تخریب میدان سید مصطفی خمینی(بعثت) :مسکنی برای غذه ترافیک میدان بعث و خیابان قیام

محمد رضا شوق الشعراء

جراحی غده های ترافیک شهر یزد متخصص جراح می خواهد نه ...

دسته گل جدید شورای شهر و شهرداری یزد در آستانه سال نو


اگر رانندگان اتومبیل های شخصی و وانت بارهای حمل بار و بخصوص نیسان باربری ها، قانون را رعایت کرده و پارک دوبله نکنند، معضل ترافیک خیابان کم عرض قیام تا حد زیادی حل خواهد شد، و اما آیا تبدیل میدان بعث به چهارراه بعث، مشکل و معظل ترافیک بلوار امامزاده و خیابان قیام را حل خواهد کرد!؟

بیش از هفتاد سال قبل و آنزمان که اتومبیل و وسیله نقلیه چندانی در سطح شهر نبود، میدان بعثت با وسعت کمتر! و نام «میدان شاه» در یزد احداث گردید، و دو سال بعد از فرار رضا خان از ایران، مجسمه او در این میدان نصب شد، و حال هفتاد سال پس از آن زمان، شهرداری یزد، در بدترین زمان و در آستانه سال نو که بلوار امامزاده و خیابان قیام شلوغترین روزهای سال خود را می گذرانند، اقدام به تخریب کامل میدان جهت ایجاد چهار راه نموده اند، تا شاید که معجزه ای جهت از بین رفتن ترافیک آن منطقه اتفاق بیفتد، و اما اگر بعد از احداث چهارراه، مشکل و معضل ترافیک میدان بعثت و خیابان قیام حل نشد چی!؟ آیا شهردار و شورای شهر تاوان از بین رفتن بودجه و تخریب میدان قدیمی بعثت را خواهند داد!؟ مشکل ترافیک «چهارراه» معلم و مهدیه با احداث زیر گذر و «میدان» تا حدی حل گشت و مشکل و معضل ترافیک چهارراه فاطمیه هنوز پابرجاست و حال شهرداری یزد، بدون آنکه به کم ترافیک بودن میدان شهید بهشتی توجه ای داشته باشد، یکی از قدیمی ترین میادین یزد را تخریب نموده است، به این امید که برخلاف قاعده! شاید ترافیک میدان را در چهارراه از بین ببرد، میدان بدون راستگرد، مثل شورای بدون کارشناس و شهردار بدون «سواد» می ماند! آیا با ایجاد چهار راستگرد و نصب چراغ راهنما و کوچکتر کردن میدان، نمی شد بدون تخریب کامل میدان مسکن پرتاثیرتری به غده ترافیک میدان بعث تزریق نمود!؟

روز بروز بر جمعیت شهر یزد و همچنین بر تعداد اتومبیل های موجود شهر اضافه می شود، و آیا شهرداری یزد برنامه دارد که همه میدان های شهر را از بین ببرد!؟ بدون ایجاد زیر گذر اکثر چهارراه های یزد مشکل ترافیکی جدی دارد، و اما آیا با تبدیل میدان بعثت به چهارراه بعثت، مشکل ترافیک چهارراه ایرانشهر و فرهنگیان حل خواهد شد!؟

باور کنیم که سازمان ترافیک شهرداری به کارشناس و متخصص و اندیشه های نو نیاز دارد، و سازمانی که نتوانسته یک پیمانکار درست و حسابی برای نصب و راه اندازی پل های عابر پیاده سطح شهر پیدا کند، و چندین پل ایجاد شده هر کدام دارای عیب و نقص های پیدا و نهان بسیاری می باشد، حال چگونه می خواهد برای حل ترافیک شهری برنامه ریزی نماید!؟

آیا شهرداری یزد، برای حل مشکل و معضل ترافیک چهارراه شهداء و میدان آزادی و اطلسی، نسبت به تخریب میرچقماق و میدان آزادی و اطلسی نیز اقدام خواهد کرد!؟

ای کاش شهردار و دست اندرکاران شهرداری، قبل از تخریب میدان بعثت، نگاهی به میدان شهید بهشتی می انداختند و ساعتی و دقایقی فکر می کردند، و اینگونه صبح از خواب بیدار نمی شدند و با بیل و کلنگ و تراکتور به جان میدان قدیمی بعثت نمی افتادند. حالا دیگر اثری از میدان بعثت نیست، درختان آن را قطع و ستونهای آن را کنده اند و نمی شود آنچه را که خراب شده ساخت، و اما شاید بشود که به این بهانه، شهردار را وادار به استعفاء نمود تا دیگر ازین دسته گل ها در یزد به آب ندهد!

اگر نصب چراغ راهنما راه حل بود، در میدان هم می شد چراغ راهنما نصب کرد، همانگونه که هنوز بعضی از میادین تهران، چراغ راهنمایی دارد، یعنی شهردار و اعضای خیلی محترم شورای سوم شهر یزد، میدان چراغ دار ندیده اند!؟

تبصره اول: پیمانکار پل های ناقص عابرپیاده سطح شهر با سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد نسبتی دارد!؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا