کتابخانه مرکزی یزد ، انتخاب بین بد و بدتر

نويسنده:محمد مهدي شرافت

در حالیکه شهر یزد از فقر شدید فضای مطالعه و کتابخوانی رنج می برد و طرح هائی مانند استفاده از فضای حسینیه های شهر برای جبران این کمبود ، بویژه در فصل امتحانات و کنکور در جلسات مختلف مورد توجه قرار می گیرد ، سازه فلزی ساختمان کتابخانه مرکزی یزد به بدتر ین شکل ممکن ، بیش از یکسال و نیم است که منظر بافت زخمی تاریخی شهر را در بلوار بسیج آشفته تر کرده است .
این پروژه با پیشرفت فیزیکی 20% از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تحویل سازمان مسکن و شهر سازی استان شده و با توجه به اینکه در آن زمان اداره میراث فرهنگی نیز زیر گروه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده ، مسئولین آن سازمان بدون تغییر طرح تلاش خود را برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرائی این پروژه معطوف کرده اند.
از سوی دیگر بدلیل قرارگرفتن این پروژه در یکی از محور های حساس تاریخی و طرح موضوع احداث آن در جلسات مختلف اداری و مطبوعات محلی ، انتظار آن بود که مسئولین میراث فرهنگی با دقت بیشتری ، قبل از آغاز فعالیت پیمانکار نقشه های اجرائی را بررسی تا از آن طریق متوجه ارتفاع نا سازگار پروژه با ضوابط بافت می شدند.
به نظر می رسد دو طرف دعوا به اندازه هم مقصرند و اگر طرح دیدگاه های مردم و کارشناسان مستقل نبود این پروژه در بی توجهی کامل مسئولین هر دو سازمان به اتمام می رسید .
برابر دستور العمل معاون رئیس جمهوری ، دستگاه های اجرائی مکلفند تا اختلافات خود را ، که در پروژه های عمرانی تا حدی طبیعی و غیر قابل اجتناب می باشد را از طریق مراجع بالاتر اداری و نماینده عالی دولت در استانها حل و فصل نمایند . با این توضیح ، طرح شکایت سازمان میراث فرهنگی از سازمان مسکن و شهر سازی در مراجع قضائی می تواند نشانه عدم توجه و علاقه و یا عدم توان مسئولین بالاتر در حل مسئله باشد .
ضعف قوانین و ضوابط نظارتی نکته قابل تأمَل دیگری است که باید به آن توجه کرد . اکنون مدیریت استان در دو راهی سختی قرار گرفته است ، از یکطرف تخریب سازه در پیشگاه مردمی که به قناعت و دقت در خرجکرد در زندگی شخصی شهره اند با عث گسترش بی اعتمادی به تصمیمات بعدی مدیران خواهد شد و از سوی دیگر تخریب سیمای شهری و لطمه به وسیعترین عرصه زنده خشتی در جهان ، گناه نابخشودنی در پیشگاه خردمندان امروز و فردا است . اتفاقی که می تواند و باید با ایجاد جلسات مشترک و ساز و کارهای اجرائی دیگر و تدوین ضوابط صریح و روشن تکرار نشود .
خطر ناکترین اتفاقی که در حال تبدیل شدن به امری متداول در اختلافات اینگونه ای است ، موضوع استفاده ابزاری از بخشی از افکار عمومی است ، دروغ های بزرگی چون تخریب ارگ یزد توسط شهرداری و ... نمونه هائی از این دست می باشد که متأسفانه پس از طی شدن مراحل قانونی و قضائی در این پروژه نیز استفاده شد . تهدید رئیس جدید سازمان مسکن و شهر سازی توسط مسئول حقوقی میراث فرهنگی در مصاحبه مطبو عاتی نکته ای است که با ید رؤسای هر دو دستگاه اجرائی و مقامات ارشد استان به آن توجه ویژه ای داشته باشند.
به هر تقدیر سر نوشت پروژه کتابخانه مرکزی یزد بر سر دو راهی است و این صورت مسئله 18 متری قابل پاک شدن نیست و با گذشت زمان نیز گسترۀ وسیعتری از افکار عمومی را در بر خواهد گرفت و تبعات اتخاذ تصمیم را سنگینتر و هزینه بیشتری را به شهر تحمیل خواهد کرد . اکنون که این موضوع از جلسات داخلی ادارات به سطح جامعه انعکاس یافته ضرورت دارد مسئولین استان با انجام بررسی همه جانبه و انجام هماهنگی های ضروری و دستیابی به تشخیص از بین"بد" و "بدتر" ، تصمیم "بد" را در زمان " خوب" اتخاذ کنند و امکان بهره مندی شهر را ازیک کتابخانه

" متوسط " فراهم کنند.

 

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا