یزدفردا:معاون روابط کار وزارت تعاون ، کارورفاه اجتماعی اعلام کرد : برای حمایت از اصحاب رسانه، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران   بیش از ۳۰ تشکل صنفی در حرفه ی خبرنگاری روزنامه‌نگاری و رسانه در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به ثبت رسیده است و ما به دنبال توسعه تشکل ها در این حرفه در سطح کشور هستیم.

به گزارش مرکزروابط عمومی واطلاع رسانی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، " حاتم شاکرمی " با اشاره به مذاکره با تأمین اجتماعی برای رفع مشکل مغایرت‌های شغلی خبرنگاران، از پیگیری برای اصلاح بخشی از قانون در خصوص بیمه خبرنگاران آزاد خبر داد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری‌ها برای اعمال سخت و زیان‌آوری خبرنگاران  اظهار داشت : طبق مصوبه دولت، شغل خبرنگاری، جزو گروه «ب» مشاغل سخت و زیان ‌آور است و مانند بسیاری از مشاغل از جمله کار در ندامتگاه‌ها نیز باید در زمره مشاغل سخت و زیان‌آوری قرار گیرند چرا که ماهیت شغلی خبرنگاران، سخت و زیان‌آور است.
معاون روابط کار وزارت تعاون ، کارورفاه اجتماعی ادامه داد: اما در اجرا و فرآیند بررسی سخت و زیان‌آوری خبرنگاران، مشکلاتی وجود دارد که بخشی از این موانع برطرف شده و بخشی نیز باید رفع شود؛ خبرنگارانی که دارای کارفرما هستند و عنوان شغلی آنها نیز «خبرنگار» است، مشکلی در این خصوص ندارند و باید از مزایای سخت‌ و زیان‌آوری بهره ‌مند شوند.
وی افزود: بخشی از خبرنگاران از بیمه‌های مشاغل آزاد و اختیاری استفاده می‌کنند که تحت عنوان «خبرنگاران آزاد» شناخته می‌شوند. این گروه از خبرنگاران، کارفرما ندارند و با توجه به اینکه سهم چهار درصدی حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور طبق بند ۴ تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی باید توسط کارفرما پرداخت شود، این تکلیف قانونی «خبرنگاران آزاد» را با مشکل مواجه کرده است چرا که قانون، کارفرما را مکلف به پرداخت حق بیمه چهار درصد مشاغل سخت و زیان‌آور کرده است بنابراین به دلیل اینکه خبرنگاران آزاد، کارفرما ندارند، مشکلاتی در زمینه اعمال سخت و زیان‌آوری برای آنها به وجود آمده است.
شاکرمی تصریح کرد: در عین حال برای اینکه خبرنگاران آزاد بتوانند با پرداخت حق بیمه چهار درصدی مشاغل سخت و زیان‌آور، از مزایای سخت و زیان‌آوری بهره‌مند شوند، در حال رایزنی و پیگیری هستیم تا برای رفع این مشکل، این ماده واحده را به صورت لایحه یا طرح، به مجلس بفرستیم تا این مانع برطرف شود.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مغایرت شغلی خبرنگاران با لیست تأمین اجتماعی نیز گفت: این موضوع یکی دیگر از مشکلات خبرنگاران است که در حال مذاکره با سازمان تأمین اجتماعی هستیم تا این مانع را برطرف کنیم البته رفع مشکل مغایرت شغلی، نیاز به اصلاح قانون ندارد بلکه قرار است با تشکیل یک کمیته تخصصی، این موضوع را بررسی کنیم.
معاون  روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره قرارداد شفاهی برخی مدیران رسانه‌ها با خبرنگاران اظهار داشت: برخی از خبرنگاران در مؤسساتی فعالیت می‌کنند که قرارداد آنها شفاهی است اما توافق شفاهی بین طرفین نیز بعضاً از سوی کارفرمایان اعمال نمی‌شود.
شاکرمی خاطرنشان کرد : هرچند در قانون کار، قرارداد شفاهی و کتبی به رسمیت شناخته می‌شود اما مؤسسات رسانه‌ای و هر کارگاهی مکلف به اجرای تعهدات خود ولو در قراردادهای شفاهی هستند.
دریافت رضایت اجباری برخی رسانه از خبرنگاران برای پرداخت دسمتزد کمتر از مصوبه وزارت کار
 
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: بر اساس گزارشات دریافتی برخی از کارفرمایان در رسانه ها به صورت اجباری برای پرداخت دستمزدی کمتر از مصوبه شورای عالی کار از خبرنگاران رضایت می گیرند که مراجع رسیدگی این رضایت نامه ها را برای هیچ کارگری از جمله فعالان رسانه و خبرنگاران به رسمیت نمی شناسد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا