یزدفردا -مناسبت ها-فرهنگی -یادداشت:علی احمدیان -      کتاب از جمله دغدغه هایی است که همه ساله در گرامیداشت آن جلسات ونشست های گسترده ای در کشورمان برگزار می شود ومرتبا نمایشگاه های زیادی به این بهانه در سطح کشور دایر می گردد تا آنجا که هفته ای را نیز درتقویم رسمی کشور به نام هفته کتاب نامگذاری نموده اند. امسال نیز هفته کتاب را به نحوی پشت سر گذاشتیم که اگر نگاهی اجمالی به این برنامه ها وهمایشها داشته باشیم به وضوح پی خواهیم بردکه سهمی برای کتاب روستا وکتابخانه های روستایی وفعالان این عرصه درنظرگرفته نشده بود. انعطاف تشکیلاتی وشرایط خاص سالهای اول انقلاب این امکان رابرای جهاد سازندگی فراهم ساخته بود که بتواند کتاب را هم بعنوان جزئی از اجزای توسعه روستاها در برنامه ها وماموریتهای خود قرار دهد که حاصل آن تشکیل وراه اندازی بیش از 106کتابخانه روستائی ومراکزی شد که منشا بسیاری از تحولات ومقولات امر توسعه وترویج در سطح روستاهای استان یزد شد.کتابخانه هایی که با همت مردم وجوانان روستائی وبا حمایتهای رسمی وغیر رسمی نهادهای دولتی ومردمی راه اندازی شدوبالغ بر 265نفر جوان زن ومرد روستائی کسانی که که در گرانی بازارشعور ،بانرخ تبسم وظیفه آفتابگردان را برعهده گرفته وبا اخلاص وعقیده این اندیشه پاک را برای جوانان ومردم ساده روستا بدون هیچ گونه چشمداشتی وبصورت افتخاری به عنوان کتابداران روستائی ارمغان آوردند.
چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب یکی از مشکلاتی که همواره گریبانگیر شهرها بوده است، مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها بوده است. اما متأسفانه چندان به دلایل جامعه شناسی این امر پرداخته نشده است و دلیل اصلی این قضیه هم بر می گردد به میزان توجه دولت ها به روستاها.از جمله نیازهای ضروری روستاییان نیاز به تعلیم و تعلم و آشنایی با فناوری های روز در حوزه های کشاورزی ، دامداری ،اجتماعی و... است. اما به راستی جوانان روستائی چگونه می توانند با این فناوری ها آشنا شوند؟ آیا رادیو و تلویزیون کافی است؟جهاد کشاورزی متولی توسعه روستائی به معنای خاص آن شده است ، فرهنگ وارشاد اسلامی که از قرار معلوم زیادبا روستاها سروکاری ندارد وکتابخانه ها عمومی شهرنیز به انجمن کتابخانه های عمومی واگذار شده است پس تکلیف کتابخانه های روستائی چه می شود؟ ما که با کمک های خیری ومردمی ودولتی توانستیم ساختمانی را درروستای خود بعنوان کتابخانه خریده وبرای سالها دارنده مقام های برتر استانی در مسابقات کتابخوانی ونشریات دیواری و...درسطح روستاهای استان باشیم وزمانی درهفته کتاب بعنوان کتابدار برتر روستائی استان از سوی سازمان مرکزی معرفی ومورد تقدیر قرار گیریم وما که توانستیم با گذشت وفداکاری عاملان بی ادعا ی این عرصه در روستاها باشیم سخن از باب ما به تنهایی نیست ، سخن از باب جوانان زحمت کش وساده زیست وعاشق روستائیست که هر روزه ساعاتی از وقت خود را به گذراندن در کنار دوستان در این عرصه خوش داشته بودند و با کتاب ، مسابقه ، نمایش ، سرود ،شرکت در کلاسهای مختلف آموزشی ،برنامه های ورزشی ، اردو و... انس گرفته بودند، اینک مدتی است که از زمان ادغام سازمان جهاد سازندگی وکشاورزی از حمایت وکمک جهاد عقب مانده و دیگرنه تنها درهفته کتاب از کتابداران روستائی تجلیل نمی شود بلکه کتابخانه های روستائی نیز کم کم به دست فراموشی سپرده شده اند.
پیشنهاد ما این است حال که در دولت محترم خدمتگذار وعدالت محور جناب آقای دکتر احمدی نژاد قرار گرفتیم درصورت امکان مجلس قانون کتابخانه های روستایی را نیز به تصویب برساند وانجمن کتابخانه های روستائی تشکیل گردد و سازمان یا سازمان های خاصی متولی این کار باشند.که به نظر می رسدبا توجه به مشکلاتی که گریبانگیر کتابخانه های روستایی در ایران است راه اندازی این انجمن به منظور حمایت از ایجاد کتابخانه های روستایی، تجهیز کتابخانه های موجود، و کاهش شکاف طبقاتی بین جوانان روستا و شهر ضروری است. واین انجمن توسط نهادهای دولتی در استان های مختلف از جمله استانداری، شهرداری های هر شهر و فرمانداری ها حمایت مالی شود . ما کتابداران روستائی براین عقیده ایم که کتابخانه های روستائی بعنوان یکی از پایگاههای فرهنگی واجتماعی ایجاد شده در سطح روستاها باید بمانند وبا تمام وجود آن را حفظ خواهیم نمود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا