مراسم تودیع و معارفه مدیر کل کتابخانه عای عمومی استان یزد برگزار شد


مراسم تودیع و معارفه مدیر کل کتابخانه عای عمومی استان با حضور استاندار یزد ، معاون امور استان های نهاد کتابخانه های کشور ، مدیران کل نهاد ، مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد دیروز برگزار شد.
در ابتدا مراسم دکتر محمد رضا قانع کتابداران را گزینش شده خداوند دانست و افزود : بهترین انسان های ارزشمند روزگار معلمین جامعه بشری و کسانی هستند که با کتاب ، قلم و دانایی در ارتباط هستند.
مدیر کل سابق کتابخانه های عمومی استان اظهار داشت : کتابخانه ها می توانند پرورش دهنده صالحان باشند.

قانع همچنین به روز کردن کتب کتابخانه ها و جایگزینی کردن کتابخانه های استاندارد را از اولویت های کتابخانه های استان برشمرد و نیروهای انسانی موجود کتابخانه ها را آگاه به شرح وظایف و نرم افزارهای موجود دانست.
وی تعامل ، همدلی ، همراهی و همکاری با سازمان ها را از دستاوردهای مهم نهاد دانست و از تلاش های صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز یزد بخاطر معرفی کتابخانه های استان تشکر و قدردانی نمود.
در ادامه معاونت امور استانها ، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور گفت : پس از انقلاب شاخصهای کتابخوانی و کتابخانه ای در کشور از جهش قابل توجهی برخوردار بوده است.
مسلم میرزاپور اظهار داشت: در این زمینه استان یزد نیز به لحاظ بسیاری از شاخصهای کتاب و کتابخانه ‌ای در زمره استانهای برتر کشور قرار دارد.
وی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری که فرمودند " فرهنگ ستون فقرات و اندیشه یه جامعه است " اشاره نمود و گفت : فرهنگ و مبانی فرهنگی ما را کتاب می سازد .
میرزاپور افزود : همه پیامبران اولوالعزم با کتاب آمده اند و کتاب و کتابخوانی در فرهنگ غنی اسلامی دارای قداست است.

وی خاطرنشان کرد : ارتقا شاخصهای کتابخانه ای به برکت انقلاب اسلامی صورت گرفته و تلاش می شود با صرف بودجه های عمومی نظیر نیم درصد شهرداری ها به ارتقا این شاخصها کمک کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد که استان یزد نیز از تمام ظرفیتهای خود حتی در روستاها بهترین استفاده ‌ها را داشته باشد و در این زمینه یاری گر نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور باشد.
استاندار یزد نیز در این مراسم اظهار داشت: کتاب در همه دوره ‌ها وسیله ‌ای برای ترویج فرهنگ بوده است و سرآمد این فرهنگسازی ، کتاب قرآن بوده زیرا این کتاب آسمانی مروج دین غنی اسلام است.
محمدرضا فلاح ‌زاده کتاب را بهترین وسیله برای رشد علمی و شکوفایی استعدادهای نهفته عنوان کرد و افزود: کتاب بهترین وسیله برای پایه‌ گذاری تفکر صحیح دینی و علمی است.
فلاح‌ زاده با اشاره به وضعیت کتاب و کتابخانه‌ ها در کشورهای مختلف جهان عنوان کرد : کشورهای توسعه یافته 20 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌ دهند و 70 درصد تولید کتاب را دارند اما در کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته این امر برعکس است و با وجود جمعیت بسیار تنها 20 درصد تولید کتاب در این کشورها اتفاق می ‌افتد.
فلاح‌ زاده همچنین بر احداث کتابخانه در شهرستانها با کمک خیران استان تاکید کرد و افزود : تلاش شود تا کتابخانه‌ های موجود تکمیل و ساختمانهای موجود بلااستفاده در روستاها و شهرها به کتابخانه تبدیل شود.
وی همچنین تجمیع اطلاعات کتابها در بانک اطلاعاتی، تلاش در جهت افزایش سرانه کتاب ، کتابت و کتابخوانی، راه ‌اندازی اینترنت در کتابخانه ‌ها، راه‌ اندازی غرفه ‌های ویژه نظیر کودکان و دفاع مقدس در کتابخانه ها و ... را خواستار شد.
در این مراسم مدیرکل جدید کتابخانه ‌های عمومی استان یزد نیز اظهار داشت : تمام تلاش خود را برای اینکه هر فرد یزدی عضو کتابخانه ‌های عمومی استان شود و در هر خانه یک کتابخانه شخصی وجود داشته باشد، به کار خواهیم بست.
در این مراسم از زحمات محمدرضا قانع تجلیل و سیدمحمد حسن اعلایی به عنوان مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی استان یزد معرفی شد.
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا