محمدرضا شوق الشعراء

محمدرضا شوق الشعراء

    چه کسانی نمی خواهند شجریان در یزد بخواند!؟
    هوا و آسمان یزد، با هوا و آسمان اراک و همدان و رشت و آمل و کرمان و اصفهان فرق دارد!؟
    سکوت غمگین ترین شهر ایران در انتظار معجزه
    با عنایت گروهای تندرو، کنسرت همایون شجریان در یزد لغو می شود؟!
    آیینه‌های گروه سیاوش در شهرهای مختلف ایران بجز یزد!!!

    در حالیکه طی یک برنامه طراحی شده و با مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کنسرت همایون شجریان در شهرهای مختلف ایران مدام اجرا می شود و سوم بهمن ماه بعد از اراک و همدان و رشت در آمل اجرا داشته است، نوسایتی از سایت های تازه راه افتاده زنجیره ای یزد در راستای فضا سازی برای تعطیل کردن کنسرت همایون شجریان در یزد فعال شده و با استناد به شنیده ها خبر از لغو کنسرت همایون شجریان در یزد را داده است، و این در حالی است که طی چند روز تمام بلیط های این کنسرت در یزد به فروش رسیده و علاقمندان موسیقی سنتی در یزد با توجه به گرانی بلیط، استقبال بسیار خوبی ازین کنسرت انجام داده اند. و اما حال باز باید دید که عده ای قلیل با دور زدن قانون و جوسازی و هوچی گری، می توانند برای فرهنگ و هنر یزد تصمیم گیری کنند، و یا اینکه ارشاد یزد مقتدرانه پشت سر قانون و گروه همایون شجریان خواهد ایستاد!
    تبصره اول: کنسرت همایون شجریان لغو می شود؟!
    شنیده ها از منابع آگاه و ارشد استانی حاکی است: به احتمال قوی کنسرت همایون شجریان لغو خواهد شد.
    یزد رسا، شنیده ها از منابع آگاه و ارشد استانی حاکی است: به احتمال قوی کنسرت همایون شجریان لغو خواهد شد .
    این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود دلیل لغو اجرای کنسرت را اعلام نکرد و گفت: در آینده نزدیک دلایل آن را به اطلاع عموم می رساند.
    قبل از این در وبلاگ ها و جراید محلی اعتراضاتی به برگزاری این کنسرت به دلیل نسبت خواننده این کنسرت با خواننده فتنه گران و مواضع ضد نظام او در همراهی با سران فتنه و ادامه آن پس از ایام فتنه تاکنون و مغایرت آن با جو مذهبی شهر، انتشار پیدا کرده بود.
    این درحالی است که نحوه صدور برای اجرای کنسرت در هاله ای از ابهام است و هیچ مقام مسئولی حاضر به پاسخگویی در این باره  نشده است .
    لازم به ذکر است ، مدتی پیش قرار بود همایون شجریان در تبریز به اجرای برنامه بپردازد که به رغم تبلیغات وسیع در سطح شهر ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به دلیل عدم تناسب برگزاری این کنسرت با فرهنگ « دارالمومنین» ، این کنسرت را لغو کرد.
    مدیرکل ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به حضور نوازندگان زن در گروه موسیقی ، دلیل لغو این کنسرت را چنین اعلام نمود: ما از موسیقی‌ای حمایت می‌کنیم که فاخر باشد و شئونات در آن حفظ شده باشد. این استان ویژگی‌های خاصی دارد و چون اینجا «دارالمومنین » است، ما نمی‌توانیم مثل بعضی از استان‌های دیگر عمل کنیم.
    تبصره دوم: آیینه‌های گروه سیاوش در شهرهای مختلف ایران
    گروه سیاوش به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی کیخسرو و سهراب پورناظری کنسرت آیینه‌ها را در شهرهای ایران اجرا می‌کنند.
    به گزارش هنرآنلاین، کنسرت آیینه ها مهرماه امسال در تهران برگزار و به دلیل استقبال مخاطب، چند شب دیگر هم تمدید شد. سپس گروه سیاوش برای اجرای برنامه به اراک و همدان رفتند. این گروه هم اکنون در جدیدترین تور موسیقیایی خود به اصفهان (25 و 26 بهمن)، رشت (28 و 29 بهمن)، آمل (2 و 3 بهمن)، یزد (9 و 10 بهمن)، بندرعباس(12 و 13 بهمن)، قزوین (15 و 16 بهمن) خواهد رفت.
    این کنسرت در دو بخش برگزار می‌شود. بخش اول به موسیقی تنبور اختصاص دارد. در این بخش قطعات «دم، دیوانگی، رندی» براساس اشعار خیام، مولانا و حافظ اجرا خواهد شد. در بخش دوم، موسیقی سنتی ایرانی در دستگاه نوا و اجرای قطعات «نگار»، براساس شعری از مهسا زمانیان، «آیینه‌ها» براساس شعری از هومن ذکایی، قطعه بی کلام «از عشق» و «افلاکـ» از مولانا خواهد بود.
    سهراب پور ناظری(آهنگساز، نوازنده تنبور و کمانچه)، حسین رضایی نیا (سازهای کوبه‌ای)، همایون نصیری (سازهای کوبه‌ای)، حمید خوانساری (عود)، اصغر عربشاهی (تار) مهیار طریحی (سنتور)، آیین مشکاتیان (سازهای کوبه‌ای)، داریوش آذر (کنترباس) همایون شجریان را در این کنسرت همراهی خواهند کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا