نظرات خواندنی غرضی در رابطه با  مذاکره با آمریکا ، هزینه‌ تبلیغات ،وعده‌دادن،حاشیه‌سازی و200مصوبه دریک سفر استانی

علی آبادی:غرضی چهره ای متفاوت با 7 کاندیدای دیگر ریاست جمهوری است که همانند ذخیره ای توانمند تر از بزیکنان اصلی به میدان آمده و در ثانیه اول پا به توپ به طرف دروازه حریف در حال دویدن است و باعث شده تا بازیکنان حریف و خودی همه را انگشت به دهان کند ،مرور نظرات این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری خالی از لطف نیست "
یزدفردا :تسنیم در تاریخ: ۱۳/خرداد/۱۳۹۲ نوشت: کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه سخنگو ندارد و هیچ هزینه‌ای هم برای تبلیغات نمی‌کند، گفت: دولت یارانه تبلیغ بدهد یا ندهد، من یک ریال نمی‌گیرم، زیرا معتقدم این پول حق فقراست.

 تسنیم، سیدمحمد غرضی کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در خبرگزاری تسنیم به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

غرضی در ابتدای سخنان خود با اشاره به آیه‌ای از سوره طاها گفت: حضرت موسی وقتی که مأموریت پیدا کرد، به خدا گفت: من تنها نمی‌توانم بروم و برادرم را با من بفرست! این آیه به وی نازل شد: تو با توانایی خودت وارد شو و هرآنچه دشمن ساخته است، از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: این صنایع دشمن بازی‌های بازیگران است و بازیگر موفق نمی‌شود. اگر انقلاب اسلامی رخ نداده بود هرگز معنی این آیه را نمی‌فهمیدم.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: هم‌اکنون نیز موقعیت به این صورت است که بازیگران و سیاست‌مداران در سطح بین‌المللی سر ما بازی درمی‌آورند و از هر ابزاری برای تحقیر ملت و به زیر کشاندن قدرت سیاسی استفاده می‌کنند و به هرکاری دست می‌زنند، اما قدرت انقلاب و ملت ایران می‌تواند این بازی‌ها را از بین ببرد و جلوی آنها بایستد.

غرضی با بیان اینکه وی 60 سال است که در زمینه‌های مختلف فعال است، گفت: احساس کردم که عده‌ای می‌گویند ما مذاکره انجام دهیم. من با این مفاهیم مخالف هستم و آمده‌ام تا حرف‌هایی در این خصوص بزنم، چرا که این اظهارات به‌ضرر ملت است. ما جزو افرادی هستیم که آمده‌ایم تا امتحان پس بدهیم.

وی در پاسخ به پرسشی در این خصوص که منظور وی در بحث مخالفت با مذاکرات چیست، گفت: منظور من مذاکره با آمریکا بود.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات وی در مورد استفاده از تجربیات دولت‌های گذشته برای دولت ضدتورم، از تجارب مثبت کدام دولت‌ها استفاده خواهد کرد، اظهار داشت: انقلاب که به پیروزی رسید، سازندگی آغاز شد و با سرعت ادامه یافت. سازندگی فقط در دوره دولت سازندگی نیست و از روز بعد از انقلاب این کاغذ را از امام خمینی(ره) گرفتند و جهاد سازندگی ایجاد کردند و دولت‌ها را به‌دنبال خود کشاندند و کلمه سازندگی را مقدس کردند.

غرضی ادامه داد: ما در گذشته 5/7 میلیون واحد مسکونی داشتیم، ولی هم‌اکنون 21 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد. ظرف 30 سال تعداد واحدهای مسکونی 4 برابر شد. تعداد دانشجویان ما در گذشته 170 هزار دانشجو بود، ولی هم‌اکنون به 4 تا 5 میلیون رسیده است. همچنین تولید سیمان در گذشته 7 میلیون بوده است، اما هم‌اکنون 70 میلیون سیمان تولید می‌کنیم که این آثار مثبت دولت‌های گذشته و انقلاب بوده است.

وی با اشاره به غفلت از توسعه همراه با تورم گفت: توسعه همراه تورم به ضد آن تبدیل می‌شود. وقتی تورم را در جامعه توسعه دادیم، به‌جای نضج گرفتن قدرت سیاسی، این قدرت افول می‌یابد. لذا من آمده‌ام که این غفلت را به راه ابتدایی خود بازگردانم و من می‌گویم توسعه بدون تورم و توسعه در راه توسعه پایدار.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش تسنیم مبنی بر اینکه با توجه با اظهارات وی در این خصوص که تهران را به 6 استان تقسیم خواهد کرد، آیا قانون چنین اختیاری را به وی می‌دهد، گفت: من الآن 60 سال در اداره کشور شاگردی می‌کنم و کشور را می‌شناسم.

غرضی ادامه داد: استانی که بیش از 1/5 تا 2 میلیون جمعیت داشته باشد، اداره نمی‌شود و ما استانداردی را در قانون در این زمینه تعریف کرده‌ایم. تهران واحد 10 میلیونی است و بزرگ‌ترین مشکل آن این است که مردم در امر خود شرکت نمی‌کنند.

وی افزود:‌ جمهوریتی که روی کاغذ باشد و در بستر عمل نباشد، عنوان آن وجود دارد، ولی خاصیت آن نیست. جمهوریت ایجاب می‌کند که مردم مسئولان خود را بشناسند و مردم را در اداره کشور و استان سهیم کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه کشورها را به جغرافیا نمی‌شناسند، بلکه با شهرهای کلان می‌شناسند، گفت: در خاورمیانه یک شهر کلان بیشتر تعریف نشده است و آن شهر استانبول است و این شهر سالی 160 میلیارد دلار صادرات دارد و این شهر پایدار است، ولی تهران پایدار نمی‌ماند.

غرضی در ادامه گفت: به‌لحاظ قانونی تقسیم استان‌ها به این گونه است که وزیر کشور تقسیم استان را به دولت می‌دهد و دولت نیز آن را تصویب کرده به مجلس می‌دهد. مجلس که تصویب کرد، تأیید می‌شود. لذا ما پیشنهاد خود را به مجلس می‌بریم و غیرقانونی عمل نمی‌کنیم. من استدلال‌های خوبی دارم تا مجلس قانع شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت اردبیل به‌لحاظ استعدادی بالا است، گفت:‌ اگر می‌خواهید اشتغال جوانان استان تهران را اشتغال فنی، حرفه‌ای و صنعتی کنید، باید IT و IP و نسل دوم، سوم و چهارم سیستم دیجیتال را وارد شهر کنیم و از جوانان بخواهیم که به‌جای کار فیزیکی، کار نرم‌افزاری کنند.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برای اینکه این کار انجام شود، باید استان‌ها تقسیم شود و من مسئولیت اجرایی استان‌ها را به‌عهده استانداری می‌گذارم که رأی مردم را دارد.

غرضی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در نظرسنجی‌ها اعلام شده وی در رده آخر قرار دارد، آیا این نظرسنجی‌ها را در ماندن خود لحاظ می‌کند، گفت: من تا آخر می‌مانم و افتخار می‌کنم که اگر مردم من را به‌عنوان نفر آخر انتخاب کنند. یک رأی هم برای من ارزشمند است.

وی در خصوص شایعاتی مبنی بر کناره‌گیری به‌نفع دیگران تأکید کرد: من روزی که برای ثبت‌نام به شورای نگهبان رفتم، خبرنگاران از من پرسیدند و گفتم که کسانی که آمده‌اند چون روش‌های گذشته تورمی را دنبال می‌کنند و نمی‌گویند که ما با تورم مبارزه می‌کنیم و حداکثر می‌گویند که تورم یک‌رقمی را عمل می‌کنیم، نفعی در دولت‌های تورمی نمی‌بینم تا به‌نفع کسی کنار بروم.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه اگر هاشمی رفسنجانی روی گزینه خاصی نظر داشته باشد، آیا کنار خواهد رفت، تصریح کرد: خبرنگاران از من پرسیده‌اند: "شما آقای هاشمی را از چه‌زمانی می‌شناسید؟" و من گفتم که در 19 خرداد سال 42 مدت 3 روز آیت‌الله طالقانی از زندان آزاد شد و ما در مسجد هدایت بودیم که آقای هاشمی منبر خوبی در این مسجد رفت.

غرضی ادامه داد: تا سال 76 وفادار بودیم، ولی از آن به بعد با هاشمی ارتباطی ندارم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا تابه‌حال در خصوص اینکه به‌نفع کسی کنار برود، گفت‌وگویی شده است، تأکید کرد:‌ خیر؛ من هرگز وارد این مقوله‌ها نمی‌شوم.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در خصوص وضعیت ورزش در کشور گفت: در بخش ورزش، مشکل اصلی این است که ورزش استطاعت سیاسی دارد، یعنی ورزشکار از کسی حمایت می‌کند و رأی می‌آورد.

غرضی ادامه داد: در گذشته دولت‌ها و ورزشکاران به‌صورت گروهی با هم تعامل می‌کردند، یعنی گروهی از ورزشکاران با دولتی تعامل می‌کردند و گروه دیگر عقب می‌افتادندو آنها سعی می‌کردند با دولت بعدی تعامل کنند.

وی در ادامه افزود: ورزش نتوانسته است رابطه اجتماعی خود را با مردم تعریف کند، بلکه به‌صورت بخشی تعریف کرده  است و همچنین نتوانسته است به‌عنوان واحد عظیم اجتماعی با دولت‌ها به‌صورت مستقیم ارتباط برقرار کند لذا ورزش به محل گروه‌های مختلفی که دارای ارتباط اجتماعی هستند تبدیل شده است و اینها در امر به دست آوردن اقتدار با هم رقابت می‌کنند و قدرت سیاسی از آنها استفاده می‌کند.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: معاونت تربیت بدنی یا وزیر ورزش افرادی بودند که به قدرت سیاسی نزدیک بودند و این امر هم در سینما، ورزش و مطبوعات وجود دارد، یعنی گروه‌های متفرقی هستند و سرنوشت آنها این‌گونه است که مغفول قدرت‌های سیاسی می‌شود.

غرضی خاطرنشان کرد: باید از توان ورزش استفاده کرد، چرا که در توان ورزش معارضین زیادند و اگر دولت بخواهد مستقیم دخالت کند، با معارضین رودرو می‌شود و گرفتار می‌شود. لذا اگر ورزش بتواند مقررات خود را بنویسد و به‌صورت قانون دربیاورد، می‌توان ورودی و خروجی آن را کنترل کرد و تا نتوان ورودی و خروجی را کنترل کرد پول‌ها را نمی‌توان کنترل کرد.

وی گفت: در جاهای دیگر نیز منشأ پولها معلوم نیست. باید بتوان زمانی دولتی مقتدری به‌وجود آورد و کنترل ورودی و خروجی را در دولت به‌دست آورد، مانند کشور آمریکا که هم‌اکنون می‌خواهد 30 دلار برای زلزله‌زدگان بفرستد، ولی تا رئیس‌جمهور اجازه ندهد این کار امکان پذیر نیست، اما در اینجا یک دفعه 50 میلیون جابه‌جا می‌شود.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری یادآور شد: اساس کار این است که گروه اجتماعی که به این مشاغل یعنی خبرنگاری، سینماگری و ورزشکاری مربوط هستند، بتوانند تعهدات خود را نسبت به شخصیت‌های خود حفظ کنند، یعنی سینماگر باید بتواند مخاطب خود را حفظ کند و از طرف دیگر با قدرت سیاسی تعامل داشته باشد.

غرضی خاطرنشان کرد: اگر در جریان اداره حکومت بتوان تجمیع استعدادها را قانونمند کرد، به‌طوری که هم استعدادها و هم قدرت سیاسی بپذیرد، مشکل حل می‌شود. ولی یک دهه طول می‌کشد تا این تعامل شکل بگیرد به‌طور مثال در اروپا و آمریکا تعامل منطقی وجود دارد، ولی در ترکیه، چین و مکزیک نیست و در برزیل این تعامل بهتر است، اما در آفریقا اصلاً تعامل وجود ندارد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص سیاست‌های تغییر آموزش و پرورش که از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان شده است و برنامه‌های دولت وی در این زمینه گفت: ای‌کاش سیاست‌های موجود در آموزش و پرورش مصرف‌گرایانه بود، در حالی که می‌توان در برخی موارد آنها را غیرمفید دانست. در همه دنیا آموزش و پرورش به این شکل است که با برنامه‌های خود شرایط را طوری فراهم می‌کند که جوان 18ساله پس از خارج شدن از مدرسه و اتمام درسش می‌تواند با مهارت وارد میدان کار شود.

وی افزود: آموزش و پرورش ایران توسط رضاخان به مسائلی چون محفوظات، مدرک‌گرایی و آگاهی‌های نامتناسب با نیاز جامعه تبدیل شد و این در حالی است که می‌شود از همان زمان طوری برنامه‌ریزی کرد که به‌عنوان مثال در شهری مانند سیستان و بلوچستان که نزدیک به 3 هزار معدن وجود دارد، جوانان را در مدارس طوری تعلیم داد که پس از فارغ‌التحصیلی اطلاعات لازم را برای حرفه معدن داشته باشند و بتوان از آنها استفاده کرد.

غرضی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود سیستم موجود، دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی اطلاعاتشان چندان با نیازهای کشور سازگار نیست، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم محفوظات را به مهارت تبدیل کنیم، دانش‌آموزان کنار معلمان خود، روش جدیدی را می‌آموزند که برای کشور بسیار مفید خواهد بود، به‌عنوان مثال کشوری مانند سنگاپور که در آن تجارت و پول ذیل تخصص‌های پیشرفته تعریف می‌شود، به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری شده است که فارغ‌التحصیلان قبل از فارغ‌التحصیلی استعدادهای‌شان به‌خوبی شناسایی و در همان زمینه مشغول به کار می‌شوند.

غرضی تأکید کرد: بنده 12 سال وزیر پست و تلگراف کشور بودم. در آن ایام دانشگاه علامه طباطبایی که یکی از دانشگاه‌های معروف است و در سال حدود 100 دانشجو از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند حتی یک نفرشان هم طی این سالها برای همکاری با این وزارتخانه به آنجا نیامدند.

وی یادآور شد: معتقدم روش‌های موجود در دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای نیست که نیازهای کشور را تأمین کند و بیشتر نیازهای کشورهای بیگانه را تأمین می‌کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه برنامه‌های دولتش برای استفاده از مقوله‌های فرهنگی مانند سینما و ادبیات ایران برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا چیست، پاسخ داد: وقتی حوزه‌هایی مانند سینما و ادبیات مشمول یارانه می‌شوند، تمام استعدادهای‌شان به‌سمت دولت متوجه می‌شود و همین باعث می‌شود در چارچوب دولت حرکت کنند.

وی افزود: وزیر ارشاد دولت وقت در نشستی عنوان کرد که 20 میلیون تومان یارانه به انتشارات و کتاب‌فروشی‌ها تحویل داده است و به‌نظر من دادن چنین یارانه‌ای به این بخش‌ها باعث می‌شود سینما در همین مسیری که هست حرکت کند.

این نامزد انتخابات  با بیان اینکه سینما و ادبیات بدون بستر اجتماعی توانایی ماندگاری ندارند، با اشاره به مثالی تأکید کرد: جلال آل‌احمد می‌"گوید من کتاب غرب‌زدگی را چاپ کردم، اما کسی آن را نخرید، اوایل سال 42 دیدم که کتاب غرب‌زدگی روی میز امام است و ایشان 10 هزار تومان بابت این کتاب به من پول داد و من توانستم با آن یک خانه بخرم.

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: فصول جدیدی که در کشور و در جامعه در این زمینه ایجاد شده است، نتوانسته در مسیر درستی حرکت کند.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: از مشروطه به بعد این حرکت از سوی دولت‌ها وجود داشت، به‌شکلی که در آن زمان کیهان و اطلاعات دوران رضاخان و محمدرضا‌شاه با یارانه و حمایت دولت سرپا می‌ایستادند و البته مطبوعات ایران در سال 57، 58 و 59 به‌یمن انقلاب جانی تازه گرفتند و در حال حاضر هم اگر دولت به مطبوعات یارانه ندهد، زنده نمی‌مانند.

غرضی با اشاره به سیاست‌های دولت اصلاحات در این زمینه اظهار داشت: معین اعتقاد داشت این مسئله با برداشتن سانسور درست می‌شود، اما در دهه 10 تا 20 که سانسور هم نبود و ما نیز آن دوره را دیده‌ایم، این مسئله برطرف نشد.

وی ادامه داد: اگر قرار شود دولت هر دفعه از دیدگاهی در این زمینه جانب‌داری کند و این بحث را مطرح کند، هرروز شاهد دعواهای حیدری‌ ــ نعمتی برای مقوله مطبوعات، کتاب و فیلم خواهیم بود.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری افزود: اگر کاری در بستر اجتماعی برای مردم جا نیفتد، ماندگار نمی‌شود. اصلاح‌طلبان نیز وقتی در دولت بودند، با محذوریت‌های بیشتری در این مقوله روبه‌رو شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باید در این زمینه حرف‌های ناحقی را که وجود دارد اصلاح کرد والّا به‌عنوان حکومت نمی‌توانیم در این زمینه تا نبودن بستر اجتماعی لازم حرکت کنیم، با این روند دولت را مقابل جامعه قرار می‌دهیم.

غرضی با بیان "نسل ما سه کار عمده انجام داد"، گفت: انقلاب همان جنگ و سازندگی توسط نسل ما انجام شده است و می‌توان از یک نسل بیشتر از این انتظار داشت.

وی گفت: اگر می‌خواهید با ایراد گرفتن از حاکمیت به حاکمیت برسید، بعد از اینکه به حاکمیت رسیدید، با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو می‌شوید و با وجود گروه‌های اجتماعی قوی می‌توانید در این زمینه موفق شوید.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حوزه وزارت ورزش و برنامه‌هایش در این زمینه گفت: ورزش یک واحد اجتماعی است و گروه وسیعی از جامعه با آن زندگی می‌کنند. معتقدم اگر افراد سیاسی بخواهند ورزش را اداره کنند، هم خودشان را نابود می‌کنند و هم ورزش را نابود خواهند کرد.

غرضی در پاسخ به سؤال دیگری در باره خصوصی‌سازی ورزش و دو تیم فوتبال معروف گفت: اگر قرار باشد خصوصی‌سازی شود، ولی دوباره از دولت سوبسید بگیرند، به‌نظر بنده کنار مشکلات دیگر از نظر شرعی نیز دارای مشکل است.

وی با اشاره به خاطره‌ای در این زمینه گفت: خدا مهندس سحابی را رحمت کند، آن زمان که عضو شورای شهر بود، بحث خصوصی‌سازی مطرح شد و او گفت: به‌جای خصوصی‌سازی باید نام اختصاصی‌سازی را برای این نحو از خصوصی‌سازی به‌کار گرفت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید: "آیا شما تا این لحظه برای تبلیغات انتخابات هزینه کرده‌اید یا خیر؟" گفت: من همواره گفته‌ام که برای انتخابات ریاست جمهوری ستاد و پول ندارم و هزینه نمی‌کنم. من یک بازنشسته هستم و فقط فعالیت اجتماعی انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: من سخنگو ندارم و هیچ هزینه‌ای هم برای تبلیغات نمی‌کنم. اگر امروز تسنیم نشست خبری برایم برگزار نمی‌کرد، من نشستی نداشتم. چون اصلاً نمی‌خواهم هزینه کنم.

غرضی در پاسخ به این سؤال: "دولت یارانه‌ای برای تبلیغات کاندیداها در نظر می‌گیرد، آیا شما قصد دارید از این یارانه استفاده کنید یا خیر؟"، گفت: دولت یارانه تبلیغ بدهد یا ندهد، من یک ریال هم نمی‌گیرم، زیرا معتقدم این پول حق فقراست.

وی در ادامه افزود: من 50 سال است که مهندس هستم و کار و زندگی می‌کنم و نیازی هم به این پول‌ها ندارم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که فرهنگ در دولت آینده وی چه نقشی دارد، گفت: من معتقدم که فرهنگ انعکاس زندگی مردم  است. مردم ایران در طول چند هزار سال توانسته‌اند فرهنگ را برای خودشان تولید کنند و با آن زندگی می‌کنند. فرهنگ‌های تحمیلی به جامعه اثرگزار نبوده از بین می‌رود.

غرضی تأکید کرد: در 60 سال اخیر هیچ فرهنگ تحمیلی و تزریقی و نیز تورمی در کشور پایدار نمانده است. همه گروه‌‌های نظامی و سیاسی که در کشور شکل گرفته، فرهنگ تزریقی بوده که در کوتاه‌مدت نیز از بین رفته است. نمونه این فرهنگ‌ها ملی ــ مذهبی‌ها و فرهنگ‌های دیگر هستند.

وی در همین زمینه افزود: من معتقدم که فرهنگ سیاسی نمی‌تواند برای کشور فرهنگ‌ساز باشد. در بحث فرهنگ، مردم مدینه فاضله‌ها را درست می‌کنند. زندگی که مردم آن را قبول کرده‌اند، فرهنگ ایجاد کرده است. مردم خودشان فرهنگ‌سازی کرده‌اند که محصول زندگی مردم در طول تاریخ فرهنگ را تشکیل می‌دهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: من معتقدم که صاحبان امور فرهنگی نباید فرهنگ را به مردم تزریق کنند. بلکه باید روشی در پیش گیرند که فرهنگ تقویت شود.

غرضی در بخش دیگری از سخنانش به عوامل مؤثر افزایش تورم در جامعه اشاره کرد و افزود: یکی از عوامل مؤثر در افزایش تورم این است که سن اشتغال و مهارت‌آموزی بین جوانان بالا رفته، به‌طوری که آنها مجبورند تا سنین 27 تا 28 سالگی در خانه پدری زندگی و از سفره پدر امرار معاش کنند که این روند باید اصلاح شود.

وی تأکید کرد: من نقش دولت را در حوزه فرهنگ و هنر از نظارت هم کم‌رنگ‌تر می‌بینم و معتقدم که دولت در این حوزه باید نقش فرمان‌برداری داشته باشد. یعنی اینکه دولت باید نرم‌افزارهای لازم برای توسعه و تعمیق فرهنگ‌های مختلف را فراهم کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: من معتقدم که نیازهای اصلی مردم استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است که اینها باید تعمیق یابد. من قصد دارم اسلامیت و جمهوریت نظام را توسعه دهم. تاکنون از اسلامیت نظام غفلت شده است. دولت‌های گذشته در جیب فقرا دست کرده‌اند که این در شأن اسلامیت نظام نیست.

غرضی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: دولت‌های گذشته تاکنون نخواسته‌اند تورم را کنترل کنند. دولت‌ها فقط پول چاپ کردند تا برخی گروه‌های سیاسی را به قدرت برسانند. دولت‌‌های گذشته طرح‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی کارشناسی نشده را به مجلس ارائه کردند و مجلس نیز آنها را تصویب کرده است.

وی در ادامه تأکید کرد: امروزه شبکه هوشمند سلامت در دنیا تعریف شده که البته هزینه آن نیز ارزان است و ما باید این تکنولوژی را به کشور وارد و از آن استفاده کنیم. یکی از قابلیت‌های این شبکه کاهش سفرهای درون‌شهری و رسیدگی به‌موقع به بیماران است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: 20 درصد اشتغال جدید در تجارت دیجیتالی است که ما تاکنون در این زمینه به‌دلیل نبود آموزش و مهارت‌های لازم، نتوانسته‌ایم اشتغال را در این حوزه ایجاد کنیم.

غرضی در ادامه اظهار داشت: من اولین کسی بودم که پس از انقلاب راه‌حل‌هایی را جهت توسعه با کشورهای منطقه در حوزه نفت و گاز مطرح کردم. این کارها امروز در وزارت نفت ادامه داشته و در حال پیگیری است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع توسعه اشاره کرد و گفت: امروزه بحث‌های توسعه‌ای از مرزهای سیاسی گذشته است. متأسفانه ما هنوز در مرزهای اشخاص و احزاب برای توسعه محصور هستیم. امروزه توسعه سیاسی بر توسعه اجتماعی پیشی گرفته است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید: "اگر شما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری رأی نیاورید آیا برای 4 سال آینده ثبت‌نام خواهید کرد یا خیر؟" گفت: من هنوز برای 4 سال آینده تصمیم نگرفته‌ام و هر زمانی شأن خودش را دارد که در آن موقع هم تصمیم‌گیری خواهم کرد.

 

غرضی در تاریخ: ۱۴/خرداد/۱۳۹۲ در گفت‌وگو با تسنیم:وعده‌های نشدنی نمی‌دهم/ دنبال حاشیه‌سازی نبوده و نیستم 

خبرگزاری تسنیم: کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری توصیه‌های مقام معظم رهبری را به نامزدهای انتخاباتی مهم ارزیابی کرد و گفت: من هیچ‌گاه دنبال حاشیه‌سازی نبوده و نیستم و کاندیداهای دیگر را رقیب نه، بلکه همکار خود می‌دانم.

سید محمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به کاندیداهای ریاست‌جمهوری، گفت: ایشان توصیه‌های مهمی را مطرح فرمودند که یکی از آنها این بود که کاندیداها وعده‌های نشدنی به مردم ندهند. من از زمانی که وارد صحنه انتخابات شدم وعده نشدنی به مردم ندادم و بر اساس تجربه خود با ملت سخن گفتم. مدیریتم در وزارت مخابرات و نفت نشان می‌دهد که عملیاتی برخورد کردم. من فقط برای انتخابات شعار نمی‌دهم، عملیاتی صحبت می‌کنم. همچنین معتقدم دولت نباید بیش از درآمدش هزینه کند.

وی با بیان اینکه ایشان تأکید کردند که باید به‌فکر مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی مردم بود، اظهار داشت: شعارم در انتخابات تشکیل دولت ضدتورم است. یعنی اینکه باید مشکلات اقتصادی و رفع‌تورم را در دستورکار دولت آینده قرار داد. از‌این‌رو بر دولت ضدتورم تأکید دارم. ضمن آنکه هیچ ستادی ندارم، چرا که نمی‌خواهم بدهکار گروه‌های سیاسی شوم. می‌خواهم در جهت حل مشکلات اقتصادی و مقابله با تورم حرکت کنم. این نشان می‌دهد که صحبت‌های آقا برای من مهم است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین در خصوص امکانات و اختیارات رئیس جمهور، اظهار داشت: اگر رئیس جمهور صالح باشد، به‌نحو احسن می‌تواند براساس امکانات و اختیاراتی که به‌عهده دارد به مردم خدمت کند.

غرضی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری‌ مبنی بر اینکه نامزدهای انتخابات در تبلیغات حاشیه‌سازی و سیاه‌نمایی‌ نکنند، افزود: من تا الآن سیاه‌نمایی و حاشیه‌سازی نکردم. از همان ابتدا گفتم همه این عزیزان (کاندیداهای انتخابات) رقیبم نیستند، بلکه همکارم هستند و بر این باورم که باید دست در دست هم دهیم تا کار کشور را جلو ببریم. همچنین تمامی این کاندیداها افراد قابل احترامی هستند و شورای نگهبان صلاحیت آنها را احراز کرده، بر این اساس همه ما باید دست در دست هم دهیم تا با همکاری و همیاری هم مشکلات تورم، گرانی، معیشت و بیکاری را برطرف کنیم.

 

در تاریخ 11خرداد ماه 92

 
غرضی:200مصوبه دریک سفر استانی بافطرت دولت متناسب نیست
 

نشست خبری 11 خردادماه  آقای غرضی نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از اولین مناظره تلویزیونی با استقبال بیشتری نسبت به برنامه های گذشته برگزار شد.


  یزدفردا :واحد مرکزی خبر گزارش داد  ؛دراین نشست خبری که بعدازظهرامروز درخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) برگزار شد بیش از10رسانه تصویری داخلی و خارجی و تعداد زیادی از رسانه های مکتوب حضور داشتند.

غرضی مانند برنامه های تبلیغاتی دیگرش موضوع تشکیل دولت ضدتورم را مطرح کرد و درباره شعار 55 میلیون + 1 توضیح داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولین نفری که درباره این شعار به من تذکر داد آقای کدخدایی بود و من به او پاسخ دادم که من هم این عدد را از رسانه ها شنیدم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که گفت «آیا شما پیشنهاد کاهش سن رأی دهندگان از18 سال به 16سال را مطرح کرده اید» گفت: چنین چیزی نیست و من پاسخ دادم که این عدد را از رسانه ها گرفتم و آقای کدخدایی گفت تعداد رأی دهندگان 50 میلیون و 400 هزار نفر است.

غرضی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که گفت آیا شما از شورای نگهبان درخواست کرده اید که سن رأی دهندگان را از18 سال به 16 سال کاهش دهند که وی پاسخ داد من چنین درخواستی نکردم بلکه گفته ام همه مردم با تشکیل دولت ضدتورم موافق هستند و اکنون 18ساله ها حق رأی دادن دارند و اگر این سن به 16 سال کاهش یابد آن وقت 55 میلیون نفر موافق تشکیل دولت ضدتورم هستند.

غرضی درپاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا شما سفرهای استانی را ادامه خواهید داد گفت: اگر این سفرها برای کاهش تورم و ایجاد اشتغال مناسب باشد و شما این را تشخیص بدهید من این سفرها را انجام می دهم والا اگر حرفی از این تریبون مطرح شود و آن حرف را از تریبون اهواز یا تریبون سیستان و بلوچستان هم مطرح شود فرقی نمی کند.

غرضی گفت: من20سال دردولت بودم و برای تصویب یک مصوبه درهرجلسه بحثی می شد و یک وزارتخانه موضوعی را می آورد و بعد از دو سه ساعت بحث به تصویب می رسد حالا چگونه در یک سفر 200 مصوبه ابلاغ می شود که نشان می دهد این با فطرت دولت متناسب نیست.

پس از آن که چند سوال ازخبرنگاران مطرح شد مجری جلسه وقفه ای در اعلام خبرنگار بعدی داشت که غرضی گفت: سوال ها همین ها بود و کسی سوال جدیدی نمی پرسد.

سپس ازغرضی درباره شیوه برقراری دولت ضدتورم پرسید که وی پاسخ داد شما چند روزی است که از من می شنوید که می گویم می خواهم دولت ضدتورم تشکیل دهم و برخی ها سوال می کنند که چگونه این دولت را تشکیل می دهید.

وی افزود: این مانند معرکه ای است که مارگیران درگذشته انجام می دادند و بعد از آنکه مردم را جمع می کردند دو سه ساعت صحبت می کردند پولی از مردم می گرفتند و آخر مار را هم نشان نمی دادند که این صحبت غرضی خنده خبرنگاران را در برداشت.

وی ادامه داد: من وقتی که وزیرپست و تلگراف وتلفن بودم کمتر از800 هزارخط تلفن درکشور وجود داشت و آن زمان خط تلفن یک میلیون و 600 هزار تومان بود و پیکان 80 هزار تومان.

وی افزود: همه مردم به این موضوع اعتراض می کردند زیرا فیش های تلفن از سال1345در دست آنها باقی مانده بود.

غرضی گفت: تنها چاره کار این بود که شبکه را توسعه دهیم و دولت هم پولی دراختیار من قرار نمی داد و این باعث شد که من خودم در مساجد و اجتماع ها حاضر شوم واز مردم بخواهم که ثبت نام کنند وما با پول مردم شبکه مخابرات را توسعه دادیم و این ضدتورم بود و امروز هم می شود این کار را انجام داد.

خبرنگاری ازغرضی درباره شیوه تعامل او با رسانه ها و خبرنگاران درصورت پیروزی در انتخابات پرسید که وی گفت: هر رییس دولتی که یک خبرنگار خاص داشته باشد گرفتاری به وجود می آورد.

وی به شیوه تعامل دولت های پیش از انقلاب و پس از انقلاب با خبرنگاران انتقاد کرد و گفت: البته زمانی هم که بنده در مخابرات بودم هر زمان که خبرنگاران را دعوت کردیم نیامدند حتی برخی اوقات ناهار هم دادیم.

خبرنگاری از غرضی درباره پرونده ای که با یک خبرنگار درپایان دولت سازندگی داشت پرسید که وی پاسخ داد آن موقع آقای نصیری که قبلاً درروزنامه کیهان بود روزنامه صبح را منتشر می کرد که هرصبح این روزنامه درتیراژ صدها هزار منتشر می شد وهر روز درباره مطالبی می نوشت که درست نبود.

وی گفت: وقتی ما به دادگاه رفتیم درآن جلسه طرف مقابل به من گفت: که نه وزارت می خواهیم و نه وکالت و ما از مردم دفاع می کنیم و من به او پاسخ دادم که نه شما مسئولیت می پذیرید و نه کارمی کنید و می خواهید جلوی کاردولت را بگیرید و درنهایت من در آن دادگاه حاکم شدم و آنها محکوم.

غرضی: رقیب ندارم

سید محمد غرضی گفت: من رقیب ندارم و ما هشت همکار هستیم و من هم برای رقابت نیامدم.

محمد غرضی در نشست خبری که در خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا برگزار شد، در پاسخ به این سوال که برنامه های اقتصادی کدام رقیب را بیشتر می پسندد؟، افزود: من رقیبی ندارم؛ ما برنامه هایمان را به مردم ارائه می دهیم و هرکس توانست رای بیشتری جذب کند رئیس جمهور خواهد شد.

وی گفت: معتقدم یک یا دو درصد تورم هم برای کشور مضر است و این درحالیست که من برنامه های هیچ کدام از این کاندیداها راه حلی برای مبارزه با تورم نمی بینم.

غرضی درباره مناظره تلویزیونی دیروز افزود: کارهای یکطرفه صدا و سیما منجر به توسعه اجتماعی نمی شود.

وی اضافه کرد: مجری مناظره به من گفته است که دو هزار ساعت برای تهیه این برنامه وقت صرف شده و از نظر کارشناسان نیز استفاده شده است و غیر از او، رئیس صدا و سیما و دو نفر دیگر کسی از پرسش ها خبر نداشته است اما من به او گفتم که با این روش صدا و سیما بسترهای لازم برای حضور 55 میلیون نفر فراهم نخواهد شد.

غرضی با بیان اینکه برگزاری مناظره به روش دیروز عمق اجتماعی را نمی شکافد، گفت: صدا و سیما از من نماینده خواسته است تا برنامه ریزی در مورد مناظره های بعدی انجام شود.

وی در جواب خبرنگاری که از وی پرسید برنامه های شما برای تشکیل دولتی که شما او را ضدتورم می خوانید، افزود: نسل ما در تورم سوخت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: صد سال است که ما تورم داریم و نمی خواهیم که در آینده جوان های ما هم با دولت های متورم روبرو شوند؛ دولتی که بیش از درآمدش هزینه کند دولت متورم است و من تجربیات مفصلی در این زمینه و اعتقاد دارم مردم باید خدماتی را که به نفع خود می دانند بپذیرند و در نهایت دولت باید به اندازه درآمدش هزینه کند.

وزیر پست، تلگراف و تلفن دولت سازندگی به تجربیات خود از زمان تصدی این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: برای اینکه تورم پایین بیاید باید خدمات گسترده و فنی مانند دولت الکترونیک و اینترنت پرسرعت ایجاد شود و قوانین و مصوبه ها در دسترس همه مردم باشد.

غرضی گفت: کشور ما ثروتمند است اما نظام اداری کشور برای مردم مشکل ایجاد می کند پس باید برای برقراری روابط آزادانه بین مردم قوانین را در اختیار آنان قرار داد.

وی سپس در پاسخ به این سوال که آیا انتقاد از دولت را درست می دانیم، افزود: هر دولتی با نیت خیر روی کار آمده در پی این است که با نام خوش برود.

غرضی گفت: اداره کشور مستلزم داشتن تجربه اجتماعی است و آنطور که در سالهای قبل و بعد از انقلاب دیدیم همه دولت ها با نیت خیر آمده اند اما برخی از آنها با نام بد و انتقاد رفته اند.

این کاندیدای در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی خانه سینما را صحیح می دانید و رویکرد شما نسبت به این موضوع چیست؟ پاسخ داد: هر قشری چه سینماگران، چه مطبوعات و چه سایر اقشار باید رابطه خود را با جامعه و حکومت مشخص کنند؛ وقتی بین سینماگران یا اهالی مطبوعات و ورزشکاران این تفاهم وجود ندارد که انسجام وسیعی در بین خود بوجود بیاورند دولت به این شکل که می بینید عمل می کند.

غرضی گفت: اگر گروه های اجتماعی ارتباط خود را با بستر اجتماعی تعریف نکنند و در بین خود آنها اختلاف پیش بیاید و آنها با گروه های حاکم بسازند همه استعداد آنها نقش بر آب می شود.

وی درباره ادامه سفرهای استانی افزود: این که این سفرها چقدر تاثیر دارد و آیا می تواند وظیفه دولت که مقابله با تورم و ایجاد اشتغال است فراهم کند باید رسانه ها نظر بدهند.

غرضی گفت: اگر با سفرهای استانی این کار انجام شود شما دستور بدهید تا ما به سفر برویم والا بین حرفی که از این تریبون زده شود با حرفی که از تریبون اهواز یا سیستان و بلوچستان زده شود فرقی وجود ندارد.

خبرنگاری در مورد برنامه های غرضی در بخش سیاست خارجی پرسید و گفت: رویکرد دولتهای گذشته در این باره متفاوت بوده است و هرکدام به بخشی از کشورهای جهان تعلق خاطر داشته اند شما چکار می خواهید بکنید که وی پاسخ داد: من با سایر افراد متفاوت هستم، ما یک دولت صلح جو هستیم و دویست سیصد سال است که با کسی جنگ نکرده ایم اما در سالهای اخیر از آمریکا آسیب دیده ایم.

غرضی گفت: در نهضت ملی شدن صنعت نفت پس از اینکه اختلافی بین مصدق و کاشانی بوجود آمد و مصدق با آمریکا مذاکره کرد، آمریکا علیه ایران کودتا به راه انداخت و مذاکره کننده را از کار برکنار کرد.

وی افزود: البته ملت ایران بعد از 25 سال جواب کودتا را داد و حیثیت آمریکا خدشه دار شد و بعد از آن آمریکا برای انتقام گرفتن جنگ عراق و افغانستان را به راه انداخت تا حصار ایران را تنگ تر کند اما شکست خورد.

غرضی گفت: اگر کسی بدون پشتوانه اجتماعی با آمریکا مذاکره کند آمریکا برای او نقشه می کشد؛ هویت سیاسی آمریکا این است که اختلاف ایجاد و از آن اختلاف سوء استفاده کند.

وی افزود: ما با همه همسایگانمان و دوستانمان و کسانی که منافع ملی را حفظ می کنند ارتباط برقرار می کنیم.

سید محمد غرضی گفت: در دهه های 80 و 90 به دلیل آنکه دولت های چپ در اروپا بر سر کار بودند ما رابطه خوبی با آنها داشتیم اما وقتی دولت های راست گرا بر سر کار آمدند از حلقه کار با ما خارج شدند.

غرضی افزود: آمریکا باید بداند با فشار نمی تواند با ما مذاکره کند و معتقدم همین روش تعامل با آمریکا را باید ادامه دهیم.

خبرنگاری درباره اینکه دولت کنونی تحمل انتقادهای خبرنگاران را ندارد و آزادی و امنیت انتشار وجود ندارد، پرسید غرضی گفت: مشکل از وقتی ایجاد شده است که هر رئیس دولت، خبرنگار خاص خودش را دارد.

وی افزود: هویدا، بختیار، علی امینی برای خود یک خبرنگار مخصوص داشتند اما مصدق به همه گزارش ها جواب می داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعد از انقلاب هم غیر از دولت هاشمی سایر دولت ها یک خبرنگار داشتند به گونه ای که پرسش ها از قبل آماده و سپس پاسخ داده می شد.

غرضی این رفتار را نقض جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: البته ما در وزارتخانه هر وقت خبرنگاران را دعوت می کردیم هیچ کس نمی آمد حتی برخی اوقات ناهار هم می دادیم؛ امیدواریم دولتی نصیب شما شود که به آزادی بیان احترام بگذارد.

سیاست خارجی انعکاس استعدادهای داخلی است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه های دولت سازندگی هم تورم زا بود اما من خدماتی را که ارائه کردم همگی ضدتورمی بود.

سیدمحمد غرضی در ادامه نشست خبری خود در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید برنامه شما مبارزه با تورم است، این درحالی است که شما در دولت اول انقلاب و دولت آقای هاشمی حضور داشتید و ما در آن موقع هم شاهد تورم بودیم، آیا آن زمان برنامه هایی در زمینه کاهش تورم داشته اید؟ و آیا آنها را به دولت های اصلاحات و دولت کنونی ارائه کرده اید؟ گفت: ما در دولت آقای هاشمی خدماتی را ارائه کردیم که همگی ضدتورم بود؛ ما در آن دولت شبکه های برق، گاز و مخابرات را برقرار کردیم که توسعه همه آنها ضدتورمی بود.

وی افزود: زمانی که من به مخابرات رفتم 800 هزار مشترک وجود داشت و اکنون 320 میلیون مشترک ثابت و همراه وجود دارد.

غرضی گفت: آن زمان قیمت یک خط تلفن یک میلیون و 600 هزار تومان بود و قیمت پیکان 80 هزار تومان؛ این درحالی بود که فیش هایی دست مردم بود که بعضی از آنها برای سال 1345 بود و هنوز آنها تلفن دریافت نکرده بودند.

وی افزود: ما چاره کار را توسعه زیرساخت ها دانستیم و وقتی دولت حاضر نشد بودجه در اختیار من قرار دهد من به مساجد و اجتماع های مردم رفتم و از آنها خواستم که مشارکت کنند و اکنون وضع خوبی داریم.

غرضی گفت: من در سازمان نظام مهندسی میلیون ها شغل ایجاد کردم که این نیز ضدتورمی بوده است.

وی افزود: شعار من در دهه 60 این بود که توسعه همراه با تورم به ضد آن تبدیل می شود و این شعار را در 16 سالی که در دولت های موسوی و هاشمی بودم نیز تکرار کردم البته با دولت اصلاحات و دولت احمدی نژاد هیچگونه مشارکتی در این زمینه نداشتم اما در این دوره ها دهها مقاله در این زمینه نوشتم.

کاندیدای ریاست جمهوری درباره مقابله با تحریم ها نیز گفت: همانطور که پیش از این گفتم سیاست خارجی انعکاس استعدادهای داخلی هر کشور است.

غرضی ادامه داد: استعدادهای داخلی هر کشور عبارتند از مسایلی که در داخل کشور وجود دارد و اگر ما در داخل کشور مشکل داشته باشیم استعدادهای ما نیز کاهش خواهد یافت؛ تلاش من این است که استعداد داخلی به سطح قابل قبولی برسد و در آن صورت است که می توانم بگویم سیاست خارجی مان به چه صورت خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی که تاکنون در چند نشست خبری دیگر هم این موضوع مطرح شده است درباره این که آیا به نفع اصلاح طلبان کنار خواهید کشید، گفت: همانطور که گفته ام در این بزرگان هیچ نفعی نمی بینم چراکه همه آنها دچار دولت متورم هستند.

غرضی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید آیا در کابینه شما آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد حضور خواهند داشت، پاسخ داد: من به اشخاص نمی پردازم بلکه به روش ها می پردازم؛ اشخاص در دوره ای از تاریخ خدمتی را انجام می دهند و روش های مناسب یا نامناسبی را از خود بجای می گذارند اگر این روش هایشان صحیح باشد، دولت های بعدی از این روش ها استفاده خواهند کرد و اگر صحیح نباشد این دولت ها کنار گذاشته خواهند شد.

وی افزود: در دوران موسوی هم زمین، هم وام و هم دلار 7 تومانی دادند که البته من مخالف بودم اما در بیرون از دولت هیچ صحبتی نکردم آنها می خواستند تولید را رونق بدهند که اینطور نشد.

غرضی گفت: دولت هاشمی نیز این روش را ادامه داد و تنها دلار 7 تومانی را ارائه نکرد و من آن زمان هم مخالفت داشتم؛ ظرف صد سال گذشته اقداماتی در زمینه تولید انجام گرفته که به تولید ملی نینجامیده است.

وی افزود: آیا شما از من می خواهید که از این روش های تجربه شده و تخریب شده استفاده کنم؛ من این روش ها را درست نمی دانم.

خبرنگار اصرار کرد که پاسخ را متوجه نشده است و غرضی صحبت خود را در مورد دولت احمدی نژاد نیز بیان کرد و گفت: زمانی که احمدی نژاد رئیس جمهور شد آقای جهرمی به عنوان وزیرکار اعلام کرد که قصد دارد بنگاه های زودبازده را راه اندازی کند و از مظاهری رییس کل بانک مرکزی 45 هزار میلیارد تومان گرفت تا این پول ها به بنگاه های زودبازده داده شود اما شما می دانید این پول ها کجا رفت؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد: در آغاز دولت احمدی نژاد سکه 92 هزار تومان بود که یکباره به 140 هزار تومان رسید و زمانی که دولت اعلام کرد مسکن را افزایش می دهد قیمت سکه یکباره به 400 هزار تومان رسید.

خبرنگار دیگری در مورد شکایت غرضی از هفته نامه صبح در سال76 پرسید که وی گفت: در سال76 و زمانی که دولت آقای هاشمی رو به پایان بود فردی به نام نصیری ظرف یک هفته پیدا شد و روزنامه ای با نام "صبح" و با صدها هزار تیراژ منتشر کرد و دائم در این روزنامه نسبت به من حرف های نادرستی می زد.

خبرنگار دیگری سوال را اینگونه پرسید که در آن زمان به این فرد اتهاماتی وارد شد اما دادگاه او را تبرئه کرد که غرضی پاسخ داد: از خبرنگار و روزنامه نگار جز این برنمی آید؛ من تبرئه شدم ولی روزنامه ها و خبرنگاران نوشتند که او تبرئه شد.

وی ادامه داد: وقتی در دادگاه ده نمکی آمد و آنجا ایستاد قاضی آقای مرتضوی بود و ده نمکی به من گفت نه وزارت می خواهیم نه وکالت ما از مردم دفاع می کنیم و من به او گفتم شما نه مسئولیت می پذیرید و نه کار می کنید اجازه دهید دولت کار خودش را انجام دهد و در نهایت من تبرئه شدم و در واقع من حاکم شدم و آنها محکوم.

خبرنگار درحالی که داشت مجددا سوال می کرد غرضی به وی گفت: شما خودتان خوب می دانید که چه کسی تبرئه شد و درحالیکه از روی صندلی خود به نشانه پایان نشست خبری بلند شد به خبرنگار گفت "خودتی"!

در هنگامی که غرضی درحال ترک صندلی خود بود خبرنگاری از وی پرسید رنگ دولت شما چیست که وی پاسخ داد: من رنگ ندارم رنگ من رنگ نظام اسلامی است.

در جلسه امروز غرضی بارها باعث خنده خبرنگاران شد.

یکبار دوبار برق سالن قطع شد و زمانی که مجری درباره قطعی برق صحبت توضیح می داد غرضی گفت: من خود مهندس برقم نمی خواهد در این باره توضیح دهی.

در قسمت دیگری از نشست امروز وقفه ای بین اعلام خبرنگار بعدی از سوی مجری جلسه افتاد که غرضی گفت: ظاهرا سوالی وجود ندارد؛ اصلا به غیر از تورم، اشتغال و آمریکا سوالی نیست.

غرضی در پاسخ به یکی از سوال ها با موضوع راهکارهایش برای تشکیل دولت ضدتورم گفت: حکایت من هم مانند مارگیرهایی است که قبلا به خیابان ها می آمدند و دو سه ساعت معرکه می گرفتند و آخر هم مار را نشان نمی دادند است؛ در این روزها در این باره از من خیلی سوال می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا