از طرح فرهنگی تا شعار فرهنگی

محمد رضا شوق الشعراء

از طرح فرهنگی تا شعار فرهنگی

دوازده سال پس از ایجاد و راه اندازی اولین ایستگاه کتاب در یزد

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد‌:

1000 ايستگاه كتاب در استان يزد راه‌اندازي مي‌شود!!!


پس از طراحی و ایجاد و راه اندازی یکصد ایستگاه مطبوعات طی پنج سال در یزد، سال 78، در اواخر عمر ایستگاه های مطبوعات و در اوایل دوران شهرداری مهندس شرافت در شهرداری یزد، با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، بدون کمک و همراهی نهادهای فرهنگی و با مجوز شهرداری؛ اولین ایستگاه کتاب در ابتدای بلوار طالقانی و در جنب ایستگاه مطبوعات خانه فرهنگ راه اندازی گردید، و سرانجام پس از یکسال و تحمل زیان چند میلیونی و بدلیل عدم همراهی و همکاری فرمانداری و ارشاد یزد، این ایستگاه کتاب برچیده شد و مهلتی برای ایجاد و راه اندازی دومین ایستگاه کتاب در میدان ابوذر پیش نیامد.

طرح این بود که کتاب در دسترس مردم و رهگذران باشد و مسافران اتوبوس واحد در میدان آزادی کتاب تحویل بگیرند و بعد از خواندن کتاب آن را در میدان ابوذر و یا دیگر ایستگاههای کتاب تخویل دهند.

ابواقاسم شعشعی که آنوقت عضو شورای شهر یزد بود، با مهندس شرافت که شهردار یزد بود، علاقه زیادی به ادامه طرح ایستگاه کتاب داشتند و اما جو ایجاد شده آنزمان و مخالفت بعضی از دوستان و دشمنان مطبوعاتی و عدم همراهی فلاح فرماندار وقت یزد و حسینیان رئیس ارشاد شهرستان موحب شد که این طرح نتواند تجربه موفق ایستگاه کتاب را زنده کند، ما پس از تجربه پنج ساله ایستگاه مطبوعات و پس از راه اندازی یکصد ایستگاه مطبوعات تصمیم داشیم «سی ایستگاه کتاب» در یزد ایجاد نمائیم که نتوانستیم و اما وقتی فهمیدیم دوازده سال پس از ایجاد اولین ایستگاه کتاب در یزد (که نامه های آن باید در آرشیو استانداری و شهرداری باشد) محمد حسن علایی، مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد می خواهد قبل از استاندار یزد شدن! هزار ایستگاه کتاب در یزد ایجاد کند، از شوق نزدیک بود سکته کنیم، اما با خود گفتیم نکند خدای ناکرده علایی، معنی هزار را نمی داند!؟

تبصره اول:


مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد‌:

1000 ايستگاه كتاب در استان يزد راه‌اندازي مي‌شود


به گزارش فارس از مهريز، محمدحسن علايي پيش از ظهر امروز در نخستين انجمن كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان مهريز در سال جاري با حضور فرماندار اين شهرستان به تشريح برنامه‌هاي كتابخانه‌هاي عمومي استان يزد پرداخت.

وي از راه‌اندازي يك‌هزار ايستگاه كتاب در سطح استان يزد در سال 1390 خبر داد و افزود: در سطح استان هر جا احساس شود و يا پيشنهاد شود كه لحظه‌اي وقت مردم در حال هدر رفتن است، ايستگاه‌هاي كتاب را راه‌اندازي مي‌كنيم.

علايي خاطرنشان كرد: تاكنون براي راه‌اندازي هزار ايستگاه كتاب در سطح استان در سال جهاد اقتصادي برنامه‌ريزي شده است.

وي بيمارستان‌ها، ايستگاه‌هاي اتوبوس درون شهري، آرايشگاه‌ها و ... را از جمله مكان‌هايي اعلام كرد كه براي راه‌اندازي ايستگاه كتاب مدنظر قرار دارند.

تبصره دوم: می گویند در زمانهای قدیم که عقل آدمها در چشمشان بود و بعضی ها نان هیکلشان را می خوردند و بعضی نان پررویی و بعضی نان صدایشان را، حاکمی در دیاری ناگهان بعد از بحث، یک نفر را محکوم به خوردن هزار ضربه شلاق نمود، و فرد محکوم شده، نگاهی به حاکم انداخت و گفت : جناب حاکم یا تابحال در عمرشان شلاق نخورده اند و یا اینکه معنی هزار را نمی دانند!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا