حسین خلیلی صفا

یزدفردا:پرکاربردترین ایده‌های استارتاپی در حوزه اینترنت اشیا در بوت کمپ اینترنت اشیا در حال تبدیل به نمونه­ های اولیه هستند.

 

در راستای برگزاری دوره جامع آموزش اینترنت اشیا با نام بوت کمپ اینترنت اشیا که در حال حاضر در صندوق نوآوری و شکوفایی در حال اجراست، یازده تیم متشکل از شرکت‌کنندگان در این رویداد روی پرکاربردترین ایده‌­های هوشمندسازی در صنایع مختلف زیر نظر اساتید خبره و مربیان آموزشی فعالیت می­ کنند.

خانم دکتر محبان، مسئول تیم های بوت‌کمپ اینترنت اشیا در این زمینه گفت:

با توجه به ماهیت پیچیده این فناوری، پروژه‌های این حوزه نیازمند تیم‌هایی با مهارت‌های چندگانه است. این تیم­ ها براساس فاکتورهایی چون تخصص‌های مورد نیاز، مهارت­‌های کار تیمی وعلاقه مندی فرد به کار درسناریوهای معرفی شده شکل گرفتند. بازخوردی که تا این مرحله از ارزیابی تیم‌ها دریافت شد، نشان‌دهنده اثربخشی کار تیمی در پیش برد اهداف تعریف شده سناریوها، روحیه و انگیزه بالای اعضای هر تیم است که امید داریم در ادامه هم شاهد موفقیت تمامی تیم‌ها باشیم.

کشاورزی هوشمند، سلامت هوشمند، صنعت هوشمند، روشنایی هوشمند، دامپروری هوشمند، خودرو هوشمند، معدن هوشمند، مدیریت هوشمند سطل زباله‌ها، گجت ناشنوایان، خانه هوشمند و پارکینگ هوشمند ایده‌های ارائه شده هستند که جزئیات پیاده ‌سازی در اختیار تیم­ ها قرار داده شده است. تیم­ ها می‌توانند از خلاقیت خود نیز استفاده کرده و قابلیت­‌های مختلفی به هر یک از سناریوها اضافه کنند که در اینصورت تجهیزات مورد نیاز در اختیارشان قرار داده خواهد شد.

پس از آموزش مقدماتی سخت‌افزار اینترنت اشیا توسط دکتر محمدصادق ضیغمی در روز دوم بوت کمپ، تیم ها برای  پیاده‌سازی سناریوهای هوشمندسازی و تولید محصول اولیه به وسیله کیت های تهیه شده، ظرف ۲۰ روز آینده به چالش کشیده خواهند شد و  می‌توانند با اجرا و تولید محصول، راهکارهایی برای کسب درآمد یا توسعه کسب‌و‌کار خود پیدا کنند.

در این روز شرکت‌کنندگان با استفاده از کیت‌های سخت‌افزاری انفرادی توانستند برد آردوینو خود را راه‌اندازی کرده و با دریافت خروجی‌­های مختلف از سنسورهای موجود با نحوه پیاده‌سازی سناریوهای مختلف آشنا شدند. همچنین تیم­‌های تشکیل شده نیز با دریافت کیت سخت‌افزاری و سناریوی گروهی خود به بررسی نحوه پیاده‌سازی و ارتقای سناریوهای در نظر گرفته شده پرداختند.

بوت کمپ اینترنت اشیا یک دوره جامع با بیش از ۱۵۰ ساعت آموزش زیر نظر اساتید خبره در بخش‌های مختلف اینترنت اشیا است که در آن، آموزش به‌صورت انفرادی، اما در قالب کار گروهی انجام می‌شود که در نتیجه علاوه بر افزایش مهارت فردی فرصت تشکیل گروه با تخصص های مختلف و ضروری نیز فراهم می‌گردد.

در پایان بوت کمپ، گروه‌های استارتاپی دارای محصول تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات اینترنت اشیا قرار گرفته و می‌توانند نسبت به تشکیل کسب و کارهای نوپا در حوزه هوشمندسازی اقدام کنند.

در پایان دوره گواهی معتبر از طرف مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا