محمد رضا شوق الشعراء

 

یزدفردا "محمد رضا شوق الشعراء"چه کسی «انتخاب» نماینده ولی فقیه و نمایندگان مردم استان در مجلس خواهد بود!؟

 

با همه انتقاداتی شدیدی که از طرف بعضی اعضای هیئت دولت روحانی به دولت احمدی نژاد شده است و می شود، و با توجه به نتیجه انتخاباتی که «نه» بزرگ به سیاست های احمدی نژاد بود، انگار قرار نیست که وزیر دولت روحانی، کاری را که وزیران کشو احمدی نژاد انجام دادند، انجام دهد، و شتاب زده و بدون مشورت با ائمه جماعت و نمایندگان استانها، اتوبوس تغییرات را راه انداخته و برای استانهای کشور استاندار تعیین نماید.
رحمانی فضلی در اولین سفر استانی خود و در جمع مردم اصفهان گفته است: « ارزیابی دقیقی در تعیین استانداران بومی در نظر خواهیم گرفت و عجله ای در تعیین استانداران ندارم»
این عجله نداشتن و این شتاب نکردن در تعویض استانداران، بزرگترین برگ برنده دولت «تدبیر» و «امید» است، چرا که ثابت می کند بیش از منافع و مصالح حزبی و جناحی، منافع و مصالح مردم و استانها در نظر گرفته شده است و قرار نیست تا تغییرها قبیله ای و احساسی باشد.
وزیر کشور دولت یازدهم حتی از وزیران کشور دولت اول خاتمی نیز پیروی نکرده، و با توجه به تجربه ناموفق بسیاری از استانداران خاتمی اعلام کرده: « افراد سیاسی افراطی و افرادی که در موضوعات اجتماعی تندترین موضع را بگیرند قطعا در وزارت کشور جایی نخواهند داشت»
وزیر کشور دولت روحانی با این گفتار همه تندروان سیاسی را که منش آنان بر پایه افراطی گری بنا شده پشت خط گذاشته و با راه ندادن آنها به وزارت کشور، پس از گذشت شانزده سال، می خواهد راهی را که به صلاح ایران و ایرانی است انتخاب نماید و اما او با تندروهایی که در وزارت کشور جا مانده اند چه خواهد کرد!؟
رحمانی فضلی، در اصفهان با اشاره به توصیه خود به نمایندگان استا‌ن‌ها برای معرفی سه یا چهار گزینه برای انتخاب استانداران، گفته است :« استانداری باید انتخاب شود که از نظر فکری معتدل باشد چراکه ما افراطی‌گری هیچ شخص یا گروهی را نمی‌پذیریم.»
وزیر کشور دولت یازدهم در انتخاب استانداران، نقش نمایندگان استانها در مجلس را پررنگتر از همیشه کرده و بعبارتی انتخاب استانداران را بعهده نماینده ولی فقیه و امام جمعه و نمایندگان استانها گذارده است، وظیفه مهم و خطیری که تا حدی مسئولیت وزارت کشور را سبک تر می نماید. و اما آیا نمایندگان مردم استانها در مجلس می توانند در انتخابهای خود به تفاهم برسند و با رای اکثریت و همنوا با نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه، استاندار مورد نظر روحانی و وزیر کشور دولت روحانی را برای استانداری انتخاب نمایند؟
رحمانی فضلی گفته است:« استاندار باید پاک دست باشد و به بیت‌المال چشم طمع نداشته باشد چراکه انسان اگر خودش پاک دست باشد نمی‌گذارد دیگران نیز سوء استفاده کنند» و وزیر کشور« از دیگر ویژگی استانداران را قبول برنامه‌های دولت تدبیر و امید دانست و گفته: « برخورداری از قدرت تعامل هم با مردم و نیز با علما، روحانیت و ائمه جمعه و به خصوص با نماینده ولی فقیه در استان به صورت شفاف و روشن دیگر ملاک برای انتخاب استانداران است» و حال با این وجود، و با توجه حرف هایی که وزیر کشور دولت روحانی در اصفهان گفته است، انتخاب استاندار یزد ساده است یا مشکل!؟
پیدا کردن فردی که باتجربه و متخصص و پاکدست باشد و افراطی و تندرو و حزبی و جناحی نبوده و بتواند که با مردم و علما و ائمه جمعه و نمایندگان مردم در مجلس و بخصوص نماینده ولی فقیه تعامل داشته باشد، در استان یزد آسان است!؟
و اما نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد و جوکار و تابش و زارع زاده، نمایندگان یزد و صدوق؛ و اردکان؛ و خاتم و مهریز و بافق و ابرکوه و بهاباد برای انتخاب نماینده دولت تدبیر و امید در یزد به «تفاهم» و نتیجه مطلوب خواهند رسید؟
تابش خواهرزاده خاتمی که توانست در دوران خاتمی به مجلس راه یابد و با اتکا به رای حوزه اردکان مستقل! همچنان در مجلس جاخوش کند، طرفدار و همراه استانداری است که نخواسته باشد عدالت انتخاباتی را در یزد اجرا کرده و تغییری در حوزه های انتخاباتی یزد بدهد، و جوکار و زارع زاده نیز در جسنتجوی استاندار توانمندی هستند که به بی عدالتی حوزه های انتخاباتی یزد پایان داده و منافع دیگر شهرستانهای استان را فدای منافع تابش و اردکان ننماید، و اما سرانجام، تیم تابش و اولیاء و کلانتری و سفید، برنده انتخاب استانداری یزد خواهد شد، و یا تیمی که منافع و مصالح مردم استان را در نظر می گیرند!؟
آقای اولیاء در سالهایی که معاون استانداری یزد و نماینده مردم یزد در مجلس بود، در راستای تغییر حوزه های انتخاباتی یزد چه حرکتی انجام داد و آیا جرات تابش کرد تا در رابطه با چرایی مستقل بودن حوزه اردکان هفتاد هزار نفری و مستقل نبودن حوزه یزد و صدوق ششصد هزار نفری سوالی بپرسد!؟
سید حمید کلانتری، استاندار خاتمی در یزد، آیا هیچگاه از خود پرسید که چرا اردکان هفتاد هزار نفری یک نماینده در مجلس دارد و خاتم و بافق و مهریز و ابرکوه و بهاباد نیز یک نماینده!؟ آیا برای اینکه حوزه انتخاباتی اردکان با میبد و صدوق یکی شده و گستره حوزه بافق و مهریز و خاتم و ابرکوه و خاتم کم شود کاری انجام داد!؟
وظیفه نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد و نمایندگان مردم استان در مجلس اینک بسیار خطیر و مشکل است و اما آیا تابش، نماینده اردکان مستقل هفتادهزار نفری در مجلس و خواهرزاده خاتمی، مصالح مردم استان و ایران را بر منافع اردکان ترجیح خواهد داد!؟
تبصره اول:

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا