سيد محسن حاجي سعيد نائب رييس كانون سراسري راهنمايان گردشگري ايران

سپ بلاتر به ايران آمد، سفري چند روزه كه اگر سودي براي هيچكدام از طرفين نداشته باشد،براي يزديها يك بركت عظيم داشت.ماجرا از اين قرار است كه آرش نورآقايي ،رييس هيات مديره كانون سراسري راهنمايان ايران چندي قبل به مسولين ميراث فرهنگي،محيط زيست و ورزشي كشور پيشنهاد داد جهت حمايت از سريع ترين گونه چهار پاي در حال انقراض،عكس يوز آسيايي بر روي پيراهن و اتوبوس تيم ملي كشورمان در جام جهاني برزيل حك شود. اين ايده به سرعت توسط سازمان ميراث فرهنگي و محيط زيست پذيرفته و پنج شنبه گذشته خانم معصومه ابتكار طرح را با سپ بلاتر درميان گذاشت و ايشان با استقبال صد در صدي نتنها از ايده حمايت كرد كه حتي با درج عكس بر روي پيراهن هم موافقت ضمني كرد.وي افزود من ارزش اين كار را بخوبي ميدانم و در اين سفر نظرم در مورد ايران و ايراني تغيير كرد.

در ابتدا اين خبر خوش را بايد به راهنمايان گردشگري تبريك گفت كه بعنوان سفراي فرهنگي كشور دين خود را به محيط زيست به خوبي ادا كردند.حمايتي كه از براي حمايت جنگل هاي هيريكاني جشن خود را در سال ٨٩ به رامسر برد،براي حفظ و پشتيباني از بزرگترين درياچه داخلي در سال ٩١ دست جمعي به اروميه رفتند و امسال نيز با طرح ايده حمايت از گونه در حال انقراض يوز آسيايي پيشرو تر از متوليان امر بفكر نجات اين چهارپاي تيز رو اند.
و اما نكته اينجاست كه فرصتي براي يزد بوجود آمده تا بتواند خود را از جنبه ديگر بنماياند. يوز و يزد در ايران بهم گره خورده اند بطوريكه يكي از مهمترين زيستگاه هاي اين حيوان در جهان،استان يزد مي باشد.
پراکندگي فعلي يوز آسيايي در مناطق تحت مديريت کوير مرکزي، توران، مياندشت، بافق، نايبندان طبس، دره انجير يزد،کالمند مهریز،عباس آباد نائین،سیاهکوه یزد و راور کرمان مي باشد.
سرعت انقراض يوز از سرعت خودش پيشي گرفته و نبايد بگذاريم ننگ انقراض به نسل ما گره بخورد.
اميد است استاندار محترم با تشكيل "كميته ويژه حفاظت و حمايت يوز آسيايي"ايده مطروحه را بفال نيك گرفته و يزد خود را بعنوان حامي مالي و معنوي طرح معرفي كند.
سپاس

خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا