فقیرتر شدن فقیران و ثروتمندتر شدن ثروتمندان برنامه کیست؟!

پول مردم یزد، به جیب چه کسانی می رود؟!

بر ساخت و ساز شرکت های ساختمانی و و نرخ زمین و آپارتمان در یزد، کدام ارگانی نظارت می کند؟!

مجتمع هزار واحدی «آرمان» در منطقه خارج ازمحدوده یزد و در محدوده روستایی عیش آباد و بر روی زمین های وارث یک زمین دار بزرگ یزد، توسط شرکتی که مدیر عامل آن مهندس سفید استاندار اسبق یزد است، با تخفیفات و امتیازات خاص در حال ساخت است، آپارتمان هایی که بعدها شهرداری یزد، و سازمان های آب و گازو برق، مجبور به دادن امکانات و خدمات شهری به خریداران و مالکان آن می باشند.

مجتمع مسکونی «آرمان» که بخاطر خارج ازمحدوده و در منطقه روستایی قرار گرفتن، حق نظارت و سهم شهرداری در آن، به گونه دیگری با «حداقل ها» محاسبه و پرداخت شده است، پس از واگذاری به مردم، در محدوده کدام شهر قرار خواهد گرفت؟! و بودجه تامین امکانات و خدمات شهری آن از کجا تامین خواهد شد؟!

پیش فروش واحدهای آپارتمانی «آرمان» در جاده تفت، همزمان با شروع ساخت در سال 83 بصورت نقد و اقساط آغاز شده، و اما اینک و در هنگامه واگذاری فازهای آماده شده، بر خلاف موارد مشابه و حتی «فرهنگ هفت» شرکت فجر فرهنگیان در صفائیه، که شروع ساخت و پیش فروش آن همزمان با «آرمان» بوده است، مبنی فروش و واگذاری، نه نرخ تمام شده! که نرخ کار شناسی روز و با اختلاف قیمت یکصد و پنجاه هزار تومان در هر متر مربع محاسبه می شود.

مدیرعامل فجر فرهنگیان «اویسی» مدیر عامل «فراز» است که اولین مدیر عامل «آرمان» بوده است، و مدیر عامل فعلی «آرمان» مهندس سفید، مدیر عامل موسسه غیرانتفاعی جوادالائمه است، براستی بین آپارتمانهای «فرهنگ هفت» فجر فرهنگیان اویسی، با آپارتمانهای «آرمان» مهندس سفید چه تفاوتی وجود دارد، و سود این اختلاف قیمت فروش نصیب چه کسانی می شود؟!

نرخ تمام شده آپارتمان های «فرهنگ هفت» که مشابه «آرمان» می باشد،هر متر مربع دویست و سی هزار تومان! است که به همین قیمت به خریداران واگذار می شود، هر چند که قیمت روز کارشناسی آن سیصد و نود هزار تومان می باشد؛ در «فرهنگ هفت» اختلاف قیمت بین نرخ تمام شده و کارشناسی روز، سود هنگفتی است که نصیب معلمان و فرهنگیان می شود، و اما همین اختلاف قیمت و سود در «آرمان» بر حسب شواهد، نصیب دست اندرکاران شرکت و مالکان زمین می گردد!

زمین های خارج ازمحدوده یزد که قیمت بسیاراندکی داشته است، با چنین ساخت و سازهایی دارای ارزش افزوده بسیار زیادی گشته است، و زمین داران ثروتمندی، تنها با شب خوابیدن و صبح بیدارشدن، و بدلیل فعالیت های عمرانی شهرداری که با بودجه بیت المال انجام شده، و همراهی افرادی که منافع مردم و شهر را در نظر نگرفته اند، میلیاردها تومان به ثروت خود افزوده اند، و به عدالت خندیده اند!

امروز بدون واهمه، از رئیس جمهور و رئیس مجلس و وزیران و استانداران می توان انتقاد کرد، و اما از زمین داران و اربابان دیروز و ملاکان و سرمایه داران و بسازو بفروش ، نمی شود انتقاد کرد، چرا که اینها پول و رابطه دارند، و آنها صداقت!

متاسفانه در شرایط امروز یزد، عاصی استاندار یزد، که به اندازه یک هزارم یک زمین دار معروف یزد ثروت ندارد، به اندازه یک هزارم قدرت او نیز، قدرت هم ندارد، و حتی نمی تواند مدیر منتخبش درسازمان مسکن و شهرسازی را پیگیر قضایای زمین و آپارتمان در یزد نماید، و یک کلام از استاندار اسبق یزد بپرسد: چرا؟!

این بحث، با مصاحبه شهردار و رئیس سازمان مسکن و شهرسازی و اویسی و مهندس سفید ادامه خواهد یافت... و اما آیا...؟!

محمد رضا شوق الشعراء

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا