اعلام رسمي تشكيل جامعه المصطفي العالميه از تلفيق دو نهاد حوزوي  و انتصاب دکتر علیرضا اعرافی به عنوان رئیس  توسط رهبر معظم انقلاب

طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری حضرت حجه الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا اعرافی به عنوان رئیس  جامعه المصطفی العالمیه  منصوب شد 

جامعه المصطفی العالمیه  از ادغام مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان مدارس و حوزه های علمیه خارج از کشور تاسیس شده است

گفتنی است :اعلام رسمي تشكيل جامعه المصطفي العالميه از تلفيق دو نهاد حوزوي توسط دکتر اعرافی صورت پذیرفت

حجت الاسلام اعرافي، مدير جامعه المصطفي العالميه پانزدهم فروردين ماه  در مراسمي که به مناسبت تأسيس جامعه المصطفي العالميه در مدرسه امام خميني (ره) برگزار شده بود، ضمن قدرداني از زحمات نيروها و پژوهشگران دو مرکز سازمان حوزه ها و مدارس علميه خارج از کشور و مرکز جهاني علوم اسلامي گفت: جامعه المصطفي العالميه، نهادي حوزوي است که از تجارب گذشته و همچنين شيوه هاي نوين مديريتي استفاده مي کند. 
وي افزود، جامعه المصطفي العالميه نهادي علمي و آموزشي است که با نگاه انسجام و وحدت اسلامي و نيز حفظ مصالح کلان جامعه اسلامي، حرکتي شفاف و روشن دارد.
وي همچنين از طراحي و تأليف اساسنامه و ساختاري جديد براي جامعه المصطفي العالميه خبر داد که بايستي به تصويب رهبر معظم انقلاب و نيز شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد.
حجت الاسلام اعرافي با اشاره به وجود مراکز فرهنگي و حوزوي بسيار در سطح شهر مقدس قم اظهار داشت: انتظار مي رود اين مدارس علميه و پايگاه هاي فرهنگي، همکاري هاي صميمانه اي را براي ارتقاي سطح علمي و فرهنگي نهاد تازه تأسيس جامعه المصطفي و دستيابي به اهدافش داشته باشند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود مهمترين نکته در خودسازي اخلاقي طلاب را بازسازي موقعيت خود در جهان و توجه به پيرامون دانست و تصريح کرد: طلاب علوم ديني، نبايد حتي يک روز را بدون سلوک معنوي و خودسازي اخلاقي بگذرانند.
مدير جامعه المصطفي العالميه با بيان اينکه دنيا داراي ويژگي هايي است که برخي مطلق و ذاتي و برخي ديگر نسبي هستند، اظهار داشت: مهمترين ويژگي دنياي مادي، پايان پذير و فاني بودن آن است که در مقايسه با جهان ملکوت و عظمت خداوند رحمان، مانند لحظه اي بيش نيست.
وي افزود: اگر پايبند مطامع دنيوي باشيم، در لحظات حساس خدمت به دين و مردم درخواهيم ماند.
گفتني است، جامعه المصطفي العالميه نهاد آموزشي و فرهنگي تازه تأسيسي است از تلفيق دو مرکز سازمان حوزه ها و مدارس علميه خارج از کشور و مرکز جهاني علوم اسلامي سامان يافته و مديريت آن به حجت الاسلام اعرافي، مدير سابق مرکز جهاني علوم اسلامي سپرده شده است.

زندگینامه حضرت حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ عليرضا اعرافي
تولد و دوران‌ كودكي‌
حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ عليرضا اعرافي‌ در سال‌ 1338 در شهر ميبد واقع‌ در استان‌ يزد در ميان‌ خانواده‌اي‌ اهل‌ علم‌ و با تقوا به‌ دنيا آمد. پدرش‌ آيت‌ الله محمد ابراهيم‌ اعرافي‌ از علماي‌ مشهور آن‌ ديار و از دوستان‌ نزديك‌ امام‌ خميني‌(ره‌) بود كه‌ نقش‌ بسزايي‌ در بيداري‌ مردم‌ ميبد و يزد ايفا كرد. آن‌ عالم‌ وارسته‌ سالها قبل‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ نماز جمعه‌ بر پا مي‌كرد و خود، با سلاح‌ در آن‌ خطبه‌ مي‌خواند. مادر استاد اعرافي‌ نيز از زنان‌ پاكدامن‌ و مؤمن‌ روزگار بود و از فرزندان‌ آيت‌ الله شيخ‌ كاظم‌ افضلي‌ اردكاني‌(ره‌) به‌ شمار مي‌آمد.

دوران‌ تحصيل‌
استاد اعرافي‌ تحصيلات‌ كلاسيك‌ خود را در ديار خود آغاز كرد. او پس‌ از خواندن‌ مقداري‌ از دروس‌ ادبيات‌، در سال‌ 1349 به‌ قم‌ آمد و همان‌ جا تحصيلات‌ دورة‌ ابتدايي‌ خود را تكميل‌ كرد و همزمان‌ دروس‌ حوزه‌ خود را آغاز نمود، و به‌ سرعت‌ دروس‌ دورة‌ مقدمات‌ و سطح‌ را به‌ پايان‌ رسانيد؛ به‌ گونه‌اي‌ كه‌ در سال‌ 1356 به‌ درس‌ خارج‌ بزرگان‌ قم‌ راه‌ يافت‌.
او در طي‌ اين‌ سالها از شركت‌ در دروس‌ فلسفي‌ نيز باز نماند و آن‌ دروس‌ را نيز به‌ حد كمال‌ فرا گرفت‌ و نيز در درس‌ اخلاق‌ استادان‌ خود حضور جدّي‌ داشت‌. او در ضمن‌ تحصيل‌ دروس‌ حوزوي‌ زبانهاي‌ عربي‌ و انگليسي‌ را فراگرفت‌ و از مطالعات‌ در رشته‌هاي‌ رياضي‌ و فلسفه‌ غرب‌ نيز باز نماند و بسياري‌ از كتب‌ را كه‌ در آن‌ روزگار در حوزه‌ متداول‌ نبود، فرا گرفت‌ و در دورة‌ تعليم‌ و تربيت‌ دفتر همكاري‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ (پژوهشگاه‌ حوزه‌ و دانشگاه‌) شركت‌ كرد و در تعطيلات‌ به‌ مباحثه‌ تفسير الميزان‌ و شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ ابن‌ ابي‌ الحديد پرداخت‌.
استادان‌ و دوستان‌
استاد اعرافي‌ در سالهاي‌ تحصيل‌ خود به‌ محضر عالمان‌ بسيار شرفياب‌ شد. او كه‌ در تفسير شاگرد آيت‌ الله مشكيني‌ و در هيئت‌ شاگرد استاد حسن‌ زاده‌ آملي‌ بود، كتابهاي‌ فلسفتنا و اقتصادنا نوشته‌ شهيد صدر(ره‌) را نزد آيت‌ الله سيد كاظم‌ حائري‌ فرا گرفت‌.
در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ شاگرد استاداني‌ چون‌ آيت‌ الله العظمي‌ حاج‌ شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌(ره‌)، آيت‌ الله العظمي‌ فاضل‌ لنكراني‌، آيت‌ الله العظمي‌ وحيد خراساني‌، آيت‌ الله العظمي‌ جواد تبريزي‌، آيت‌ الله العظمي‌ مكارم‌ شيرازي‌ و آيت‌ الله العظمي‌ شبيري‌ زنجاني‌ بود.
او دروس‌ اسفار اربعه‌، برهان‌ شفا، فصوص‌ الحكم‌ و تمهيد القواعد را نزد آيت‌ الله جوادي‌ آملي‌ و بخشي‌ از اسفار را نزد آيت‌ الله‌ شهيد مطهري‌(ره‌) آموخته‌ و در زمينة‌ فلسفه‌ از آيت‌ الله مصباح‌ يزدي‌ بهره‌هاي‌ بسيار برد.
استاد اعرافي‌ در سالهاي‌ تحصيل‌ خود با استادان‌ و فضلاي‌ بسيار رابطه‌ دوستي‌ داشت‌ و دروس‌ پيش‌ آموخته‌ را مباحثه‌ مي‌كرد كه‌ از جمله‌ آنان‌ حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ محمدعلي‌ مدرسي‌ يزدي‌، حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ محمدكاظم‌ بهرامي‌، حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ علي‌ نقي‌ فقيهي‌، حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ محمد بهشتي‌ را مي‌توان‌ نام‌ برد.
فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌
حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ اعرافي‌، در سالهاي‌ عمر خود فعاليتهاي‌ بسياري‌ را در زمينه‌ علم‌ و فرهنگ‌ به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. او بسياري‌ از كتب‌ دورة‌ سطح‌ را بارها تدريس‌ كرده‌ و سالها به‌ تدريس‌ اسفار اربعه‌ و خارج‌ فقه‌ قضا و تربيت‌ (فقه‌ التربية‌) اشتغال‌ داشته‌ است‌. ويژگي‌ تدريس‌ او نوآوري‌ و تطبيق‌ مباحث‌ موجود در كتب‌ قدما با مباني‌ امروزين‌ علوم‌ است‌. او كتابهاي‌ بسياري‌ در زمينه‌ علوم‌ تربيتي‌ به‌ چاپ‌ رسانده‌ است‌ كه‌ از جمله‌ آنان‌ مي‌توان‌ به‌ كتاب‌ «فلسفه‌ تعليم‌ و تربيت‌» اشاره‌ كرد. استاد اعرافي‌ از ابتداي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ تا كنون‌ در مسؤوليتهاي‌ مهمي‌ ايفاي‌ نقش‌ كرده‌ است‌. برخي‌ از مسئوليتهاي‌ او در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌ در پيش‌ و هم‌ اكنون‌ به‌ شرح‌ زير است‌:
1ـ رياست‌ مركز جهاني‌ علوم‌ اسلامي‌ و عضويت‌ در هيئت‌ امناي‌ آن‌؛
2ـ عضويت‌ در شوراي‌ فرهنگي‌ ـ اجتماعي‌ وزارت‌ علوم‌، تحقيقات‌ و فناوري‌؛
3ـ عضويت‌ در شوراي‌ فرهنگ‌ عمومي‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌؛
4ـ رياست‌ پژوهشكاه‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ قم‌؛
5ـ مديريت‌ گروه‌ علوم‌ تربيتي‌ مؤسسه‌ امام‌ خميني‌ (ره‌)؛
6ـ عضويت‌ در هيئت‌ امناي‌ مؤسسه‌ بين‌ المللي‌ هدي‌؛
7ـ معاونت‌ پژوهشي‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌؛
8ـ رياست‌ هيئت‌ امناي‌ دانشكدة‌ علوم‌ قرآني‌ ميبد؛
9ـ عضويت‌ در كنگرة‌ دين‌ پژوهان‌ كشور؛
10ـ مدير مسؤولي‌ فصلنامه‌هاي‌ «حوزه‌ و دانشگاه‌»، «جستار اقتصادي‌» و «تربيت‌ اسلامي‌»؛
11ـ عضويت‌ در هيئت‌ امناي‌ دفتر تبليغات‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌؛
12ـ عضويت‌ در شوراي‌ پژوهشهاي‌ علمي‌ كشور؛
13ـ عضويت‌ در هيئت‌ امناي‌ مركز جهاني‌ و سازمان‌ مدارس‌ خارج‌ از كشور
استاد اعرافي‌ سالها در دانشگاههاي‌ سراسر كشور و مؤسسات‌ وابسته‌ به‌ آموزش‌ عالي‌ تدريس‌ داشته‌ و از اين‌ رهگذر شاگردان‌ خوبي‌ را تربيت‌ كرده‌ است‌.
فعاليتهاي‌ سياسي‌
استاد اعرافي‌ در سالهاي‌ عمر خود تا به‌ امروز در عرصه‌ سياست‌ فعاليتهاي‌ بسياري‌ را به‌ منصه‌ ظهور نهاده‌ است‌. او كه‌ فرزند پدري‌ عالم‌ و مجاهد بود همواره‌ با نهضت‌ امام‌(ره‌) همراه‌ بود و در بسياري‌ از سمتهايي‌ كه‌ پيش‌تر ذكر آنها گذشت‌، فعاليتهاي‌ سياسي‌ نيز داشته‌ و به‌ تحقق‌ آرمانهاي‌ انقلاب‌ كمك‌ شاياني‌ نموده‌ است‌. او در سال‌ 1371 با حكم‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ به‌ امامت‌ جمعة‌ شهر ميبد برگزيده‌ شد.
استاد اعرافي‌ در سالهاي‌ دفاع‌ مقدس‌، بارها در جبهه‌ها حضور يافت‌ و مشوّق‌ رزمندگان‌ اسلام‌ بود او هم‌ اكنون‌ از اعضاي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ است‌ و به‌ تدريس‌ اشتغال‌ دارد. 
 یزدفردا




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا