محمد رضا شوق الشعراء:بازرسی پولی در اداره استاندارد، پول زوری بابت حق ترازو!
قابل توجه سازمان های نظارتی و بازرسی
پولی که بابت بازرسی ترازو اداره استاندارد می گیرد به کجا می رود!؟

در هنگامه ای که گوشت گوسفند بدلیل قاچاق آن به عراق و ترکیه، با افزایش سی درصدی به کیلویی بیست و پنج هزار تومان رسیده و از سفره خیلی ها آرام آرام در رفته و هر کیلو مرغ دوباره به قله شش هزار و پانصد تومان برگشته، وقتی برای خریدن «شیر» ارزان  گاو که هنوز دوباره نرخش تغییر نکرده به مغازه شیر و ماست فروشی محله رفتیم و صحبت از گران نشدن دوباره شیر محلی شد، ماست فروش که دل پرخونی از اوضاع داشت، مقصر اصلی گرانی را دولت و قانون و عوامل دولتی دانست و بعنوان نمونه گفت : «چند نفر دور هم جمع شدند و یک شرکتی راه انداختن و سالی یکبار از طرف سازمان و اداره «استاندارد» می آیند مغازه و ترازوهای مغازه را امتحان می کنند ببینند سالم است یا نه و بابت هر ترازو نه هزار تومان می گیرند و می روند!؟» و بعد گفت :« حالا فکر می کنی این پولی که بیخود و بی جهت از فروشندگان می گیرند پول زور نیست!؟ و فروشندگان پول زور گرفتن را از دولتی ها یاد نمی گیرند» پرسیدم:« بابت بازرسی ترازو پول می گیرند!؟ یعنی ترازو را تعمیری چیزی نمی کنند » گفت :« برو خدا پدرت را بیامرزد، اگر ترازو خراب باشد که خود ما زنگ می زنیم به نمایندگی و سرویس کارش، از طرف استاندارد می آیند یک وزنه ای می گذارند توی ترازو و بعد که می ببینند درست است می گویند خب! و پول را می گیرند و می روند»
با خود گفتم چند ترازو در مغازه های شهر است و پول هایی که بابت این ترازوها گرفته می شود کجا می رود و چگونه هزینه می شود و مهمتر اینکه چرا باید مغازه داران بابت بازرسی ترازوی خود به اداره استاندارد پول پرداخت کنند!؟ حالا اگر ترازویی بعد از رفتن جنابان بازرس اداره استاندارد خراب و نامیزان شد و زیاد و کم کشید! تا سال بعد تکلیف مشتری و خریدار و فروشنده چیست!؟
درصدی از مردم یزد به ترازوی مغازه داران خوب و با دقت نگاه می کنند و بعید است که ترازوی خرابی در مغازه ای باشد و مشتری متوجه نشود! ما بارها شاهد بودیم که بعضی از خریداران یزدی جنسی را که ازین مغازه خریده اند در مغازه دیگری دوباره وزن کرده اند و اینگونه نیست که مردم منتظر بازرسی بازرسان اداره استاندارد یزد باشند.
و اما اداره استانداردی که سالی یکبار برای بازرسی ترازوی مغازه ها می رود سالی چند بار از پل های عابر پیاده سطح شهر بازرسی کرده و می کند!؟ و آیا سازه پلهای عابر پیاده خیابانهای یزد استاندارد است!؟
تبصره اول: به یکی یک چیزی گفتند و او گفت چکارم به همه کس است!
تبصره دوم: چون کمی به حرف فروشنده شک کردیم با اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی یزد تماس گرفتیم و وقتی پرسیدیم بابت بازرسی ترازو پول می گیرید یا نه؟ مسئول مربوطه گفت : «بعله که می گیریم! و بعد گفت :«قانون است و اداره استاندارد بابت خدماتی که ارائه می کند پول می گیرد» گفتیم: بازرسی وظیفه اداره استاندارد است و در ضمن اداره استاندارد که خدماتی ارائه نمی کند!» و بعد از کلی بحث او گفت« اینکه چیزی نیست اداره استاندارد از واردات هم بابت استاندارد پول می گیرد!» و بعد گفت:« شهرداری هم عوارض می گیرد» گفتیم :« شهرداری که عوارض می گیرد پول آن را خرج شهر می کند، اداره استاندارد با پولی که می گیرد چکار می کند!؟» که گفت : «دیگر اینشو من نمی دانم بروید از مجلس که سال 76 قانون تصویب کرده بپرسید» و بعد که خنده و متلک ما را شنید گفت :« جالبترش اینجاست که هر سال بازرس می فرستند ببینند اداره استاندارد خوب بازرسی کرده و خوب پول گرفته یا نه !» و این قصه همچنان ادامه دارد ...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا