یزدفردا:حسین مدرس گفت: این بندر هم اکنون با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۷۰ میلیون تن کالاها فعالیت دارد همچنین کالاهایی که نیاز به واردات داریم به علاوه ظرفیت لوجستیکی بندر امام خمینی کارخانجات و صنایع پایین دستی ، می تواند این بندر را به یک قطب اقتصادی تبدیل شود.

به گزارش یزدفردا به نقل از شاتا،حسین مدرس خیابانی در جلسه ای که به منظور بررسی روند ورود و ترخیص کالاهای اساسی از این بندر مهم تجاری به استان خوزستان گفت: باید شرایط برای تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی از بندر امام (ره) فراهم شود.

مدرس خیابانی با اشاره به وجود ظرفیت های بنادر جنوبی کشور گفت : یکی از برنامه های ما که در جلسات ستاد تنظیم بازار هم تعیین تکلیف و مطرح شد استفاده از بندر چابهار توسط شرکت بازرگانی دولتی بود تا توزیع متوازن در سطح کشور انجام گیرد زیرا که بندر چابهار از تحریم ها معاف است و جزو بنادری می باشد که ما باید آن را توسعه دهیم.

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی تصریح کرد: بندر امام (ره) دارای ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی خوبی است که اگر بتوانیم از این ظرفیت ها با توجه به تهدیدهای تحریم به عنوان فرصت استفاده کنیم قطب فعال اقتصادی در کشور می شود.

وی استفاده از ظرفیت وارداتی بخش برنج از طریق بندر چابهار را از جمله مزایای این بندر عنوان و خاطر نشان کرد : عدم وجود سردخانه ها و مکان های ذخیره سازی کالاها یکی از دلایلی است که تا کنون به شکل مطلوب از این بندر استفاده نشده.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود از الزام استفاده شرکت های دولتی از چندتا پیمانکار به منظور حمل کالاهای خود به داخل کشور خبر داد و گفت : شرکت های دولتی موظف شدند از چند پیمانکار در زمینه حمل استفاده کنند و این خواسته ماست که شرکت های بزرگ دولتی مثل پشتیبانی امور دام از این ظرفیت ها استفاده کنند همچنین شرکت بازرگانی دولتی ما مکلف شده حتی در خدمات بندری نیز از تنوع پیمانکاران استفاده کنند . مدرس خیابانی تصریح کرد : هم اکنون بندر امام پر است از کالاهای اساسی که امیدواریم با همین همت و اراداه ای که داریم این کالاها از محل بنادر به کشور تزریق و منتقل می شود .

وی بر لزوم رسیدگی به مشکلات مباشرین و بخش های دولتی در بنادر تاکید کرد وافزود : دو نکته مهم در این میان مطرح است یکی بخش تولید است که حقیقتاً در کشور ما فوق العاده در معرض آسیب دشمن است و کانون توجه و کل بخش اقتصاد کشور ماست ولی فلش این پیکان تولید است و این مبحث نه فقط شاخص اقتصادی برای رشد اقتصادی و صنعتی ما است بلکه از جنبه های اجتماعی سیاسی و امنیتی ما نیز تاثیر گذار خواهد بود لذا خواهشمندیم به همان تناسبی که برای کالاهای اساسی دغدغه داریم برای ترخیص و تعیین تکلیف آنها در گمرک و بنادر بتوانیم برای کالاها و تجهیزات صنعتی قطعات و مواد اولیه تولید هم با این روال مباحث مربوط به تولید را هم مد نظر قرار دهیم . وی افزود: به همین تناسب تولید، صادرات هم اهمیت پیدا می کند زیرا که ما بخشی از ظرفیت های واحدهای تولیدی مان خالی است و وقتی این ظرفیت خالی باشد هم قیمت تمام شده بالا می رود و قیمت داخل و این ظرفیت خالی تهدیدی برای اشتغال در حوزه صنعت و تولید خواهد شد.

مدرس خیابانی از راه اندازی خطوط ویژه کالاهای اساسی و کالاهای صادراتی در بندر امام خبر داد و اظهار کرد: مقرر گردیده در اسکله ها یک خط ویژه کالاهای اساسی و خط ویژه برای صادرات در نظر گرفته شود همچنین در بخشی از این اسکله ها پهلوگیری مواد صادراتی معدنی وفولاد و کالاهای صادراتی انجام گیرد که همان نگاه ویژه به کالاهای اساسی است .

وی با بیان اینکه خواستار شناسایی اولویت ها و تمرکز در مباحث اساسی شد گفت : امروز همه کشور پشت تنظیم بازار و کالای اساسی ایستاده اند و تجمیع این حجم از واردات در بنادر در واقع رسوب کالا محسوب نمی شود.

خیابانی با اشاره به اینکه کالاهای اساسی با این حجمی که وارد شد نیاز اساسی کشور است و نمی توان از آن به عنوان رسوب کالا عنوان کرد: باید شرایط برای تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی از بندر امام (ره) فراهم شود همچنین امیدواریم با همکاری اداره کل راهداری و مجموعه انجمن های حمل و نقل و اعطای لاستیکهای تشویقی به کامیون داران انها را به شرکت در حمل و نقل این کالاها ترغیب کنیم.

حسین مدرس خیابانی افزود : حداکثر تا یک ماه آینده چیزی به عنوان دپوی بیش از حد کالای اساسی در بنادر وجود ندارد و البته کما فی السابق این روند ورود در حال انجام است و امیدواریم کالای اساسی کشور را تا پایان سال تهیه کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا