جای خالی تعاونی فرهنگی- ورزشی در یزد

پیشگامان کویر یزد، وارد عرصه ورزش یزد خواهد شد!؟

محمد رضا شوق الشعراء

از ورزش برای سلامتی تا ورزش برای قهرمانی


ورزش یزد، می تواند با ایجاد یک تعاونی «عام» و دخالت تفکر و فرهنگ یزدی در تامین سرمایه و مدیریت آن، از حالت نیمه ساکت و ساکن فعلی بیرون آمده، و در ایران و جهان درخششی دیگر داشته باشد.

یزد را در ایران و جهان به صنعت و اقتصاد و شیرینی می شناسند، و در این راستا، ورزش و سلامتی نیز همچون فرهنگ و اخلاق، قربانی سیاست های اقتصادی و برنامه های صنعتی شده است.

شهر «دود» و «دیابت» و «سکته» و «سرطان»، در کنار بیمارستانها و درمانگاهها و پزشکان و جراحان متخصص و حادق، به ورزشگاه و مربیان کاردان و ورزشکاران مجرب و ترویج فرهنگ ورزش نیاز دارد، و اما در این راستا چه حرکتی از سوی خیرین و سرمایه داران یزدی انجام گرفته است!؟

خیرین و ثروتمندان یزدی، در مدرسه سازی و مسجدو حسینیه سازی و بیمارستان و درمانگاه سازی و کمک به بیماران، تلاش زیادی انجام داده اند، و اما آیا به اندازه نیمی از کمکی که برای بیماران انجام شده، برای بیمار نشدن مردم هزینه شده است!؟ بنیادها و انجمن های خیریه بسیاری برای کمک به بیماران کلیوی و قلبی و سرطانی و ... ایجاد شده، و اما آیا یکی از بزرگترین دلایل بسیاری از بیماری ها پر هزینه، عدم تحرک و ورزش نکردن نمی باشد!؟

ورزش قهرمانی در جهان و ایران، بدلیل جذابیت و هیجانات خاص خود، امروز بسیاری از جوانان را به ورزشگاهها کشانده و اوقات فراغت جوانان را پر می کند، تیم های فوتبال بسیاری در ایران، امروز هواداران خاص خود را دارند، که تیم تراکتورسازی تبریزو شاهین بوشهر موفق شده اند در کوتاه مدت هزاران نفر از مردم دیار خود را به ورزشگاه ها بکشانند، چندین سال پیش تیم فوتبال شهید قندی نیز موفق شد تا در مقطعی کوتاه مدت، برای جوانان یزدی جذابیت ایجاد کند، و اما سوء مدیریت و کم رنگ بودن حرکت و برنامه ریزی فرهنگی در کنار ورزش و فوتبال، منجر به از بین رفتن تیم شهید قندی و تبدیل آن به «تربیت یزد» شد، تربیتی که نشان چندانی از یزد و یزدی ها را با خود به یدک نمی کشاند.

بسیاری از بیمارستانهای بزرگ و مجهز یزد خصوصی است، بسیاری از بزرگترین مدارس و مجتمع های آموزشی یزد خصوصی است و دانشگاه یزد بدون کمک خیرین و ثروتمندان یزدی نمی توانست به این رشد برسد و اما سهم خیرین یزدی در ورزش یزد چقدر است!؟

جوانی که به مسجد و مدرسه و دانشگاه می رود به ورزش و ورزشگاه نیاز ندارد!؟ در سالهای اخیر توسط دولت، ورزشگاههای کوچک و بزرگ زیادی در نقاط مختلف شهر و استان ساخته شده که اینک بنا برسیاست های دولت به بخش خصوصی اجاره داده شده! و اما بسیاری ازین سازه ها در عمل موفق نبوده اند و نتوانسته اند باعث جذب جوانان و رشد فرهنگ ورزش در جامعه شوند.

وقتی اکثریت کارکنان اداره کل ورزش و جوانان یزد صبح ها با اتومبیل سرکار می آیند و محوطه بیرونی آن اداره کل جا برای پارکینگ اتومبیل ها کم می آورد، چگونه می توان به رشد ورزش در یزد خوشبین بود!

شاید اگر یک شرکت تعاونی ایجاد و سهام آن به مردم فروخته شود بتواند با مدیریت کمک های دولتی و بخش خصوصی قذم بزرگی در راه ورزشی کردن یزد بردارد.

یزدی که در زمینه های مختلف صنعتی و فرهنگی مطرح بوده می تواند در زمینه ورزش نیز موفق باشد، وقتی یک دختر نوجوان یزدی می تواند با کمترین کمک و امکانات دولتی جوایز مختلفی در بازی های بین المللی شمشیربازی کسب کند، می توان به رشد دیگر ورزش ها نیز در یزد امید وار بود.

حرکت فرهنگی- ورزشی مجتمع مهنور یزد می تواند بصورت وسیعتر و بسیار بزرگتر در یزد اجرا شود، و حتی شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد که در زمینه آی تی و ارتباطات، رشد و پیشرفت قابل توجه ای داشته و در آستانه ایجاد «بانک» است و با تشکیل تیم والیبال نیز قدمی کوچک در زمینه ورزش برداشته، می تواند یک زیرمجموعه ورزشی ایجاد کرده و اولین تعاونی فرهنگی- ورزشی بزرگ ایران را ایجاد نماید.

آیا پیشگامان کویر یزد، پیشگام عرصه ورزش یزد هم خواهد شد!؟ البته اینکه روزی شاهد افتتاح ورزشگاه «مرتاض» و «مجیبیان» هم در یزد باشیم، خود دیگر اوج تفکر رویائیست

تبصره اول:آیا آنان که با کمک خیران یزدی، مجتمع های بزرگ آموزشی « حضرت سیدالشهداء » و «جوادالائمه» را در یزد ایجاد کردند، نمی توانستند در کنار و حاشیه آن نیز ورزشگاههایی برای «پرورش» جسم دانش آموزان و معلمان بسازنند!؟

تبصره دوم:
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا