وارده به یزدفردا ""سیدمحسن حاجی سعید"  کلیدی ترین شعار انتخاباتی دکتر روحانی، اعتدال گرایی و تدبیر بود. مفهومی که قدمتی دیرینه در این مرز و بوم دارد. مراد از اعتدال، میانه روی و پرهیز از دشمن تراشی، ماجراجویی، رادیکالیسم سیاسی، تعامل و گفتگو به ویژه در عرصه سیاست خارجی است و درعرصه داخلی یعنی به رسمیت شناختن حق مردم در تعیین سرنوشت خود و این چیزی نیست جز حاکمیت قانون (مهمترین مولفه ی سیاسی حضرت امام) یکی از کلید واژه های اعتدال، فرا جناحی بودن است، اندیشیدن به کیان وطن، بدون حب و بغض و نگاه جناحی. هرگاه یک دولت، رویکردی اعتدالی در قبال مسائل داخلی و خارجی داشته باشد. میوه های مبارک این منش، نه تنها نصیب مردمان آن کشور خواهد شد، بلکه دنیا نیز، از نتایج آن برخوردار خواهد شد.
       بهترین مثال در این مورد، دولت اصلاحات است که با مشی مسالمت جویانه و مدبرانه در حوزه های داخلی و خارجی، شکوفاترین دولت بعد از انقلاب را برای ایرانیان به ارمغان آورد. اما نقطه مقابل اعتدال، افراط و تفریط است كه نيازی به مثال ندارد و توضيح واضحات است. اگربا چشم عقل، نگاهی به گذشته بیندازیم، چیزی جز ویرانه قابل مشاهده نخواهد بود. چرا كه  ندانم کاری، تندروی، عدم برنامه ریزی و ادعاهای عرشی، مشکلاتی طاقت فرسا را، برای عموم مردم،  فرهیختگان وآزاداندیشان بوجودآورده است. یادآوری گذشته جز تلخ کردن کام مردم، ارمغانی دیگر نخواهد داشت. باید به آینده اندیشید. آنچه که هم اکنون درعرصه سیاست ایران درحال شکل گیری است، گفتمان اعتدال است. گفتمانی که به طور کامل دربرابر گفتمان رسمی پیش ازخود قرارگرفته است(همانطور که مقام معظم رهبری به کرات درسخنرانی های قبل ازانتخابات وبعد ازانتخابات، بیان کرده اند.)، در سیاست، اما روش اعتدالی، چندان که باید آسان نیست، مگرآنکه اتحاد مردم و مدیران در عالم واقع اتفاق بیفتد. مردم شریف ایران در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، به دعوت رهبر خود لبیک گفتند و با رای خود، بسیار شفاف اعلام کردند که برای گذار از این شرایط حساس و تاریخی، مشی اعتدال را پذیرفته اند، چون این رویکرد به واقعیت های داخلی و خارجی شباهت بیشتری دارد.
     مردم رسالت تاریخی خود را با این حضوروانتخاب، به منصه ظهوررساندند و اینک نوبت مسئولان و مدیران است که پاسخی درخور شان این حضورحماسی به مردم بدهند. یکی ازمهمترین وظایفی که دراین برهه حساس بردوش مسئولان است و باید در اجرای آن به دقت و حساسیت اقدام نمایند، انتخاب و گزینش مسئولان متخصص ،متعهد و كارآمد، براي استانها است.
     مدیریت و هدایت یک کشور، تنها مدیریت پایتخت نیست و در رشد و اعتلای هر کشوری، جزء جزء مناطق. مهمند اگر تیم و سازه ای در اجزاء دارای خلل باشد، مطمئنأ این مشکلات در ساختار کلی تیم، اختلال و نارسایی ایجاد می-کند. گماردن مدیران لایق، متخصص و امتحان داده برای استان، در این برهه، همچون دمیدن خونی تازه در سیستم مدیریتی کشور است.
      نهاد استانداری، درهراستان، از مولفه های کلان مدیریتی در سطح کشور و قلب تپنده ی یک استان و مرکز ثقل تمام پتانسیل های استان در حوزه مدیریتی است. حضور یک استاندار توانمند و متخصص در استان، موجب توانمندشدن استان در تصمیم گیری های کلان مملکتی و رشد و اعتلای مولفه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی بین المللی، خواهدشد. یکی ازافرادی که بدون هیچ شک و شبهه ای  می تواند دراین پست خطیر، به خوبی انجام وظیفه نماید، دکترمحمد جواد آسایش است.
      او دیپلماتی متخصص، متعهد و معتقد به نظام و یکی از نقاط قوت کارنامه مدیریتی جمهوری اسلامی در سطوح بین المللی است. به ضرس قاطع اگر قصد نام بردن از 5 شخصیت برجسته و بین المللی بعد از انقلاب از خطه ی یزد را داشته باشیم، دکتر آسایش یکی از آنهاست. دیپلماتی که سالهای طولانی به عنوان سفیر ایران در کشورهای گوناگون(شیلی، یوگسلاوی، عمان و قطر) مشغول به خدمت بوده است. سفیربودن صرفا فردرا واجد شرایطی خاص و استثنایی نمی کند، چه بسا افرادی دراین سالها بدون داشتن تخصص،  به عنوان سفیر ایران در کشورهای مختلف منصوب شدند و درکارنامه ایشان جز قصور و جناحی عمل کردن(حتی در این پست خطیر) چیزی وجود ندارد. کارنامه دکتر آسایش اما در این سالیان به خوبی گویای این مهم است که وی به دلیل تخصص و تجربه کافی، در پیشبرد سیاست های کلان نظام در سطوح بین المللی، دارای موفقیت های چشمگیری بوده است. رابطه درخشان ایران با دولت های عمان، شیلی، یوگسلاوی و کرواسی به خوبی بیانگر پتانسیل های کم نظیر او در سطوح کلان مدیریتی است. اهل فن به خوبی می دانند اداره یک سفارتخانه درخارج از کشور و ایجاد رابطه دوسویه با کشور مربوطه یکی از سنگین-ترین گونه های مدیریت بلند مدت و کلان در سطح دنیا است که عملکرد او این نکته را به طور گویا و شفاف به اثبات رسانده است.
         در چند سال گذشته، رابطه حکومت ایران و قطر تا مرز قطع شدن پیش رفت تا اینکه حضور دکتر آسایش دراین یک سال اخیر به عنوان سفیر ایران درقطر، کلاف های سردرگم این رابطه مهم را به خوبی باز کرد و اگر نبود تلاش های دیپلماتیک وی در این برهه زمانی حساس، شاید روابط ایران و قطر( به عنوان یکی از محورهای تصمیم گیری های کلان کشورهای عربی) به تیرگی کامل می گرایید.
          درکنار جایگاه برجسته دیپلماتیک آقای آسایش، او یکی از تحلیل گران و مشاوران برجسته وزارت امورخارجه در اموربین الملل می باشد. وی سالهای متمادی در کنار مسئولیت های سنگین بین المللی، به پژوهش و تحقیق در حوزه های ماموریتی خود و امور بین الملل پرداخته است. به طوری که تا کنون از وی 8 جلد کتاب مهم[1]در امور بین-الملل به رشته تالیف دارآمده است که هر یک از آنها می تواند راهگشای علمی و دیپلماتیک در امور بین الملل باشد. در ضمن دکتر آسایش از انگشت شمار سفرای وزارت امور خارجه است که دارای پایه سفیری می باشد.
      در این دوره هشت ساله که مدیران متخصص و دلسوز نظام مورد غضب و بی مهری های بی دلیل دولت مهرورز قرار گرفتند، دکتر آسایش از سفارت به وزارت خانه برگشت و در قامت مشاور ارشد وزیر امور خارجه و تحلیل گر برجسته امور بین الملل در وزارت امورخارجه به فعالیت و خدمت مشغول شد. یکی از مهم ترین مشخصات نظام فکری دکترآسایش، نگاه جهان وطنی اوست. او اگر چه سالهای متمادی  در امور بین الملل مشغول به فعالیت بوده ولی اشراف او به مسائل داخلی مخصوصا امور استان یزد، از او مدیری جامع الاطراف و ریز بین ساخته است. نگاه بومی وی در مورد استان یزد، همیشه زبانزد مدیران یزدی مرتبط با وی بوده است. سالیان متمادی است که وی در امور جاری و مشکلات استان از طرف مدیران متخصص استان، مورد مشورت قرار می گیرد و در هر برهه زمانی وی تمام توان خود را جهت رایزنی برای حل مشکلات استان در سطح بالای حاکمیت، به کار بسته است.
مدیری که مدام در امور فرآملی و ملی و استانی در رفت و برگشت جسمی و فکریست، مطمئنا در امور جاری استان اشراف کامل دارد و در برنامه ریزی، اجرا و رفع نیازمندی های استان دارای پتانسیل هایی شگفت می باشد به طوری که حضور وی در قامت استاندار این استان مهم کشور، می تواند منشا تحولات عمیقی در استان باشد.
از پتانسیل های دیگر وی می توان به ارتباط بدون واسطه و نزدیک وی با بزرگان نظام و روابط نزدیک با آنها اشاره کرد. گماردن فردی گمنام و فاقد تخصص لازم که فردی ناشناخته در سطوح عالی نظام باشد، می تواند ما را از داشتن و استفاده از امتیاز مهم لابی گری محروم کند.

مدیر فاقد تخصص نه تنها استان را از پيشرفت محروم می کند، بلکه ایام وی نیز به آزمون و خطا در شیوه های مدیریتی و اختلافات جناحی طی می شود و آنچه از او بر جای می ماند ویرانه ای بیش نخواهد بود.
       استان یزد، دیگر توان و وقت این فرصت سوزی ها را ندارد.

دکترآسایش، فردی که با حضور مقتدر و دیپلماتیک خود، در یوگسلاوی درتاریک ترین و تراژیک ترین روزهای آن، (جنگ های شبه جزیره بالکان) قواعد بازی را تغییر می دهد و از توان و استعداد خود جهت ساماندهی مسلمانان آن دیار بهره می برد، فردی که در امور جاری یوگسلاوی مورد مشورت مدام سیاستمداران آن کشور قرار می گیرد و در انتها با کارنامه ای روشن و نامی نیک و حضوری مقتدرانه آن دیار را ترک می کند، مدیری اکابری (آزمون و خطایی) نیست و به امور استانی نیز اشراف کامل دارد. باید انگشت حیرت به دهان گرفت وقتی می بینیم احزاب و فعالان سیاسی و مسئولان استانی با استدلال هایی ضعیف، نه تنها تسهیلات این انتخاب را فراهم نمی کنند، بلکه با ایرادهایی ناموجه و غیرکارشناسی، در راه این حضور، سنگ اندازی می کنند.


 1-   بررسی مشکل کوزوو ( تالیف ) ، انتشارات اطلاعات 1374
2-   بحران بوسنی و هرزگووین ( مذاکرات صلح ) ( تالیف ) ، انتشارات اطلاعات 1374
3-   تاریخ مسلمانان در یوگسلاوی و جنگ بوسنی و هرزگووین ( تالیف مشترک با رضا آقارضی ) با مقدمه حضرت آیت اله... جنتی و علی عزت بگویچ رئیس جمهوری بوسنی و هرزگووین، چاپ سازمان تبلیغات 1374
4- روش انجام کار در نمایندگیهای جموری اسلامی ایران ( گردآوری و تالیف ) چاپ دفتر آموزش و ارزشیابی
5-    سیاستگزاران ورجال سیاسی ایران – گردآوری–چاپ وزارت امورخارجه 1364- 2000 نسخه
6-    کتاب سبز کراوسی، چاپ دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، سال 1377
7-    توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان و نقش آن در صلح و ثبات منطقه، پاورقی روزنامه اطلاعات1383
8-    چگونگی فروپاشی یوگسلاوی- گردآوری انتشارات اطلاعات 1375
9-    مهاجرت در اروپای شرقی بعد از فروپاشی مارکسیسم- پاورقی روزنامه اطلاعات (گردآوری )
10-شورش ظفارو نقش ایران(1342-1354) (1963-1975)  –پاورقی روزنامه اطلاعات 1389
11-ساختارسیاسی اقتصادی شیلی (رساله ارتقاء مقام                     
12-آثار تمدن ایران درشیلی (رساله کارشناسی ارشد )
13-خط زمان درتقویم قمری (مربوط به رویت هلال )
14-زمینه های اجتماعی دموکراسی ( رساله دکتری)

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا