محمد رضا شوق الشعراء

شانه های ضعیف و بار سنگین مسئولیت

سخنی با یادگار صدوقی

محمدآقا صدوقی، با آبرو دفتر و میراث پدر چه می کند!؟


محمدآقا صدوقی، پسر شادروان شیخ محمد علی صدوقی، که با حمایت ها و سفارش رهبری، اینک وظیفه و مسئولیتش بمراتب بیش از پیش شده، در مقابله با مشکلات و سختی های پیش رو چه خواهد کرد!؟

او که مادر فرزانه اش دختر آیت ا... سید روح الله خاتمی و پدر نجیب هجرت کرده اش فرزند سومین شهید محراب است، همزمان هم باید در «حوزه» درس بخواند و هم این که راه و کار پدر را در «بنیاد صدوق» و دفتر پدر و بیت سومین شهید محراب ادامه دهد و این وظیفه برای کسی که در جوانی بر جای پیر سیاستمدار یزد می نشیند و قدرت و شناخت پدر را ندارد سخت سنگین می باشد. سومین شهید محراب هفت دختر و یک پسر داشت و برخورد شیخ محمد علی صدوقی با نوه های سومین شهید محراب، از جایگاه دایی و بزرگتری بود و اینک محمد آقا صدوقی، با خواهرزادگان پدر و نوه های سومین شهید محراب که از او بزرگتر و کم قدرت تر می باشند، چه برخوردی و آنان با او چه رفتاری خواهند داشت!؟

محمد آقا صدوقی، اینک در نبود پدر و بخواست پدر، در حضور دایی و بسیاری از بزرگان روحانی، لباس روحانیت پوشیده و عمامه بر سر گذاشته و خود خوب می داند که شاید ناخواسته و بیموقع، چه راهی را برای رفتن برگزیده است.

در سالهای اخیر محمدآقا صدوقی در بسیاری از جاها در کنار پدر بود و در بسیاری از جلساتی که با حضور پدر و مدیران و مسئولان برگزار می شد، بطور رسمی و غیر رسمی شرکت داشت و در خیلی از مواقع نیز بعنوان بازوی پدر کار می کرد و این همراهی با پدر اینک هم کار او را راحت تر می کند و هم سخت تر، او که در کنار پدر تجربه آموخته، خوب می داند که پدر چه می کرده و اما آیا او نیز می تواند چون پدر و حتی از او بهتر شود!؟ شیخ محمد علی صدوقی، یکی از معدود شخصیت هایی بود که فریب نمی داد و فریب نمی خورد و نمی شد او را فریب داد، و این بزرگترین «حسن» و «عیب» صدوقی بود، که در میدان سیاست، بسیاری را «دشمن» و اندکی را «دوست» کرده بود.

مرحوم شیخ محمد علی صدوقی، جوانمردی بود که دشمنان و مخالفانش نیز او را دوست داشتند، و این مسئله ای بود که در بعد از مرگش نمود زیادی داشت. و حال محمد آقا صدوقی، تنها پسر صدوقی، میراث دار این پدر می باشد؛ و اما میراث شیخ محمد علی صدوقی، تنها دفتر و بنیاد صدوق و خانه و بیت سومین شهید محراب نیست، میراث محمد علی صدوقی، آبرو و پندار و کردار و صبوری و محبت و جوانمردی و مردمداری و مردم دوستی است؛ و محمد آقا صدوقی، با اینها چه می کند!؟

بسیاری از فعالان سیاسی و جناحی و اقتصادی و مذهبی، در شرایط امروز جامعه منتظر یک اشتباه از محمد آقا صدوقی می باشند، و یک اشتباه کافی است، تا همه آنچه را که پدر و بزرگ بدست آورده اند، پسر بسادگی از دست بدهد. امروز و با حرف هایی که در جلسه معارفه ناصری و با حضور مدیران و مسئولان استان گفته شد و شهادتی که رئیس دفتر رهبری داد، بسیاری از مخالفان و دشمنان صدوقی دیگر جرات نمی کنند تا حرمت محمد آقا صدوقی را بشکنند و علنی، علم مخالفت با او برافرازند و اما آنان خوب می دانند که اوضاع همیشه یک جور نمی ماند، و مترصد یک فرصت و اشتباه از محمد آقا صدوقی می مانند تا با آن حربه او را از میدان و بیت سومین شهید محراب و حظیره و بنیاد صدوق بیرون کنند.

امروز فعالان سیاسی و مذهبی هر دو جناح بر خود واجب می دانند تا بنا به «سیاست» و «مصلحت»، در برخورد با محمدآقا صدوقی او را «نصیحت» و «راهنمایی» و «ارشاد» کنند، و اما کدام می توانند چیزی بهتر از آنچه که رهبری به او گفتند، بگویند!؟

در این رمضانی که شیخ محمد علی صدوقی نیست و جای او سخت در افطاری های بیت صدوقی خالی است، محمد آقا صدوقی سخت تنهاست، تنهاتر از همیشه! همه با او هستند و هیچکس با او نیست. پس باشد که بدون ترس و واهمه، و با خیالی راحت به سمت بزرگترین دوست خود برود و او را دریابد. چرا که خدا هیچگاه بنده هایش را تنها نمی گذارد.

بر حسب وظیفه و به پاس دوستی و ارادتی که به شیخ محمد علی صدوقی داشتیم، بر خود واجب می دانیم تا از محمدآقا صدوقی، سخت و خوب انتقاد کنیم. و این...

بیعت ما با مرحوم صدوقی، برای خدمت به مردم و حل مشکلات مردم بود، و حال که مشکلات مردم روزبروز کمتر نمی شود و بیشتر می شود، شاید که بهترین کار در بعد از صدوقی «سکوت» باشد. در این شبها و روزها به «خدا» و «سکوت» فکر می کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا