هدف کسب پول است! فرهنگ و میراث و اخلاق و وقف بهانه است!؟

محمد رضا شوق الشعراء

دولت و شهرداری یزد چه نقشی در بازسازی باغ دولت آباد داشته اند!؟

درامد باغ دولت اباد کجا و چگونه هزینه می شود!؟

اولاد ذکور محمد تقی خان کجا هستند!؟


باغ دولت آباد که چندین سال قبل با کمک و مساعدت مالی دولت بازسازی شده و وقف شاه نجف است، اینک با اندک مبلغی به بخش خصوصی اجاره، و روبروی چشم مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری و ارشاد و اماکن، به اجاره کننده اجازه داده شده که از هر راه و هر گونه که می خواهد پول درآورد و درآمد کسب کند؛ که در اولین قدم، اجاره کننده باغ دولت آباد، ورودی دو هزار تومانی را برای ورود به باغ در نظر گرفته است.

براستی! بلیت ورودی دو هزار تومانی را آیا خود مردم یزد قادر به خرید آن می باشند!؟ همسایه های باغ دولت آباد اگر بخواهند همراه با میهمانشان و یا فرزندانشان به باغ دولت آباد بروند چقدر هزینه باید پرداخت کنند!؟ و اما این درآمدهای گزاف که از وجود یک اثر ثبت شده میراث فرهنگی بدست می آید کجا و چگونه هزینه می شود، و سازمان میراث فرهنگی و اداره اوقاف و شهرداری و شورای شهر و ارشاد، بر این باغ چه نظارتی دارند!؟

غرفه های باغ دولت آباد برای ایام عید به مبالغ چند میلیون تومانی و به هر کس و با هر لهجه و فرهنگ که احاره بیشتر داده، اجاره داده شده تا غرفه داران، سود و مبلغ اجاره را بنام یزد و یزدی ها از بازدید کنندگان بگیرند و اما براستی در پشت پرده این واگذاری چه خبر است و چه کسانی در سود و کمیسیون این معامله شریک می باشند!؟

باغ دولت آباد در طول سال و بخصوص ایام نوروز، بعنوان یک باغ ایرانی و یزدی و یک اثر باستانی، مورد بازدید صدها هزار بازدید کننده ایرانی و خارجی قرار می گیرد، و وجود لهجه ها و فرهنگ ها و پوشش های غیر یزدی مشغول بکار در باغ، بنام یزد و فرهنگ و مردم یزد تمام می شود، و اما کسب درآمد میلیونی، ارزش آن را داشته که داماد بزرگ سومین شهید محراب، بهمراه امام جمعه موقت یزد، این باغ را به بخش خصوصی واگذار کنند!؟ و مهمتر اینکه آیا هردرآمدی را می توان در راه شاه نجف هزینه و خرج کرد!؟ بیاییم و فرهنگ و تاریخ یزد و یزدی ها را قدر بدانیم و ارزان نفروشیم.

تبصره اول: شنیده شده که در اولین نوروز بعد از رحلت امام جمعه فقید یزد، باغ دولت آباد یزد، به مبلغ ماهیانه بیست میلیون تومان به فرد خاصی! واگذار شده که مبلغ اجاره یکساله، تنها در یکماه عید با اجاره غرفه ها و بلیت ورودی بدست می آید و ...

تبصره دوم: اگر فقط در ایام تعطیلات نوروز صد و بیست هزار نفر بلیت ورودی دو هزار تومانی را تهیه کرده و از باغ دولت آباد بازدید نمایند، مبلغ کل اجاره یکساله بدست آمده!

تبصره سوم: سال گذشته و در ایام تعطیلات نوروز چند نفر از باغ دولت آباد دیدن کردند و چند بلیت فروخته شد!؟

تبصره چهارم: غرفه های باغ دولت آباد به چه کسانی و به چه مبلغی اجاره داده شده!؟

تبصره پنجم: یزدی ها در اداره باغ دولت آباد چه سهمی دارند!؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا