محمدرضا شوق الشعراء

یزدفردا :محمدرضا شوق الشعراء :شریان تنفسی استان فدای کوتاه فکری مسئولان امروز استان می شود!؟
در حالیکه «قطر» کوچک، چندین برابر ایران بزرگ از حوزه پارس جنوبی گاز استخراج و صادر می کند و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز برای برداشت از حوزه های نفتی مشترک با ایران مسابقه استخراج و صادرات گذاشته اند، و کوهای سنگ آهن بافق تبدیل به گودال شده است، چه اجباری هست که منطقه کوهستانی بکری در استان کویری یزد از بین رفته و مس آن به قیمت آسیب دیدن شریان تنفسی استان استخراج گردد!؟ یزد و ایران امروز با توجه به ذخایر و برداشتی که از مس سر چشمه کرمان می شود، دیگر چه نیازی به مس یزد دارند و آیا این درست است که بدون نگاه به آینده، اینچنین سرمایه های ملی بخاطر منافع رودگذر عده ای قلیل به تاراج رود!؟
امروز بعضی از تشکل های اجتماعی و سیاسی و جناحی، بنابدلایل مختلف، با حمایت تعدادی از رسانه ها، از آسیب های زیست محیطی معدن دره زرشک می گویند، و مدیران و مسئولان سیاسی نیز با توجیه و تهدید، از سرمایه گذاران مس علی آباد حمایت می کنند، و اما هیچکس به این موضوع اشاره نمی کند، که چه اجباری به استخراج  معدن مس دره زرشک است!؟ و استان ثروتمند یزد چه نیازی به سود و پول معدن مس دره زرشک دارد!؟
مسابقه غارت منابع معدنی و غنی استان یزد همچنان به قیمت از بین رفتن سرمایه های ملی و تبدیل آن به سرمایه های شخصی ادامه دارد، و متاسفانه نگاه ملی و کلان به این مقوله وجود ندارد. یکسوی استان، بهترین خاک منطقه «اردکان» توسط سرمایه داران استخراج و به کارخانه های کاشی فروخته می شود، آنسوی استان سنگ آهن معادن «بافق» و «طبس» برای صادرات خام استخراج می شود، و در دیگر سو اورانیوم استان کامیون کامیون صادر می شود و حال یک سوی استان، که شریان حیاتی و تنفسی استان است، می خواهد که قربانی «مس» شود.
بیاییم و امروز برای نسل فردا و فرزندان این خاک و بوم نیز ثروت و گنجی به یادگار بگذاریم، شاید که فردا فرزندان فرزندانمان ازین گنج ها بمراتب بهتر و بیشتر استفاده نمایند.
شاید اگر صدوقی امروز بود، با همه توان و قدرت در مقابل این هجوم سوال برانگیز می ایستاد و اجازه نمی داد که بخاطر «مس»، طلای سبز ظبیعت را از بین ببرند؛ و اما امروز صدوقی کجاست!؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا