محمد رضا شوق الشعراء

محمد رضا شوق الشعراء

مگر آب کوهرنگ فقط متعلق به اصفهان است!؟
ضعف مدیریت آب گریبان مردم یزد را گرفت

در روزهایی که دیگر کسی چون صدوقی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد نیست، حرکت برنامه ریزی شده جمعی از کشاورزان منطقه ای در استان اصفهان باعث از بین رفتن تاسیسات انتقال آب به یزد و قطع آب شرب یزد می شود، تا در آستانه بهار، مردم «نجیب» و «صبور» یزد طعم تلخ بی آبی را بچشند و اما اگر این اتفاق در اوج روزهای گرم تیر و امرداد پیش می آمد، در تابستان گرم، چه در انتظار یزدی ها بود!؟
چیزی را که دولت تصویب کرده و مردم یزد هزینه آن را پرداخت کرده اند، چگونه می توان با اغتشاش و حربه زور و بی قانونی آن را از مردم یزد گرفت!؟ و اگر این بی قانونی رواج یافته و قانون شود، چه بر سر ایران و ایرانی خواهد آمد!؟ اگر در ادامه این هرج و مرج طلبی و بی قانونی گرایی، جمعی از مردم یزد نیز مانع از رفتن کامیونها به استان اصفهان شوند و یا نگذارند سنگ آهن استان یزد به اصفهان برسد، چه بر سر سیاست و اقتصاد ایران خواهد آمد؟ سنگی را که تعداد قلیلی از کشاورزان اصفهان در چاه انداخته اند مدیران ارشد استان اصفهان باید بهر قیمتی و با جبران خسارت از چاه بیرون بیاورند و اگر نه، این قوم گرایی و شهر و استان گرایی آبستن فتنه ها خواهد شد. آیا مهم نیست که چرا این حرکت درست در این زمان اتفاق افتاده!؟
قطع و کم شدن فشار آب بزودی صدای مردم یزد را در خواهد آورد و تبعات این قطع آب در آینده بسیار گسترده تر ازین خواهد بود. چرا که اگر مردم روستاهای چهارمحال و بختیاری نیز از مردم روستاهای اصفهان تقلید کنند، دیگر آبی به اصفهان هم نخواهد رفت. دود این قطع خودسرانه آب، بیشتر از اینکه به چشم یزدی ها برود، عاقبت چشم اصفهان را خواهد سوزاند، چرا که اصفهان به چهار محال و بختیاری یاد داد که چگونه منابع آبی خود را حفظ کند.
و اما! یزدی که منابع آبی کمی دارد، چرا باید اینقدر اینگونه گسترده و بزرگ و زمین فروشی در آن باب شود، و وقت آنست تا مسئولان شهر یزد با تغییر شیوه مدیریت «موسسه کوثر»، فکری بحال عدم توسعه شهر و شهرستان کرده و بنوعی مانع از مهاجرت غیربومی ها به یزد شوند. امروز شاید غیر یزدی های ساکن یزد، بسیار بیشتر از یزدی های ساکن یزد باشند، و باید بررسی شود که چرا ناگهان مردم مناطق پرآبی چون آذربایجان و لرستان، یزد را برای زندگی انتخاب کردند؟
مسئله آب در ایران و یزد «مدیریت» می خواهد و این مسئله از مدیریت کشور و سیاست و اقتصاد جدا نیست. اگر آسمان همچنان بر بخل خود ادامه دهد، و مدیریت آب تغییر نکند، یزد که هیچ، اصفهان و تهران و شیراز نیز در آینده نزدیک،گرفتار معضلی که امروز یزد گریبان آنست خواهند شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا