مصاحبه مهندس علی اکبر اولیا با روزنامه پیمان :نحوه اداره کردن استان در کلاس و شان مردم استان یزد نیست



یزدفردا به نقل از روزنامه پیمان یزد :هندس علی اکبر اولیاء نماینده مردم شریف یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنامه پیمان با اشاره به تصمیم گیری های لحظه ای دولت، اظهار داشت : وقتی وزرای کلیدی یک مرتبه برکنار می شوند، نشان می دهد ثبات رای حتی در خود دولت وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود : دولت اوایل کار به منظور ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی در عرضه منابع بانک، سیاست بازی را اعامل کرد که همان وقت اقتصاددانان تذکر دادند که متاسفانه گوش نکردند و تزریق نقدینگی شدید در جامعه گرانی خردکننده را در پی داشت.

وی با ذکر این نکته که شاهد حرکت های متناقضی از دولت هستیم، گفت : در مورد اشتغال، یک بار منابع بانک ها و دولت نسنجیده تزریق می شود و الان هم شاهد سه قفله کردن بانک ها هستیم که حتی روند عادی تولید را با مشکل مواجه کرده است که یکی از دغدغه های مجلس می باشد.

مهندس اولیاء با ذکر این نکته که به نظر می رسد مجلس و دولت با هم هماهنگ نیستند، گفت : خیلی از مشکلات ناشی از بی اعتنایی دولت به برنامه چهارم و عدم اصلاحات در قالب قانونی می باشد، دولت کارهایی می کند که خط مشی آن مورد نظر اجماع جمعی نمی باشد.

نمایندگان در جریان حذف رایانه ها نیستند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد حذف یارانه ها گفت : هدفمند شدن یارانه ها یکی از محورهای برنامه چهارم بود که در وقت خودش به آن توجه نشده و نسبت به آن بی مهری شده است. به عنوان نمونه قرار بود قیمت بنزین سالی 15 تا 20 درصد اضافه شود تا به قیمت منطقی برسد که هم اکنون با تغییر شدید سیاست ها مواجه شده ایم !

وی متذکر شد : نمایندگان مجلس اصلا در جریان حذف رایانه ها نیستند چرا که طرحی در این خصوص در مجلس ارائه نشده است البته زمزمه هایی شنیده می شود که منطقی هم است که با تصویب طرح دو فوریتی اجرای کار کنترل شود.

طرح تحول اقتصادی خانوارها پخته نیست

مهندس اولیاء در مورد اجرای طرح تحول اقتصادی خانوارها توسط دولت گفت : این طرح پخته نیست، امیدوارم اجرای طرح خسارت یا نداشته باشد یا به حداقل برسد.

وی همچنین در مورد استیضاح رئیس جمهور گفت : بحث جدی نیست ، هرچند نارضایتی های عمده ای هست اما به شکل استیضاح چیزی نشنیده ام.

11 نماینده مجلس، یزدی هستند

وی تعداد نمایندگان یزدی مجلس را یازده نفر عنوان کرد و افزود : با این دوستان یزدی در ارتباط هستیم و برای تعالی یزد از حضورشان بهره خواهیم برد.

نحوه اداره کردن استان در کلاس و شان مردم استان یزد نیست

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در مورد علت عدم رشد و پیشرفت استان نسبت به استان های مجاور متذکر شد : اصل مطلب را هم عقیده هستم که یک نوع توسعه نیافتگی در مجموعه را شاهدیم چرا که خروجیها مطلوب نیست. وی افزود : گذشته بسیار افتخار آمیزی داشتیم ولی الان روش های مدیریتی و نحوه اداره کردن استان در کلاس و شان مردم استان یزد در مجموع نمی باشد که یک معظلی است که انتظار می رود افراد نخبه و فهیم جامعه روی آن فکر کنند؛ هرچند ممکن است در خصوص منابع اختصاص یافته برای استان مشکلی وجود داشته باشد و یا این که منابع به درستی هزینه نشده باشد.

وی تاکید کرد : باید نخبگان فکری جامعه د ابعاد و سطوح مختلف مدیریت کنند و استان بر اساس خرد جمعی اداره شود که در این زمینه مقداری مشکل داریم. هرچند فرهنگ روز و فرهنگ اجتماعی تاثیرگذار است و اگر در محورهای کلیدی استان با یک اجماع روبرو نباشیم با سردرگمی مواجه خواهیم شد.



عدم توجه به سند چشم انداز استان تهدیدی برای استان می باشد

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت : پیشرفت استان منوط به یک نرم افزارهای جامع اداره استان است که باید به مدیران استان خط بدهد و آن ها بر اساس خط مشی عمل کنند. مهندس اولیاء با ذکر این نکته که با تغییر مدیریت استانی یک دفعه جهت گیری های عمومی و اولویت ها جا به جا می شود، گفت : سند چشم انداز استان که سرمایه 27 – 28 سال دانش و تجربه مدیریت کشور و بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور تهیه شده بود، به راحتی خیلی حالت چارچوبی و کلان خود را از دست می دهد و هر کس به دنبال کار خود است که یک تهدیدی برای استان است.

مهندس اولیاء سند چشم انداز استان را موجب نشاط اجتماعی، تاثیرگذاری تشکل های غیراجتماعی، پویایی سیستم دولتی و صنایع بالادستی و در نهایت تضمین کننده آینده استان دانست که متاسفانه به آن توجهی نمی شود.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در خصوص فرهنگ یزدی ها و تقویت آن گفت : یزد فرهنگ بسیار قوی خاص خود را دارد. این فرهنگ قطعا تا نسل ها در خمیرمایه و ژن همه یزدی های اصیل ادامه خواهد داشت. یک یزدی ویژگی هایی دارد که در سطح کشور و حتی خارج از کشور شناخته شده است همین کیفیت متاثر از متغیرهای زمانی اثر خود را در همه نسل ها گذاشته است.

وی تاکید کرد : باید تلاش کنیم یک مدیریت فرهنگی مبتنی بر خرد جمعی حاکم باشد تا بتوانیم مثل گذشته افتخارات را تکرار کنیم. تا مدت ها کارآفرینی یزدی ها سرآمد بوده و باز هم می توانیم سرآمد باشیم، هرچند در سال های اخیر افت شدیدی را می بینیم که بخشی به عملکرد مداخلات دولت برمی گردد.

مهندس اولیاء خاطر نشان ساخت : الان نخبگان یزدی توسط غیرنخبگان یزدی اداره می شوند، این امر باعث شده تاثیرگذاری آنان کمتر باشد ولیکن مدیریت هوشمند یزدی می تواند بازسازی کند تا جوانان نشاط و پویایی لازم را داشته باشد.

به دلیل مسئولیت های قبلی با کار مجلس آشنا بودم

وی در خصوص نگاهش به مجلس قبل از انتخاب شدنش و بعد از آن گفت : بدلیل مسئولیت های قبلی ام تا حدی از نزدیک با مجلس آشنا بودم و در بعضی از کمیسیون ها حضور یافته بودم و شناخت داشتم و الان هم به دلیل قرار گرفتن در متن مجلس سایر ابعادش برای من بهتر روشن شده است.

نماینده مردم یزد و صدوق تصریح کرد : تلاشم این است از فرصتی که در اختیارم قرار گرفته با توجه به تجربیات و اندوخته هایم در مسائل ملی و استانی حداکثر کارایی لازم را داشته باشم. وی با ذکر این نکته که نماینده منتخب باید تسلط نسبتا کاملی در خیلی از عرصه ها در مورد بحث های مجلس داشته باشد و این مهم کار در مجلس را سخت می کند.

عضو کمیسیون عمران فعال نبودن احزاب در قبل و بعد از انتخابات برای پشتیبانی از نمایندگان را از مشکلات دانست و یادآور شد : قاعدتا در نظام دمکراتیک احزاب نقش اساسی و محوری در برگزاری انتخابات و نیز پشتیبانی از کاندیداها بعد از انتخابات در تصویب ویا رد لوایح دارند و اطلاعات لازم از موضوعات در دستور کار مجلس را در اختیار نماینده قرار می دهند. وی ادامه داد : و به دلیل عدم وجود احزاب شاهد نوسانات آراء نمایندگان مجلس هستیم به این خاطر که نمایندگان لحظه ای رفتار می کنند و تصمیمات آنان مبتنی بر عمق تحلیل شده نیست؛ هرچند که مرکز پژوهش های مجلس تحلیل های اولیه را در اختیار نمایندگان قرار می دهند که کافی نیست.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا