یزدفردا:مدتی است که کیفیت بنزین زیر ذره‌بین چند سازمان قرار گرفته و در مورد آن اظهار نظرهای متفاوتی ارائه می‌شود و این در حالی است که صدرنشین وزارت نفت کیفیت این فرآورده نفتی را مطلوب ارزیابی می‌کند.

چندی پیش شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به اخباری که درباره کیفیت بنزین منتشر می‌شود، واکنش نشان داد و اعلام کرد که تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده توزیعی با استاندارد مورد نظر، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای مورد تایید آن است؛ چگونگی انجام نمونه‌گیری، روش آزمون و مابقی جزئیات مربوط به آزمایش نمونه‌های بنزین امری تخصصی است؛ بنابراین اظهار نظر سایر نهادها فاقد صلاحیت است.

سازمان ملی استاندارد نیز به‌تازگی در این‌باره اعلام کرد که در آزمایشات متعدد سازمان ملی استاندارد، نتایج عدم انطباق با استاندارد وجود نداشته است. در سال‌های گذشته این سازمان خود یکی از شاکیان کیفیت بنزین بود، اما آزمایش‌ها نشان داده میزان گوگرد در بنزین حتی پایین‌تر از حد استاندارد بوده و کاهش تعداد روزهای با هوای ناسالم در تهران این موضوع را تایید می‌کند.

وزیر نفت نیز به تازگی با تاکید بر این‌که شایعه آلودگی بنزین بر صادرات آن تاثیر نمی‌گذارد، گفت: صادرات بنزین در حال حاضر با کیفیت خوبی در حال انجام است. هر چند وقت یک‌بار عده‌ای حرف‌هایی می‌زنند و انگار نمی‌خواهند مردم آرامش ذهنی داشته باشند.

وی درباره این‌که آیا کیفیت بنزین در تهران و شهرهای دیگر یکسان است، پاسخ منفی داد و گفت: کیفیت بنزین در کلانشهرها و  شهرهای بزرگ فرق دارد، زیرا به اندازه کافی بنزین یورو نداریم. بنزین یورو در شهرهایی که تراکم زیاد و مصرف بالاست، در اولویت است،‌ زیرا بنزین در شهرهای کوچک اثری بر آلودگی هوا ندارد.

 

منبع: ایسنا










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا