پایان رانت بی حساب و کتاب دولت به گلخانه داران

محمد رضا شوق الشعراء

صادرات گازوئیل بیشتر از خیارسبز و گوجه گلخانه ای برای دولت و ملت سود ندارد!؟
چرا دولت باید سوخت «مفت» و «ارزان» به گلخانه داران تحویل بدهد!؟
دولت و مسئولان استان یزد تسلیم فشار و اعتراض گلخانه داران خواهند شد!؟
مديرعامل اتحاديه گلخانه‌داران يزد:
درخواست ما از دولت اين است كه تا پايان فصل برداشت، سوخت با همان قيمت قبلي يعني ليتري 5/16 تومان در گلخانه‌‌ها توزيع شود!!
رييس جهادكشاورزي استان يزد :
پيشنهاد كرديم تا پايان زمان برداشت محصول اين مرحله از كشت كه معمولا اواخر اسفندماه مي‌باشد در صورت امكان يارانه‌ها به اين قشر پرداخت شود!!!

بسیاری از گلخانه داران، با رابطه و بی رابطه، وام کم بهره از بانک کشاورزی دریافت کرده و با خرید بذر و سم خارجی وارداتی و دریافت سوخت ارزان از دولت، برای مهاجران افغانی اشتغال ایجاد کرده و از صادرات محصولات تولیدی خود به کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق، که سوخت مفت و ارزان یارانه ای ندارند، درآمدهای هنگفتی به جیب زده اند، محصولاتی که بدلیل نبود نظارت کافی و سم پاشی بیش از حد، برای بدن و سلامتی انسان مضرر می باشد.

تبصره اول:

مديرعامل اتحاديه گلخانه‌داران يزد از اعتراض گلخانه‌داران استان نسبت به افزايش قيمت سهميه سوخت گلخانه‌ها خبر داد و گفت: درخواست ما از دولت اين است كه تا پايان فصل برداشت، سوخت با همان قيمت قبلي يعني ليتري 5/16 تومان در گلخانه‌‌ها توزيع شود.

محمدرضا صديقي در گفت‌وگو با (ايسنا)_منطقه يزد، با اعلام اين خبر گفت: با توجه به اينكه در قانون هدفمندسازي يارانه‌ها به گلخانه‌ها به عنوان كالاي لوكس نگاه شده كه با كشاورزي مغايرت دارد، گلخانه‌داران به قيمت سوخت در نظر گرفته شده كه سهميه‌اي 150 تومان است اعتراض دارند.

وي افزود:‌ طي چند روز گذشته جلسات و مذاكراتي متعددي رابا استاندار و رييس جهاد كشاورزي استان داشتيم و اعتراضات گلخانه‌داران را به آنها و به تهران منعكس كرديم و در حال حاضر مسوولين در حال اتخاذ تدابير لازم هستند تا از يخ‌زدگي گلخانه‌ها جلوگيري شود.

وي از پرداخت سهميه موقتي سوخت به گلخانه‌داران خبر داد و افزود: امروز هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته كه با توجه به مشكل دريافت سوخت از سامانه خريد سوخت كه نفت گاز را براي ما ليتري 350 تومان محاسبه مي‌كنيم، حواله‌هاي موقتي را به صورت دستي از شركت نفت به گلخانه‌داران بدهيم.

صديقي اعلام داشت: گلخانه داران مي‌توانند از فردا صبح با در دست داشتن حواله موقت با مراجعه به شركت نفت استان نسبت به سطح كشت گلخانه‌ خود بين 2 تا 3 هزار ليتر سوخت موقت به بهاي هر ليتر 150 تومان را دريافت كنند.

وي با اعلام اينكه كشاورزان از نحوه اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها توجيه نبودند، گفت: گلخانه‌داران خواهان دريافت نقدي يا حواله اي يارانه‌ها تا پايان فصل كشت اين دوره خود كه 15 اسفندماه است، مي‌باشند چرا كه تا كنون گلخانه داران نيمي از سهميه يارانه‌اي خود در اين فصل كشت را دريافت كرده‌اند.

وي تصريح كرد: علي‌رغم افزايش قيمت سوخت گلخانه ها، محصول گلخانه اي خيار با بهاي هر كيلوگرم 600 تومان در بازار استان به فروش مي رسد.

صديقي سهميه سوخت هر هزار مترمربع گلخانه در استان را 27 هزار ليتر عنوان كرد كه با سوخت يارانه‌ها 530 هزار تومان و با بهاي سوخت جديد معادل 4 ميليون تومان براي گلخانه‌داران هزينه در بر دارد.

وي گفت: در حال حاضر 3 هزار و 800 تا 4 هزار واحد گلخانه كه اكثرا مربوط به كشت خيار سبز و بعضي نيز گوجه و فلفل هستند در هزار مترمربع تا 10 هكتار در يزد وجود دارد كه 1000 هكتار در حال بهره‌برداري است و پروانه تاسيس يك هزار و 200 هكتار نيز صادر شده است.

تبصره دوم:

رييس جهادكشاورزي استان يزد نيز با اشاره به اعتراض گلخانه‌داران يزدي به قيمت سوخت نفت گاز به ازاي هر ليتر 150 تومان گفت: مبناي اعتراض گلخانه‌داران تغيير قيمت سوخت در وسط مرحله كشت محصول است كه از قبل تدبيري براي آن نينديشيده‌اند.

ابرقويي در گفت‌وگو با (ايسنا)-منطقه يزد تصريح كرد: گلخانه‌داران اعلام داشته اند كه براي خريد سوخت با كمبود اعتبار مواجه‌اند و با توجه به قيمت فروش محصول خيار سبز در بازار ضرر و زيان خواهند ديد.

وي تصريح كرد: پيشنهاد كرديم تا پايان زمان برداشت محصول اين مرحله از كشت كه معمولا اواخر اسفندماه مي‌باشد در صورت امكان يارانه‌ها به اين قشر پرداخت شود.

ابرقويي در خصوص نحوه حمايت از فروش محصولات كشاورزي با توجه به افزايش قيمت سوخت،‌ تاكيد كرد: قيمت محصول با توجه به بازار عرضه و تقاضا تنظيم مي‌شود و قطعا در قيمت نيز تعبير صورت خواهد گرفت.

تبصره سوم: در چهارهزار گلخانه ای که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با برق و سوخت ارزان! در آن خیار سبز و گوجه و فلفل کاشته می شود، چند نفر نیروی کار ایرانی مشغول بکار می باشند!؟

تبصره چهارم: سم و بذر مورد نیاز گلخانه ها از کجا تامین می شود!؟

تبصره پنجم: صادرات گازوئیل برای دولت بیشتر سود دارد یا خیارسبز گلخانه ای!؟

تبصره ششم: مدیران نهادهای دولتی یزد، همراه مردم هستند یا سرمایه داران!؟

تبصره هفتم: سازمان های پزشکی و مرکز بهداشت، سلامت تولیدات گلخانه ای را تائید و تضمین می کند!؟

تبصره هشتم: نمایندگان و مدیران دولت دهم در یزد، از هیاهو و سر و صدا و اعتصاب و اعتراض گلخانه داران یزدی می ترسند!؟

تبصره نهم: اگر کلخانه داران، خیارسبز و گوجه گلخانه ای نکارند، مردم دچار مشکل و معضل خواهند شد!؟

تبصره دهم: خیارسبز کدام از نیازهای اساسی بدن را حل می کند!؟

تبصره یازدهم: کشورهایی که مردمشان در چهارفصل خیارسبز نمی خورند، عقب مانده و توسعه نیافته هستند و صنعت و اقتصادشان فلج است و رشد ندارد!؟

تبصره دوازدهم: زاپنی ها و آلمانی ها و کره ای ها و چینی ها بیشتر خیارسبز می کارند و می خورند یا ...!؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا