بازار ارز دیگر هیجانات سابق را ندارد. دو هفته‌ای می‌شود که محدوده نوسانات قیمت انواع ارز در بازار آزاد به کمترین میزان خود رسیده است. دلار در دو هفته اول مرداد در محدوده مرز روانی ۱۲ هزار تومانی حبس شده و وضعیت بقیه ارز‌های خارجی هم تقریبا مشابه است. طوری که یورو روی نرخ ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان به ثبات رسیده، درهم امارات در محدوده سه هزار و ۲۷۵ تومان نوسان می‌کند و لیر ترکیه خیال ثبات قیمت روی نرخ دو هزار و ۱۷۰ تومان را در سر دارد. در این گزارش تغییرات قیمت ارز‌های پرطرفدار در بازار آزاد را طی دو هفته اول مردادماه بررسی کرده‌ایم.
 

قیمت دلار در مرز ۱۲ هزار تومان حبس شد

به گزارش فرارو؛ دست کم از دو هفته پیش تا حالا دلار روز مرز ۱۲ هزار تومان گیر افتاده است. بررسی تغییرات قیمت دلار در دو هفته اول مردادماه نشان می‌دهد دلار عموما بین ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان نوسان داشته و این دو هفته را کاملا در آرامش سپری کرده است. این ارز تنها برای یک روز آن هم در پنجم مردادماه از حبس ۱۲ هزار تومان فرار کرد و به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. هرچند این اتفاق ماندگار نبود و دوباره از فردای آن روز دلار به محدوده قبلی بازگشت. با این وجود همان یک روز کافی بود تا میانگین قیمت دلار در این دو هفته با کمی تغییرات همراه شود. در دو هفته گذاشته میانگین قیمت دلار ۱۲ هزار و ۶۰ تومان محاسبه می‌شود. ثبات بازار ارز در هفته دوم مرداد بیشتر به چشم می‌آید. دایره تغییرات در هفته‌ای که رو به پایان است کمتر شده و دلار نهایتا بین ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۳۰ تومان نوسان دارد. این موضوع نشان می‌دهد شاهد یک مرز روانی در بازار ارز هستیم. مرزی که شاید بیشتر به خاطر عرف بازار شکل گرفته و زیاد دلایل اقتصادی ندارد. به عبارتی می‌توان گفت: اصلی‌ترین دلیل شکل گرفتن این محدوده، رند بودن عدد ۱۲ هزار تومان است.

تغییرات قیمت دلار آمریکا در دو هفته اول مرداد مطابق نمودار زیر است:
بازار ارز در نیمه اول مرداد چگونه بود؟
 

حبس قیمت یورو در محدوده ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان

یورو در دو هفته اخیر وضعیتی مشابه دلار دارد. این ارز از اول مرداد حوالی نرخ ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان نوسان می‌کند و انگار در محدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان حبس شده است. با اینکه انتظار می‌رود با توجه به بزرگ‌تر بودن مقیاس اندازه‌گیری ارزش یورو نسبت به دلار، شاهد تغییرات بیشتری در نرخ این ارز باشیم، اما چنین اتفاقی نیافتاده است. طوری که در دو هفته اخیر میانگین قیمت یورو در بازار آزاد ۱۳ هزار و ۴۴۰ تومان است که نشان می‌دهد یورو در دو هفته اخیر تغییر خاصی به خود ندیده است. این ارز تنها در پنجم مردادماه همزمان با افزایش قیمت دلار به مدت کوتاهی از محدوده ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان خارج شد و به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید، اما این افزایش قیمت ادامه‌دار نبود و یورو از همان روز بعد به محدوده خود برگشت. در هفته‌ای که رو به پایان است، قیمت یورو در بازار آزاد ثبات بیشتری را تجربه می‌کند. از اول هفته قیمت یورو بین ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان حبس شده که یک آرامش کم سابقه در بازار ارز به حساب می‌آید.

تغییرات قیمت یورو در دو هفته اول مرداد مطابق نمودار زیر است:
بازار ارز در نیمه اول مرداد چگونه بود؟
 

کمترین نوسان قیمت برای درهم امارات به ثبت رسید

درهم امارات از قاعده ثبات قیمت‌ها در بازار ارز مستثنی نیست. در این دو هفته ارزش هر درهم امارات بین سه هزار و ۲۵۰ تومان تا سه هزار و ۳۰۰ تومان حبس شده و شاهد یک آرامش نسبی برای این ارز هستیم. پنجم مرداد همزمان با افزایش قیمت دیگر ارزها، درهم امارات برای مدت کوتاهی از محدوده خارج شد و به ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده، اما از فردای آن روز دوباره به قیمت اصلی خود برگشت. با این حال همین یک روز کافی بود تا میانگین قیمت درهم امارات در دو هفته اخیر کمی بالا برود و به سه هزار و ۲۸۰ تومان برسد. ارزش درهم در هفته‌ای که روز‌های آخر آن را سپری می‌کنیم ثبات بیشتری دارد و محدوده تغییرات آن کوچک‌تر شده است. این ارز از اول هفته تا حالا صرفا در بازه سه هزار و ۲۵۵ تا سه هزار و ۲۷۵ تومان نوسان دارد و میانگین قیمت آن سه هزار و ۲۶۷ تومان است. ثبات قیمت این ارز می‌تواند خبر خوبی برای واردکننده‌هایی باشد که برای تجارتشان روی امارات حساب می‌کنند.

تغییرات قیمت درهم امارات در دو هفته اول مرداد مطابق نمودار زیر است:
بازار ارز در نیمه اول مرداد چگونه بود؟
 

قیمت لیر در بازار ارز گیر افتاد

لیر شرایط متفاوتی نسبت به همتایانش در بازار ارز دارد. ترکیه به خودی خود دچار بحران اقتصادی است و ارزش دلار در این کشور مدام بالا و پایین می‌شود. با این وجود نرخ تبدیل لیر ترکیه در بازار آزاد تهران در یک محدوده ۷۵ تومانی گیر افتاده است. طوری که در دو هفته اخیر کمترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه دو هزار و ۱۰۰ تومان و بیشترین قیمت برای این ارز پرطرفدار برای مسافران ایرانی، دو هزار و ۱۷۵ تومان است که نشان از یک ثبات قیمت برای این ارز در بازار دارد. در این دو هفته میانگین قیمت لیر ترکیه در بازار دو هزار و ۱۵۰ تومان محاسبه می‌شود. در هفته اخیر قیمت لیر ترکیه در نیمه دوم کانال دو هزار و ۱۰۰ تومانی قرار گرفته است. طوری که از شنبه لیر بین نرخ دو هزار و ۱۶۵ تومان تا دو هزار و ۱۷۵ تومان نوسان دارد. از آنجایی که ترکیه مقصد خیلی از مسافران ایرانی است، ثبات قیمت لیر می‌تواند برنامه‌ریزی سفر را برای مسافران راحت‌تر کند.

تغییرات قیمت لیر ترکیه در دو هفته اول مرداد مطابق نمودار زیر است:
بازار ارز در نیمه اول مرداد چگونه بود؟
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا