سید حسین موسویان کیست؟

 


 یكی از اشتباهات تأسف بار، اعتقاد بعضی از شخصیت‌های سیاسی به تأثیرگذاری غرب بر انتخابات ایران هست. بعضی از نئوتكنوكرات‌ها معتقدند اگر غرب را در مورد همكاری شخصیت یا جناحی قانع كنیم در پیروزی وی برای ریاست جمهوری تأثیر اصولی را دارد. من خود این تفكر و هم‌آمیز را از بعضی از عناصر كارگذار شنیده‌ام. بی‌شك این اعتقاد یك پندار اشی از نشناختن مردم مسلمان ایران است.
این جناح تصمیم داشت یكی از عناصر رده بالا را برای ریاست جمهوری كاندیدا كنند . به همین جهت موسویان در صدد اقناع غربی‌ها در مورد همكاری این شخصیت با غرب بود.



به دنبال دستگیری سید حسین موسویان معاون مركز تحقیقات استراتژی و عضو تیم هسته‌ای ایران در دولت خاتمی سؤالات ، ابهامات و شایعات گوناگونی در جامعه مطرح شد.
موسویان كیست؟

چگونه مراحل ترقی را پیمود؟

 چرا و به چه اتهامی دستگیر شد؟

چرا به سرعت آزاد شد؟
این‌ها سؤالات و ابهاماتی بود كه به فاصله كوتاهی در صفحه‌ی سایت‌ها، برگ روزنامه‌ها و سر زبان‌ها جاری شد. در این مقاله سعی می‌كنیم در حد مقدور به این سؤالات پاسخ دهیم.

1ـ حسین موسویان كیست؟
وی در سال 1336 در یك خانواده تاجر فرش در كاشان متولد شد. در سال 1355 به امید ادامه تحصیل راهی آمریكا شد، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و در جهادسازندگی كاشان، تهران تایمز، وزرات ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی به كار مشغول شد. در سال 1364 به سمت مدیركل امور مالی مجلس منصوب شد و سه سال بعد به وزارت امور خارجه راه یافت و به ریاست اداره‌ی پانزدهم، غرب اروپا ارتقاء مقام یافت. دو سال بعد سفیر ایران در آلمان شد و پس از حاكمیت دوم خردادی‌ها در كنار حاج شیخ حسن روحانی مسئول كمیته سیاست خارجی شورای امنیت ملی شد. سیدحسین به این ترتیب با سرعت مدارج رشد را طی كرد و به زودی به یك دیپلمات مهم تبدیل گردید.


2ـ رشد سریع موسویانهر چند نشانه‌ای از جامعه‌ی باز در ایران هست، با این حال تا اندازه‌ای اعجاب‌انگیز است، خصوصا وقتی كه دانسته شود ایشان فاقد تحصیلات كافی و تخصصی در زمینه دیپلماسی می‌باشد. جالب این است كه موسویان مشاور سیاست خارجی كسانی بود كه بیشتر ادعای تدبیر و تعقل را داشتند و به تكنوكرات‌ها شهرت یافته بودند. حال این سؤال مطرح می‌شود كه مراتب ترقی و رشد موسویان مرهون چیست؟ تیزهوشی ؟ تخصص در امور دیپلماسی؟ یا آشنایی با زبان دیپلماتیك؟
سوابق تحصیلی و دانش فعلی وی نشان می‌دهد كه او فاقد همه‌ی این خصوصیات است. تحصیلات وی در مهندسی صنعت است. اما اگر كمی با آقای موسویان نشسته باشید و به دقت وی را ورانداز كنید، وی را صاحب یك دهاء و زیركی خواهید یافت كه می‌توانید پاسخ خود را دریابید. آن زیركی عبارت است از مخ‌زنی.وی بلافاصله نقاط نفوذ ذهن شما را در می‌یابد و از همان روزنه‌ها وارد می‌شود. شما اگر از شخصیت او از خود بی خود نشده باشید، در پایان جلسه احساس می‌كنید كه مسحور كمال، معلومات و شایستگی‌های او شده‌اید. با این تجربه شاید بتوانید علت ترقی وی را درك كنید به شرط این كه شخصیت‌هایی چون روحانی و رفسنجانی را ساده نینگارید، چه این كه آن‌ها نیز زیركی خاص خود را دارند.


3ـ موسویان از لحاظ مذهبی:
وی از یك خانواده سنتی مذهبی است،اهل نماز و روزه است.همسرش چادری است. در عین حال به نوعی اشرافیت مبتلا شده است. تعطیلات خود را با خانواده در شهرهای زیبای خارجی می‌گذراند. خداوند وی را از لحاظ مالی به كمال رسانده است. خصوصا در تجارت‌های خارجی از فضل‌ الهی بهره‌مند شده است.به همین جهت در عروسی فرزندش سخاوت را به انتها رسانده واز موسیقی‌های شاد استفاده كرد تا جایی كه بعضی از مسئولینی كه هنوز پای‌بند ارزش‌ها بودند،با خانواده جلسه را ترك گفتند.البته از معجزات بازداشت این بود كه بعد از آزادی وی تصمیم گرفت به جای پاریس یا لندن با خانواده به یكی از شهرهای زیارتی سفر كند و این را باید به فال نیك گرفت.

4-موسویان چرا دستگیر شد؟و چرا آزاد شد.
وی از دوره‌ی ریاست آقای رفسنجانی مورد ظن مقامات اطلاعات بود،ولی كسی جرأت نزدیك شدن به وی را نداشت.وی بارها با سفیر انگلیس و ... ملاقات داشت،بارها به كشورهای خارجی مسافرت كرد و با مقامات سیاسی مذاكره كرد.این ملاقات‌ها و مذاكرات‌ حتی بعد از منحل شدن تیم هسته‌ای سابق نیز ادامه داشت.بعد از این كه مقامات مذاكره كننده جدید در مذاكره خود احساس كردند طرف‌های مذاكره از مذاكرات،تصمیمات و پیشنهادات مقامات ایرانی مطلع هستند،موسویان بیشتر تحت نظر قرار گرفت و سرانجام وزارت اطلاعات به این نتیجه رسید كه منفذ اطلاعاتی آقای موسویان است. وی توسط وزارت دستگیر شد و تعدادی از اسناد محرمانه، سری و به كلی سری جمهوری اسلامی در محل وی كشف شد. موسویان در بازجویی به بیشتر اتهامات خود اعتراف كرد، ولی در توجیه آن مدعی شد سوءنظر نداشته و برای حل بحران هسته‌ای ایران چنین اشتباهاتی را مرتكب شده است.
مقامات امنیتی و قضایی در مورد آزادی موسویان می‌گویند: جاسوسی در قانون دارای مراتبی است؛ به همین جهت قانون‌گذار در مورد 501 تا 510 قانون تعزیرات اسلامی مربوط به جرم جاسوسی اركان جرم جاسوسی را قصد براندازی، قصد به هم زدن امنیت كشور، دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده، دادن اسرار نظامی، دادن نقشه‌ها و پادگان‌ها تعیین كرده كه بر حسب موضوع از یك تا ده سال زندان برای آن وضع كرده است. بنابراین ادامه‌ی بازداشت موسویان بعد از اعتراف و با قرار دویست میلیون تومان امری بدیهی است و این قرار به معنای ادامه‌ی رسیدگی و مفتوح بودن پرونده است. البته فشارهای جانبی كه از همان روز اول بر وزارت اطلاعات وارد آمد را نباید بی‌تأثیر دانست.

5-مهم‌ترین موضوع در این جریان، كشف انگیزه‌ی آقای موسویان در دادن اطلاعات به بیگانگان است. از مجموع شواهد و اطلاعات به دست آمده انگیزه‌ی آقای موسویان را در اهداف ذیل باید جستجو كرد.
الف: تیم هسته‌ای سابق به دلیل ناكامی تمام توان خود را برای شكست تیم هسته‌ای جدید به كار می‌برند. تیم سابق، پروتكل الحاقی ( بازرسی بی‌قید و شرط هر مكان در هر زمان ) را پذیرفت. به علاوه غنی‌سازی و كلیه عملیات هسته‌آی را به مدت نامحدودی تعلیق كرد؛ ولی در مقابل این دو عقب‌نشینی هیچ دستاوردی را نصیب جمهوری اسلامی ایران نكرد. حتی نتوانست از تهدیدات آمریكا علیه ایران بكاهد. تیم هسته‌ای جدید توانست با قاطعیت همه‌ی تهدید‌ها و تحریم‌ها را پشت سر بگذارد و آبشارهای سانترفیوژ را راه‌اندازی كند، بازرسی را محدود، آب سنگین اراك را راه‌آندازی كند و غنی‌سازی را در حد صنعتی به دنیا بقبولاند و اینك آمریكائیان برای یك سلام و احوال‌پرسی با وزیر امورخارجه ایران به دریوزگی افتاده‌اند. و همه این‌ها برای تیم سابق كمی شرمساری ایجاد كرده به همین جهت آن‌ها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از موفقیت بیشتر تیم فعلی به كار گرفتند.

طبق اعترافات و شواهد و قرائن موسویان برای شكست تیم فعلی دست به اقدامات زیر زده است:
1ـ دادن اطلاعات به بیگانگان برای آگاهی از تصمیمات دولت جدید.
2ـ دادن گزارشات دروغ در مورد سازش دولت با اروپائیان به خبرگزاری‌ها جهت شایعه‌سازی، موسویان در بازجویی خود اعتراف كرده استكه با خبرگزاری روتیر قرار گذاشته است كه اخباری از قول وی منتشر و سپس تكذیب نماید.
3ـ كم اهمیت جلوه دادن پیشرفت تكنولوژی هسته‌ای. به همین جهت سایر اعضای تیم هسته‌ای سابق در بیشتر مباحث پیشرفت علمی را تكذیب و آن را كم اهمیت جلوه می‌دادند تا جایی كه رهبر انقلاب اسلامی مجبور به موضع‌گیری و اخطار علیه چنین روشی گرفتند.
4ـ جدی نشان دادن خطر حمله‌ی نظامی آمریكا. تیم سابق با تأثیرگذاری روی بعضی از شخصیت‌ها حمله‌ی نظامی آمریكا را حتمی و قریب‌الوقوع نشان می‌دادند. حتی سایت آفتاب كه از حمایت‌های مالی آقای موسویان بهره‌مند است موظف شده تا هر مقاله، مصاحبه، تحلیل و احتمالی كه از سوی بیگانگان در مورد حمله نظامی آمریكا علیه ایران منتشر می‌شود را در پایگاه خبری سایت منتشر نماید و این كار همچنان ادامه دارد. منظور آن‌ها ترساندن مردم و مسئولان برای كوتاه آمدن در مقابل بیگانگان و در نتیجه همگونی نتایج هر دو تیم بود.

5ـ یكی از اشتباهات تأسف بار، اعتقاد بعضی از شخصیت‌های سیاسی به تأثیرگذاری غرب بر انتخابات ایران هست. بعضی از نئوتكنوكرات‌ها معتقدند اگر غرب را در مورد همكاری شخصیت یا جناحی قانع كنیم در پیروزی وی برای ریاست جمهوری تأثیر اصولی را دارد. من خود این تفكر و هم‌آمیز را از بعضی از عناصر كارگذار شنیده‌ام. بی‌شك این اعتقاد یك پندار اشی از نشناختن مردم مسلمان ایران است.
این جناح تصمیم داشت یكی از عناصر رده بالا را برای ریاست جمهوری كاندیدا كنند . به همین جهت موسویان در صدد اقناع غربی‌ها در مورد همكاری این شخصیت با غرب بود.
6ـ با این همه باید واقعه‌ی آقای موسویان درس عبرتی برای رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. بیشتر به واكاوی بپردازند و علل و انگیزه‌های وادادگی خیانت‌آمیز به غرب را كشف كنند و در امور مهم آرمان‌گرایی را نیز در كنار عمل‌گرایی بها دهند.
قرآن این كتاب و حیانی نظریه‌ای عمیق و زیبایی را در مورد افرادی كه اخبار طبقه‌بندی شده را در ا ختیار دشمن قرار می‌دهد، مطرح می‌كند: ان الذین ارتدوا علی ادبار هم من بعد ما تبین لهم الهدی، الشیطان سول لهم و آملی لهم ـ ذلك بانهم قالوا للذین كرهوا ما نزل‌الله سنطیعكم فی بعض الامر و الله یعلم اسرار هم ... ذلك بانهم اتبعو ما اسخط الله و كرهوا رضوانه فاحبط اعمالهم ( سوریه محمد ـ آیه 25 تا 28)
این آیات به ما می‌آموزد كه:
در یك نظام ارزشی و مذهبی هر كس دنیاطلبی را بر رضوان‌الهی ترجیح دهد و ضد ارزش‌ها برای بیشتر از ارزش‌ها جلوه‌گری كند؛ با دشمنان خارجی كه ارزش‌های الهی را خوش نمی‌دارند روابط برقرار می‌كند و آنگاه شیطان او را با پندارهای احمقانه به توجیه و زیباانگاری می‌اندازد و تا ورطه‌ی هلاكت و حبط عمل انقلابی هدایت خواهد كرد.
بنابراین اعتماد مسئولان نظام بر ناباوران به ارزش‌های دینی اشتباه بزرگ و سقوط قطعی است.

جزئیات تاسف بار دیگری از پرونده حسین موسویان


موسویان دارای کد کلاسیک نبوده و قرارهای مشخصی برای مسایل جاسوسی نداشته است، لذا با توجه به این موضوع و بر اساس قوانین موجود، مجازات سنگینی متوجه وی نبوده است.

بر اساس اطلاعات خبرنگار "الف"، یک نهاد امنیتی در گزارشی در خصوص پرونده حسین موسویان معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام آورده است، بر خلاف شیوه های معمول سازمانهای جاسوسی دنیا، موسویان دارای کد کلاسیک نبوده و قرارهای مشخصی جهت انتقال اطلاعات نداشته است و لذا با توجه به این موضوع و بر اساس قوانین موجود، مجازات سنگینی متوجه وی نبوده است.


بر اساس این گزارش، موسویان در یکی از مکالمات تلفنی خود بر تسریع طرف غربی بر صدور قطعنامه در سازمان ملل تاکید کرده و لذا اتهام اقدام علیه امنیت ملی نیز متوجه وی خواهد بود.

سابقه خبر:

بر اساس اطلاعات دریافتی، ماجرای دستگیری موسویان از این قرار بوده که وی در سال گذشته 50 روز مسافرت خارج از کشور داشته است و ملاقات های زیادی با افراد تحت پوشش طرف های اروپایی و دیپلمات های غربی داشته که برخی از آنان به طور قطع از افراد سرویس های امنیتی غرب بوده اند و با این حال موسویان به راحتی با آنها صحبت کرده است. بنا براین گزارش؛ از جمله اتهامات دیگر معاون آقای حسن روحانی این بوده که یک سری اسناد محرمانه در اختیار وی بوده که باید آنها را تحویل مقامات مربوطه می داد ولی این کار را نکرده و آنها را تحویل نداده است. هم چنین باید گفت که طرف های مقابل مذاکرات هسته ای ایران و اروپا، در جریان مذاکرات هسته ای، اطلاعاتی داشته اند که در زمان های قبل از مذاکره با مراجعه به موسویان آنها را دریافت می کرده و از نقاط ضعفی که ایران داشته مطلع شده و مذاکره کننده ارشد هسته ای، این اطلاعات را به آنها منتقل می کرده است. مهمترین اتهام موسویان، درباره یک سری اسنادی بوده است که در اختیار انگلیسی ها قرار داده و در نهایت به دست سرویس امنیتی MI6 انگلیس افتاده بوده است . این اسناد در مورد پایگاه های نظامی امنیت ایران در اروپا بوده که طی بخشنامه ای به آنان توصیه هایی شده بود که در زمان حمله احتمالی آمریکا به ایران چه اقدامات و تصمیم های باید اتخاذ کنند. این گزارش که سه نسخه بوده است؛ یکی در اختیار آقای حسن روحانی، دیگری در اختیار آقای علی یونسی و آخری هم در دست حسین موسویان بوده است. بعدها مشخص شد که نسخه ای که در دستان موسویان بوده در اختیار انگلیسی ها قرار گرفته است.


گفتنی است الف چندی پیش از جلسه محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات با اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره پرونده حسین موسویان خبر داده بود. در اواخر این جلسه، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون اصل 90، از محسنی اژه ای پرسید، وقتی وزارت اطلاعات از اقدامات آقای موسویان مطلع شد آیا مسوولین بالاتر وی در مجمع تشخیص مصلحت را از این موضوع با خبر ساخت؟ و اگر این اقدام انجام شده، عکس العمل مجمع چه بوده است؟ محسنی اژه ای در پاسخ گفت: وقتی اقدامات حسین موسویان برای ما محرز شد، موضوع را در جلسه ای با آقای روحانی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان گذاشتیم. لیکن بعد از این جلسه، انتقال اطلاعات از سوی آقای موسویان شدت بیشتری به خود گرفت که تعجب کارشناسان اطلاعاتی کشور را موجب شد و عکس العمل بعدی ما را موجب شد. وزیر اطلاعات در پاسخ به برخی اخبار مطرح شده مبنی بر اینکه موسویان بعد از آزادی با وثیقه در محل کارش ـ مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع ـ حضور می یابد، گفت: چندی است که وی در این مرکز حضور نمی یابد و به فعالیتهای جنبی در منزلش می پردازد. محسنی اژه ای در مورد میزان وثیقه آزادی موسویان نیز گفت: وثیقه 200 میلیون تومانی را قاضی پرونده مشخص کرده و اگر بنده هم در آن جایگاه قضاوت قرار داشتم همین میزان وثیقه را تعیین می کردم.

کوچک زاده: جرم موسویان محرز است



وزیر اطلاعات بارها در جلسات کمیسیون های مختلف مجلس اعلام کردند که مجرم بودن آقای موسویان محرز است و مطالبی که به موسویان نسبت داده می شود خودش اعتراف کرده و قبول دارد.

دکتر کوچک زاده در گفتگو با سایت «جهان» با اشاره به صحبت های اخیر برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص پرونده موسویان گفت: آنچه مسلم است پرونده هایی که رسیدگی آنها و اعلام نتایج آنها طولانی می شود 2 دلیل عمده برای آنها قابل ذکر است؛ یک دلیل پیچیدگی و ابهام در جوانب متفاوت پرونده است و دلیل دیگر هم ایجاد مانع در مسیر رسیدگی به پرونده به دلایل خاص است که در نهایت منجر به ایجاد انحراف در مسیر رسیدگی به پرونده می شود.

این عضو کمیسیون اصل 90 در ادامه تاکید کرد: از ابتدای دستگیری آقای موسویان ، وزیر محترم اطلاعات در جلسات مختلفی در کمیسیون های مختلف مجلس اعلام کردند که مجرم بودن آقای موسویان محرز است و مطالبی که به موسویان نسبت داده می شود خودش اعتراف کرده و قبول دارد.

وی افزود:حال اگر دستگاه قضایی بنا به دلایلی رسیدگی پرونده را به تاخیر بیاندازد و موجب طولانی تر شدن این پرونده شود ، موضوع دیگری است که البته قابل پذیرش نیست و باید هر چه سریعتر به این پرونده رسیدگی و حکم و نتیجه نهایی صادر شود.
کوچک زاده تاکید کرد: برخی اظهارات نمایندگان کمیسیون امنیت ملی نمی تواند ملاک و معیاری برای تصمیم گیری و تاثیرگذاری بر روی پرونده باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به دیدگاه های خاصی که این آقایان دارند ، تمایل به طولانی تر شدن پرونده برای آنها مطلوب است.

کوچک زاده افزود: البته برخی نمایندگان تنها اظهار نظری درباره یک مسئله دارند و در حد یک اظهار نظر ساده صحبت کرده و صحبت او نباید تاثیری بر روند بررسی پرونده داشته باشد.
وی تاکید کرد: این نمایندگان در موارد دیگر مانند باغ قلهک و طرح پی گیری انتقال مقر سازمان ملل از نیویورک نیز اظهار نظر هایی کردند که معلوم نیست نگران چه مساله ای هستند یا مساله برای وی کاملا" جا نمی افتد یا این که خیلی هم سلیقه با ما نیستند.

برخی در پرونده موسویان بدنبال تعیین تکلیف برای قوه قضاییه هستند



نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:وزیر اطلاعات در گذشته به صورت علنی اعلام كردند كه جرم آقای موسویان از نظر ما محرز است پس از این سخنان می توان نتیجه گرفت در حقیقت آنچه كه باید در دستگاه قضائیه رسیدگی و تعیین شود میزان مجازات وی می‌باشد وقرار نیست کسی جرم موسویان را انکار کند چون خود اقرار نموده است واگر کسی این واقعیت را به زیر پا بگزارد باید نسبت به او هم با حساسیت نگریست.

كوچك زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سپهر درباره سخنان یکی از مسئولان سابق پرونده هسته ای ایران در مورد پرونده موسویان گفت: این برخوردها و اظهار نظرها در مورد آقای موسویان قبل از اینكه دادگاه به پرونده
ایشان رسیدگی كند، در حقیقت یك نوع فضا سازی علیه دستگاه قضائی كشور و وزارت اطلاعات می باشد وخط اختلاف افكنی را بین وزارت اطلاعات و قوه قضائیه دنبال می کند .

وی در ادامه افزود: وزیر اطلاعات در گذشته به صورت علنی اعلام كردند كه جرم آقای موسویان از نظر ما محرز است و در حقیقت آنچه كه باید در دستگاه قضائیه رسیدگی و تعیین شود میزان مجازات وی می‌باشد پس به هر حال این احراز شده است كه در مواردی مطالبی را به بیگانگان منتقل كرده و خودش هم اقرار كرده كه این كار را انجام داده است و نهایت خودش هم اقرار كرده كه سوء نیتی نداشته است.

کوچک زاده در ادامه خاطرنشان کرد:اینكه حالا دوستان اصلاح طلب و یا از مسئولین سابق ایشان اظهار می‌كنند كه قوه قضائیه باید چه بكند و نباید چه بكند، این عین خطاست وکسی حق ندارند كه برای قوه قضائیه تعیین تكلیف كند واین صحبتها بیشتر در رابطه با فضا سازی و تبرئه كل جریانی كه متأسفانه یك مدتی در تصمیمات كلان و استراتژیك سیاسی كشور حاكم بوده است.

عضو کمسیون اصل نود مجلس درباره سرنوشت این پرونده گفت: سرنوشت ایشان را دادگاه باید مشخص كند، اما نكته مهمی كه در مورد ایشان وجود دارد این است كه ما امیدواریم اثبات شود جریان های سیاسی قدرتمند نخواهند توانست استقلال قضائی كشور را مخدوش كنند و پیشاپیش از این اظهار نظرهای ضمنی برای فضا سازی خودداری كنند.

وی در ادامه دلایل حمایت برخی از اصلاح طلبان از موسویان افزود: اینكه اصلاح طلبان از ایشان حمایت می‌كنند طبیعی است و با توجه به مشی و مرام عموم اصلاح طلبان ایجاب می‌كند كه از او حمایت كنند ،عموماً آن چیزی كه از مشی و مرام اصلاح طلبان دریافتیم آن است كه همه چیز را حاضرند فدای حزب و جریان خودشان كنند، حتی منافع ملی را.

وی در ادامه گفت:ما در موارد متعددی از جمله 18 تیر یا موارد دیگر شاهد بودیم كه موضع گیری‌ها‌ و اقداماتی كه از سوی جریان موسوم به اصلاح طلبان صورت گرفت كه آرزوی بیش از بیست و چند ساله حكومت‌ها‌ی استكباری مثل آمریكا و انگلیس بود.

کوچک زاده در ادامه خاطرنشان کرد : تهمت های ناجوانمردانه به خدومترین نیروهای این كشور زده شد و در حقیقت زیر سؤال بردن حیثیت جمهوری اسلامی ایران با اقداماتی كه به نظر بنده از خارج طراحی شده بود و به دست بعضی از كم فهم‌ها‌ی درون جبهه اصلاحات به اجرا در آمد باعث شد در حقیقت مثل قتل‌ها‌ی زنجیره ای، اصلاح طلبان حتی در این ماجرا حاضر نشدند منافع جریانی و حزبی خودشان را كنار بگذارند و به فكر منافع ملی باشند و اجازه دهند كار در راستای درستی به سرانجام برسد.

وی در ادامه تاکید کرد :یك چنین مجموعه ای با چنین طرز فكرهایی طبیعی است كه از آقای موسویان که یك عنصر وابسته به جریان خودشان است به هر شكل و وضعیتی حمایت كنند.

یك مقام امنیتی: موسویان (متهم به جاسوسی هسته ای ) دیگر مرکز تحقیقات استراتژیك نیاید !





یك مقام امنیتی گفت: حسین موسویان - معاون مركز تحقیقات استراتژیك - از همكاری با این مركز منع شده است و دیگر اجازه همكاری با این مركز را ندارد.


همكاری‌ موسویان پس از آزادی با قرار وثیقه با مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام ممنوع شده است و در آینده هم نمی‌تواند با این مركز همكاری داشته باشد.

این مقام امنیتی كه نخواست نامش فاش شود تصریح كرد: مسئولان مركز نیز در جریان كامل این مسئله هستند و قاعدتاً كس دیگری را به جای وی منصوب خواهند كرد.
وی به این سؤال كه شنیده شده است موسویان كماكان نامه‌های مركز را با همان مسئولیت سابق امضا می‌كند پاسخ داد: این مسئله مربوط به همان یكی دو هفته اول آزادی است و پس از آن دیگر نه تنها نامه‌ای را امضا نكرده بلكه اجازه حضور در مركز تحقیقات استراتژیك و همكاری با این مركز را هم ندارد.

این مقام امنیتی تاكید كرد: برخورد با حسین موسویان در چارچوب منافع و مصالح ملی صورت گرفته و رسیدگی به پرونده وی ادامه دارد.

حسین موسویان، عضو ارشد تیم مذاكره كننده سابق هسته‌ای و معاون مركز تحقیقات استراتژیك وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری به اتهام ارتباط با عوامل بیگانه و تبادل اطلاعات با آنها بازداشت شد ولی بواسطه برخی فشارها در تاریخ 19/2/86 با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد.


سوال 27نماینده از وزیر اطلاعات درباره آزادی موسویان


27نماینده مجلس از محسنی ‌اژه‌ای وزیر اطلاعات خواستند تا در خصوص آزادی حسین موسویان توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس این نمایندگان با طرح این سؤال كه در صورت تائید اتهامات ضد امنیتی موسویان، آزادی ایشان با وثیقه غیرمتعارف و غیر متناسب با جرم، با چه توجیهی صورت گرفته است؟ تاكید كردند: آیا اتهامات ضدامنیتی و جاسوسی موسویان معاون پژوهش روابط بین‌الملل مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد بود؟ در صورت مثبت بودن پاسخ كه موید انتقال اطلاعات طبقه‌بندی شده نظام در موضوع حیاتی انرژی هسته‌ای به سفارتخانه‌های بیگانه انگلیس و آلمان است، چه توجیهی برای آ‍زادی نامبرده با اخذ وثیقه 200 میلیون تومانی غیرمتناسب با جرم و غیرمتعارف وجود دارد؟
این 27نماینده مجلس از وزیر اطلاعات پرسیدند كه وزارت اطلاعات چه اقداماتی در راستای تحدید دسترسی نامبرده به اطلاعات طبقه‌بندی شده نظام بعمل آورده است؟ و تاكید كردند: با چه توجیهی اشتغال و رفت و آمد متهم به رفتار ضد امنیتی و جاسوسی در دستگاه حساسی همچون مركز تحقیقات استراتژیك و آنهم در پست معاونت ادامه دارد و این وزارتخانه چه اقداماتی برای عدم تداوم دسترسی متهم به اطلاعات طبقه‌بندی شده نظام به عمل آورده است؟
این نمایندگان در ادامه سؤال خود تصریح كردند: آیا مسئولین مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام از اعمال ایشان مطلع گردیدند؟ آیا وزارت اطلاعات پس از اطلاع از رفتار موسویان، مسئولین مافوق نامبرده در مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام را درجریان قرار داده بود؟عكس العمل ایشان در صورت مثبت بودن پاسخ چه بود؟ و وزارت چه برخوردی در این مورد داشته است؟
نمایندگان همچنین در ادامه این سؤال تاكید كردند كه آیا وابستگی به كانونهای قدرت و جریانهای سیاسی خاص می‌تواند موجب مصونیت از رفتار قانونی متناسب با جرم با متهم گردد؟
عمادافروغ، الیاس نادران، فاطمه رهبر، مهدی كوچك زاده، پرویز سروری، حسین فدایی، نفسیه فیاض بخش، علیرضا زاكانی، عباس علی اختری و حمید رضا كاتوزیان نمایندگان تهران، رشید جلالی و فاطمه آجرلو نمایندگان كرج، عشرت شایق نماینده تبریز، غلامرضا میرزایی نماینده بروجن، احمد ناطق نوری نماینده نور، غلامرضا كرمی نماینده كرمان، محمد دهقان نماینده چناران، علی اكبر قبادی نماینده مرودشت، هاجر تحریری نیك صفت نماینده رشت، حمید سعادت نماینده نجف آباد، عباس رجایی نمایده اراك، مجید روزی طلب و محمد هادی ربانی نمایندگان شیراز و حسن كامران، اخوان بی‌طرف، حمید رضا فولادگر و محمدحسین استكی نمایندگان اصفهان از نمایندگان امضا كننده این سؤال می‌باشند.
این سؤال برای طی مراحل قانونی به كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد و وزیر باید با حضور در جلسه كمیسیون مذكور به این سوالات پاسخ دهد.

خبر ویژه کیهان از پرونده موسویان :

برخی اسناد وزارت اطلاعات توسط موسویان به انگلیسی ها داده شده است

روزنامه كیهان در گفتگو با یكی از نمایندگان مجلس،از سوال 26 نماینده اصولگرا از وزیر اطلاعات خبر داد و نوشت: این نمایندگان با امضای سوالی از وزیر اطلاعات خواستار روشن شدن این موضوع شده اند آیا آزادی موسویان عضو سابق تیم هسته ای تحت فشار جریانات خاص سیاسی صورت گرفته است؟


یكی از نمایندگان مذكور در گفت وگو با خبرنگار كیهان اظهار داشت: ما در این سوال از وزیر محترم اطلاعات پرسیده ایم كه اگر اتهاماتی كه متوجه موسویان شده صحیح نیست پس چرا وی دستگیر شد و اگر این اتهامات صحیح است چرا وی با قید وثیقه آزاد شده است؟! آیا می توان فردی را كه اطلاعات سری كشور را به بیگانگان داده و مراودات فراوانی با آن ها داشته است را با قید وثیقه آزاد كرد؟ آیا در آزادی وی جریانات خاصی به وزارت اطلاعات فشار آورده اند؟

این نماینده افزود: سوال فوق احتمالا پس از تعطیلات مجلس در كمیسیون امنیت ملی با حضور آقای محسنی اژه ای مطرح خواهد شد.

اما مهمترین بخش خبر ویژه كیهان انتشار جزییات اتهامات موسویان به نقل از یك منبع آگاه است: اتهامات وی جاسوسی است و مراجع ذیربط مدارك فراوانی دراین خصوص در اختیار دارند. موسویان طبق این مدارك مدت ها با عوامل اطلاعاتی سرویس های انگلیس و ژاپن در تماس بوده و حتی صدای او در برخی مذاكرات تلفنی نیز ضبط شده است. به طور مثال موسویان در یكی از همین مذاكرات تلفنی به طرف خارجی می گوید با پشتیبانی شما مجلس هشتم را فتح خواهیم كرد!

این منبع مطلع افزود: موسویان در بازجویی های انجام شده اغلب اتهامات خود را پذیرفته ولی در عین حال گفته قصدی سویی از انجام این مذاكرات پنهانی با بیگانگان نداشته است!

وی با بیان اینكه پرونده موسویان همچنان مفتوح خواهد بود پیش بینی كرد احتمالا افراد دیگری در رابطه با این پرونده بازداشت خواهند شد.

همچنین یك منبع آگاه دیگر در گفت وگو با كیهان با اشاره به برخی جزئیات پرونده موسویان اظهار داشت: از منزل موسویان 86 سندی به كلی سری و 51 سند سری و محرمانه نظام به دست آمده است.

وی با بیان اینكه برخی اسناد مربوط به دوره قبلی وزارت اطلاعات هم توسط موسویان به انگلیسی ها داده شده است گفت: موسویان در قبال این خدمات، ویزای 5 ساله انگلیس را گرفته است.

این منبع امنیتی اضافه كرد: موسویان در یك مذاكره پنهانی به طرف انگلیسی یادآور شده كه دولت هزینه مركز تحقیقات استراتژیك را كاهش داده و لذا لازم است انگلیسی ها در این باره كمك هایی به مركز نمایند. كه در ازای این درخواست طرف انگلیسی هزینه برگزاری چند كنفرانس در داخل و خارج كشور را پرداخت كرده است.

گفتنی است، حسین موسویان پس از 10 روز بازداشت، با فشارهای سیاسی برخی محافل با وثیقه آزاد شد. محمود س. از اساتید علوم سیاسی دانشگاه و از نزدیكان حسن روحانی، ا. از كارشناسان معاونت بین الملل شورای عالی امنیت ملی و كابك خ. معاون سابق مركز بررسی های استراتژیك ریاست جمهوری از دیگر متهمان این پرونده هستند.

روحانی از چه کسی حمایت می کند؟

روحانی :برای موسویان سکوت می کنم



رئیس مرکز تحقیقات‌استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه "مصمم هستم در مسئله موسویان سکوت کنم" تاکید کرد: بنده هم اطلاعات حقوقی دارم و با مسائل امنیتی نیز آشنایی دارم، ولی منتظر تکمیل شدن پرونده و اعلام نظر نهایی دستگاه قضایی هستم و بعد از اعلام نظر این دستگاه، در صورت ضرورت، نظر خود را اعلام خواهم کرد.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سئوالی درخصوص اتهامات مطرح شده به سید حسین موسویان سخنگوی تیم سابق هسته ای کشورمان اظهارداشت : بنده مصمم هستم در این مسئله سکوت کنم و از آنجا که پرونده در اختیار قوه قضائیه است، باید اجازه دهیم این قوه نتیجه بررسی های خود را اعلام نماید؛ چرا که پیش داوری همواره مشکل ساز است .

وی از خبرنگاران خواست "برای شکستن سکوت او در زمینه پرونده موسویان تلاش نکنند" و با اشاره به سوابق و فعالیت های سید حسین موسویان در بخش های مختلف اجرایی کشور، خاطر نشان کرد : قوه قضائیه قطعا بر اساس واقعیت و عادلانه، نظر خود را درباره آقای موسویان اعلام خواهد کرد .

خبرنگاری از حسن روحانی درباره واهمه برخی چهره های سیاسی صاحب نام و با نفوذ در کشورمان به دلیل تخریب هایی که صورت می گیرد سئوال کرد و روحانی پاسخ داد : امیدوارم بعد از تاکید مقام معظم رهبری بر جلوگیری از تخریب و ترویج شایعه و موظف شدن قوه قضائیه به برخورد با این تحرکات ، شاهد فضای سالم انتخاباتی باشیم .

وی افزود : آنچه در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی است ، ایجاد محیط سالم و رقابت سالم و برگزاری انتخابات پرشور و نشاط است و کسانی که به آموزه های اسلامی پایبند هستند متوجه باشند که زیرپا گذاشتن مسائل اخلاقی در شان نظام اسلامی و آنها نیست .

خبرنگاری نظر دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی درباره برخی رفتارهای اخیر نسبت به جریانات و فعالان جنبش دانشجویی را جویا شد که روحانی با تاکید بر اینکه در جریان جزئیات مسائل مذکور نیست، در عین حال تاکید کرد : باید تلاش شود مسائل امنیتی با حداقل هزینه و نه با حداکثر هزینه ، حل و فصل گردد .

وی در ادامه به ذکر نمونه ای از اقدامات شورای عالی امنیت ملی در دولت گذشته پرداخت و اظهار داشت : در جریان تحرکات مربوط به سالگرد حوادث 18 تیر، عده زیادی از دانشجویان در سال 80 دستگیر شدند اما به جای آنکه مسائل آنها در قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گیرد، به کمیته انضباطی معرفی شدند و پرونده آنها در کمیته های مذکور و بررسی و احکامی برای آنها صادر شد .

خبرنگار دیگری از حسن روحانی در خصوص مسائل مربوط بررسی صلاحیت های نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان قانون اساسی سئوال کرد ، که وی پاسخ داد : اصل بررسی صلاحیت قابل انکار نیست و در همه دنیا صلاحیت همه کاندیداهای انتخابات مورد بررسی قرار می گیرد ولی در کشور ما مشکل قانونی وجود دارد که باید برطرف شود .

وی افزود : تشخیص برخی موارد و شرایط کاندیداتوری از جمله سن و تحصیلات و سوابق نامزدها آسان است ولی مواردی همچون التزام عملی وجود دارد که تشخیص آسان آنها، امکان پذیر نیست .

روحانی اضافه کرد: اگر در قانونگذاری موارد ابهام شفاف گردد ، کار نظارتی شورای نگهبان قانون اساسی نیز آسان خواهد شد .

این عضو جامعه روحانیت مبارز، در عین حال این نکته را مورد تاکید قرار داد که انتخابات حرکتی ملی است و همه گروهها و احزاب ، افراد و عموم مردم باید فعالانه در آن شرکت کنند و تحریم در این زمینه معنایی ندارد؛ چرا که انتخاباتی را می توان پرشور دانست که با حضور فعالانه همه آحاد ملت و مبتنی بر رقابت سالم بین جناح ها و گروههای سیاسی باشد .

او از سویی دیگر به مسئولان شورای نگهبان توصیه کرد اقداماتی که در زمینه بررسی صلاحیت های نامزدها و نظارت در انتخابات انجام می دهند، در راستای ایجاد وحدت و انسجام بیشتر برای مردم و جناحها و گروه های سیاسی تبیین کنند .

روحانی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری بر اساس دغدغه هایی که داشته اند، سال 86 را به عنوان سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری کرده اند، متذکر شد : کسانی که خود را معتقد به نظام و تابع مقام معظم رهبری می دانند، باید تمام تلاش خود را برای کمک به تقویت وحدت و انسجام بیشتر آحاد ملت به کار گیرند .

خبرنگاری نظر روحانی را درباره برخوردهایی که اخیرا با برخی رسانه ها صورت گرفته و تاثیر آن بر انتخابات آینده جویا شد که وی پاسخ داد : اگر رسانه ای تخلف کرد، باید به آن تذکر داد و یا با آن برخورد کرد ولی هر چه که به انتخابات نزدیک تر می‌شویم، باید تسامح بیشتری نسبت به رسانه ها داشته باشیم تا فضای انتخابات بهتر و انتخابات با نشاط تر برگزار شود .

حسن روحاني  با اظهار نظر خود واكنش زير را نسبت به خود برانگيخت

به کجا چنین شتابان؟

(حسن روحانی ، درباره دستگیری حسین موسویان، عضو سابق تیم هسته‌ای ایران و بررسی پرونده وی در قوه قضاییه گفت: آقای موسویان، فردی خدوم است!
دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی ایران ادامه داد: دستگاه قضایی باید این موضوع را برای مردم روشن كند و انشاءالله این مسئله به زودی آشكار خواهد شد.)این سخنان حسن روحانی در قم به یکی از خبرگزاری ها گفته است .حال باید پرسید آقای روحانی ازپرونده موسویان خبرندارد و یا به سبک دوستان جدید اصلاح طلب خود می خواهد از موسویان حمایت نماید .

حسن روحانی این روزها پس از ترک کرسی دبیری شورای امنیت ملی پس از 16 سال ،بیشتر وقت خود را در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می گذراند، مرکزی که قشر غالب آنرا اصلاح طلبان تشکیل می دهند و تلاش دارد با کمک این دوستان پرونده موسویان را به نوعی سوء تفاهم نمایش دهد در حالی که هیچ دلیل وبرهان محکمی نیز ارائه نمی دهد اما برای آنکه ذهن آقای روحانی را روشن کنیم دو مثال برای وی می زنیم گرچه قبلاً هم گفته بودیم:

اول در پرونده سیروس ناصری ، زمانی که سایتهای خبری نوشتند" چندی پیش متكی و لاریجانی در اقدامی هماهنگ شده از سوی وزارت اطلاعات و قوهء قضاییه، از ناصری خواسته بودند برای مساله‌ای كه پیش آمده به ایران بازگردد، اما این دیپلمات كه از سال گذشته در ژنو به سر می‌برد، در پی تماس موسویان و پی بردن به این تله اطلاعاتی، از بازگشت به تهران خودداری كرد. ناصری متهم به پرداخت رشوه بیش از نیم میلیون دلاری از حساب سوییس خود به مشاور عالی شركت نفت و گاز پارس برای موفقیت در قراردادهای نفتی است." گرچه ناصری اکنون با (ع) از نزدیکان روحانی در ارتباط است .

دوم: مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس به نقل از وزیر اطلاعات گفت: حسین موسویان مجرم است.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه محسنی‌ اژه‌ای به سؤال 27 نماینده مجلس پاسخ داد، افزود: آقای محسنی‌اژه‌ای گفت که از نظر وزارت اطلاعات حسین موسویان مجرم است .

نماینده شاهرود در مجلس افزود: وزیر اطلاعات در خصوص حاضر شدن موسویان بر سر کار خود پس از بازداشت گفت که وی تا دو هفته پس از آزادی چند روزی سر کار رفته بود و برخی نامه‌ها نیز توسط وی امضا شده است، اما مجدداً با ایشان صحبت شد که وی دیگر بر سر کار خود حاضر نشد و در جای دیگر نیز که به اسرار نظام دسترسی داشته باشد به سر کار نرفته است.

جلالی خاطرنشان کرد: وزیر اطلاعات گفته که موسویان پس از آزادی سه بار احضار شده و برخی مرتبطین پرونده نیز احضار شده‌اند.

آقای روحانی حتماً خبرندارید موسویان به ارتباط با بیگانگان اعتراف کرده است ؟
اگر 2 سال پیش آگاهی چندانی نسبت به نوبرهای درخت مذاکره کننده هسته ای که توسط شما گلچین شده بودند، وجود نداشت، اکنون و با گذر زمان البته این میوه‌ها‌ی رسیده نه تنها هیچ شیرینی ندارند بلکه هر دم از این باغ آنچنان بری می‏رسد که تلخی و گندیدگی آن با هیچ عسلی قابل جبران نیست.

پرونده هسته ای کشور به مثابه خط مقدم سیاست خارجی جمهوری اسلامی، 2 سال دردست تجار دیپلمات نمایانی بوده که یکی اهل ...... .، دیگری مشغول رد اطلا عات و دیگری...؟

آقای روحانی لازم است یاداوری کنیم نام شما در پرونده افرادی همچون سریع القلم، خسرو تهرانی، ناصری و ... نیز وجود دارد ؟

آقای روحانی این جمله امام را که فراموش نکرده اید ؟ جمله حضرت امام (ره) به شاه ( این پیام بعد از دستگیری تعدادی از عوامل رژیم گذشته و زندان کردن آنها صادر شد ) که فرمودند اگر تو از این جرایم خبر نداشتی که توان اداره کشور را نداری و اگر خبر داری که تو هم مجرمی و حال باید این جمله را از حسن روحانی پرسید که آیا شما از عملکرد دو عضو تیم خود خبر نداشته اید؟

آقای روحانی با یک عذر خواهی از مردم شجاعت خود را نشان دهید تا قلب زخم خورده ها التیام یابد . آقای روحانی گرچه سعی داشتیم سر داخل برف کرده وشما را گول خورده این بازی ها بنامیم اما با حمایت امروز شما...

آقای روحانی آخرین سوال ما :به کجا چنین شتابان؟

با حضور وزیر اطلاعات صورت می گیرد: بررسی علت آزادی موسویان در كمیسیون امنیت ملی مجلس




حجت الاسلام محسنی اژه ای وزیر اطلاعات سه شنبه این هفته در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر می شود تا به سؤال مشترك 26 نماینده ملت درباره علت آزادی سیدحسین موسویان پاسخ دهد.
علیرضا زاكانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با مهر، در تشریح جزئیات این سؤال اظهار داشت: اخباری كه در خصوص بازداشت سخنگوی تیم سابق مذاكره كننده هسته ای در اختیار نمایندگان قرار گرفته، حكایت از آن دارد حسین موسویان اسناد «بسیار محرمانه، سری و فوق سری» را در منزل خود نگهداری می كرد و اطلاعات فراوانی را براساس این اسناد به بیگانگان منتقل كرده است.
وی كه خود از امضاكنندگان سؤال از محسنی اژه ای است، افزود: اطلاعات مربوط به بازداشت موسویان عضو سابق شورای عالی امنیت ملی، قطعی بودن ارتباط او با بیگانگان به ویژه انگلیسی ها را ثابت كرد اما آزادی موسویان شبهات زیادی را در اذهان نمایندگان ملت ایجاد كرده كه باید وزارت اطلاعات در این زمینه پاسخگو باشد.
عضو شورای مركزی فراكسیون اصولگرایان مجلس هفتم گفت: 26 نماینده با طرح سؤالی مشترك، از حجت الاسلام اژه ای خواهند پرسید چرا فردی كه اسرار و اطلاعات محرمانه و فوق سری كشور را در اختیار بیگانگان قرار داد و جاسوسی او محرز شده، آزاد گردیده و چرا وثیقه آزادی این فرد متناسب با جرم واقع شده توسط او نیست؟ آیا وزارت اطلاعات تحت تاثیر فشارهای خاصی برای آزادی موسویان قرار گرفته است؟

وزیر اطلاعات: پرونده موسویان مفتوح است

كاظم جلالی مخبر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر اطلاعات گفته است كه پرونده "حسین موسویان" مفتوح است و تحقیقات درباره آن ادامه دارد.


به گزارش ایرنا ، جلالی  افزود: در حاشیه جلسه‌ای كه وزیر اطلاعات در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته بود ، برخی از اعضای كمیسیون در خصوص آخرین وضعیت پرونده آقای موسویان از وی توضیحاتی خواستند.
نماینده شاهرود اظهار داشت: آقای محسنی اژه‌ای پاسخ داد كه پرونده موسویان امنیتی است و در این پرونده مساله درز اطلاعات به خارج ،خصوصا به یك سفارتخانه خارجی در تهران وجود دارد.
مخبر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر اطلاعات گفته است كه اختیار این پرونده به دست قاضی است و پس از اتمام بررسی‌های نهایی در این خصوص، حكم صادر خواهد شد.


تحولات 4 ساله پرونده هسته ای


1- چند ماه پس از اشغال عراق در شهریور 82 (س‍پتامبر2003) با فشار آمریكا و انگلیس و همراهی محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی، پرونده هسته ای ایران نیز شرایط ویژه ای به خود گرفت. در پی طرح پرونده ایران در شورای حکام و اولتیماتوم این شورا برای ارسال پرونده به شورای امنیت، حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، مسئولیت این پرونده را پذیرفت.
2 ماه بعد، در پاییز 82 و در میان حجم گسترده اعتراض دانشجویان اصولگرا، وزرای خارجه 3 کشور اروپایی به تهران آمدند و در سعدآباد مقرر شد که ایران تمام فعالیتهای هسته ای اش را معلق کند و پروتکل الحاقی NPT را بدون شرط بپذیرد.
در آن زمان جک استراو نامه همراهی نمایندگان مجلس ششم را به همراه داشت که اعلام آمادگی کرده بودند برای تعلیق فعالیت های هسته ای طرح سه فوریتی دهند!
پاییز 82 تا پاییز 83، در حالی که تمام تأسیسات هسته ای ایران پلمپ بود، به مذاكرات بیهوده با طرف های اروپایی گذشت و در هر نشست فصلی شورای حکام ایران تهدید می شد که در صورت کمترین سرپیچی از توافق نامه سعدآباد پرونده ایران به شورای امنیت خواهد رفت.
پاییز 83 نتیجه مذاکرات طولانی حسن روحانی و یارانش، ناصری و موسویان در پاریس، برلین، مسکو و تهران، به امضای توافقنامه ای منجر شد که بر اساس آن یک بسته پیشنهادی به ایران ارائه می شد و در عوض ایران به جامعه جهانی می پیوست! و تمام فعالیتهای هسته ای معلق و تعطیل باقی ماند.
با نزدیک شدن به پایان دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، غرب به اطلاع مذاکره کنندگان ایرانی که مشغول فعالیت در یک ستاد انتخاباتی بودند، رساند که تمام مذاکرات تا پایان انتخابات معلق می ماند. هر چند تیم مذاکره کننده ایرانی قول همکاری پیشاپیش برای پیروزی کاندیدای دلخواهش را از اروپا و آمریکا گرفت.

در بهار 84 رقابت های گرم انتخاباتی شروع شده بود. مصطفی معین کاندیدای تندروهای مشارکت و مجاهدین انقلاب با شادمانی از ادامه تعلیق غنی سازی دم می زد! اطرافیان هاشمی رفسنجانی مشغول ارسال سیگنال های مثبت از طریق دیگر وفاداران در سفارت های ایران در اروپا همچون محمد حسین عادلی بودند. سایر کاندیداها هم یا موضع خاصی نداشتند و یا دست تسلیم در برابر عملكرد ناشایست تیم سابق هسته ای بالا برده بودند!

اما در این میان دو کاندیدا موضعی متفاوت داشتند؛ علی لاریجانی تعلیق را با مثال دادن درّ گرانبها در برابر آب نبات به سخره می گرفت و احمدی نژاد بر توانمندی داخلی تاکید می کرد. او چشم داشتن به بیرون از کشور را تقبیح می کرد و از شکستن تعلیق سخن می گفت.
در سوم تیر 84 احمدی نژاد پیروز شد و مشخص شد که اراده عمومی ایرانیان از دیپلماسی تسلیم و تحقیر که از سوی دولت اصلاحات پی گیری می شد، بیزار است. احمدی نژاد در اولین کنفرانس خبری اعلام كرد: غرب باید از برج عاج پایین بیاید و به ملت ایران احترام بگذارد.
2- در اولین روزها پس از انتخاب احمدی نژاد، رهبر انقلاب، «هاشمی رفسنجانی»، «محمد خاتمی»، «حسن روحانی» و «میرحسین موسوی» را فرا خواندند و تصمیم نظام در دوران احمدی نژاد مبنی بر مقاومت در برابر زیاده خواهی غرب را به آنان ابلاغ كردند.

اولین قدم فك پلمپ مركز یو.سی.اف اصفهان بود اما مقاومت طرفداران دیپلماسی تسلیم ادامه داشت؛ قرار بر این شد تا پیش از تنفیذ احمدی نژاد تأسیسات UCF كه برای تامین نظر غرب تعطیل شده بود، بازگشایی شود اما دستگاه سیاست خارجی دولت وقت روز به روز این تصمیم را به تاخیر انداخت تا سیگنال هایی مبنی بر تزلزل «تصمیم مقاومت» به خارج از كشور ارسال شود. هر چند نهایتاً اصرار احمدی نژاد و تأیید رهبر انقلاب سبب شد تا 2 روز پیش از تفیذ حكم رئیس جمهور جدید، تاسیسات اصفهان بازگشایی شود.
گفته می شود، مسئول وقت پرونده هسته ای در آن زمان اظهار داشته بود: در صورت فک پلمپ اصفهان، آمریکا در 48 ساعت ایران را بمباران خواهد کرد.
در طرف دیگر ماجرا، «تصمیم مقاومت» و کمرنگ شدن نقش تروئیکای اروپا سبب شد، تا کم کم در برخی کشورها این گمانه به وجود آید که می توانند با پادرمیانی در پرونده هسته ای ایران، جایگاه بهتری از حیث بین المللی برای خود کسب کنند. آفریقای جنوبی اولین این کشورها بود. پیشنهاد آفریقای جنوبی مبنی بر ادامه تعلیق و آغاز گفتگوهای جدید به تهران رسید. خاتمی و حسن روحانی به احمدی نژاد نوشتند: جا دارد به پیشنهاد مشفقانه آقای تامبو امبکی توجه شود، هر چند پاسخ احمدی نژاد منفی بود. ریشه این جواب منفی، در تغییر رویکرد از خارج به داخل بود.
3- احمدی نژاد در شهریور84 به عنوان یک رئیس جمهور ناشناخته به نشست عمومی سازمان ملل رفت. او در در نیویورک دعای فرج خواند و پیشنهاد تشکیل کنیسرسیوم هسته ای در خاک ایران را داد.
همزمان، علی لاریجانی (که از سوی رئیس جمهور به عنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی منصوب شده بود) تهدیدهای غرب برای فرستادن پرونده هسته ای ایران از آژانس به شورای امنیت را به مضحکه گرفت و گفت: غربی ها خیال نکنند با نشان دادن لولوی شورای امنیت ایران رو به قبله دراز می کشد!
این جمله لاریجانی یک معنای کلیدی داشت: دیگر تهدید با ابزار شورای امنیت کارایی ندارد. در حالیكه پیش از این، حتی راه اندازی 20 سانتریفیوژ به صورت آزمایشی، با تهدید ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت روبرو بود اما در دوران جدید قرار بر این شد که ایران به دانش هسته ای دست یابد و تاسیسات هسته ای یکی پس از دیگری راه اندازی شود.
در بهمن 84 و پس از اندکی کش و قوس، با فشار آمریکا و با رأی اکثریت کشورهای غربی، در حالی که غیرمتعهدها رأی ممتنع دادند، شورای حکام پرونده ایران را به شورای امنیت فرستاد. پاسخ تهران بازگشایی تاسیسات نطنز و اراک بود.
همچنین بازتاب گزارش شورای حکام در سفرهای استانی رئیس جمهور نمود پیدا کرد. کم کم شعار« انرژی هسته ای حق مسلم ماست» وارد ادبیات مردم استقبال كننده از احمدی نژاد در سفرهای استانی شد.
در این برهه زمانی پیشنهاد روسیه نیز جالب بود. روسیه به مانند همیشه با گل آلود شدن روابط ایران و غرب، به میان دعوا آمد و پیشنهاد غنی سازی در خاک خود را مطرح کرد اما باز هم جواب ایران منفی بود. احمدی نژاد گفت: غنی سازی ایران بومی است و باید در خاک ایران صورت پذیرد. این پاسخ منفی ایران، بر روسیه گران آمد و پوتین به جمع کشورهای غربی پیوست و 1+5 شکل گرفت.

4- بهار 85 با یک خبر خوش هسته ای شروع شد. احمدی نژاد در سفر استانی خراسان رضوی و در جوار حرم امام رضا(ع) گفت: ایران به چرخه غنی سازی اورانیوم در تأسیسات هسته ای نطنز دست یافته است و این اولین دستاورد مقاومت است.
كمترین نتیجه اعلام این موفقیت کم نظیر، بسته جدید پیشنهادی 1+5 بود؛ حواشی این بسته که هیچ گاه محتوایش فاش نشد، تمام فضای خبری تابستان 85 را به خود اختصاص داد.
پس از چندبار تعویق، همانگونه که احمدی نژاد وعده داده بود، در اول شهریور 85، علی لاریجانی سفرای انگلیس، فرانسه، چین، آلمان، روسیه و سوییس (به نمایندگی از آمریکا) را به حضور پذیرفت و پاسخ ترکیبی و تفصیلی ایران به بسته پیشنهادی آنها را ارائه داد؛ پاسخی که به مذاق آنها خوش نیامد و بحث در شورای امنیت جدی شد.

در تابستان85 همه به این حرف رئیس جمهور رسیدند كه خواسته اول و آخر غرب تعطیلی تمام فعالیت های هسته ای ایران است كه در قالب تعلیق مدت دار مطرح می شود. در واقع آنچه غرب به عنوان پیش شرط مذاکره مطرح می کرد، همان خواسته نهایی اش بود.

همچنین در همین تابستان داغ بود که شورای امنیت مفتضح ترین قطعنامه تاریخ این سازمان بین المللی را صادر كرد؛ در حالی که کشور لبنان در زیر آتش رژیم صهیونیستی قرار داشت و آمریکا پی در پی قطع نامه های درخواست آتش بس را وتو می کرد، این شورا با اجماع، قطعنامه ای غیرالزام آور برای تعلیق فعالیت های هسته ای علیه ایران صادر کرد و یک برای این مساله به ایران اولتیماتوم داد!

5- در پاییز 85 و با فراگیر شدن خواسته ملی «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» در سراسر كشور ایران و به تبع آن مقاومت دولت نهم، آمریكا و همانگونه که سفیر آلمان در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 به مردم ایران گفت: «من نمی خواهم شمار را فریب بدهم! ما خواستار تعلیق همیشگی فعالیت های هسته ای ایران هستیم!»، اما یک قدم عقب نشستند.

تعلیق مدت دار و در زمان مذاکرات ایران و غرب، خواسته جدید سولانا از لاریجانی بود. پاسخ منفی ایران را بار دیگر احمدی نژاد در یکی از سفرهای استانی داد: «حتی یک روز هم تعلیق نمی کنیم.»

در این میان برخی یک پیشنهاد عجیب مطرح کردند: شما تظاهر به تعلیق کنید! یعنی اعلام کنید تعلیق انجام شده اما در عمل فعالیت های هسته ای را ادامه دهید! احمدی نژاد این حیله را هم در یکی دیگر از سفرهای استانی اش رسوا کرد.

و این چنین بود كه شورای امنیت به رهبری آمریکا، دومین قطعنامه را صادر کرد. در قطعنامه 1737 که در آخرین روز کاری سال 2006 میلادی صادر شد، از ایران خواسته شد که فعالیت های هسته ای را تعطیل کند و صنایع هسته ای و موشکی ایران شامل تحریم غرب شد.

این قطعنامه بی خاصیت حتی اعتراض آمریکایی های تندرو همچون جان بولتون را نیز در پی داشت اما در ایران احمدی نژاد قطعنامه 1734 را کاغذپاره خواند و از عزم ایران بر ادامه مقاومت خبر داد.
6- احمدی نژاد در اهواز تنها خاصیت 1737 را فرصتی برای مرعوبین خواند تا در صفوف ملت خلل ایجاد کنند. پیش بینی احمدی نژاد در اولین روزهای زمستان سرد 85 تحقق یافت. برخی عناصر سیاسی داخلی که گمان می بردند می توانند با تغییر كلی فضای سیاسی بهاری آغاز كنند، هجمه ای سخت و عظیم به مواضع هسته ای دولت نهم وارد كردند.
مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «رئیس جمهور برای سرپوش نهادن به برخی كاستی‌های دولت، مساله هسته‌ای را چنان برجسته می‌سازد كه اشكالات دولت دیده نشود.»

سرمقاله نویس روزنامه جمهوری اسلامی در این باره خطاب به دكتر احمدی نژاد نوشت: «اگر به ذهن مردم متبادر شود كه دولت برای انحراف ایجادكردن در مطالبات آنان، مسأله هسته‌ای را برجسته می‌كند، عملا شما پشتوانه ملی را در پی‌گیری هسته‌ای از دست خواهید داد.»
یک روز بعد ، سرمقاله روزنامه همشهری به مدیرمسئولی حسین انتظامی، مواضع رئیس جمهور را «دیپلماسی سخنرانی‌های داغ» خواند كه هیچ دستآوردی جز سوء ظن غربی ها به ایران(!) و 2 قطعنامه علیه ایران نداشته است.
اما صریحتر از نوشته های این دو روزنامه نگار مدعی اصولگرایی، اظهارات مارگارت بکت وزیر خارجه وقت انگلیس بود که در مقاله ای در اورشلیم پست چاپ رژیم صهیونیستی نوشت: بر خلاف آنچه احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، می گوید این تصمیم گیری توطئه قدرت های زورگو نیست تا ایران را از انرژی هسته ای محروم کنند.
وزیرخارجه انگلیس در بخشی دیگر از مقاله اش نوشت: رژیم ایران می خواهد غنی سازی هسته ای را مشابه نبرد دکتر مصدق در سال ۱۹۵۳ برای ملی شدن نفت وانمود کند. جالب آنکه رژیم ایران حتی اسم یک خیابان را به نام مصدق نام گذاری نکرده و در عوض ترجیح داده یکی از خیابانان تهران را به نام خالد اسلامبولی، قاتل انور سادات، رییس جمهوری پیشین مصر، نامگذاری کند. دولت ایران برخلاف مصدق از منافع ملی دفاع نمی کند(!) بلکه به شهروندان این کشور خیانت می کند. سرمایه ها، ایران را ترک می کنند و بورس تهران پس از روی کار آمدن احمدی نژاد یک سوم ارزش خود را از دست داده است.

در این میان نومحافظه کاران آمریکایی هم بیکار ننشستند. فاکس نیوز در ویژه برنامه ای احمدی نژاد را خطرناکترین مرد زمین خواند! یکی از نومحافظه کاران نیز گفت: اگر ایران را 3 سال پیش بمباران می کردیم، اکنون احمدی نژاد سر کار نمی آمد!

همصدا با این نواها، محسن رضایی نیز در گفتگوی ویژه خبری شبكه 2 از حمله آمریکا به ایران ظرف یك ماه آینده خبر داد!

در این میان هاشمی رفسنجانی نیز در خطبه های نمازجمعه، طرفین (ایران و غرب) را به تعادل دعوت می کرد!
گزارشگر گاردین پس از یکی نماز جمعه های رفسنجانی این گونه نوشت: هاشمی رفسنجانی، که سیاستمداری عملگراست، از جمله منتقدان صریح اللهجه لفاظی های ضد غربی رییس جمهوری بوده و از اتخاذ رویکردی مصالحه آمیز در مساله هسته ای حمایت کرده است در حالیکه سایر رهبران عملگرای جمهوری اسلامی ادعا می کنند که سخنان تحریک آمیز آقای احمدی نژاد، از جمله اینکه ایران غنی سازی اورانیوم را حتی برای یک روز متوقف نخواهد کرد، مانع از دستیابی به هرنوع تفاهمی در ماجرای هسته ای شد.
خواسته تمام این افراد را حسین موسویان به طرز ناشیانه ای در گفتگو با فایننشال تایمز فاش کرد: ایران چاره ای جز پذیرفتن قطعنامه ماه گذشته شورای امنیت سازمان ملل كه ضمن تحریم ایران، مهلتی 2 ماهه برای توقف تقریبا كامل فعالیت های هسته ای به تهران داده شده است، ندارد.

البته فایننشال تایمز دلیل این اظهارات صادقانه! موسویان را این گونه ارزیابی می کند: احمدی نژاد پرونده هسته ای ایران را به یک مساله ای حیثیتی برای ایرانیان تبدیل کرده است و در صورتی که بتوان او را در این مساله شکست داد، می توان بر روی براندازی اش شرط بندی کرد.

با این همه پاسخ احمدی نژاد یک جمله تاریخی بود: « ما ترمز و دنده عقب قطار هسته ای را مدت هاست که دور انداخته ایم...»

رهبر حکیم انقلاب هم با این جمله که مسئولین نظام حق چشم پوشی از حق مسلم مردم ایران در مساله هسته ای را ندارند، حجت را بر همه تمام کردند.

پس از این دو موضع گیری صریح و سفر بی حاصل لاریجانی به مونیخ و مذاکره با وزیر خارجه آلمان، البرادعی، رومانو پرودی (نخست وزیر ایتالیا) و رئیس جمهور سوئیس، غرب به دنبال قطعنامه سوم رفت. این بار 1+5 به سرعت به تفاهم رسید و در روزهای آغازین بهار 86 قطعنامه 1747 علیه ایران صادر شد.

7- در تمام روزهای سال 85 برخلاف روزهای کسل کننده 82-84، عملیات تحقیق و توسعه در تاسیسات هسته ای ایران ادامه داشت.

قطعنامه های 1737 و 1747 هرچند تمامی صنایع نظامی و هسته ای ایران را تحریم کرده بود، اما تمامی ناظران بین المللی می دانستند این تحریم ها بی فایده و اثر است. چرا که ایران از همان ابتدای انقلاب و حتی در بحبوحه جنگ تحمیلی تحریم نظامی بود! همچنین توانمندی هسته ای ایران بومی بود و ضمناً اگر نیازی به خرید قطعات بود، این قطعات از بازار غیررسمی خریداری می شد!

در 20 فروردین 1386، رئیس جمهور برای دومین بار سران نظام را به نطنز فراخواند تا خبر خوش هسته ای دوم را اعلام کند: ایران به غنی سازی صنعتی دست یافته است.

در نطنز بود که احمدی نژاد برای اولین بار مسئله هسته ای را رو به پایان خواند.

فردای آن روز اروپا و امریكا و رسانه های وابسته به آنان در ایران و جهان، این دستاورد را نادیده گرفتند و به چشم تردید به آن نگریستند. آنها می نوشتند: اعلام خبر خوش هسته ای بلوفی از سوی احمدی نژاد برای پیشبرد برنامه هایش است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم این گفته را تایید کرد، اما گزارش البرادعی مبنی بر راه اندازی هزاران دستگاه سانتریفیوژ در نطنز این کید را نیز نقش بر آب کرد.

8- یکی از مهمترین اتفاقات درمسیر ماجرای هسته ایران، بازداشت امنیتی حسین موسویان، سخنگوی تیم سابق هسته ای و معاون بین الملل حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی80-84 و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام 84-86 بود.

اخبار پیرامون این بازداشت امنیتی نشان داد که تیم سابق مذاکره کننده هسته ای برای آن که نشان دهد توافق نامه های سعدآباد و پاریس و تصمیم به تعلیق نامحدود بهترین گزینه بوده، حاضر است تمام منافع ملی را یکجا و به بدترین نحو ممکن به بیگانگان عرضه کند.

درباره حسین موسویان یک منبع آگاه گفته بود: اتهامات وی جاسوسی است و مراجع ذیربط مدارك فراوانی دراین خصوص در اختیار دارند. موسویان طبق این مدارك مدت ها با عوامل اطلاعاتی سرویس های انگلیس و ژاپن در تماس بوده و حتی صدای او در برخی مذاكرات تلفنی نیز ضبط شده است. به طور مثال موسویان در یكی از همین مذاكرات تلفنی به طرف خارجی می گوید با پشتیبانی شما مجلس هشتم را فتح خواهیم كرد!
موسویان در بازجویی های انجام شده اغلب اتهامات خود را پذیرفته ولی در عین حال گفته قصد سوئی از انجام این مذاكرات پنهانی با بیگانگان نداشته است!

از منزل موسویان، 86 سند به كلی سری و 51 سند سری و محرمانه نظام به دست آمده است و برخی اسناد مربوط به دوره قبلی وزارت اطلاعات هم توسط موسویان به انگلیسی ها داده شده و موسویان در قبال این خدمات، ویزای 5 ساله انگلیس را گرفته است.

موسویان در یك مذاكره پنهانی به طرف انگلیسی یادآور شده كه دولت هزینه مركز تحقیقات استراتژیك را كاهش داده و لذا لازم است انگلیسی ها در این باره كمكهایی به مركز نمایند كه در ازای این درخواست طرف انگلیسی هزینه برگزاری چند كنفرانس در داخل و خارج كشور را پرداخت كرده است.

همچنین پس از آزادی عجیب موسویان یک مقام ارشد سابقاً اطلاعاتی درباره انگیزه‌ی موسویان در دادن اطلاعات به بیگانگان نوشت:

تیم هسته‌ای سابق به دلیل ناكامی تمام توان خود را برای شكست تیم هسته‌ای جدید به كار می‌برند. تیم سابق، پروتكل الحاقی (بازرسی بی‌قید و شرط هر مكان در هر زمان) را پذیرفت. بعلاوه غنی‌سازی و كلیه عملیات هسته‌ای را به مدت نامحدودی تعلیق كرد؛ ولی در مقابل این دو عقب‌نشینی هیچ دستاوردی را نصیب جمهوری اسلامی ایران نكرد. حتی نتوانست از تهدیدات آمریكا علیه ایران بكاهد. تیم هسته‌ای جدید توانست با قاطعیت همه‌ی تهدید‌ها و تحریم‌ها را پشت سر بگذارد و آبشارهای سانتریفیوژ را راه‌اندازی كند، بازرسی را محدود، آب سنگین اراك را راه‌اندازی كند و غنی‌سازی را در حد صنعتی به دنیا بقبولاند و اینك آمریكائیان برای یك سلام و احوال‌پرسی با وزیر امورخارجه ایران به دریوزگی افتاده‌اند. و همه این‌ها برای تیم سابق كمی شرمساری ایجاد كرده به همین جهت آن‌ها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از موفقیت بیشتر تیم فعلی به كار گرفتند.
طبق اعترافات و شواهد و قرائن، موسویان برای شكست تیم فعلی دست به اقدامات زیر زده است:

الف- دادن اطلاعات به بیگانگان برای آگاهی از تصمیمات دولت جدید.

ب- دادن گزارشات دروغ در مورد سازش دولت با اروپائیان به خبرگزاری‌ها جهت شایعه‌سازی. موسویان در بازجویی خود اعتراف كرده است كه با خبرگزاری رویترز قرار گذاشته است كه اخباری از قول وی منتشر و سپس تكذیب نماید.
ج- كم اهمیت نشان دادن پیشرفت تكنولوژی هسته‌ای. به همین جهت سایر اعضای تیم هسته‌ای سابق در بیشتر مباحث پیشرفت علمی را تكذیب و آن را كم اهمیت جلوه می‌دادند تا جایی كه رهبر انقلاب اسلامی علیه چنین روشی به موضع‌گیری و اخطار پرداختند.
د- جدی نشان دادن خطر حمله‌ی نظامی آمریكا. تیم سابق با تأثیرگذاری روی بعضی از شخصیت‌ها، حمله‌ی نظامی آمریكا را حتمی و قریب‌الوقوع نشان می‌دادند. حتی سایت آفتاب كه از حمایت‌های مالی آقای موسویان بهره‌مند است، موظف شده تا هر مقاله، مصاحبه، تحلیل و احتمالی كه از سوی بیگانگان در مورد حمله نظامی آمریكا علیه ایران منتشر می‌شود را در پایگاه خبری سایت منتشر نماید و این كار همچنان ادامه دارد. منظور آن‌ها ترساندن مردم و مسئولان برای كوتاه آمدن در مقابل بیگانگان و در نتیجه همگونی نتایج هر دو تیم بود.
ه- یكی از اشتباهات تأسف بار، اعتقاد بعضی از شخصیت‌های سیاسی به تأثیرگذاری غرب بر انتخابات ایران است. بعضی از نئوتكنوكرات‌ها معتقدند اگر غرب را در مورد همكاری شخصیت یا جناحی قانع كنیم در پیروزی وی برای ریاست جمهوری تأثیر اصولی را دارد. من خود این تفكر و هم‌آمیز را از بعضی از عناصر كارگذار شنیده‌ام. بی‌شك این اعتقاد یك پندار ناشی از نشناختن مردم مسلمان ایران است.
این جناح تصمیم داشت یكی از عناصر رده بالا را برای ریاست جمهوری كاندیدا كنند. به همین جهت موسویان در صدد اقناع غربی‌ها در مورد همكاری این شخصیت با غرب بود.
با این همه باید واقعه‌ی آقای موسویان درس عبرتی برای رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. بیشتر به واكاوی بپردازند و علل و انگیزه‌های وادادگی خیانت‌آمیز به غرب را كشف كنند و در امور مهم آرمان‌گرایی را نیز در كنار عمل‌گرایی بها دهند.
9-در طول دو سال گذشته ملاقات ها و مذاکرات لاریجانی-سولانا ادامه داشت. در این مذاكرات كه معمولا طرفین در پایان آن بر سازنده بودن و توافقات جدید سخن می گویند، هنوز هیچ نتیجه ای برای طرفین نداشته است.

بسیاری از تحلیل گران معتقدند اصولا از مذاکراتی که یک طرف آن خاویر سولانا(مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) است، نباید انتظار نتیجه داشت؛ چرا که سولانا مسئول بی اختیاری است که آمریکاییها هر وقت که خواستند می توانند توافقات او را نادیده بگیرند.

به هرحال پس از صدور قطعنامه 1747 لاریجانی و سولانا چند دور در اسپانیا و پرتقال و ... مذاکره کردندو پیشنهاد جدید اروپا موسوم به تایم اوت به تهران رسید.
از تایم اوت دو برداشت می شد؛ یکی این که ایران فعالیت هسته ای اش را تعلیق کند و شورای امنیت تحریم هایش را در برابر معلق سازد که این برداشت با مخالفت صریح ایران روبرو شد. علی لاریجانی پس از مذاکره مادرید با سولانا به خبرنگار مشکوک رویترز گفت: ما از تعلیق عبور کرده ایم و دیگر در مذاکرات حرفی از تعلیق نیست. سخنگوی وزارت خارجه هم از حذف تعلیق از ادبیات هسته ای خبر داد.
اما برداشت دوم از تعلیق، این بود که ایران فعالیت های هسته ای اش را در همین سطح نگه دارد و از سوی دیگر قطع نامه ای علیه ایران صادر نشود، که دکتر احمدی نژاد در سفر به قم در پاسخ به این پیشنهاد گفت: برخی خیال می کنند اگر همین قدر که آمدیم جلو بایستیم، پیروزی بزرگی است. بله، پیروزی است، اما آنچه خدا مقدر کرده نیست. خدا برای ما 100 را مقدر کرده ما به 2 قانع شویم؟ مراحل را به پیش آمده ایم آنها کاری نمی توانند بکنند.
در اوایل بهار 86 مذاکرات خسته کننده با سولانا با یك ابتكار متحول شد. ابتكاری كه یكی از زمینه های مختومه شدن پرونده هسته ای ایران بود. علی لاریجانی در وین با البرادعی دیدار کرد و بر آمادگی ایران بر حل تمامی مسائل باقیمانده ایران و آژانس تاکید کرد؛ همان مسائلی که البرادعی همیشه بخاطر آنها می گفت که نمی تواند صلح آمیز بودن تمام فعالیت های هسته ایران را تایید کند.
دیدارهای متعدد وعیدی، معاون بین الملل لاریجانی و اولی هاینونن معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران و وین به اضافه بازرسی های متعدد آژانس بدون سربازرس مزاحم بلژیکی سبب شد تا البرادعی در گزارشی 9 صفحه ای به شورای حکام از حل و فصل مساله پلوتونیوم که مهمترین بهانه آمریکا بود، خبر دهد.

البرادعی همکاری های ایران و آژانس را گامی رو به جلو دانست و از حل و فصل تمام مسائل اختلافی ایران و آژانس در آینده ای نزدیک خبر اد.

رئیس جمهور به تازگی در چند سخنرانی جداگانه بر مختومه شدن پرونده هسته ای ایران تأكید كرده است.

این برآورد اگر ناظر به پرونده ایران در شورای امنیت باشد، غیرواقعی می نمایاند چراكه حتی احتمال صدور قطعنامه بعدی علیه جمهوری اسلامی با توجه به عدم رعایت مفاد 1747 قابل پیش بینی است اما از زاوایه ای دیگر، پرونده ایران به واقع مختومه شده است.

در حال حاضر نه هیاهوهای داخلی پس از رسوایی های حامیان تعلیق خریداری دارد و نه در خارج، تردیدی نسبت به تغییر كلّی فضای مذاكرات از بده بستانهای سیاسی و تجاری شخصی و عیر شخصی به ایستادگی و تسلیم ناپذیری.
در واقع این بن بستی فراروی غرب است كه این گرهی را كه روزبروز با دست خود بیشتر كور كرده، اكنون چگونه آبرومندانه آن را بگشاید و در مقابل افكار عمومی دنیا، محترمانه و به تدریج، این بازی دل آزار را مختومه سازد.

پرونده برای ایران مختومه است، غرب اگر در یافتن مسیر مختومه ساختن بی سروصدای آن برای خود، گرفتار است، مشكل ایران نیست. اگرچه غرب نیز با زمینه سازی برای ورود مجدد آژانس به پرونده هسته ای ایران و توافقات صورت گرفته درباره حل مسائل باقیمانده، نشان داده كه با راه پایان آبرومندانه این داستان بیگانه نیست.
محمدحسن روزی طلب
منبع:رجانیوز

يكي از تحولات مرتبط با بازداشت موسويان : مدیر سایت آفتاب نیوز مجبور به برکناری شد

مدیر سایت آفتاب نیوز مجبور به برکناری شد.
برکناری وی با اتهامات آقای سید حسین موسویان بی ارتباط نیست.
قبلا پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی  نسبت به سایت آفتاب نیوز هشدار داده بود که این سایت در جهت تخریب نیروهای مذهبی به شایعه سازی ،دروغ و جعل خبر می پردازد.

در پايان بد نيست اشاره اي هم به چاپ خاطرات موسويان از زمان سفارتش نيز اشاره شود كه با مقدمه آيت الله هاشمي رفسنجاني  منتشر شده بود:
خاطرات دکتر موسویان
دکتر سید حسین موسویان
دکتر سید حسین موسویان سفیر سابق ایران در آلمان (1369-1376) برای اولین بار بخشی از خاطرات ماموریت 7 ساله خود در آلمان را در کتابی تحت عنوان "چالشهای روابط ایران و غرب؛ بررسی روابط ایران و آلمان" منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر این کتاب که توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به چاپ رسیده است برای اولین بار در یک تحقیق علمی مستند، "سیاسی بودن" رای دادگاه برلین در آوریل 1997 را به اثبات رسانده است. موسویان همچنین با استفاده از خاطرات خود، حقایق ناگفته و مستند مهمی در مورد چگونگی دخالت کشورهای ثالث را برای تخریب روابط ایران و آلمان در زمینه های مختلف را به رشته تحریر در آورده است.

این کتاب اولین کتابی است که در قالب یک تحلیل کاملا مستند به دخالت های آمریکا و اسرائیل در تخریب روابط ایران و اروپا (با استفاده از موضوعاتی همچون تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی، پروسه صلح و حقوق بشر و سایر مسائل امنیتی) را به افکار عمومی جهان ثابت می کند.

وی بخشی از خاطرات ناگفته ماموریت 7 ساله خود را در این کتاب برای اولین بار منتشر می کند خاطراتی که برای پژوهشگران علوم سیاسی می تواند مبنای بسیار روشن و مهمی در تجزیه و تحلیل اختلافات و چالشهای ایران و غرب و کمک موثری برای شناخت راه حلهای حل و فصل اختلافات جهان غرب و ج.ا.ا. باشد.

به گزارش "مهر" آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب که در نوع خود در روابط دیپلماتیک کشورمان و نیز ماموریت های سیاسی ایران کم سابقه است، چنین نوشته است:

تحقیق حاضر که توسط جناب آقای دکتر سید حسین موسویان سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در آلمان متحد و دیپلمات برجسته به انجام رسیده، دیپلماسی دو کشور در این دوران را به طور خاص و به طرز شایسته ای مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است، ضمن اینکه در این تحقیق روابط ایران و آلمان از ابتدای شکل گیری تا انقلاب اسلامی 1357 و از زمان انقلاب تا وحدت دو آلمان نیز به طور کلی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و نظامی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل چالشهای مهم روابط ایران با اروپا و غرب در زمینه های حقوق بشر، تروریسم، تسلیحات کشتار جمعی، پروسه صلح خاورمیانه و امنیت منطقه از یکسو تاثیر بازیگران خارجی: ایالات متحده آمریکا، انگلیس و اسرائیل در روابط ایران و آلمان بعد از اتحاد دو آلمان تا بحران میکونوس و همچنین نقش این کشورها در ایجاد بحران میکونوس از جمله نکات این تحقیق است که نویسنده با استفاده از حقایق و اسناد معتبر تاریخی و نیز خاطرات ماموریت خود به رشته تحریر در آورده است و توسط مرکز تحقیقات استراتژیک به چاپ می رسد.

موسویان كجاست؟



شنیده ها از تحرک جدید موسویان در ستاد انتخاباتی حامیان روحانی حکایت دارد.
به گزارش سپهر گفته می شود در پی ناکارامدی برادر حسن روحانی در امر ریاست ستاد انتخابات وی، سین موسویان از سوی او جهت نظارت بر امر ستاد و رایزنی با برخی از گروههای ناراضی دو طیف اصلاح طلب واصولگرا به ستاد مامور گشته است.

این در حالی است که شنیده شده برادر روحانی در هر موردی به دستور موسویان عمل می کند.
حسین موسویان در زمانی که حسن روحانی دبیری شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت یکی از افراد مورد اطمینان وی بود و بعد از نقل مکان روحانی به موسسه تحقیقات استراتژیک نظام به آنجا رفت. وی چند ماه پیش به جرم جاسوسی دستگیر وبا وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد گردید و حتی چند روز پس از آزادی در موسسه تحقیقات اسراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاست آن بر عهده حسن روحانی می باشد، حضور یافت اما با تاکید وزارت اطلاعات خانه نشین گردید.

یک منبع اطلاعاتی در گفتگو با خبرنگار سپهر در مورد جرم موسویان گفت: جرم موسویان وجاسوسی وی برای دول متخاصم از نظر وزارت اطلاعات محرز وغیر قابل انکار است ولی قضاوت و تعیین میزان مجازات بر عهده قوه قضاییه می باشد و به پرونده وی به زودی رسیدگی خواهد شد. 


نامه عذر خواهی توکلی از موسویان


توکلی با صدور یک بیانیه شجاعانه مطرح نمود:عذرخواهی رسمی احمد توکلی از سید حسین موسویان

یزدفردا :با توجه به اینکه قبلا مطلبی با عنوان موسویان کیست منتشر کرده ایم نامه احمد توکلی را هم منتشرمی کنیم :
با صدور یک بیانیه شجاعانه مطرح شد: عذرخواهی رسمی احمد توکلی از سید حسین موسویان

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و مدیر مسئول سایت «الف» با صدور یک بیانیه رسمی و شجاعانه از سید حسین موسویان سخنگوی اسبق تیم مذاکرات هسته‌ای بابت اتهامات نادرستی که در سایت «الف» به او وارد شده بود، عذرخواهی کرد.


به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز، بیانیه رسمی عذرخواهی آقای توکلی در حالی منتشر می‌شود که چند هفته قبل برخی از سایت‌های منسوب به دولت از جمله ملت‌نیوز بابت تمام حملات و مطالب نادرستی که در جریان پرونده موسویان منتشر کرده بودند از وی عذرخواهی کردند و او را قربانی یک بازی سیاسی خواندند.

متن کامل بیانیه آقای احمد توکلی که روز دوشنبه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت و در بسیاری از سایت‌ها از جمله سایت الف منتشر شده، به شرح زیر است:

به نام خدا
یزدفردا -احمد توكلی:پس از شكایت آقای موسویان از سایت الف، برای دفاع از خویش تمامی دعاوی شاكی یا وكلایش علیه "الف" را بررسی كردم. تقریباً تمامی اخبار منتشرشده مورد اعتراض در سایت، یا از زبان مقامات رسمی مانند رئیس جمهور، سخنگوی دولت، وزیر اطلاعات و سخنگوی كمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس و یا از منابع خبری دیگر نقل شده بود. وكلای شاكی مدعی بودند كه اكثر موارد مطروحه در رسانه ها علیه موكل آنها صحت نداشته بلكه اساساً وزارت اطلاعات یا دادستانی آن ها را در مكتوبات خویش نیاورده اند. آقای موسویان نیز كه از سالها پیش یكدیگر را می شناختیم و در مواردی همكار نیز بوده‌ایم، در تماس تلفنی فی‌مابین گله‌مندانه از من خواست كه برای پاسخگویی اخروی تحقیق كنم و اگر معلوم شد اتهامات بی اساس است اقدام مناسب صورت دهم.

براین اساس با تلاش چهار ماهه و با كوشش فراوان توانستم اسناد رسمی زیادی را ببینم و با برخی مسؤلان ذیربط مكرراً گفتگو كنم. نتیجه كار، اثبات اجمالی دعاوی آقای موسویان در بی اساس بودن اكثر مطالب نقل‌شده در الف بود. پیش از آنكه به آن موارد اشاره كنم لازم است یك نكته مهم را تذكر دهم.

گرچه بنده در رویكرد سیاست خارجی و نحوه حكمرانی و ویژگیهای لازم حكمرانان و نحوه برخی مراودات خارجی با آقای موسویان و جریان حامی‌شان اختلافاتی دارم و یكسان نمی اندیشم (كه این بیانیه درصدد ورود به این مباحث نیست)، ولی حساب این مسائل، از حساب ضرورت حفظ حقوق مسلمانان و همه افراد جامعه، از هم جداست و هرگاه در باره آبروی فردی، اشتباهی در رسانه ای سرزند، جبران آن شرعا و قانونا الزامی است.

اما بررسی‏های اینجانب نشان داد كه اتهاماتی كه در زیر می آید در قرارِ نهایی قاضی اول، كیفرخواست دادستان و حكم دادگاه وجود ندارد، و حتی اكثراً در گردش كار وزارت اطلاعات نیز نیامده ولی متاسفانه "الف" نیز آن ها را منتشر كرده است:

1. مهمترین اتهام موسویان درباره یك سری اسنادی بوده درباره مراكز امنیتی ایران در اروپا كه در اختیار انگلیسی ها قرارداده كه در نهایت به دست سرویس امنیتی انگلیس(MI6) افتاده است.
2. موسویان در سال گذشته [1385] در50 روز سفر خارجی، ملاقات های زیادی با طرفهای اروپاییِ تحت پوشش سرویس های اطلاعاتی، داشته است.
3. اتهام جاسوسی هسته ای حسین موسویان تائید شد.
4. موسویان در تماسی با سیروس ناصری، متهم پرونده كیش اورینتال، از وی خواسته به ایران برنگردد و بدین ترتیب او را از تله‌ای كه وزارت اطلاعات با هماهنگی متكی و لاریجانی برایش گذاشته بودند رهانید.
5. وی با یك دیپلمات آمریكایی به مدت طولانی ارتباط داشته است.
6. موسویان در منزل شخصی اش دستگیر شد. در منزل وی تجهیزات فیلمبرداری نصب شده بود و فیلم بازداشت وی در اختیار خانواده اش است.
7. وی اسناد مهمی به اروپایی ها داده است.
8. او یك سند فوق سری به سفارت لندن در تهران داده است.
9. برخی مصوبات شورای عالی امنیت به دست بیگانگان رسیده كه احتمالاً كار موسویان بود.
10. موسویان در یك مكالمه تلفنی به طرف خارجی گفته كه با كمك شما مجلس هشتم را فتح خواهیم كرد.
11. برخی اسناد مربوط به دوره قبلی وزارت اطلاعات هم توسط موسویان به انگلیسی ها داده شده است.
12. موسویان در یك مذاكره پنهانی به طرف انگلیسی یادآور شده كه دولت اعتبارات مركز تحقیقات استراتژیك را كاهش داده و با تقاضای وی طرف انگلیسی هزینه برگزاری چند كنفرانس در داخل و خارج كشور را پرداخته است.
13. موسویان در مكالمه تلفنی با طرف غربی از آن‌ها می‌خواهد در صدور قطعنامه علیه ایران تسریع كنند.

اینجانب به خاطر این مشاركت ناخواسته در آسیب دیدن ناحق آبروی آقای سید حسین موسویان و خانواده‌اش، از آنان حلالیت می طلبم و امیدوارم خداوند این كار مرا جبران مافات قرار دهد. از حساسیت بجای وزیر محترم اطلاعات نسبت به آن‌چه در مراودات خارجی می‌گذرد و دقت وی در سخن گفتن نیز تقدیر می‌كنم.



علي ابادي -يزدفردا

منابع "

الف-

مركز اسناد

سپهر-

فارس

 مهر

رجا نيوز

جهان

ايرنا

يزدفردا




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا