محمد رضا شوق الشعراء

چه کسانی نمایشگاه کتاب آمده بودند!؟

محمد رضا شوق الشعراء

 

چهارمین نمایشگاه بزرگ کتاب، بزرگ است یا کوچک!؟
جای خالی صدوقی در چهارمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد
نمايشگاه بزرگ كتاب دوم اسفند در يزد افتتاح مي شود

اولین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد در زمان مدیریت «احمدی» بر ارشاد و استانداری «سفید» و در محلی که متعلق به کمیسیون بانوان بود و در روبروی پارک شادی قرار داشت برگزار شد، نمایشگاهی بزرگ و با حضور ناشران برجسته کشوری و کتابهای فراوان. دومین نمایشگاه بزرگ کتاب در زمان کاظمینی و استانداری «کلانتری» و در همان محلی که نمایشگاه اول برگزار شده بود برگزار شد. نمایشگاهی که دیگر برگزاری آن در یزد هیچگاه تکرار نشد. سومین نمایشگاه بزرگ کتاب در زمان غیاثی و در همان محلی که دو نمایشگاه سابق کتاب یزد برگزار شده بود برگزار شد. نمایشگاهی در حد مابین نمایشگاه اول و دوم و با کتابهای تجدید چاپ شده نایابی که دیگر چاپ آن سالهای سال تکرار نشد. نمایشگاهی که توانستیم در آن کتاب دوازده جلدی گنجینه تاریخ ایران و کتاب شش جلدی الحیات را تهیه کرده و دوره آثار جلال آل احمد و چند کتاب دیگر را از کلانتری استاندار وقت یزد هدیه بگیریم. در هر سه نمایشگاه بزرگی که در زمان سه مدیرکل اهل فرهنگ و اندیشه ارشاد یزد برگزار شد، حضور و تاثیر شیخ محمد علی صدوقی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد بسیار چشمگیر و تاثیرگذار بود و خرید کتاب توسط وی کمک بسیار زیادی را به ناشران نمود. در نمایشگاه دوم بن های اهدایی صدوقی تاثیر زیادی بر کتابخوان کردن نسلی را داشت و اینک در زمانی که کاغذ و کتاب به گرانترین نرخ خود در تاریخ ایران رسیده است و گرفتن مجوز چاپ و نشر کتاب از ارشاد به بدترین وضعیت، و در آشفته بازاری که  گرانی بیداد می کند؛ می خواهد چهارمین نمایشگاه کتاب با حضور دویست و پنجاه ناشر در یزد برگزار شود و اما در زمانی که قطب و وزنه سنگین فرهنگ یزد، صدوقی دیگر در میان ما نیست، مشخص نیست که این نمایشگاه کتاب، نمایشگاه کتابی در حد و قواره نمایشگاه اول و دوم و سوم باشد و یا نمایشگاهی در حد نمایشگاه کوچکی که در زمان عجمین برگزار شد!؟
برخلاف نمایشگاه اول و دوم و سوم، اینک نمایشگاه بزرگ کتاب یزد می خواهد در محل محصور دانشگاه یزد برگزار شود، محل نامناسبی که شاید مانع از حضور درصد زیادی از مردم گردد. دانشجویان و دانشگاهیان که هر جا نمایشگاه کتاب باشد می روند، و اما نمایشگاه کتاب باید در محل قابل دسترس افرادی که کتاب خوان نیستند برگزار شود تا عده ای که کتاب نمی خوانند و با کتاب بیگانه هستند کتاب خوان شوند و این نکته ای است که متاسفانه در ذهن مدیران ارشاد فراموش شده. بهترین محل برگزاری نمایشگاه کتاب بلوار دانشجو وهمان محلی که نمایشگاه اول و دوم و سوم برگزار شد می باشد.
تبصره اول: یک زمانی چشم و عشق و حوصله و میل و انگیزه خواندن داشتیم و کتاب بود و پول خرید کتاب را نداشتیم.
تبصره دوم: زمانی دیگر چشم و عشق و حوصله و میل و انگیزه خواندن و پول خرید کتاب داشتیم و کتابی که می خواستیم پیدا نمی کردیم.
تبصره سوم: زمانی کتاب بود و پول هم داشتیم و اما دیگر حوصله و وقت و عشق و انگیزه خواندن نداشتیم.
تبصره چهارم: خوشبختانه اینک زمانی هست که نه چشم و عشق و وقت و انگیزه کتاب خواندن داریم و نه کتابی هست که ما را به خریدن اغوا و وسوسه کند و نه پولی داریم که کتاب بخریم. و چقدر زیباست این لحظه هایی که آدم هوای کتاب و خواند در سر نداشته باشد و به چیزهایی که باید فکر کند، فکر نکند. باشد که قدر این لحظه های بی خیالی و بی تفاوتی را بدانیم!
تبصره پنجم: نمايشگاه بزرگ كتاب دوم اسفند در يزد افتتاح مي شود
به گزارش (ايسنا)- منطقه يزد، بهرام عبدالحسيني در جمع خبرنگاران اظهار كرد: امسال با همت مسوولين استان و بعد از گذشت 5 سال، نمايشگاه بزرگ كتاب را دوم اسفندماه در استان برگزار خواهيم كرد كه تا 8 اسفندماه در محل دانشگاه يزد براي بازديد علاقه مندان داير مي باشد.
وي ساعات بازديد از نمايشگاه را 9 تا 12 و همچنين 16 تا 20 ذكر كرد.
وي تعداد ناشرين سراسر كشور كه در اين نمايشگاه حضور دارند را بيش از 300 نفر عنوان كرد وافزود: نمايشگاه بزرگ كتاب داراي 200 غرفه و بيش از 35 هزار عنوان كتاب در موضوعات مذهبي، دانشگاهي، پزشكي، علمي، كودك و نوجوان و غيره است.
عبدالحسيني اضافه كرد: همچنين 280 ميليون تومان بن كتاب در اختيار مردم قرار مي گيرد.
وي گفت: برنامه هاي فوق برنامه نظير برگزاري برنامه نقد كتاب و تجليل از يك ناشر يا نوسينده در هر شب از نمايشگاه اجرا مي شود.
حسن مفيدي معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ وارشاد اسلامي استان نيز در اين نشست از تخفيف در نمايشگاه بزرگ كتاب يزد با خريد كارت الكترونيكي خبر داد و خاطرنشان كرد: 20 درصد تخفيف از باجه بانك صادرات و 20 درصد تخفيف از جانب هر  ناشر داده مي شود.
وي همراه داشتن كارت ملي يا كارت دانشجويي را در زمان خريد كارت الكترونيك ضروري دانست و افزود: براي اقشار عادي سقف 20 هزارتومان كارت الكترونيك و براي افراد داراي مدارك تحصيلي ليسانس، فوق ليسانس و دكترا تخفيف هاي متفاوتي در نظر گرفته شده است.
تبصره ششم : هر چه مدرک تحصیلی بیشتر باشد کتابها گران تر است و یا نیاز به مطالعه بیشتر است!؟
تبصره هفتم: راه را اشتباه نرویم ما کتابخانه هایی را در یزد دیده ایم که کتاب های آن همچون روز اول نو و تمیز است. کتابهایی که اگر در کتابفروشی مانده بودند به این اندازه نو و دست نخورده باقی نمی ماندند.

پیشنهادی به ارشاد و مسئولان فرهنگی یزد
برای رشد و توسعه فرهنگی، بن و کارت کتاب را به کتاب نخوان ها بدهید

اگر ارشاد یزد تصمیم بگیرد بن و کارت کتاب را به کتاب نخوان ها و کسانی که در طول سال حتی یک کتاب هم نمی خوانند بدهد، در این وانفسای اوضاع سیاسی و اقتصادی، و گرانی کاغذ و مرغ و گوشت و برنج، کمک زیادی به رشد و توسعه فرهنگی خواهد کرد، چرا که کتاب نخوان ها در اولین فرصت و حتی در داخل نمایشگاه بن و کارت کتاب خود را با پول عوض خواهند کرد و ناشر و غرفه دار نمایشگاه نیز بدون فروش کتاب سود قابل قبولی را بدست خواهد آورد! و اما کتاب نخوان ها پول فروش بن و کارت کتاب را گرفته و دعا به جان دولت و مدیران ارشاد کرده و در این شب عیدی خرج خرید مقدار کمی شیرینی و میوه و آجیل و گوشت نموده و از خجالت زن و بچه و خانواده بیرون می آیند و در این میان بیشترین سود را نیز کتاب خوانانی که بن کتاب ندارند می برند، چرا که نمی روند با بن کتاب در نمایشگاه بگردند و خدای ناکرده کتاب بدرد بخوری پیدا کرده و مطالعه نموده و بیشتر بفهمند و درد بکشند. امید داریم آن تعداد معدود و کم بن کتابی را که ارشاد در سابق به کتاب خوانان می داده امسال ندهد تا گام محکمتری در راستای توسعه فرهنگی بردارد.


جای خالی صدوقی بخوبی احساس شد


نمایشگاه بزرگ کتاب یزد، در محلی که با قسمت و بافت محروم و کم امکانات شهر بسیار فاصله دارد، در اینسوی شهر و نزدیک کوههای دخمه ایجاد شده و بسیاری از جوانان مناطق حسن آباد و اکرم آباد و بلوار دهه فجر و کسنویه و چاه ملکی و آنسوی شهر نمی توانند براحتی این محل را در منطقه صفائیه یزد و در قلب دانشگاه یزد پیدا کنند. برای نمایشگاه کتاب مکان قابل دسترس تری باید انتخاب می شد، و اما آیت ا... ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه جدید یزد که ساعتی پس از شروع مراسم افتتاحیه نمایشگاه بزرگ کتاب یزد خود را به مراسم رسانده بود، و پس از مراسم رسمی افتتاح، گشت کوتاهی همراه با مسئولان و مدیران ارشاد در نمایشگاه زد و رفت و گلایه ها برای غرفه دارانی که منتظر بازدید غرفه و کتابهایشان توسط او و هیئت همراه بودند باقی ماند! یکی از غرفه داران که یزدی بود و از ( انتشارات طباطبائی)  مشهد مقدس آمده بود و کتابهای مذهبی و علمی خاصی می فروخت خیلی گله مند بود و می گفت: «حاج آقا ناصری از جلوی غرفه گذشتند و نیم نگاهی هم به کتابها که مذهبی هم بودند، نینداختند و رفتند» کتابی در رابطه با ولایت فقیه را نشان داد و می گفت که «می خواستم کتابی به  ایشان هدیه بدهم» (کتاب دو نامه) گفتیم:« زیاد سخت نگیر، شاید حاجی آقا کسالت داشتند! شاید ...» که گفت:« کسالت داشتند نمی آمدند و وقتی کسالتشان رفع می شد می آمدند» به شوخی و برای اینکه بحث عوض شود گفتیم:« البته ما می توانیم کتابی که می خواستی به حاج آقا هدیه بدهی را از شما بگیریم و ببریم و اگر حاجی آقا را دیدیم به ایشان یدهیم»، و... بیشتر غرفه داران از عدم بازدید و کتاب نخریدن نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد گلایه داشتند و البته که سالها پیش و در دیگر نمایشگاههای بزرگ کتابی که در یزد برگزار می شد، پای ثابت بازدید و خرید از غرفه ها، شیخ محمد علی صدوقی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید یزد بود و در اینگونه مراسم های فرهنگی است، که تفاوت دو دیدگاه بخوبی مشخص می شود.
فلاح زاده استاندار یزد از بسیاری غرفه ها دیدن کرده و کتابهایی را انتخاب کرده و خرید، و وقتی در کنار غرفه امیرکبیر به کتاب بیست جلدی تاریخ ایران کمبریج اشاره کرد و گفت که این کتاب را خریده و دارد، بسیار تعجب کردیم، چرا که هیچگاه فکر نمی کردیم او در تاریخ ایران نیز مطالعه دقیق و عمیق داشته باشد و بجز کتاب های مذهبی، کتاب دیگری خوانده باشد؛ که مشخص شد تا حدی اشتباه فکر می کردیم.
با توجه به گرانی بیش از حد کاغذ که بی تاثیر از دیگر گرانی ها جامعه نیست، و عدم صدور مجوز برای چاپ بسیاری از آثار، و بی میلی بسیاری از نویسندگان به نوشتن، نمایشگاه بزرگ کتاب یزد، اگر در حد و اندازه نمایشگاه اول و دوم و سوم یزد نبود و نیست، ولی از نمایشگاه بزرگ کتابی که زمان عجمین برگزار شد بهتر بود و هست و می شود کتاب های بسیار خوبی را در نمایشگاه پیدا کرد و دید، که البته بحث خریدن و قیمت آن خود چیز دیگریست. شاید این آخرین سالی باشد که بشود در نمایشگاه کتاب خرید. کتابهایی که در چاپ بعدی گاه تا چندین برابر قیمت خواهند خورد.
چند روزی فرصت داریم تا با این قلب نیمه سوز، وقتمان را در نمایشگاه کتاب و لابلای کتاب بگذاریم و در فرصتی که هست، حداقل مقدمه بعضی از کتابهایی را که نمی توانیم بخریم بخوانیم.
کارت ملی را که با چهل هزار تومان پول تحویل باجه بانک صادرات دادیم، پنجاه هزار تومان «بن کارت» گرفتیم که با خرید چهار جلد کتاب کوچک، اعتبار بن ها بپایان رسید.اگر عمری و مجالی بود سعی می کنیم هر روزه حاشیه ای از حاشیه های نمایشگاه کتاب را نوشته و کتابهایی را که فکر می کنیم خوب ومناسب وخواندنی است معرفی کنیم.
تبصره اول: چندین سال بود که کتاب تاریخ ایران کمبریج را می خواستیم و امروز عاقبت آن را در نمایشگاه هدیه گرفتیم. تاریخ بیست جلدی کمبریج را در کنار گنجینه تاریخ 12 جلدی ایران که در نمایشگاه قبل خریدیم می گذاریم و باز فرصت و مجلی پیدا می کنیم تا از ایران بخوانیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا