یزدفردا:محمدجواد ظریف امروز در جمع فعالان فضای مجازی به تندی از برخی رفتارها در حوزه سیاست خارجه انتقاد کرد.

 به گزارش یزدفردا به نقل از خبر فوری، وزیر امور خارجه کشورمان در این اظهارات به بازداشت خبرنگار روس در روزهای اخیر به اتهام جاسوسی اشاره کرد و گفت: خبرنگار روس را از اول نباید می‌گرفتند، مثل خیلی‌های دیگر.

وی ادامه داد: اگر ما خودمان‌ انتخاب نکرده بودیم سرمان را بالا نگه داریم، کسی از آزادی او تعجب نمی‌کرد. آیا اگر این‌اتفاق در کشورهای همسایه ما بیفتد، برای آنها هم سوال نمی‌شود؟

ظریف ادامه داد: ما اشتباه زیاد کردیم و هزینه زیادی به مردم تحمیل کردیم و نباید این کار بشود، ما نباید از جیب مردم هزینه بدهیم. آنچه امروز به عنوان امر بدیهی تلقی می‌کنیم، به هیچ وجه امر بدیهی نیست.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: اگر ایران بگوید با فلان کشور رابطه نداریم چون آمریکا گفته، یک امر اختصاصی برای جمهوری اسلامی است. به صراحت می‌گویند مجبوریم چون حساب‌هایمان در آمریکاست و تنها کشور دیگری که همین رویه را دارند، آمریکاست.

او یادآورشد: اگر سر کلاس حقوق بشر من باشید، نظر مرا می‌دانید، اما آن سر کلاس است. اما در خارجه من نماینده ظریف نیستم، نماینده جمهوری اسلامی هستم و حتی مجبورم از عملکرد کسانی دفاع کنم که به وزارت خارجه حمله می کنند، باید حتی از گاندو دفاع کنم.

ظریف افزود: در سال ۲۰۱۴ من به عنوان ریسک‌پذیرترین فرد در دنیا انتخاب شدم.
وزیر خارجه صحبت‌هایش را با دفاع از توافق هسته‌ای ادامه داد و گفت: ۱۰سال دیگر به برجام نگاه کنید، یقین دارم یکی از مهمترین دستاوردها در جمهوری اسلامی است. من باید از منافع جمهوری اسلامی دفاع کنم و نه از منافع برجام. اگر بخواهم از برجام دفاع کنم باید امتیاز بدهم.
وظیفه من حفظ برند ایران است و نه حفظ برند ظریف.

سکاندار دستگاه سیاست خارجی کشور در پاسخ به پرسش‌ها درباره استعفایش در ماه‌های کذشته هم توضیح داد: می پرسند چرا استعفا دادم، چون احساس کردم دیگر برند ایران نیستم. من اگر می‌خواستم برند ظریف را حفظ کنم، جایزه صلح نوبل می‌گرفتم. دو سال متوالی، بیشترین امتیاز را بنده داشتم و آقای کری، آن بنده خدا هم پاسوز ما شد. خانم موگرینی هم پاسوز ما شد!

وی افزود: آن شب من تبدیل به یک فرد شده بودم و دیگر برند جمهوری اسلامی نبودم و استعفا دادم. البته آن شب عصبانی نبودم، دلخور بودم.

ظریف: شش سال پیش گفتم برای قربانی شدن آمدم و نه برای قهرمان شدن

وزیر امور خارجه ادامه داد: من قطعا در سیاست داخلی نظر و انتقاد دارم اما معتقدم سیاست خارجی نباید ورود کند اما متاسفانه ما را وارد کردند. در حالی که سیاست خارجی نباید وجه المصاحه جناح‌ها باشند.

او اظهار کرد: اگر بگوییم برجام شکست خورده، مردم از اقتصاد ناامید می‌شوند. چرا در شرایطی که دنیا نگاه دیگری به ما دارد، ما به مردم خودمان ناامیدی تزریق کنیم؟

ظریف گفت: چرا وقتی ترامپ می‌گوید ۷تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کردیم تیتر می‌شود و می گویند نتیجه مقاومت بوده -که بوده- اما وقتی می‌گوید من دو دقیقه سخنرانی ظریف را گوش کردم فهمیدم کری از پس او برنمی‌آید، می‌گوییم ترامپ برای سیاست داخلی آمریکا حرفی زده است؟

او بیان کرد: یک جا سند بیاورید که من گفتم امضای کری سند است؟ خودتان گفتید و خودتان جنجال درست کردید.

وی درباره نسبت قدرت نرم و سخت ایران هم گفت: فکر می کنید ابزار نظامی کشور ما را حفظ کرده؟ نخیر، فرهنگ ایثار و شهادت ما را نگه داشته است.

ظریف در پاسخ به یک فعال توییتری که منتقد او بود، گفت: وظیفه وزارت امور خارجه دفاع از وزارت امور خارجه نیست، وظیفه آن دفاع از ایران است. اگر جایی دفاع از وزارت امور خارجه در مغایرت با دفاع از ایران باشد، امکان ندارد از این وزارتخانه دفاع کنم، نه خودم و نه همکارانم.

او سپس به نقدهای مطرح شده درباره روابطش با دولت قبلی آمریکا اشاره کرد و گفت: هیچ اقدامی را انجام ندادیم قبل اینکه آمریکا به تعهداتش عمل کند
ما چه کار می‌توانستیم عقلا و منطقا بکنیم که نکردیم؟ دختر اوباما را گروگان می‌گرفتم؟

وی افزود: شما خیال می‌کنید من دلم لک زده با آمریکایی صحبت کنم؟ دلم لک زده با یک بنده خدایی در خیابان راه بروم؟

وی در پاسخ به انتقاد از فعال نبودن معاونت اقتصادی وزارت خارجه گفت: این معاونت بسیار فعال است، ۸۰هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری اقتصادی بعد از برجام به داخل ایران آوردیم، من چه کار کنم جذب نشد؟ اما فقط ۵ میلیارد دلار جذب شد. اگر همه آن محقق شده بود، ترامپ که هیچی پدر جد ترامپ هم نمی‌توانست ما را تحریم کند.

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا