محمد رضا شوق الشعراء

محمد رضا شوق الشعراء:وظیفه مسئولان فرهنگی و هنری یزد سخت تر شد/شان مردم یزد، اجرای آثار هنری سنگین و فاخر است

نزدیک به سه هزار نفرازساکنان شهریزد، طی دو روز با خرید بلیط های سی و چهل و پنجاه هزار تومانی اینترنتی، طی چهار سانس از کنسرت همایون شجریان در سالن تربیت معلم یزد دیدن و استقبال کردند، و برای اولین بار کنسرتی فاخر با نظم و ترتیب و آرامشی خاص و قابل تقدیر در یزد اجرا شد، که بیانگر شعور و فرهنگ یزد و یزدی ها بود. برای اولین بار برنامه فاخری در یزد اجرا شد که در آن کودکان خردسال و شیرخوار شرکت نداشتند، و هیچکس  هیچگاه با بلند شدن های بی موقع آرامش فضای موسیقی سالن را بهم نزد.
طی دو شب برگزاری کنسرت همایون شجریان، بدلیل نبود پارکینگ مناسب! دو سوی  بلوار شهید پاکنژاد از میدان امام حسین (ع) تا روبروی ساختمان ارشاد اتومبیل پارک شد و برای اولین بار جای موتورداران و موتورسواران در پیرامون سالن برگزاری کنسرت خالی بود و خای ماند. شجریان در هوای غمگین یزد برای عده ای خاص می خواند، کسانی که شاید قسط و طلبکار نداشتند و می توانستند هزینه خرید بلیط گران کنسرت را تامین کنند. و یا قسط و طلبکار داشتند و می خواستند غم بودن آن را لحظاتی در آوای موسیقی فراموش و پنهان سازنند.
دیشب آنها که آرام و با لبخند از سالن بیرون می آمدند از موسیقی کار تعریف می کردند و تعداد زنانی که با چادر برای تماشای کنسرت آمده بودند انگشت شمار بود. انگار هوا و فضای کنسرت و موسیقی، آرایش و تیپ خاص خود را می طلبد و بهر صورت، موسیقی نیز گاه یک نیاز است. نیازی که باید آنرا جدی گرفت.
یزدی که اینهمه بیمارستان و آموزشگاه موسیقی دارد، به یک سالن مخصوص برای اجرای موسیقی نیاز دارد و سالن های موجود در یزد، هیچکدام استاندارد و مناسب موسیقی نیست و برای اجرای کنسرت موسیقی ساخته نشده است.
تبصره اول: کنسرت شجریان را نه در سالن تربیت معلم که در بیرون سالن دیدیم، مردمی را که بداخل می رفتند و بیرون می آمدند می دیدیم و صداهای آنان را می شنیدیم، صداها نیز موسیقی خاص خود را داشت.
تبصره دوم: چند نفر از سربازانی که بیرون سالن مسئولیت نظم خیابان و اطراف سالن را بعهده داشتند، نمی دانستند که چه کسی در سالن می خواند و کی قرار است سانس و کنسرت تمام شود. ماموران «ناجا» با آرامشی خاص، وظیفه خود را انجام می دادند. که در عمل موفق هم نشان دادند.
تبصره سوم: تا قبل از برگزاری کنسرت فکر نمی کردیم بلیط های گران آن در یزد فروش رود، و اما بعد از نایاب شدن بلیط و اجرای کنسرت، متوجه شدیم که یک چیزی در یزد در حال تغییر کردن است. فرهنگ

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا