پارک ها، محل خواب و اتراق و چادر زدن مسافران است!؟

محمد رضا شوق الشعراء

منتقد اجتماعی

  • پارک ها، محل خواب و اتراق و چادر زدن مسافران است!؟
  • قابل توجه نیروی انتظامی و فرمانداری و شهرداری یزد
  • میهمانان و مسافران نوروزی با پارک های شهر چه می کنند!؟
  • یک پارک و صدها مسافر و یک سرویس بهداشتی کوچک!

هر ساله از آخرین روزهای ماه اسفند، پارک هفتم تیر یزد، شاهد هجوم مسافران زیادی از شهرهای مختلف جنوب و شمال کشور می باشد، که برای خوابیدن و پخت و پز! و استراحت، بدون پرداخت کوچکترین هزینه ای، با از بین بردن زیبایی و آلوده کردن محیط و محوطه محدود پارک، چادرهای مسافرتی خود را بدون هیچ نظارت و کنترلی در گوشه و کنار پارک نصب کرده و بعد از ترک محل، تنها از خود آشغال و زباله بجا می گذارند. آشغال و زباله هایی که ماموران پارک ها باید آن را جمع آوری نمایند!
اینک و از روزهای پایانی اسفند ماه، بدون هیچ نظارتی! هر شب صدها چادر مسافرتی در پارک هفتم تیر نصب شده و صدها زن و مرد و کودک، شب و نیمه شب و صبح، برای قضای حاجت! و رفع نیازهای طبیعی! دچار مشکل شده و صف های طولانی را در انتهای پارک هفتم تیر و روبروی تنها سرویس بهداشتی پارک تشکیل می دهند و گاه کودکان و حتی افراد بزرگسال و مسن و میانسال! به ناچار و بدلیل کمبود سرویس بهداشتی، محوطه پارک را آبریزگاه کرده و آلوده می سازند. براستی! سازمان پارک ها و دیگر سازمانهای شهرداری که بدون فکر و هماهنگی با مسئولین فرهنگی و امنیتی شهر و استان جایگاه برای نصب چادر مسافرتی تهیه کرده و هیچ کنترل و نظارتی بر مسافران ندارند، فکر مهمترین نیاز مسافران که همان توالت و سرویس های بهداشتی می باشد را هم کرده اند!؟
مسافران، نان و آب و مواد خوراکی را با اندکی جستجو در مغازه های اطراف پارک پیدا می کنند و اما برای رفع و دفع مهمترین نیاز بدن، سرویس بهداشتی و مستراح کجا می توانند پیدا کنند!؟
یک پارک و صدها مسافر و ده توالت کثیف، و حال مسافرانی که برای رفع حاجت، سرویس بهداشتی پیدا نمی کنند، چگونه می توانند نماز اول وقت را بجا آورند!؟ عضو نهم شورای شهر که با هیاهوی بسیار و ناپخته و بدون فکر و تحقیق از برنامه نماز اول وقت مسافران در پنج پارک یزد گفته است، فکر سرویس بهداشتی مسافران را نیز نموده بوده است!؟ و یا اینکه فکر می کرده بدون وضو هم می شود نماز خواند!
چمن و گل و گیاه کاشته شده در پارک های سطح شهر توسط بعضی از مسافران اهمال کار از بین می رود و بعضی از مسافران با وقاحت و پر رویی روبروی چشم شهروندان یزدی، از بی نظارتی استفاده کرده و در زیر درختان پارک ها آتش روشن کرده و حتی گاه جدا از قلیان، مواد مخدر مصرف می نمایند.
گاه در کنار خانواده ها، دختران و پسران جوانی هم در پارک ها چادر نصب کرده و با مسائل غیراخلاقی و ظاهرهای آنچنانی سخت احساسات جامعه را جریحه دار می سازند، براستی چه کسی در شهر می داند که چه کسانی و با چه نیت و اهدافی شبها در چادرهای مسافرتی سکنی می کنند و چه نظارت و کنترلی بر ورود و خروج افراد وجود دارد!؟
مسافرانی که اتومبیل های دهها میلیونی خود را روبروی پارک هفتم تیر پارک کرده و برای خواب و استراحت، در پارک، چادر مسافرتی نصب می کنند، چرا به هتل ها و مسافرخانه های یزد مراجعه نمی کنند!؟ یزد، دهها هتل و مهمانسرا و مسافرخانه دارد و نصب چادرهای مسافرتی در پارک های سطح شهر، توهینی آشکار به فرهنگ و آداب و رسوم مردم دارالعباده می باشد، و مسئولان شهر و استان می بایست که با قدرت تمام با سوء استفاده از فضای پارک ها مقابله نموده و اجازه ندهند تا افرادی بنام نوروز و بعنوان مسافر نوروزی چادرهای مسافرتی خود را در سطح پارک های شهر نصب نمایند. مسافران اگر پول پرداخت کرایه هتل و میهمانسرا و مسافرخانه را ندارند، مجبور نیستند به مسافرت بروند، و بهرحال، هزینه خوش گذرانی و تفریح مسافران را مردم یزد نباید بپردازند.
بسیاری از مدارس دولتی یزد در اختیار مسافران نوروزی است و استفاده مسافران از مدارس هیچ ضرر و زیانی برای مردم یزد ندارد و اما پارک های سطح شهر حق مردم یزد و متعلق به مردم است و مسافران بدون کسب اجازه از مردم و مسئولان شهر حق نصب چادر مسافرتی را در پارک های عمومی ندارند، و باید که یا با نصب چادر مخالفت شود و یا اینکه هزینه استفاده، از مسافران دریافت گردد!

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا