سخنی با رئیس و بعضی از اعضاء شورای شهر سوم

شهردار منتخب، مدافع منافع مردم خواهد بود؟ یا حافظ منافع پیمانکاران و گروههای سیاسی؟!

اعضاء شورای سوم شهر را می توان به دو گروه تقسیم کرد، گروهی که به خدا و منافع و مصلحت مردم می اندیشند، و گروهی که به منفعت خود و حامیان خود نگاه می کنند، و اما شورای شهری که رئیس آن، سابقه سالها فعالیت در راهنمایی و رانندگی را دارد و دو عضو آن روحانی می باشند، و دو عضوش به بزرگان مذهبی یزد پیوند می خورند، توقع زیادی را در مردم یزد ایجاد کرده و خواهند کرد.

بزرگترین مشکل شهر کم جمعیت یزد، نادیده گرفتن حقوق پیاده ها، افزایش تعداد مغازه و پاساژ و رشد وسعت بی رویه و دور از منطق حریم شهر و خیابانهای کم عرض و شلوغ شهر می باشد، بزرگترین مشکل شهرداری، واحد حقوقی و بازرسی و امور قراردادهای آن می باشد، و بزرگترین مشکلی که شورای شهر با آن روبرو هست، بحث نظارت و چگونگی نظارت می باشد!

یکی از مسائلی که شورای دوم و شهردار شایق و معاون عمرانی شهرداری به آن سخت افتخار می کنند و می بالند، پل های هوایی و زمینی شایق است! و اما با تمام هزینه های انجام شده، هیچ گروهی هنوز نقش پل ها را در کاهش ترافیک شهری بررسی و اعلام نکرده است، براستی آیا راه کار حل معضل ترافیک خیابانهای کم عرض یزد، ایجاد پل های روگذر و زیر گذر است؟! مشکل چهار زمانه بودن چهارراه های فاطمیه و مهدیه و ترافیک خیابان دهم فروردین و فرخی و قیام چگونه و با کدام پل حل خواهد شد؟! زیر گذر و میدان بزرگ شهدای محراب چه نقشی در کاهش ترافیک خیابان کاشانی خواهد داشت؟ و زیرگذر میدان امام حسین(ع) چگونه باعث کاهش ترافیک چهارراه فاطمیه و مهدیه خواهد شد؟!

قبل از عریض کردن خیابانهای شهر و احداث خیابانهای جدید و ایجاد راستگردهای مناسب، ایجاد پل های هوایی و زمینی، که مسکن های موضعی هستند، جز بهدر دادن بودجه نتیجه ای در بر نخواهد داشت، و براستی! راست گردهای طرح میدان شهدای محراب کجاست؟! و بدون وجود راستگردهای و عریض شدن خیابان کاشانی، میدان شهدای محراب چه باری از ترافیک شهر برخواهد داشت؟!

برای شورای اول و دوم هم نوشتیم، اما خواندند و فراموش کردند، و یا اینکه نخواستند و نتوانستند که اجراء کنند، خیابان شدن کوچه های «حنا» و «گلشن» و «برخوردار» و امتداد یافتن آن به خیابانهای اصلی، آیا نقش بزرگی در کاهش ترافیک منطقه مرکزی شهر نخواهد داشت؟!

شهردار و معاون عمرانی شهرداری و شورای دوم هنوز در رابطه با مبلغ و قرارداد ساختمان شهرداری منطقه دو هیچ توضیح و گزارشی نداده اند، و مشخص نیست که چه کسی بر ساخت پل باهنر و شهدای محراب نظارت داشته است و دارد؟!

در چهار ساله گذشته، با توجه به خشک شدن باغهای بلوار جمهوری و نعیم آباد و مهدی آباد و قاسم آباد و اکرم آباد و اکرمیه، و هرس گسترده درختان سطح شهر، سرانه فضای سبز شهر نه تنها افزایش نداشته که بسیار کاهش داشته است، و نهال های هر سال کاشته و خشک شده سازمان فضای سبز و پارک ها تا درخت شود، یک چند تا اما و اگر می خواهد.

متاسفانه شورای دوم، بودجه ای را برای کمک به افراد بی بضاعت در اختیار اعضاء شورا گذارد، و رسم غلطی را برای کسب رای و گدا پروری باز کرد، که امید است این برنامه گداپروری و کمک های مقطعی و خاص پایان گرفته، و بودجه ماده 17 در جای خود و بدرستی و با برنامه هزینه و صرف شود!

بسیاری از اعضاء شورای دوم، به زبان و قلم، خود را نوکر و خدمتگزار مردم می دانستند، و مرحوم اصلانی، آن را بارها و بارها و حتی در مصاحبه ها به صدای بلند اعلام می کرد، و اما آیا اعضاء شورای شهر سوم نیز، خود را نوکر و خدمتگزار مردم می دانند؟!

مدتهاست که رسانه های هم سو و وابسته به جریان های خاص سیاسی، در راستای اهداف و مقاصدی، مدام نام های توحیدی فر و میر وکیلی و فلاح را تکرار و تبلیغ می کنند، تا معاون شایق را بر جای شایق بنشانند، و اما هیچ رسانه غیروابسته ای، از شرافت و رمضانی و رحمت آبادی که وابستگی باندی و سیاسی و جناحی ندارند، یاد نمی کند!

باشد که شورای شهر سوم، با در نظر گرفتن منفعت مردم و مصلحت شهر، بدون توجه به خواست و نظر گروهها و جناح های سیاسی و پیمانکاران و مقاطعه کاران و زمینداران، شهرداری را انتخاب کند، که سابقه روشن اجرائی داشته باشد و بدهی و وابستگی جناحی و گروهی نداشته باشد؛ و اما آیا اینکه شورای سوم موفق خواهد شد تا مردمی بودن خود را ثابت کند یا خیر! در عمل و با انتخاب شهردار مشخص خواهد شد.

آقای میرحسینی! فقیه خراسانی! پارسائیان! کوچک زاده! حر زاده! مطهریان! و خانم وزیری، حتی اگر به شما رای هم نداده باشیم، اما بسیار امید داریم که در مخاطب قرار دادن شما اشتباه نکرده باشیم!

محمد رضا شوق الشعراء 11/2/86

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا