به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جشن بزرگ کتاب استان برگزار شد


یزدفردا "دیروز شنبه 30/8/88 مراسم جشن کتاب استان به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در محل سالن شهید عباسپور یزد برگزار شد.

به گزارش یزدفردا بنابراعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد ، در این مراسم که با حضور حمید رضا چاکری- معاونت توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، محمود عالیشوندی - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علائی- مدیر کل کتابخانه های عمومی استان و مدیران کل استان ، فرمانداران ، مشاوران استاندار ، شهرداران ، کتابداران وفعالین عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار شد ،مهندس علائی - مدیر کل کتابخانه های عمومی استان - ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین اظهار داشت:« همان گونه که برنامه ریزی شده ایران در افق 1404 شمسی جزء 15 کشور اول جهان از نظر کتاب و کتاخوانی و رتبه اول منطقه قرار گیرد و همگام با کشور سمت وسوی حرکت استان دارالعلم یزد نیز باید به گونه ای باشد که تا آن زمان 25 کتابخانه استاندارد در استان وجود داشته باشد ».

علائی کتاب را همچون دارو و کتابخانه را داروخانه روح و روان انسان خواند و ضمن اشاره به طرح "دانش افزایی در طول عمر " اظهارداشت :« برای عملی شدن این طرح وجود کتابخانه های استاندارد ضروری است و باید کتابخانه ها را به دانشگاه تبدیل نمائیم ».

علایی با اشاره به مسجد و کتابخانه بعنوان شاخصه های شهر اسلامی ، استفاده از مساجد برای توسعه کتابخوانی را مهم دانست و ضمن اعلام خبر برقراری تفاهم نامه با کانون های مساجد اضافه کرد: « انسان برای عبادت باید آگاه شود».

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان ضمن مقایسه آمار وضعیت کتاب، کتابخانه و کتابخوانی در استان با آنچه در کشور وجود دار اظهار داشت : « در استان یزد به ازای هر 100 نفر 115 جلد کتاب موجود است در حالی که همین آمار در سطح کشور 30 جلد کتاب برای هر 100 نفر می باشد، در کشور به ازای هر 100نفر 4/1 مترمربع کتابخانه موجود است در حالی که در استان ما به ازای هر 100 نفر 5 مترمربع کتابخانه ساخته شده است و همچنین استان یزد از لحاظ خیرین مقام دوم رادر سطح کشور دارا ست.

وی ضمن اشاره به شعار مطالعه مفید - اصلاح الگوی مصرف کتاب وکتابخوانی است ادامه داد:« دراین راستا ما اقدام به راه اندازی کتابخانه دربرخی آرایشگاه ها و نانوایی ها نموده ایم که نمونه آن اولین ناوایی دارای کتابخانه در سطح کشور است که درشهرستان میبد راه اندازی شده است و با این اقدام ضمن ارائه تازه های کتاب کتابخانه های استان به مراجعین بحث مطالعه مفید بصورت جدی مورد توجه قرار گرفته است».

در ادامه مراسم محمود عالیشوندی ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی گزارشی کوتاه از وضعیت نشر استان ارائه نمود.

وی به تمایل به موثر بودن انسان ها در جامعه اشاره نمود و مطالعه را در راه رسیده به این هدف ، مهم و مفید دانست.

عالیشوندی به توجه ویژه ایرانیان به نگارش و خواندن کتاب اشاره نمود و نگاه غلط به مقوله نشر را بمنزله آتش زدن به کتب و میراث جاویدان دانست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار امیدواری کرد در بخش کتاب و کتابخوانی دلال کتاب نداشته باشیم و به کتاب بعنوان وسیله ای برای ارتزاق نگاه نشود ، بلکه بعنوان یک محصول فرهنگی مقدس برای نگارش ، انتشار و توزیع مطرح شود.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر خانواده ها به کتاب و مطالعه شد.

در ادامه معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، سیاست ها و برنامه های نهاد در راستای اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیان نمود. چاکری اظهار داشت « هدف ما این است تا سیستمی راه اندازی شود که اگر عضو کتابخانه ای در کشور به کتاب نیاز داشت و کتاب درخواستی وی در کتابخانه موجود نبود وی بتواند از طریق ، تلفن ، پیامک یا ایمیل درخواست خود را به تهران ارسال نموده و کتاب وی ظرف مدت 24 ساعت به کتابخانه ارسال گردد».

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن اشاره به فرهنگ غنی استان و سرآمد بودن یزدی ها در علم ، دانش وفن اوری افزود :« اگر اطلاع داشته باشید طراح و معمار کتابخانه عظیم جفرسون آمریکا استاد پیرنیا معمار بزرگ و اندیشمند یزدی است که این معماری زیبا باعث نام آوری این کتابخانه در جهان شده است و به همین دلیل پیشنهاد می کنم اولین و بزرگترین کتابخانه تخصصی معماری با هدف استفاده دانشجویان و پژوهشگران معماری ایران و جهان در یزد ساخته شود». وی سپس قول مساعد داد چنانچه استاندار محترم ، میراث فرهنگی ، مسکن و شهرسازی و سایر دستگاههای مسئول در اینزمینه مساعدت نمایند نهاد کتابخانه های عمومی کشور آماده هرگونه همکاری در راستای تأمین منابع خواهد بود

.در پایان توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از خادمین و فعالین عرصه کتاب و کتابخوانی تجلیل بعمل آمد.



یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا