یزدفردا محمد رضا شوق الشعراء::چنار دو هزار ساله خاتم «محروم» یزد ، همچنان در «آتش» می سوزدوپس از دیدن دو هزار بهار و تابستان و پائیز و زمستان، چنار روستای کرخنگان خاتم مرد

درختان دیر زیست چنار كرخنگان خاتم به عنوان كهنسال ترین موجود زنده این شهرستان كه از شب گذشته طعمه حریق شده ، همچنان در آتش می سوزد .
به گزارش ایرنا ،این اثر زیبای طبیعی كه در زمره آثار ملی و طبیعی كشور محسوب می شود از شب گذشته دچار آتش سوزی شده و تلاش ها برای مهار كردن آتش - تا زمان مخابره خبر - همچنان ادامه دارد .
رئیس اداره میراث فرنگی ، صنایع دستی و گردشگری خاتم با تائید این رویداد به خبرنگار ایرنا گفت: پس ازاطلاع یافتن از این موضوع نیروهای امدادی به منطقه اعزام و با كمك و مساعدت نیروهای مردمی از پیشروی آتش جلوگیری شد كه متاسفانه به خاطر عظمت این درختان و دوری منطقه ،این آتش مجددا شعله ور شد .
'علی اكبر دهقان' افزود :در حال حاضر نیز با نیروهای امدادی و یگان حفاظت استان هماهنگ شده و نیروها در حال اعزام به منطقه هستند .
وی گفت : علت یا علل آتش سوزی در حال بررسی است .
بخشدار مروست خاتم هم در این خصوص اظهار داشت: تلاش ها برای مهار كردن آتش این اثر زیبای طبیعی همچنان ادامه دارد .
'نصرت الله قانع' افزود: چنارهای كهنسال كر كرخنگان از جاذبه های طبیعی كشور محسوب می شود كه در فصول مختلف سال ، پذیرای مهمانان و مسافران زیادی از سراسر كشور است .
روستای كرخنگان ۲۵۰ كیلومتر تا شهر یزد فاصله دارد و از توابع بخش مروست در شهرستان خاتم است. این روستا جاذبه های بسیار زیبا و آثار تاریخی زیادی دارد. در سمت غرب روستا مجموعه باغاتی وجود دارد كه در این باغ ها عمدتا درختان گردو، بادام، آلو، به، سیب، انجیر، درخت سفیدار، توت، سنجد، انار، زالزالك (كل كوهی)، هلو و شفت آلو وجود دارد.
از آثار طبیعی این منطقه ، درختان كهنسال كر كرخنگان است كه دو سال پیش با شماره 10در فهرست آثار ملی و طبیعی كشور قرار گرفته ،با قدمت 2 هزار ساله و تاج پوشش 1600متر در زمره آثار بی نظیر و ارزشمند ملی و طبیعی كشور محسوب می شود

اگر این چنار دو هزار ساله در کشورهای پرآب اروپایی بود، چگونه از آن مواظبت می کردند؟










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا