بی سیاستی یا بی سلیقگی!؟ مسئله اینست!جدال سازمان فرهنگی شهرداری یزد با ارشاد یزد علنی شد!

یزدفردا "علی آبادی :تابلوها وبیلبوردهای تبلیغاتی در شهر یزد خود مثنوی هفتادمنی است که خیلی ها با آن پولدار شده و خیلی ها هم تلاش کرده اند که اگر می شود حقی هم برای شهر و شهرداری از این سفره گسترده دریافت کنند .

اگر کمی به عقب برگردیم به سالهای سازندگی که تازه جنگ تمام شده بود و تبلیغات نوین شهری البته از نوع بیلبوردی در شهرها در حال استارت خوردن بود قطعا  سوابق آن در شهر یزد نشان می دهد که چند سال اولیه کل کار قرق شده در اختیار یک شرکت قرار داشت که موسس آن از دوستان رادیو تلویزیون بودند و همیشه هم صحبت از این بود که کار ضرر دارد و تا سالها هیچ کس به جز ایشان طرف قرار داد شهر و شهرداری نبود و بعد از حساب و کتاب های آن زمان وکسر تبلیغات خود شهرداری مبلغی  به شهرداری پرداخت می شد که البتهآنقدر ناچیز بود که هیچ کس به فکر ورود به این عرصه نیافتد !!! .

هنوز مجری تلویزیون تبلیغاتی میدان شهید بهشتی در سالهای دور را به یاد داریم که  پس از چند سال بهره برداری بدون یک ریال اجاره ،تابلویش را رها و شرکتش را منحل نمود و از پرداخت حق شهرداری شانه خالی کرد و آب از آب هم تکان نخورد و با شغلی جدید طرف قرار داد کارهای دیگر شهر شد ! .

تا اینکه بعد از آمدن شوراها و در زمان شرافت شهردار اولین شورای اسلامی شهر یزد با هزار یاعلی مدد شهر به دو ناحیه تقسیم و با برگزاری مناقصه به دوشرکت کار واگذار شد که در همان سال اول درآمد شهرداری دو برابر و البته تازه مشخص شد آن ناله ها همه ........ و حال که رقابت پیش آمده تازه مشخص شده که شهرداری بازنده اصلی قرار داد های سال های قبل بوده و به هر حال هر سال شرکت های جدیدی وارد این عرصه شده و هر چند که دوستان فعال در این زمینه هر روز به دنبال راهکاری برای فرار از پرداخت حق شهرداری بودند  و شورا و شهرداری هم با هزار ترفند سعی در احقاق حق شهر و شهرداری!! .

البته قصد دفاع از شوای شهر و شهرداری را نداریم ،اما آنچه که ما را نیز برآن داشت تا حداقل در عرصه دفاع از شهر  و حق و حقوق  شهر به وظیفه خود عمل نماییم ،آن بود که در هفته های گذشته شرکت مخابرات استان یزد با ابتکاری در خور تحسین البته از دید مخابراتی ها با ساخت و نصب یک بیلبورد بسیار بزرگ  در محوطه اداره خود که مشرف بر میدان معظم امام حسین (ع) یزد است اقدام به نصب تراکت مناسبتی نمود(که قطعا بعد ها همراه اول نقش اول و آخر آن خواهد بود ) و شورا و شهرداری که از طرق قانونی نتوانستند به صورت سریع با اینکار مقابله نمایند اقدام به نصب داربست فلزی در مقابل بیلبورد مذبور نمود تا به نوعی از حق خود و شهر دفاع کند .

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_8356.jpeg

البته نکته مهم این است که هرسال  چندین میلیارد درآمدشهر داری از طریق واگذاری بیلبوردهای تبلیغاتی تامین می شود و اگر ادارات و شرکت های دولتی بخواهند با دور زدن قانون و استفاده از فضاهای موجود خود که اکثرآن ها  مشرف بر معابر شهر می باشند بهره برداری تبلیغاتی نمایند و شهرداری هم هیچگونه برخوردی نداشته باشد برای شرکت های تبلیغاتی نیز قطعا مقرون به صرفه خواهد بود  که املاکی را مشرف بر معابر است  خریداری  و با گذاشتن بیلبورد خود در آن عملا هزینه های سنگین اجاره تابلوها به شهرداری را حذف نمایند و چند درصد ناقابل به شهرداری بپردازند .

البته مخابرات در این عرصه تنها شرکت متخلف نبوده و ادارات تعاون وارشاد و ......همه به سهم خود از فضای شهر به صورت رایگان بهره برداری نموده و اینکه شهرداری به عنوان متولی شهر بخواهد از ادارات دولتی به خاطر بی توجهی به حق شهر شکایت نماید نه برازنده شهرداری است و نه برازنده اداراتی که هر کدام به نوعی قوانین شکننده ای برای شکستن متخلفان دارند و اگر این دور زدن ها رایج شود قطعا برنده قانون شکنان حرفه ای خواهند بود که در تمام عرصه ها حضوری قدرتمند دارند از زمین خوارانی که همیشه حاضر هستند تا فعالان عرصه تبلیغات وسارقان پهنای باند مخابراتی و همچنین استفاده غیر مجاز از خدمات دیگر .....!

در تازه ترین اقدام امروز مطلبی را همکار رسانه ای محمد رضا شوق الشعراء منتشر نمود که جای تامل دارد و می طلبد که مدیران ارشد استان برای حل کامل این معضل که فعلا در گردونه مدیریت دولتی استان است وارد شوند .

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_8357.jpeg

بی سیاستی یا بی سلیقگی!؟ مسئله اینست!جدال سازمان فرهنگی شهرداری یزد با ارشاد یزد علنی شد!

در سال تولید ملی، هنوز بسیاری از بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی سطح شهر یزد در انحصار برندهای «ال جی» و «سامسونگ» است و اما در آخرین ساعات ماه مبارک رمضان و قبل از سحر عید فطر، در یک اقدام سوال برانگیز، دو  بیلبورد کوچک تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در روبروی ساختمان اداره کل بریده و برده می شود، تا شروع کار عظیمی زاده بعنوان شهردار در شهرداری یزد، با تنش شهرداری و ارشاد آغاز شود.
چندین سال است که این دو تابلو در روبروی ارشاد نصب است و اما چرا دست اندرکاران شهرداری یزد، شب عید سعید فطر را برای قطع تابلوهای فرهنگی ارشاد یزد انتخاب کرده و چرا نیمه شب نسبت به این برش «قانونی!» اقدام کردند!؟
: آیا ارشاد بر نصب و محتوای تبلیغاتی بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر یزد، هیچ نظارت و دخالتی دارد؟










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا