تحريف تصويری مسجدالاقصی

یزدفردا -رضا ملاحسینی اردکانی :همه ساله جمعه آخر ماه رمضان را براي گراميداشت مقاومت مردم مظلوم فلسطين و همچنين زنده نگهداشتن نام و خاطره نخستين قبله گاهمان به خيابانها مي آييم و مي كوشيم تا به اندازه خودمان در راه ياري مظلومين و مقابله با ظالمين تلاشي كرده باشيم. اما آيا به راستي تاكنون براي حضورمان در اين مراسم باشكوه لختي انديشيده ايم؟
در اين نوشتار قصد آن دارم كه بگويم متاسفانه ما مسلمانان تا چه اندازه در برخي از موارد – و متاسفانه در اينجا در مهمترين مورد- سطحي مي انديشيم و عميق عمل نمي كنيم! همه ما سالهاست كه با قدس و مسجدالاقصي آشنائيم و آرزوي آزادي آن را در دل داريم. شايد در بسياري از خانه هايمان هم تصاويري از آن را داشته باشيم. اگر از شما پرسيده شود كه مسجدالاقصي چه شكلي است چه پاسخ مي دهيد؟ اين سؤال از خيلي افراد در سطوح مختلف سني و تحصيلي پرسيده شده است. اكثر افراد پاسخ مي دهند مسجدي با شكل شش گوش و گنبدي طلايي است. اين سؤال اگر از خيلي از اعراب و حتي بعضي از فلسطيني ها هم پرسيده شود، همين پاسخ شنيده مي شود. در روز قدس نيز پوسترها و پلاكاردهايي با عكس مسجد الاقصي_ البته عكس پائين را مي گويم _در دست مي گيريم و آزادي نخستين قبله امان را فرياد مي زنيم.



 

 

 

 


لختي درنگ كنيم! در همين تصوير. مطمئن هستم كه تعداد بسيار زيادي از ايرانيان و نه، حتي اكثريت مسلمانان جهان، تصوير بالا را تصوير مسجدالاقصي مي دانند. شما چطور؟ آيا فكر مي كنيد اين تصوير همان مسجدالاقصي يعني جايگاه معراج پيامبر اسلام(ص) است؟
تصوير زير را چه؟ آيا تا به حال تصوير زير را ديده ايد؟ مي دانيد اينجا كجاست؟


 

 

 

 


بله؛ متاسفانه بسياري از ما در مسائل دقيق نمي شويم! تصوير اول مسجد قبه الصخره است و تصوير دوم مسجدالاقصي. جالب است نه! مسلمانيم، مدعي هستيم، همه ساله در راهپيمايي روز قدس شركت مي كنيم، هر روز اخبار فلسطين را در رسانه ها مي بينيم، اما تا به حال فكر نكرده ايم كه در دام صهيونيستها گرفتار شده ايم! آن هم با تحريف تصويري مسجدالاقصي!
يكي از شگردهايي كه صهيونيست ها به كمك رسانه هاي بزرگ تحت نفوذشان به كار گرفته اند و متاسفانه موثر نيز بوده است، جا انداختن تصوير مسجد قبه الصخره به جاي مسجدالاقصي است؛ اكنون نه تنها مردم كشورهاي دور دست و غيرمسلمان، بلكه حتي بسياري از ما مسلمانان نيز تصوير مسجد قبه الصخره را با قدس اشتباه مي گيريم و در مقالات ژورناليستي و حتي كتاب ها هم اين اشتباه تكرار مي شود. در علوم ارتباطات اين يك اصل است كه اگر گزاره نادرستي يكي دوبار بيان شود، مخاطب آن را نمي پذيرد، ولي همين گزاره نادرست اگر طي مدت مديدي تكرار گردد، بسياري از مخاطبان مي پندارند كه اين گزاره درست است.
مسجدالاقصي مكاني است كه پيامبر اكرم حضرت محمد(ص)از آنجا به معراج رفته است و قبله نخست ما مسلمانان نيز بوده است. اين مكان به همراه فلسطين و شهر بيت المقدس در زمان عمر خليفه دوم، توسط مسلمانان فتح و مرمت شد و سپس طي سال ها بعد به دست مسيحي ها افتاده جنگ هاي طولاني و پي درپي« اصلاح الدين ايوبي» با صليبي ها نيز به خاطر آزادسازي مسجدالاقصي صورت گرفت كه سرانجامش، فتح قدس به دست مسلمانان و انتقال منبر معروف از يمن به داخل اين مسجد بود. در قرن بيستم هم آتش سوزي عمدي كه توسط صهيونيست ها صورت گرفت در همين مسجدالاقصي رخ داد، نه قبه الصخره. علت وقوع «انتفاضه الاقصي» فلسطينيان درسال 2000 ميلادي نيز ورود «آريل شارون» نخست وزير قبلي رژيم صهيونيستي، به داخل حرم مسجدالاقصي بود.
ولي، متأسفانه اين مسجدالاقصي، نه همان مسجد الاقصايي است كه تصوير آن در ذهن بسياري از ما مسلمانان وجود دارد.اين مسجد چند ضلعي آبي رنگ با گنبدطلايي، مسجد قبه الصخره است، ولي مسجدالاقصي كه در نزديكي قبه الصخره قرار دارد، بزرگتر از آن است و رواق ها و حجره هاي متعددي در اطراف خود دارد و گنبد آن تيره رنگ است.
در ميان صحن مستطيل شكل حرم قدسي، مسجد قبه‌الصخره كه گند آن طلاي رنگ است قرار گرفته و در گوشه جنوبي اين صحن موقعيت و ساختمان اصلي مسجدالاقصي، قبله اول مسلمانان قرار دارد. مسجدالاقصي آنجاست و پيامبر عظيم‌الشأن اسلامي ابتدا به سوي اين محل نماز مي‌گذاردند.



مسجدالاقصي كه در ضلع جنوبي حرم شريف قرار دارد و طول آن 88 و عرض آن 35 متر و داراي 53 ستون مرمرين است. صليبيان پس از اشغال قدس در سال 1099 بخشي از آن را به كليسا تبديل كردند اما پس از آزادي قدس، مسجدالاقصي تعمير،‌ محراب آن نوسازي و گنبد آن با مرمر پوشانده شد و يك منبر چوبين در آن قرار داده شد.
اما در مورد مسجد قبه‌الصخره بايد گفت مسجد صخره كه به دليل نقشي كه در واقعه اسرا و معراج پيامبر اعظم(ص) و نزول ايشان در مسجد صخره دارد، مورد توجه ويژه مسلمانان است. زير گنبد طلايي اين مسجد كه نماد قدس نيز مي‌‌باشد صخره‌اي موجود است كه دليل نام‌گذاري مسجد هم به همين خاطر است. گفته مي‌شود محراب موجود در صحن مسجد محل برگزاري نماز جماعت پيامبراكرم(ص) با پيامبران و فرشتگان در شب معراج بوده است.


 

 

 

 



با توجه به مطالب گفته شده اين سؤال پيش مي آيد كه چطور مي شود جاي دو مسجد را به اين سادگي در ذهن صاحبانش عوض كرد. آن هم مسجدي كه در كتاب آسماني مسلمانان نامش به صراحت برده شده و حتي در مورد قداست آن نيز سخن گفته شده است. سؤالي ديگر:
از اين دروغ بزرگ چه كسي سود مي برد؟
پاسخ اين سؤال كاملاً واضح است. رژيم غاصب صهيونيستي اگر تا چند وقت ديگر مسجدالاقصي واقعي را از بين برده و هيكل سليمان را روي آن بنا كند، با اعتراضات كمي مواجه مي شود زيرا مسجدالاقصي كه ذهن مسلمانان و مردم دنياست را تخريب نكرده و مسجد كنار آن را تخريب نموده است. شاهد اين مسئله نيز شروع تخريب ديوار غربي مسجدالاقصي مي باشد.حتي گفته مي شود در بعضي از شهرهاي دنيا مانند شهرهاي آمريكا، عكسي از مسجد قبه به صورت پوستر چاپ شده و زير آن نام مسجدالاقصي نوشته شده و با قيمت نازل و حتي رايگان در اختيار مردم قرار مي گيرد.
حال كه متوجه غفلت خود از اين واقعيت مهم شده ايم بد نيست تا تصاويري از مسجدالاقصي را با هم مرور كنيم.
با آرزوي روزي كه در مسجدالاقصي نماز شكر آزادي فلسطين را بخوانيم!








  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا