محمد رضا شوق الشعراء:در اوج گرمای بی سابقه ای که سراسر ایران را فرا گرفته، خشکسالی و بحران کم آبی بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک ایران را تهدید می کند، مشکلی که روزبروز حادتر شده و موجب بیماری های مختلف و نارضایتی شدید مردم خواهد شد. (اینک مردم همدان و کرمان و یزد و اصفهان و خراسان جنوبی درگیر کمبود آب هستند) مسئله کمبود آب شرب که حل آن در کوتاه مدت ممکن نیست، اولین و بزرگترین چالشی است که بدلیل سوء مدیریت گذشته حتی تا پایان دوره ریاست جمهوری، روحانی را رها نخواهد کرد. مشکلی که دولت های هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد قادر به حل اساسی آن نبودند و هر کدام قسمتی از ذخایر هزاران ساله آب زیرزمینی را برای حل کوتاه مدت نشانه رفتند.
با احتساب ارز مرجعی که دیگر نیست، در حال حاضر دولت گندم را کیلویی هشتصد تومان از کشاورز ایرانی خریداری کرده و با قیمت کیلویی چهارصد و شصت و پنج تومان به کارخانه‌های خبازی ارائه می‌دهد، این مسئله جدا از رانتی که برای بعضی ایجاد نموده، نمی تواند بدلیل افزایش دستمزد و حامل های انرژی مانع از گرانی نان گردد، و دولت مجبور است تا نرخ نان را حداقل دوبرابر افزایش دهد، واگرنه بحران نان نیز در کنار بحران آب دامن مردم را خواهد گرفت. اختلاف قیمت آرد دولتی با آرد آزاد چیزی نیست که باطرح هدفمندی یارانه ها آغاز شد، و حال این اختلاف نرخ موجب رشد فساد و فروشآرد نانوایی ها در بازار آزاد خواهد شد.
عدم افزایش حامل های انرژی طرح هدفمندی یارانه ها را عقیم و ناقص کرده و برای پرداخت یارانه ها دولت روحانی مجبور به افزایش حامل های انرژی خواهد بود، که این مسئله نیز بر سرعت رشد تورم و تولید و نارضایتی مردم خواهد افزود.
و حال مسئله نان و آب و بنزین، در کنار تحریم و موج گسترده بیکاری و تورم و گرانی، آغوش خود را برای روحانی و دولت یازدهم باز کرده اند، و گذر ازین چالش های بزرگ و مهم، به قیمت فنا شدن طبقات محروم و از بین رفتن خانواده های بسیاری خواهد شد؛ مگر آنکه دولت روحانی قادر به انجام «معجزه» باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا