یزدفردا :در  مراسم ارتحال حجت الاسلام والمسلمین محمد علی صدوقی در تیرماه 90  شخصیت هایی از جمله آیت الله محمد موسوی بجنوردی،آیت الله موسوی خوئینی ها، حجج الاسلام سید محمد خاتمی ،سید حسن خمینی،سید یاسر خمینی،سید علی خمینی،عبدالله نوری،مجید انصاری وآقایان حسین مرعشی ،اسحاق جهانگیری و نمایندگان مراجع و دفاتر ائمه جمعه در شهرستان ها حضور داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی سخنران ویژه این مراسم بود و در در این مراسم با تسلیت ارتحال امام جمعه یزد،وی را خدمتگزار نظام و خادم اسلام خواند و گفت:آقای صدوقی یکی از نمونه های بارز مردم یزد بود که همیشه پا در رکاب اسلام ،انقلاب و میهن هستند از جمله در جنگ تحمیلی تیپ الغدیر یزد برای ما معیاری از شهامت،ایثار و فداکاری بود.

وی با اشاره به خدمات آقای صادقی در سه حوزه مجریه ،مقننه و قضاییه گفت:صدوقی الگوی متانت،تعقل،فهم اخلاق حسنه بود.از میان ویژگی های بسیاری که داشت اخلاق و نجابت را از پدر بزرگوارش به ارث برده مردم شیفته اخلاق،مدیریت ،صبر و تواضع و فروتنی وی بودند .

حسن روحانی با تاکید بر اینکه اخلاق از هر چیز دیگری مهمتر است اظهار داشت:انقلاب اسلامی و نظامی جمهوری اسلامی بیش از هر چیز برای استمرار اخلاق ،ایمان و معنویت بود.تا روزی که اخلاق و ایمان حاکم است هیچ کس نمی تواند این نظام را از پادرآورد.

وی با بیان اینکه مردم در برابر هر توطئه ای مقاومت خواهند کرد تاکید کرد:صدوقی نمونه از عشق به نظام، میهن و مردم بود .وی مورد اعتماد امام بودند زمانی که درسن جوانی بود از سوی امام به عنوان نماینده ایشان در انتخابات شورای عالی قضایی انتخاب شد.

وی با بیان اینکه بزرگان تاریخ و خادمان ملت هیچ وقت نمی میرند گفت:اگر که ممکن است جسم آنها از بین برود اما آثارشان ماندگار خواهد بود.امام از میان ما رفت اما راه و خط او جاودانه ماند. حسن روحانی در ادامه:به تشریح مبسوط نقش روحانیت در تاریخ معاصر پرداخت و اظهار داشت :روحانیت در طول قرن ها تاریخ تشیع علاوه بر نقش تبلیغی و خدمت به ملت همواره دو ویژگی بارز هم داشتند که یکی از آنها نقش استعمار ستیزی و استبداد ستیزی است و دیگری نقش بیدار گری در جامعه.

وی تصریح کرد:روحانیت در برابر بیگانگان نخستین کسانی هستند که در صف مقدم قد علم کرده و مردم را به مبارزه دعوت کردند .که مدرس یکی از نمونه های این روحانیان است که امام به او عشق می ورزید.

وی افزود:نمونه ی بارز استعمار ستیزی، امام خمینی بود که ملت ایران با پیروی از ایشان در برابر شرق و غرب ایستادند.

وی نقش دوم را نقش بیدارگری و هدایت مردم خواند و اظهار داشت:در طول تاریخ هر جا خطری ایمان مردم را به انحراف کشانده روحانیت ایستاده و هدایت گری کرده است.

حسن روحانی افراط گری را یکی از خطرهای جدی جامعه کنونی خواند گفت:افراط در برابر انتقاد قرار دارد نقد دلسوزانه اشکال ندارد ،مقام رهبری هم بارها گفته اند نقد آزاد است اما هو کردن از مسیر اعتدال خارج شدن است.

وی افزود ما باید معتدل باشیم، اشکال ندارد هر حزب یا جناحی که نظام و انقلاب رهبری را قبول دارد با ملایمت ،اخلاق و انسانیت در چارچوب قانون اساسی و معیارهای اسلامی فعالیت کند.نباید آبروی هم را ببریم.

وی خاطر نشان کرد همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند نباید آبروی کسی که هنوز محکوم نشده است برده شود.امام به همه ما درس بزرگ اعتدال را آموخته است نباید از مسیر منحرف شویم خداوند تفرقه رادوست ندارد .امیر المومنین می گوید آدم افراطی هلاک می شود. وی با بیان اینکه هرگز نباید از مسیر حق جدا شد گفت:وقتی یک مسئله ای تمام شد و شخصی که محکوم است حکم خود را تمام می کند و مجازاتش اجرا می شود نباید دیگر اسم او را خط بزنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی ها راه افراط را در پیش گرفته اند که به نفع اسلام نیست هیچ حزبی ماورای نظام اسلامی نیست تمام احزاب ذیل نظام تعریف می شوند هیچ جناحی مساوی با رهبری نیست ،رهبری بالای احزاب قرار دارد.و البته هر جناحی هم که در چارچوب قانون انتقاد می کند ضد نظام نیست.

وی با بیان اینکه رقابت آزاد و عادلانه اشکال ندارد اما نباید از مسیر عدالت خارج شد گفت:ما همه پیرو خط امام و ولایتیم نباید تند روی کنیم و مسیر افراط ر ا در پیش بگیریم متاسفانه گاهی افراد می خواهند از پیامبر و معصومان جلوتر باشند نگذاریم جامعه ما به التهاب کشیده شود برخی ها می خواهند از 75 میلیون نفر 30 میلیون نفر را کنار بگذارند ولی نمی دانند که هزار دوست کم است و یک دشمن زیاد.

حسن روحانی به نقش برجسته روحانیت در هدایت مردم علیه خرافات اشاره کرد و گفت:متاسفانه امروزه عده ای سر مردم را با خرافات گرم می کنند که نه به حقیقت نزدیک است نه به شرع.اصلا همچون چیزهایی در اسلام نداریم یک عده در مورد امام زمان تبلیغات می کنند که ظهور بسیار نزدیک است در حالی که در احادیث داریم عجله کنندگان ظهور هلاک می شوند.

وی افزود یک عده آمدند بحث های انحرافی ایجاد کردند تا روحانیت را کنار بگذارند ولی همه این انحرافات با حضور علما و روحانیت خنثی شد که اگر جلوگیری نمی شد فردا با مصیبت بزرگی مواجه می شدیم.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا