خبرنگار یزد فردا -- اعظم السادات میرجلیلی :منصور واعظی در همایش مدیران و کارشناسان کتابخانه های عمومی سراسر کشور در یزد ، افزود: برای اجرایی نمودن سفارش رهبر معظم انقلاب مبنی بر آنکه همه ایرانیان کتابخوان شوند؛ این نهاد اقدام به طراحی ایستگاه مطالعه کرده که بر اساس این طرح، ایستگاه مطالعه در نقاط پرتردد مانند ایستگاه های مترو ، اتوبوس، بیمارستان ها، بانک ها و ... قرار می گیرد و تمامی شهروندان می توانند از کتاب های این ایستگاه استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه قرار بود در دهه فجر امسال این طرح آغاز شود که به دلیل گرفتن مجوز مکان ایستگاهها در برخی از استانها این امکان میسر نشد ،ادامه داد : این ایستگاهها تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده راه اندازی می شود و در آنها 15عنوان کتاب در 50 نسخه قرار داده می شود و مردم پس از مطالعه، کتاب مورد نظر را در داخل صندوقی می اندازند که در ایستگاه های کتاب مستقر است یا در محل ایستگاه دیگر قرار می دهند .
دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشوربا اعلام اینکه برای هر استان نیز حدا اقل یک کارشناس کتاب ویژه این ایستگاهها بکار گیری خواهد شد، گفت:این کارشناس به صورت روزانه به ایستگاه های کتاب سرکشی کرده و کتاب های آن را پشتیبانی می کند و طبق برنامه پیش بینی شده، عناوین کتاب های این ایستگاه ها هر ماه تغییر خواهد نمود.
واعظی گفت: سعی شده از 15 عنوان کتاب دو عنوان مربوط به کودکان و سه عنوان کتاب نیز مخصوص نوجوانان باشد و 10 عنوان باقی مانده نیز به کتابهای عمومی،شعر و کتابهای دیگر اختصاص خواهد یافت .
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ، افزود: این ایستگاه ها، کتابدار و متصدی ندارد و در حقیقت مردم به عنوان کتابدار و کتابخوان محسوب می شوند.
وی همچنین از آغاز بکار پرتال فرهنگی نمایه در کتابخانه های عمومی سراسر کشور خبر داد و گفت: موسسه نمایه یکی از موسسات وابسته به این نهاد، برنامه های متنوع نرم افزاری تولید کرده و پرتال نمایه، مجموعه ای از نرم افزارهای تولید شده را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد که در آن بروز ترین مقالات نشریات در اختیار اعضای کتابخانه ها و پژوهشگران قرار می گیرد علاوه بر آنکه هر عضو یک کتابخانه در هر نقطه از کشور می تواند از همه کتابخانه های کشور استفاده نماید.
واعظی در پایان گفت: با توجه به دستور ریاست محترم جمهوری مبنی بر ایجاد حداقل یک کتابخانه شبانه روزی در هر استان ،تا کنون در بیشتر استانها این اقدام اجرایی شده و برخی از استانها نیز فقط تا ساعت 12 شب مشغول بکار هستند که باید شبانه روزی شود و برای تامین نیروی این کتابخانه ها نیز اقدامات لازم در دست انجام است.
در ادامه مدیر کل نهاد کتابخانه های استان یزد نیز ضمن خیر مقدم به مدیران و کارشناسان شرکت کننده در این همایش گفت: همواره نام مردم یزد با قنوت و قنات و قناعت آمیخته است و دارالعباده یزد دارای پتانسل ها و امکانات بسیار خوبی است.
محمد حسین پارساییان افزود: استان یزد هر چند در سرانه مطالعه جزو استانهای متوسط کشور است ولی در اکثر شاخص های کتابخانه ای رتبه های نخست کشور را داراست .
در پایان دومین روز این همایش سه روزه که با حضور روسای ستادی نهاد کتابخانه های عمومی کشوربرگزار شد ،کارگاههای آموزشی برگزار وتصمیمات لازم اتخاذ گردید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا