محمد رضا شوق الشعراء:شاطر با فرهنگی که بخاطر «خدا» نان می پخت/کتابخانه ها تا ساعت شش عصر باز هستند و نانوایی ها تا ساعت نه شب نان می پزند!

یکی از خنکترین مکانهای یزد در این گرمای «امرداد»، کتابخانه های شهر و استان می باشند، که به وسایل خنک کننده متعددی مجهز هستند؛ و شاید که یکی از سبک ترین و آسانترین کارها، اینک کتابداری و کار در کتابخانه باشد.
در رمضان بسیار گرم تابستان امسال که مصادف با تیر و امرداد شده، نانواهایی های شهر تا ساعت 21 و بعبارتی تا بعد از افطار پخت می کنند و کنار آتش بی امان تنورهای داغ نان می پزند، نانوایی میدان ابوذر نیز چون ورودی شهر است، تا ساعت 23 شب پختش ادامه دارد. 
دیروز عصر وقتی از گرمای بی امان و هوای گرم رمضان و شاق بودن کار در نانوایی به شاطری که عرق ریزان نان می پخت گفتیم؛ شاطر ساده برگشت و گفت در این رمضان بخاطر «خدا» نان پخت می کنم، و پیشکار گفت دیروز یکی از مشتری های از خودراضی می گفته که برای صف مشتری ها هم کولر بگذارید. و دلخور بود از یک مشتری که گفته بوده نان پختن وظیفه تان هست! در این گرمای بی امان کار و فعالیت در نانوایی و نان برای روزه داران پختن، بسیار مشکل است، حتی اگر شاطر و پیشکار روزه نباشند.
به همت بسیج هنرمندان هفته ای یک روز عصر کلاس آموزش عکاسی در مجتمع امام علی (ع) جنوبشرق برپا می شود. و امروز ساعت 19 کتابخانه بزرگ بسته بود و تعدادی از مراجعه کنندگان زن و دختر و کودک، که نمی دانستند ساعت کار کتابخانه در ماه رمضان تغییر کرده و تا ساعت 18 بیشتر باز نیست، با درب بسته کتابخانه روبرو شده و با ناراحتی و عصبانیت برگشتند. مشخص بود که از راه دور آمده بودند، و به کتاب و کتابخوانی علاقه داشتند، و اما صد حیف که مدیران و مسئولان فرهنگی به این نکته ها توجه ای نداشتند.
چهار درخت کاج بزرگی که در ورودی نمایشگاه سالها پیش کاشته شده، بدلیل تشنگی و بی آبی در حال خشک شدن است، و مشخص نیست درختانی که در محوطه مجتمع کاشته شده، بر اساس چه اصول و منطقی انتخاب شده است! محوطه بزرگ و ناهمگون مچتمع جتوبشرق، آئینه فرهنگ و هنر استان است. درختانی نامتناسب و به امان خدا رها شده که بدون هیچ اصول و برنامه ای همینجور فقط کاشته شده اند.
کلاس عکاسی در اتاقی از اتاقهای قسمت اداری مجتمع جنوبشرق برگزار می شود و اما سیستم تهویه کل ساختمان روشن است و بیهوده برق در قسمتهایی که تعطیل است مصرف می شود.
پی نوشت پنجشنبه
امروز ساعت یازده صبح بچه ها را گذاشتیم کتابخانه فرخی و رفتیم نانوایی نان بگیریم که به شلوغی افطار برنخوریم، کتابخانه بزرگ و ساکت و خنک و مملو از کتاب و اما خالی از کتابخوان بود! دو کتابدار کتابخانه، در سکوت کنار قفسه ها سرگرم جابجا کردن کتابها بودند و سالن مطالعه خالی بود! کتابدار گفت: تابستان کتابخانه ها خلوت می شوند! و وقتی پرسیدیم روزی صدتا مراجعه کننده دارید؟ با تاسف سری تکان داد و گفت خیر. پرسیدیم پنجاه نفر چطور؟ چیزی نگفت و خجالت کشیدیم بپرسیم پس چند نفر؟ و اما نانوایی تنوری بلوار امام جعفر صادق(ع) پنج تا مشتری در صف ایستاده داشت و بمحض اینکه در صف ایستادیم، سه نفر سر رسیدند و پشت سر ما در صف ایستادند و اینجا بود که فهمیدیم چرا ساعت کار نانوایی ها بیشتر ازساعت کار کتابخانه ها هست و چرا بعد از افطار تا پاسی از شب پیتزا فروشی مشغول بکار می باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا