یزدفردا:صبح امروز در مراسمی با حضور سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی خط انتقال باطله های شرکت معدنی املاح ایران به پهنه معدنی تالاب میقان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، استاندار مرکزی در این مراسم با اشاره به وجود ۵ میلیون تن  باطله انباشته شده در حاشیه  تالاب میقان گفت: درسال گذشته یک میلیون تن از این باطله ها منتقل شد و امسال نیز باید بیش از یک میلیون تن باطله از این منطقه انتقال یابد.


سید علی آقازاده افزود: اقدامات خوبی توسط شرکت املاح معدنی انجام شده که بهسازی و بازسازی ۳ کیلومتر جاده دو روستای راهزان و طرمز و بهبود عبور و مرور و رفت مردم این منطقه از جمله این اقدامات است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز طی سخنانی در این مراسم  بیان کرد: قانون تالاب‌ها از سال ۹۷ ابلاغ شده است واین اداره کل مصمم است با بهره برداران  از تالاب  مطابق این قانون رفتار نماید.

رضا میرزایی با بیان اینکه تجمع ۹۰ درصد مواد معدنی باطله تعادل اکوسیستم را بهم می‌زند و باید این باطله ها به محل های اولیه برداشت ماده  معدنی بازگردانده شود، تصریح کرد: وجود ۴.۵ میلیون تن باطله در سطح وسیعی در منطقه ناهماهنگی اکوسیستمی در این منطقه تالاب داشته است. وامروز با تلاش شرکت املاح معدنی شاهد بازگرداندن یک میلیون تن  باطله به داخل محل های برداشت هستیم.
 
وی  اظهار داشت: با برنامه‌ریزی مناسب و با مدیریت درست مجموعه شرکت املاح معدنی باید در طول ۳ تا ۴ سال  تمام این باطله‌ها ی انباشته شده در منطقه به محل های برداشت  بازگردانده شود.

میرزائی با اشاره به کاشت و نگهداری و آبیاری حدود ۴۰۰ هکتار نهال قره داغ توسط اداره کل حفاظت محیط زیست  بیان کرد : خوشبختانه با پیگیری ها و هماهنگی با تمامی دستگاههای اجرایی استان  فعالیتهای زیست محیطی خوبی برای حفظ تالاب انجام شده  و هرگونه تخریب در تالاب پیگرد قانونی خواهد داشت .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا