاره به تاثیرگذاری نوسانات قیمت بر بهینه شدن مصرف سبد خانوار، خاطرنشان کرد: این امر همچنین باعث کمتر شدن زباله در مراکز استان و کاهش میزان پسماند تولیدی با افزایش حساسیت روی این مسائل شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه در سفر قبلی به خراسان شمالی، طرح گفت و گوی ملی خانواده به عنوان یکی از مولفه های اصلی پیشرفت عملیاتی شد، اظهار داشت: باور داریم بدون خانواده موفق، اقتصاد موفقی نداریم و نسل آینده نیز موفق نخواهند بود، بنابراین طرح تحکیم خانواده از ماموریت های اصلی در سیاست های کلی ابلاغی رهبری است.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی گفت و گوی خانواده در ۳۱ استان کشور، افزود: نتایج این طرح نشان می دهد مهارت های ارتباطی و ضرورت آموزش این مهارت ها برای جوانان ایرانی بسیار اهمیت دارد.

وی یادآور شد: مرحله دوم این طرح نیز توسط انجمن جامعه شناسی ایران در حال اجرا است اما ضرورت ایجاب می کند که این طرح با مشارکت دانشگاهیان و سازمان های مردم نهاد و فعالان اجتماعی نیز توسعه داده شود تا در خانواده ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از این طریق مهارت های اجتماعی خانواده های ایرانی بیشتر تقویت و حفاظت شود.

ابتکار در خصوص دستور استاندار خراسان شمالی به فرمانداران مبنی بر تشکیل شورای مشورتی زنان و خانواده نیز گفت: یکی از محورهای اصلی این شورا باید موضوع گفت و گوی ملی خانواده باشد زیرا که آحاد جامعه در این رابطه مسئولیت دارند تا جامعه رو به تعالی و پیشرفت بگذارد.

در این نشست شماری از زنان خراسان شمالی به نمایندگی از گروه های مختلف به بیان مشکلات زنان در بخش های مختلف استان پرداختند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا