روتق گرفتن ساخت و سازهای بدون پروانه:سی برابر شدن ناگهانی نرخ بیمه ساختمان به نفع کیست!؟


محمد رضا شوق الشعراء


روتق گرفتن ساخت و سازهای بدون پروانه
سی برابر شدن ناگهانی نرخ بیمه ساختمان به نفع کیست!؟
فاصله جوانان با خانه دار شدن بیشتر شد
بیمه هر مترمربع دویست تومان، ناگهان شش هزار تومان شد!!
ساختمان سازان، «نه» برابر بیشتر از عوارض شهرداری، بیمه پرداخت می کنند!!!

سی برابر شدن ناگهانی نرخ بیمه ساختمانی از روز اول شهریورماه سال جاری، تنها باعث رواج بیشتر تخلفات ساختمانی مردم و ساخت و سازهای بدون پروانه خواهد شد، که در این رابطه، بیشترین سود، نصیب شرکت های بیمه و دلال ها شده و بیشترین زیان را شهرداری ها متحمل خواهند گشت.
اینکه در هنگامه رکود مسکن، و لجام گسستن تورم، ناگهان نرخ بیمه سی برابر می شود، در بر دارنده چه پیامی می باشد!؟ و چرا باید که نرخ بیمه ساختمان به یکباره سی برابر شود!؟
افزایش نرخ بیمه ساخنمان که برای گیرندگان پروانه ساخت و ساز اجباری می باشد، به افزایش نزخ ساختمان و اجاره کمک خواهد کرد و بهانه خوبی را بدست دلالان و مالکان ساختمانها خواهد داد.
اینکه کارگران ساختمانی و استادکاران ساختمان بینمه شوند، فلسفه خوبی است و اما اینکه هزینه این بیمه توسط مردم پرداخت شود، فلسه خوبی نیست، برنامه ریزان می توانستند که بیمه کارگران ساختمانی را اجباری نموده و ساختمان سازان را ملزم به استفاده از کارگران بیمه شده نمایند، و اما اینکه یکدفعه نرخ بیمه ساختمان سی برابر گردد، باعث می شود تا همان حداقل های ایمنی نیز در ساختمانها برای کارگران رعایت نگردد.
سی برابر شدن بی قاعده نرخ بیمه ساختمان، مهمترین پیامد آن رواج بدون پروانه سازی می باشد، و این چیزی نیست که مدنظر شهرداری ها و وزارت مسکن و شهرسازی باشد.
پروژهای بزرگ انیوه سازی و بخصوص آپارتمانهای طرح مهر شامل این قانون شده و جوانان محروم و بی پولی که در رویای خانه دار شدن، دار و ندار خود را می فروشند، مجبوز می شوند تا هزیته زیادی را بابت بیمه ساختمان پرداخت نمایند، و بعبارتی ساده تر بیشترین زیان را ازین طرح، اقشار آسیب پذیز جامعه می بینند، و نه ثروتمندان!
تبصره اول: مردم مگر مجنونند پروانه ساختمانی بگیرند و حق بیمه «گران» پرداخت کنند و خانه بسازنند!؟ می روند بدون پروانه و بصورت خلاف می سازند و بعد جریمه آن را که شامل حق بیمه نمی شود پرداخت می کنند!


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا