بنام حق
دانشنامه یزد، از نان شب برای مردم یزد واجب تر است!
باور کنید حرف، حرف نان نیست، و درد، درد فرهنگی است!
از مشاهیر یزد تا دانشنامه یزد

با وجود کتاب ارزشمند یادگارهای یزد تالیف ایرج افشار و مشاهیر یزد، تالیف کاظمینی و مسرت، دیگر چه نیازی به تدوین و چاپ و نشر دانشنامه یزد می باشد؟!
سالها قبل در اوج اقتدار کاظمینی در فرهنگ و ارشاد یزد، مسرت همزمان با اشتغال در کتابخانه وزیری، بعنوان مدیر عامل بنیاد ریحانه، دست اندرکار اجرای طرح دانشنامه یزد گردید، که در نهایت با همکاری جمعی ازپژوهشگران و با نقص و کاستی های فراوان و صرف بودجه کلان، بنام مشاهیر یزد، توسط بنیاد ریحانه الرسول چاپ و منتشر شد.
همان دانشنامه معروفی که در آن از مرحوم وزیری نام برده نشده، و از مرحوم پدر محضردارمسرت، و تابش و کارمندان ارشاد و قفل و کلید سازان شهر بعنوان مشاهیریزد، یاد شده بود!نقایص فراوان و مشهود کتاب که باعث نوشتن انتقادات تندی بر آن گشت، منجر به آن شد که چاپ دوم کتاب با ویرایش مجدد و صرف هزینه دوباره در کوتاه مدت، برای سرپوش گذاشتن بر چاپ اول وارد بازار شود، که چاپ دوم نیز هنوز دربردارنده کاستی ها و نقایص فراوانی می باشد.

 و اما پس از پایان ماموریت مسرت بعنوان مدیر عامل بنیاد ریحانه و بجا گذاردن ضرر و زیان هنگفت برای کاظمینی و بنیاد ریحانه، مسرت که با فروش خانه آذر یزدی، خانه یکی از اقوام کاظمینی را با همراهی کاظمینی برای خود خریده، و در سالهای مدیریت کاظمینی بر ارشاد، بعنوان نویسنده و محقق مطرح گشته بود، یزد امروز و بنیاد ریحانه را رها کرده، و با چرخش
صد و هشتاد درجه ای، سر ازنشریه خاتم و مجتمع غیرانتفاعی جوادالائمه در آورد، و همزمان با راه اندازی انتشاراتی که سعی بر وسیله کردن نام آذر یزدی داشت، درهنگامه تغییر استاندار یزد، بازبسراغ سوژه کهنه دانشنامه یزد رفت، تا اینبار با بودجه هنگفت دولتی،دلی دیگر برای فرهنگ یزد بسوزاند! اینک به بهانه فرهنگ و یزد، عاصی بعد ازسفید و کلانتری، مخاطب فرهنگ کاران فرهنگ قرار گرفته است، تا مشکلات عظیم فرهنگی یزد، با معجزه دانشنامه بزرگ یزد حل شود! سایت نزدیک به اصولگرایان یزد فردا البته با تعبیر  نیز در این آشفته بازار فرهنگی، آتش بیار معرکه شده است، و با دلسوز نامیدن چهره ای که هیچگاه در هیچ یک ازکتاب های چاپ شده، نامی ازکتابخانه وزیری نبرده، و از فرصتی که مدیر کتابخانه برای تحقیق او فراهم نموده یاد نکرده است، عاصی را نادانسته و شتابزده، براهی خوانده است، که نهایتی جز بهدر دادن بودجه نخواهد داشت.
دانشنامه یزد، دربردارنده چه موضوعاتی است؟ و چه نقشی در توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه ایفاء خواهد کرد؟!
نمونه چنین کارهایی، تحت چه عناوینی و با چه موضوعاتی، در دیگر نقاط ایران و جهان چاپ شده است؟!
این جور طرح هایی که با بزرگ و بینی و غرور، از آن بعنوان طرح ملی توسط طراح طرح نام برده می شود، قبل از هر چیز می بایست در معرض افکار عمومی ومنتقدان قرار داده شود، تا مورد بررسی و نقد و داوری قرار گیرد شورای فرهنگ عمومی استان، با اعضایی که بسیاری از آنان تغییر کرده اند، قبل از تدوین مشاهیر یزد بر تدوین دانشنامه نظر موافق داشته است، آیا بعد ازچاپ مشاهیر یزد نیز همچنان، شورای فرهنگ عمومی استان، نظر مساعد بر تدوین دانشنامه یزد دارد؟!
و سوال آخر اینکه، آیا در شرایط فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی امروزجامعه، طرح چنین موضوعاتی جای سوال ندارد؟!
یزد امروز چی هست! بسیار مهمتر ازیزد دیروزچی بوده است می باشد!

 و اما بسیاری که قادر بشناختن شرایط و نیاز و خواست های امروزجامعه نیستند، سعی دارند تا برای پنهان کردن ضعف های خود، ازگذشته بگویند و در گذشته بمانند، و نان گذشته را امروز بخورند!!
طرح دانشنامه یزد، با توجه به تعاریفی که توسط طراح آن در موقعیت های مختلف عنوان شده، یک طرح بی نتیجه و پر هزینه است، که جز ازبین بردن کاغذ و بودجه، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.
ای کاش که فرهنگ ما اینقدر دلسوز و دلسوخته این چنینی نداشت؟!

محمد رضا شوق الشعراء

15/5/85

یزد

مطالب مرتبط در سایت یزدفردا:



در دل يك فرهنگي دلسوز با  استاندار يزد در دل يك فرهنگي دلسوز با استاندار يزد
تاریخ : 14 مرداد 1385 - قبل‏ازظهر 11:00



 

 

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا