اختصاصی یزدفردا: نقدی بر جلسه گردهمایی جامعه کاربران لینوکس استان یزد

محمد ياوري – كارشناس فناوري اطلاعات



یزدفردا :روز پنج شنبه هفته پیش بود که خبری در وبسایت مردم مدار یزدفردا با نام «گزارش اختصاصی یزدفردا از گردهمایی جامعه کاربران لینوکس استان یزد »خواندم، خودم در جلسه حضور داشتم ،دریغم آمد، خواستم به سبک قلم یکی از بزرگان آی تی یزد ، نظر خودم را در خصوص این جلسه بنویسم البته بگویم که نمی توانم خوب بیان کنم اما حرف دلم را بیان می کنم امید مورد قبول قرار گیرد.

اول جلسه تا پایان جلسه
ساعت نزدیک شش عصر روز سه شنبه بیست و چهار اردیبهشت خود را به مرکز همایشهای پارک علم و فناوری یزد، مکانی که قرار بود گردهمایی جامعه کاربران لینوکس استان یزد تشکیل شود ، رساندم.

فکر کنم اوایل صحبتهای آقای مهندس مجید تجملیان بود که به جلسه رسیدم ، در گوشه از سالن مجهز پارک علم و فناوری نشستم و برای اینکه خیالم راحت باشد، فرم ثبت نام در کنار در جلسه را پر نکردم، کنارم یک نفر نشسته بود که قیافه اش آشنا بود، دستش درد نکند ، وقتی در مورد تک تک افراد و سوابق کوتاهشان می پرسیدم جواب کاملی می داد، افرادی که فقط نام را شنیده بودم را دیدم ، برخی هم دوست قدیمی بودیم ، البته این دوستی یک طرفه بود ، آنها را به خوبی می شناختم و جالب اینکه آنها نمی دانستند، که بنده میهمانشان هستم!

نمره جلسه گردهمايي از بیست چند بود؟
البته نمی خواهم به فعالیت دوستان نمره ای بدهم اما بگویم که اگر از بیست نمره ای به این جلسه بخواهیم بدهیم، نمره بیست نمره مسلم این جلسه است! خودم در جلسات لاگ های شیراز به دفعات و لاگ مشهد و گیلان لاگ هم یک مرتبه ای دعوت شده ام!
لاگها شیراز و مشهد و گیلان مراسم هایشان اصلا شبیه به هم نبود و تنها شباهت جلسات این لاگها این بود که زبان فارسی حرف می زند و گاهی هم در مورد لینوکس و متن باز می گفتند!
جلسه یزدلاگ هم شاید منحصر به خودش بود، اما در مقابل با جلسات لاگهای دیگر برایم جالبتر بود، شاید دلیلش این بود که در شهر خودم و توسط همشهریان خودم برگزار می شد اینقدر دلچسب بود اما نه فضای عمومی جلسه مطلوب و جذاب بود.
به نظرم فضای جلسه منظم اما صمیمی بود، جالب اینکه تلاش کردم مسول جلسه را پیدا کنم اما فردی با این سمت نبود ولی حتی یک لحظه در انجام مراسم اختلال ایجاد نشد، شاید برای این مراسم روزهای متمادی تلاش شده بود، سخنرانان با نظم و ترتیب پیش تریبون قرار گرفتند، هر کس حرفی داشت هم به راحتی بیان کرد، حتی دوبار رای گیری عمومی انجام شد، موضوعی که خیلی فضا را مطلوب نموده بود.البته با حضور برخی بزرگان که خیلی هم تلاش کردند، چنین جلسه ای دور از انتظار نبود!

همه آمده بودند
همانطور که در گزارشهای تصویری، خبرگزاریها و وبسایت یزدلاگ دیده می شود، برخی از مدیران دستگاههای دولتی، مدیران شرکتهای فناوری اطلاعات و فعالان آی تی یزد آمده بودند که این امر به گردهمایی رسمیت دوچندان داده بود و البته در آینده ، باعث تشکیل یک گروه قوی با پشتوانه مستحکم می شود که یزدلاگ را به عنوان لاگ برتر ایران بدل می سازد.

اطلاع رسانی خوب بود
ناگفته نماند ، اطلاع رسانی از جلسه بسیار خوب بود، بنده لااقل از دو ایمیلم، دعوتنامه دریافت کردم( یکی از ایمیلهایم هیچ کس حتی هیچ کدام از دوستانم ندارند)، خبرش را در یزد فردا و خبرگزاری ایسنا در زمان مناسب درج شده بود و در نتیجه دوستان بیشتری از جلسه مطلع شدند و حضور یافتند.
اگر "جامعه کاربران لینوکس یزد" یا " گردهمایی جامعه کاربران لینوکس یزد" در موتورهای جستجو سرچ کنیم، در حدود دویست صد خبر در وبسایتها معتبر ایرانی در مورد جلسه کار شده است، البته با نفوذ و رانت خبری برخی از بزرگان این امر ، یک مسله ساده است، اما لااقل به این نتیجه می رسیم که تمام افراد از توانمندی خود درراه لاگ و معرفی بهتر یزدلاگ بهره برده اند.

سازمان نظام صنفی رایانه استان یزد نبود
سوال کردم گویا برخی از متولیان فناوری اطلاعات استان نیامده بودند، مثلا از سازمان نظام صنفی رایانه استان یزد فردی حضور نداشت به خصوص مهندس قمی پور ریاست سازمان که صندلی خالی اش تا آخر جلسه ، خالی ماند.
البته در وبسایت نظام صنفی هم به برگزاری جلسه و هم دعوت نشدن نظام به گردهمایی به صورت شفاف گلایه شده است، که شاید مشکل اساسی موضوع داخلی دیگر بوده که بین اعضای لاگ و نظام پیش آمده بود. البته از مسولین استان هم برخی نیامده بودند، اما در مجموع جلسه بسیار وزین و معتبری برگزار شد.

چرا ساندیس گیلاس دادید؟
در انجمن یزدلاگ هم در مورد گردهمایی انتقاداتی شدیدالحن انجام شده است حتی جایی خوانند که انتقاد شده بود" چرا ساندیس گیلاس دادید!؟" انتقادات در یزد لاگ توسط افراد خاص طرح شده است، که هیچ کدام به جا نبوده است مثلا اینکه چرا آقای مهندس... صحبت کردند، یا فلان فردی آمده بود؟ یا چرا عکاس رسمی بود؟...... اینها بیشتر بهانه بود ، البته برخی می خواهند با زیر سوال بردن فعالیت چشمگیر دیگران، کم کاری خودشان را بپوشانند و گرنه اگر در این گرما تابستان ، تنها دنبال هماهنگی سالن یا خرید ساندیس رفته بودند اینطور نمی پرسیدند چرا ساندیس گیلاس خریدید؟؟



چرا انتقادات از جلسه به جا نبود؟

شاید بتوان بر جلسه انتقادات به جایی عنوان نمود، اما اگر فردی تنها یک بار، مراسمی با این حجم کاری انجام داده باشد، می داند که حدود 400 ساعت نفر کار لازم است تا مراسم متوسط را برگزار نمود، این هنگامی است که بودجه کافی هم داشته باشیم ، گرچه در مورد یزد لاگ مطرح نشد که چند نفر تلاش کردند ولی به هرحال تلاششان قابل ستایش است، به خصوص اینکه جلسه از تمام معیارهای جلسه مطلوب برخوردار بود اگر هم فردی می گوید نه! یا در مراسم های خارج از کشور شرکت کرده و اولین بار است که در مراسم داخلی حضور دارد؟ یا اینکه یک بارهم یک مراسم دونفره برگزار نکرده است و نمی داند که برگزاری جلسه به چه صورت است!

بچه ها خسته نباشید
بنده در اولین مقاله ام گفته ام که نویسنده نیستم به خصوص دیگران نوشتند. نتوانستم تمام ابعاد جلسه را بگویم، به خصوص اینکه قبلا بزرگان مفصل نوشته اند و اگر چیزی نوشتم، مشقی از نوشته های ایشان بود.
می خواستم در برابر انتقادی که پارسال با عنوان «جامعه لینوکس کاران در ابتدا متوقف شد» به این جامعه تذکر دوستانه دادم، امروز هم در برابر فعالیت بی نظیرشان ، به تمام دست اندرکاران ، به خصوص مدیران جلسه خسته نباشید بگویم

درسهایی از جلسه یزدلاگ
شاید فردی نیاید از مجموعه یزدلاگ تشکر کند اما امیدوارم چنین جلسات با سطح معتبر و قابل قبول نه در یزدلاگ , نه در زمینه لینوکس بلکه در فناوری اطلاعات استان ادامه یابد.
این جلسه حتی اگر آخرین جلسه باشد، تاثیر خوبی بر روحیه فعالان فناوری اطلاعات یزد داشت ، این جلسه ثابت کرد که می توان از حداقلها بهره برد، بر توانمندی های جوانان تکیه کرد، به دور و بر خودمان اعتماد کنیم و راه را باز کنیم تا با یاری خداوند بتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.
نمی دانم از چه کسانی تشکر کنم، برخی بزرگان تلاششان در جلسه مشهود بود، برخی هم قبل وبعد از جلسه
این را بگویم فقط نگرانم نام اشخاص یا شرکتهایی مطرح شود و به تبلیغ و پشتیبانی از فرد یا شرکتی محکوم شوم.

قدردانی از حرکت خودجوش یزدلاگ
در هر حال این حرکت قابل ستایش است . بگویم که یکی از مسولین ارشد استان (مدیرکل فناوری اطلاعات استانداری )در جلسه حضور داشت که حضورش بهترین شکل و تاثیر تشکر و قدردانی از دوستان بود که در نوع خود در درکشور و در بین دیگر استانها و شهرهای ایران و مسوولین دولتی منحصر به فرد است .
این نکته را هم بگویم شاید،لااقل مسولین مرتبط به خصوص رییس سازمان نظام صنفی رایانه استان یا مدیرکل فناوری اطلاعات استانداری و حتی دیگر یزدیهای علاقمند به لینوکس ، جالب باشد که در قالب یک نامه یا جلسه یا.... از دست اندرکاران این گردهمایی تشکر کنند به قول یزدیها راه دوری نمی رود!
در پایان از تمام اعضای یزدلاگ و همه با نام وبی نام تشکر می کنیم و دست همه اشان را می بوسم.

وب سایت مردمی یزدفردا
یزد فردا هم باز نشان داد که وبسایت مردم مداراست که بدون هیچ چشم داشتی، تقریبا اطلاع رسانی مناسبی کرد، به طور که سرجمع نزدیک به 40 هزار نفر، خبرهای قبل و بعد از مراسم یزدلاگ را تنها در یزدفردا خوانند، این موضوعی که نشان می دهد ، یزدفردا توانسته است در بین مخاطبین خود نفوذ کند.
موضوعی که بنده از یزدفردا دیدم اینکه به دور از مسایل سیاسی، نام و عناوین افراد مشهور( البته یزد ردا بزرگان و نویسندگان صاحب نام آی تی را بیشتر دوست دارد)، یا رده فکری خاص، مطالب صادقانه و دلسوزانه همه مردم را در وبسایت درج می کند و همین صداقت و شفافیت باعث شده که تمام مردم یزد ، امروز، یزدفردا را دوست بدارند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا