یزدفردا :محمد رضا شوق الشعراء در روز نوشت خود نوشت:کبوترهای گرسنه و گوسفندانی که سیر نمی شوند

کبوتران و گوسفندانی که خبر از نرخ سکه و دلار ندارند!

با 17 میلیارد تومان چند «سکه» و «دلار» می شود خرید!؟


بعد از یکماه امروز صبح رفته بودم تا برای کبوترها «گندم» بگیرم، گندم چهارصد و هفتاد تومان یکماه پیش شده بود پانصد و هفتاد تومان! یک مرد میانسالی با دستهای پینه بسته، بهمراه پسرش داشت چندتا گونی بار یک رنو کهنه مدل قدیمی می کرد، دامدار بود و گوسفند داشت، تا تعجب مرا دید شروع کرد به درد دل کردن، می گفت: بیست تا گوسفند دارد. می گفت: سال قبل ده هزار تومان «آذوقه» که می خریده، بیست تا گوسفند سیر می شدند و از سرشون درمی رفته و امسال چهل و پنج هزار تومان می خورند و هنوز گرسنه اند!

می گفت کاه کیلویی صد تومان شده کیلویی چهارصد و هفتاد تومان! گفتم پس خدا را شکر لااقل دیگه وضع کشاورزا خوب شده! گندم فروش اومد توی حرف و گفت: چندتا کرت علف داشتیم، امسال علفش را فروختیم دویست و هفتاد تومان و دلمون«خش» بوده که دویست و هفتاد تومان علف فروختیم و حالا آبیار قبض آورده سیصد هزار تومان پول آب بدیم، مزد کارگر علف چین، و پول بذر و کود دادیم و حالا سی هزار تومان هم ضرر کردیم، می گفت کارگر شانزده تومان شده بیست و پنج تومان! بیاد بغ بغوی کبوترهای گرسنه افتادم و در حالیکه گندم فروش داشت می گفت : سویا فروختم کیلویی ششصد و پنجاه تومان و هنوز پولش را نگرفتم و حالا باید بخرم کیلویی هفتصد و پنجاه تومان و ... با عجله خداحافظی کردم و گفتم: بچه کبوترها گرسنه اند!

- مرغان هوا نه می کارند و نه می دروند و گرسنه نمی مانند(انجیل)

-بجز دلالان از خدا بی خبر! دیگر چه کسی از شرایط اقتصادی امروز جامعه سود می برد!؟

- از شیطان پرسیدند که از کدام طیفی بیشتر خشنودی!؟ گفت: دلال ایرانی!؟ پرسیدند: چرا!؟ گفت: من به همان دروغ قانع بودم اونا قسم هم به آن اضافه کردند!!!

-حسین شریعتمداری مدیر مسئول معروف روزنامه کیهان امروز در تحلیل و سرمقاله خود تحت عنوان « فقط یک احتمال است» به نکته ای اشاره کرده و نوشته است: «در آشفته بازار سكه و ارز طي چند روز گذشته، 50 نفر، خريدار كلان بوده اند كه فقط يكي از آنها 17 ميليارد تومان طلا خريده است!» و اما ...

- با 17 میلیارد تومان چند سکه می شود خرید و با این سکه ها می توان چند کیلو گندم خرید و چند کبوتر را سیر کرد!؟

- فردی که 17 میلیارد تومان سکه خریده می تواند یک لحظه لذتی را که کبوتر بچه از سیر شدن می برد، ببرد!؟ می تواند آنچه را که امروز می خورد، یک روز در خود نگه دارد!؟

- دیروز بعداز ظهر میان پیاده روی و در وسط راه ناگهان در یک امر پیش بینی نشده و خارج از برنامه، به دستشویی احتیاج پیدا کردیم، هر چه بیشتر راه می رفتیم ناراحتی و عذابمان بیشتر می شد، خیابانهای شهر یزدی که مدیران و مسئولان شهری آن هر ساله به آمد و رفت میلیونها مسافر نوروزی در آن افتخار می کنند، از داشتن مکانی برای رفع مهمترین نیاز بشری خالی و محروم بود، خلاصه ندانستیم و نفهمیدیم که چگونه فاصله برگشت را با مکافات و ناراحتی طی کردیم و اما بعد از خلاصی و رهایی از زشتترین کاری که گفتنش عرق شرم بر پیشانی می نشاند، متوجه شدیم که خیلی بیشتر از کسی که 17 میلیارد تومان سکه خریده لذت بردیم

- بیکاری بدتره یا بی پولی و عاشقی!؟

- اگر روزی سکه و دلار سقوط کند، کسی که 17 میلیارد تومان سکه خریده با درد زیان چه خواهد کرد!؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا