معرفی کتابی تازه:

یخ سازی طبیعی و سنتی در ایرانو)بازسازی جواهرات قدیمی


یزدفردا "رضا بردستانی :در ادامه ی سلسله معرفی کتاب های منتشر شده از طرف انتشارات "یزدا" این بار دو کتاب در دو حوزه ی مختلف را حضور علاقمندان به کتاب و کتابخوانی ارائه می دهیم.
ازه :
این دو کتاب که در دو موضوع کاملا مجزا چاپ و منتشر گردیده است تلاشی است برای اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نیز در دسترس قرار دادن منابعی آکادمیک برای کسانی که مطالعه را حرفه ای تر و جدی تر دنبال می نمایند.

الف)یخ سازی طبیعی و سنتی در ایران؛

کار مشترکی از دکتر مهدی بهادری نژاد و مهندس علیرضا دهقانی. این کتاب در 176 صفحه مصور همراه با نقشه ، با یک پیشگفتار هشت فصل نوشتاری، یک فصل تصویری و واژه نامه به زیور طبع آراسته گردیده است . در معرفی دکتر علیرضا بهادری نژاد باید گفت ایشان استاد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و عضو پیوسته فرهنگستان علوم می باشند که قطعا در بالابردن پشتوانه ی علمی محتویات کتاب بی اثر نیست .

پیشگفتار : در این بخش از کتاب می خوانیم؛ هدف از این کتاب و سایر آثار نویسندگان در این زمینه آشنایی بیشتر مهندسان جوان کشور با خلاقیت و ابتکارات مهندسی ایرانیان قدیم و احیای حس خود باوری و اتکا به نفس در نسل جدید می باشد...

هدف از نگارش این کتاب علاوه بر آشنایی بیشتر با یکی دیگر از شاهکارهای مهندسی اجدادمان ، مطرح نمودن این سؤال برای جوانان کشور است که : در حالی که اجداد ما برای رفع مشکلات زندگی و تأمین آسایش و رفاه خود و با استفاده از امکانات آن روز شاهکارهایی آفریدیند، شما با استفاده از امکانات علمی و فنی امروز چه شاهکاری می آفرینید؟

فصل های نه گانه این کتاب به این ترتیب در صفحات داخلی کتاب جای گرفته اند؛

فصل اول : مقدمه.

فصل دوم: یخ سازی به طور مصنوعی.

فصل سوم: یخ سازی به طور طبیعی.

فصل چهارم: تاریخچه یخ سازی های سنتی ایران.

فصل پنجم: معماری یخ سازی سنتی ایران.

فصل ششم: استفاده از یخ سازی طبیعی و کم انرژی برای صرفه جویی ...

فصل هفتم: تولید یخ برای کاهش برق مورد نیاز سرمایش ساختمان ها ...

فصل هشتم: استفاده از انرژی خورشیدی ، پمپ های حرارتی و ..

فصل نهم: تصویرهایی از یخ سازی های طبیعی و سنتی در ایران

واژه نامه :....

نگاه علمی، همراه سازی تصویر و متن و نیز ارائه ی دقیق مبانی ارائه شده در این کتاب از نکات قوت و قابل توجه در این کتاب می باشد.

ب)بازسازی جواهرات قدیمی؛

قبل از ورود به متن اصلی کتاب نگاهی می اندازیم به مقدمه ی ناشر با امضا "مهندس محمد حسین دهقان" :

مجموعه کتاب های «طلا و جواهر» با دو رویکرد آموزشی و تزئینی، در برگیرنده ی آثاری است که در کنار تکیه بر جنبه های لوکس و تزئینی جواهران، روش های اصولی ساخت آن ها را با بیانی ساده و همه فهم مطرح نموده است . نشر یزدا به عنوان ناشر تخصصی کتاب های «طلا و جواهر» اقدام به انتشار بیش از پنجاه عنوان کتاب از این مجموعه نموده است که هر یک از آن ها به صورت موردی ، روش های ساخت زیورآلات و جواهرات مختلف را آموزش می دهد.

کتاب حاصر در 128 صفحه مصور و بر روی کاغذ مرغوب و در طرح و شکلی چشم نواز روانه ی بازار کتاب گردیده است .

"ایمی هانا" نویسنده ی این کتاب این گونه خود را و اثر حاضر را معرفی می نماید؛

من در شهر کوچکی در میشیگان در خانواده ای دوست داشتنی و صمیمی بزرگ شدم که در آن جا قدرت تخیل و خلاقیت شکوفا می شد. خیلی خوش شانس بودم چون افرادی در زندگی من نقش داشتند که مرا دوست داشتند، ترغیب می کردند و الهامبخش بودند. حمایت آن ها دریچه ای بود برای آغاز سفر من ...

این کتاب که در نوع خود اثری قابل تأمل و درخور توجه است توسط مهرداد طزرجانی ترجمه شده و انتشارات یزدا با توجه به سیاست های انتشاراتی خود این کتاب را در 6 فصل و مختصری از
گزارش تصویری :وي‍ژه برنامه گرامیداشت آذر يزدی  تجليل از رسا نه های فعال  در معرفی آذر یزدی زندگینامه نویسنده و در نهایت واژه نامه چاپ نموده است.

سفر هنری ، آغاز گر این کتاب آموزشی است که جای مقدمه و پیشگفتار را به خود اختصاص داده است. در فصل های شش گانه ی کتاب می خوانیم؛

فصل اول : شروع کار

فصل دوم: یادی از برجسته کاری

فصل سوم: سوغاتی و یادگاری

فصل چهارم: الهامات فرانسوی

فصل پنجم: تصاویر مربوط به گذشته

و فصل ششم: بازسازی آثار مقدس

مطالعه ی این کتاب برای دوستداران جواهر سازی و نیز علاقمندان به اشیاء عتیقه ی گرانبها حتما توصیه می شود.





یزدفردا





  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا