به گزارش فارس، مقامات کمیته امنیت ملی قرقیزستان از بازداشت «آلماس بیک آتامبایف» رئیس جمهور سابق این کشور در روستای «کایتاش» خبر دادند.

بنا بر این گزارش، ساعتی پیش نیروهای امنیتی قرقیزستان با مراجعه به محل سکونت رئیس جمهور سابق وی را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی قرقیزستان عنوان کردند: هیچ گونه درگیری در این عملیات رخ نداده و با مذاکره آتامبایف وی خود را تسلیم نیروهای امنیتی کردند.

همچنین علاوه بر رئیس جمهور سابق «قندوز جالدوبایوا» و « فرید نیازوف» مشاوران اتامبایف همراه با رئیس جمهور سابق بازداشت شدند.

درگیری ها قرقیزستان از شب گذشته با حضور نیروهای امنیتی در محل استقرار رئیس جمهور این کشور آغاز شد.

شب گذشته سربازان واحد ضدتروریستی کمیته امنیت ملی وارد ستاد طرفداران آتامبیاف برای دستگیری وی شدند اما این عملیات به نتیجه‌ای نرسید.

طرفداران آتامبایف علاوه بر خلع سلاح سربازان کمیته امنیت ملی قرقیزستان 30 نفر از آنان را گروگان گرفتند.

پس از مذاکرات طرفداران آتامبایف و مقامات انتظامی قرقیزستان سربازان مجروح شده آزاد شدند اما همچنان 6 نفر در ستاد طرفداران رئیس جمهور سابق به عنوان گروگان حضور دارند.

«خرسند اسناف» معاون وزیر کشور قرقیزستان ساعت 3 بامداد امروز دستور خروج تمام مقامات انتظامی از روستای کایتاش را داد.

همچنین جاده‌های منتهی به کایتاش و ستاد طرفداران آتامبایف مسدود شدند.

اختلافات بین روسای جمهور سابق و فعلی قرقیزستان از سال گذشته رسانه ای شد و به مرور زمان افزایش یافت، لغو مصونیت سیاسی رئیس جمهور سابق و بازداشت و برکناری تعدادی از مقامات طرفدار آتامبایف توسط رئیس جمهور فعلی باعث آغاز این اختلافات شد.

این اختلافات در دو هفته اخیر به اوج خود رسیده است و حتی در این زمینه کشورهای همسایه از جمله روسیه و قزاقستان از مقامات قرقیز خواستند تا خویشتن دار باشند.

 

رئیس‌جمهوری پیشین قرقیزستان به فساد مالی، اختلاس در پروژه مدرن‌سازی مرکز انرژی بیشکک و زمین‌خواری متهم شده است

 

با وجود درگیری شدید میان هواداران رئیس‌جمهوری پیشین قرقیزستان و نیروهای پلیس، الماس‌بیگ آتامبایف در نهایت بازداشت شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آلمان، وزارت کشور قرقیزستان خبر بازداشت الماس‌بیگ آتامبایف، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را تأیید کرد.

در پی یورش نیروهای انتظامی به سکونتگاه آتامبایف، در حومه پایتخت قرقیزستان که شامگاه چهارشنبه رخ داد، موجی از ناآرامی به راه افتاد که به درگیری خونین میان حامیان رئیس‌جمهوری پیشین و نیروهای انتظامی انجامید.

بنابر گزارش‌ها، نیروهای انتظامی و امنیتی با تجهیزات ویژه به روستای «کوی تاش» در حومه بیشکک حمله کرده و برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

در ساعت‌های نخست حمله پلیس و آغاز درگیری‌ها از سرنوشت رئیس‌جمهوری پیشین قرقیزستان خبر موثقی منتشر نشده بود و در مورد ورود نیروهای امنیتی به سکونتگاه او خبرهای ضد و نقیضی منتشر می‌شد. منابع خبری سرانجام به نقل از مقام‌های دولتی گزارش دادند که آتامبایف دستگیر شده است. برخی نیز گفته‌اند که او خود را تسلیم کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که نیروهای پلیس در حمله نخست خود موفق به ورود به سکونتگاه آتامبایف نشدند. این در حالی است که گفته می‌شود عملیات پلیس بسیار گسترده بوده و هنگام حمله نه تنها ارتباط تلفنی و اینترنتی در روستای کوی تاش بلکه برق منطقه نیز قطع شده بود.

بر پایه گزارش‌های رسمی در درگیری‌های اخیر دست‌کم ۵۰ تن مجروح شده‌اند. برخی منابع به نقل از وزارت بهداشت قرقیزستان این تعداد را تا ۸۰ تن اعلام کرده‌اند. یک مأمور پلیس کشته شده و حال یک مأمور دیگر وخیم گزارش شده است.

الماس‌بیگ آتامبایف از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ رئیس‌جمهوری قرقیزستان بود و پس از خاتمه این دوره شش ساله مطابق قانون اجازه نامزدی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری را نداشت.

رئیس‌جمهوری پیشین قرقیزستان به فساد مالی، اختلاس در پروژه مدرن‌سازی مرکز انرژی بیشکک و زمین‌خواری متهم شده است. پس از لغو مصونیت او در پارلمان قرقیزستان که چندی پیش رخ داد، دادستانی رسیدگی به پرونده این اتهام‌ها را در دستور کار قرار داد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا