درآمد بیلبوردهای تبلیغاتی کجا می رود!؟

محمد رضا شوق الشعراء:آنگاه که میروکیلی شهردار و پیرنیا رئیس اداری مالی شهرداری یزد بودند، ایستگاه اتوبوس واحد میدان اطلسی با قراردادی جهت استفاده تبلیغاتی به شرکتی واگذار شده، و اما مفاد مناقصه و قرار داد چه بوده است و آیا قرارداد بطور کامل انجام شده و شرکت مجری به تعهدات خود بطور کامل عمل نموده است؟ یا اینکه به سرنوشت پل های عابر مکانیزه دچار شده!؟ طبق قرارداد قرار است دو پل عابر پیاده مکانیزه در دو سوی میدان شهدای محراب و خیابان کاشانی ایجاد شود و اما پل ها، همان پل هایی است که در قرارداد آمده!؟ یا اینکه قرار است همچون طرح میدان شهدای محراب، شیر بی یال و دم و اشکم شود!؟
در بلوار شهید منتظر قائم و روبروی شرکت برق، پل عابر پیاده ای با آسانسور ایجاد شده و اما قبل از آغاز بکار آسانسور و عبور عابر پیاده از روی پل، تابلوهای تبلیغاتی آن نصب شده است، براستی هدف از ایجاد پل عابر پیاده در سطح خیابانهای شهر چیست؟ رفاه مردم یا ایجاد دکان برای کاسبان؟
بیلبوردهای بزرگی که در میدان شهدای محراب و میدان امام حسین (ع) و چند جای دیگر شهر نصب شد، با چه قراردادهایی و طی چه ضوابطی به شرکت مجری واگذار شده و آیا بر اجرای مفاد قراردادها نظارتی صورت گرفته است و می گیرد؟
متاسفانه بعضی از شرکت ها و کانونهای تبلیغاتی با ترفندهایی درآمدهای هنگفتی از تبلیغات سطح شهر کسب می نمایند و در این راستا حق و حقوق شهرداری و مردم بدلیل ضعف نظارت، براحتی پایمال و نادیده گرفته می شود.
سازمان اتوبوسرانی یزد که با شیوه مدیریت سنتی عهد قاجار اداره می شود، راه حل درآمد زایی را در افزایش قیمت بلیط و فشار بر توده محروم مردم دانسته و درآمدهای دهها و صدها میلیونی تبلیغاتی ایستگاه اتوبوس و خود اتوبوس واحد را از یاد برده است. با توجه به تعداد زیاد بیلبورد و پل های تبلیغاتی در سطح شهر، لزوم ایجاد واحدی مستقل برای واگذاری و نظارت بر قراردادهای تبلیغاتی واجب است و شهرداری می تواند حداقل بخش زیادی از بودجه سازمان اتوبوسرانی و زیباسازی شهر را از محل درآمدهای تبلیغاتی تامین نماید، البته اگر سهم بران و استفاده کنندگان درآمدهای کلان تبلیغاتی بگذارند و به شهرداری و شورای شهر اجازه دخالت بدهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا