با سلام
روز خبرنگار آمد و خبرنگاران پرتلاشی که اکثرا تنها با علاقه و عشق یکسال کاری را سپری کردند و در طول سال سعی کردند همه را دیده وموفقیت های دیگران را ثبت کرده و تصاویر لحظاتی که دیگر هرگز برنخواهد گشت را جهت ثبت در تاریخ ثبت کردند .
کسانی که یکسال بدون آنکه دیده شوند با عشق تمام دیگران را به تصویر کشیده اند در این روزها چشم انتظار دیده شدن توسط همانهائی هستند که بارها دیده و شده و معرفی شده اند.
صبح یک روز مانده به روز خبرنگار ،

اداره کل کتابخانه های استان یزد

مهندس  علایی مدیر فرهنگی کتابخانه های عمومی استان یزد تمامی کسانی که در راه فرهنگ کتابخانی تلاش نموده و کتاب و کتابخوانی را در جامعه ترویج کرده بودند  در محل یکی از بزرگترین کتابخانه های استان یزد یعنی کتابخانه امام علی (ع) میزبان بود .
مدیر کتابخانه های استان در مورد کتاب و کتابخوانی به تفصیل گزارشی را ارائه داده و از طرح ملی کتاب من هم گزارشی ارائه داد و تاکید هم کرد که در طرح کتاب من فرصتی طلایی برای علاقمندان ایجاد شده تا هر کتابی را که اراده می کنند  با مراجعه به سایت طرح درخواست و با گرفتن کد رهگیری  پیگیر خرید ،تا تحویل آن به کتابخانه مورد نظر درخواست کننده باشند و با اختصاص 500 میلیون تومان توسط رییس جمهور به این طرح ،هر استانی که کتابخوان حرفه ای تری داشته باشد می تواند بهترین کتابها را به کتابخانه شهر خود فرا بخواند و البته رسانه ها نیز اگر کمک کنند قطعا هم استانی ها می توانند با استفاده از ظرفیت موجود بهترین بهره را ببرند .

و در پایان خبرنگاران سئوالات خود را در روز خود مطرح و مدیرکل کتابخانه ها نیز همچو گذشته با اشتیلق تمام شنید و پاسخ داد و در پایان نیز مدیرکل از چند رسانه فعال که در طول سال گذشته  در زمینه کتایخوانی و ترویج فرهنگ کتاب فعالیت بیشتری نموده بودند مورد تقدیر قرار داد که در این بین دیده شدن یزدفردا برایمان حائز اهمیت بود .و از تمامی مدعوین رسانه ای نیز با اهداء لوح تقدیری که می توان گواهینامه قبولی خبرنگاران فعال در این عرصه تعبیر نمود  به همکاران خبرنگار اهداء شد .
نکته مهم در این جلسه صدور کارت ویژه پژوهش جهت خبرنگاران استان بود که با این کارت خبرنگاران پژوهش گر می توانند کتابهای مورد نیاز خود را از هر کتابخانه در سطح استان  دریافت و پس از اتمام کار به نزدیک ترین کتابخانه به خود تحویل دهند که در نوع خود خدمتی ویژه و منحصر به فرد می باشد و البته مدیرکل کتابخانه های استان تاکید نمود این اولین کارت های پژوهشی است که در استان یزد صادر شده و تمام پژوهشگران آزاد استان نیز می توانند با طی مراحل قانونی از  امکانات ویژه این کارت ها که به جز موارد فوق استفاده از کلیه امکانات موجود در کتابخانه ها نیز اضافه خواهد شد .

اداره کل تربیت بدنی استان یزد


عصر یک روز مانده به روز خبرنگار  هم مدیرکل ورزشی اداره کل تربیت بدنی استان در سالن آمفی تئاتر این اداره میزبان ورزشی نویسان بود .خبرنگاران ورزشی نویس و عکاس ورزشی و صدا و سیمایی های فعال در عرصه ورزش همه گردآمدند تا ضمن برگزاری جشن روز خبرنگار با مدیرکل جدید تربیت بدنی استانشان هم دیدار کرده و ضمن آشنائی بیشتر با وی  ببینند که مهندس کمانه  ورزشی نویسان استان را چگونه دیده و چه خواهد گفت .
در ابتدا مدیرکل تربیت بدنی استان  ،با اشعاری زیبا قدرت خود را در ادبیات  به رخ همه کشید وبه لطف شعر های زیبایش خیلی از مطالبی را که می خواست در قالب انتظارات بیان کند بیان نمود و بر خلاف انتظار خبرنگاران از مدیران،وقت جلسه را به خبرنگاران داد تا هر آنچه دل تنگشان می خواهد بکویند .
البته مشاور استاندار هم که میهمان ومیزبان جلسه بود و قرار بود خبرنگاران را به فیض برسانند  ،ایثار نموده و به ابلاغ سلام ویژه خود توسط جابر دوست داشتنی خبرنگار مجری نمای  جلسه  بسنده نمود و فرصت خود را به خبرنگاران داد تا هدیه مدیرکل تربیت بدنی را کامل تر کند .
تحویلداران تهیه کننده برنامه با حال ورزشی صدا و سیما اولین نماینده خبرنگاران و قادریان پیشکسوت  ورزشی نویس پیمان هم دومین خبرنگاری بود که از دردها و راهکارهای  پیشنهادی و تشکر از همکاری روابط عمومی تربیت بدنی  سخنانی ایراد نمودند و مورد تشویق حضار قرار گرفتند .
ما هم که فرصت را برای جبران اشتباه  غیرعمد یزدفردا در مورد مطلبی پیرامون تربیت بدنی شهرستان مهیا دیدیم  از فرصت استفاده کرده و از خطای پیش آمده در یک مطلب از 24000 مطلب منتشره در یزدفردا که با بی معرفتی یک خبرنگار نمائی که خود را به یکی از مقام پرستان ورزشی شهرستان فروخته بود  والبته با سوء استفاده از یکی از همکاران صادق رسانه ای  در یزدفردا منتشر شده بود ،عذر خواهی نمائیم و به قولی از بار سنگینی که بر دوش خود به عنوان سردبیر یزدفردا  حس می کردیم برهانیم و هر چند که مطلب را بعد از بررسی  حذف کرده و اطلاع رسانی هم نموده بودیم که کذب محض بوده و البته سید بزرگوار امیرخانی عزیز مدیر تربیت بدنی شهرستان نیز ما را بخشیده بود و ما نیز به عنوان یکی از همکاران تربیت بدنی شهرستان در انتشار اخبار مربوط به فعالیت های ورزشی این اداره تلاش کرده بودیم اما این را هم می دانستیم که جراحت تیغ تهمت با یک عذر خواهی ساده رسانه ای ترمیم نمی یابد .به هر حال بر خود لازم دیدیم تا در روز خبرنگار به مسئولیت خود در قبال یک از مومنینی که در حق او جفا کرده بودیم عمل کنیم و رسما در حضور تمامی همکاران رسانه ای از او و همکارانش که به ناحق در آن مطلب ظلم شده بود  عذر خواهی کرده و حلالیت طلبیدیم و تجربه خورد شدن را یک بار در حضور جمعی از همکاران تجربه نمودیم تا در موقع تایید مطالب بدانیم که روزی باید پاسخگو باشیم و اگر خدای ناکرده با قلم خود و رسانه ای که در اختیار ماست به کسی جفا شد  به این راحتی ها هم نمی شود جبران کرد و به قول شهردار یزد که در مورد یکی از همکاران می گفت ":فلانی  جوهر مشکی را به لباس سفید من پاشیده است  و آیا این جوهر با عذر خواهی پاک می شود "واقعا بسیار مشکل و غیر قابل جبران است اگر خدای ناکرده با استفاده از حرفه خبرنگاری به یک انسان مومن و مسلمان ،تهمتی که اسلام در مذمتش تاکید کرده و بر بار گناهش صحه گذاشته  بزنیم ،وای به آن روز ما که چگونه و با چه وسیله ای بتوانیم خود را برهانیم .
به هر حال حضور در جشن خبرنگاران ورزشی را با قدمی در راه جبران اشتباه خود و همکارانمان ،به پایان بردیم  و البته نا گفته نماند که در آینده رویکرد ورزشی سایت یزدفردا هم قوت خواهد گرفت ،هرچند که با حضور مهندس کمانه در راس ورزش استان تحولاتی را دیده و انعکاس داده ایم  ولی مطمئنا کمانه مرد کارهای بزرگی است که تا کنون کمتر در یزد صورت گرفته است .

استانداری یزد

شب یک روز مانده به روز خبرنگار مهمان برنامه رئیس روابط عمومی و مشاور استاندار یزد  و همکارانش با یک پشتیبانی چندروزه  تدارک دیده شده بود، شدیم.
سالن اجتماعات نخبگان استان میزبان خبرنگاران و مدیران کل ادارات استان بود تا شاهد برگزاری روز خبرنگاری ،در نوع خود کم نظیر باشد .

کم نظیر از آن جهت که امسال کسانی دیده شده بودند که هرگز در چنین روزی دیده نمی شدند.
پیشکسوتان عرصه اطلاع رسانی استان یزد
عسکری کامران نجیب وفروتن ندای یزد ،حسین صداقت با صداقت جام یزد ،ارکان تنها روزنامه دارالعباده پیمان یزد ،میرجلیلی ،روزنامه جمهوری اسلامی و در نهایت حائری سرپرست کیهان  5 مرد پیشگسوت عرصه مطبوعات استان بودند که با در نظر گرفتن حضور بیشتر از پانزده سال در رسانه انتخاب شده بودند وهر کدام سه تا پنج دقیقه وقت سخن یافتند تا در برابر مدیران ارشد استان درد دل کنند .
عسکری کامران یاد  کرد از ملک روزنامه ملک یزد که پیشکسوت ترین روزنامه نگار ایران است ومرحوم پدر وبزرگان دیگر که خود نشان دهنده بزرگواری این روزنامه نگار یزدی بود .
حاج حسین صداقت هم  درد های روزنامه نگاری را برشمرد از بی مهری مسئولی که از پرداخت پنج هزارتومان  جهت اشتراک روزنامه خود داری کرده وبه نوعی حمایت پنج هزارتومانی خود از روزنامه ای محلی را دریغ نموده تا ثابت کند که نبودن مطبوعات و روزنامه نه تنها مدیران را نا راحت نمی کند بلکه  باعث آسودگی خاطرشان هم خواهد شد .و از شکایت همان مدیر گفت و.....
مسعود ارکان هم به وظیفه پیش کسوتی خود عمل نمود و سه درخواست از استاندار جهت همه خبرنگاران نمود تا ثابت کند که تنها سنگ خود را به سینه نمی زند و یا برای همه،یا برای هیچکس را ترویج کند .یکی از درخواستهایش گنجاندن خریسد زائر سرا برای خبرنگاران در مشهد مقدس ویکی دیگر خرید اردوگاه ییلاقی در روستاهی خوش و آب و هوای یزد و آخری هم خانه ای در خور خانه مطبوعات برای اصحاب رسانه ،البته بعد از برشمردن کلی امراض  روحی ،روانی و جسمی که خبرنگاران معمولا دچار آن می شوند  که برای لحظه ای مدیران خود را از نزدیکی خبرنگارانی که کنارشان نشسته بودند کنار کشیده که خدای ناکرده این امراض سعب العلاج را سوغات نبرند !!
خانواده های شهدای عرصه اطلاع رسانی
برای اولین بار در استان  و به ابتکار قائم محمدی  مشاور  و رییس روابط عمومی استانداری یزد از خانواده معزز شاهد استان برای تقدیر دعوت شده بود که برای ما نیز هم جالب و هم قابل تقدیر بود
البته نام دوستان را در خبر های رسمی منتشر خواهیم کرد فقط همین را بگوییم که اولین شهید بزرگواری که نامش را قرائت نمودن  ،مادری بزرگوار مانند هزاران مادر شهیدان گرانقدر به طرف سن برگزاری مراسم حرکت نمود که استاندار بسیجی یزد با استقبال از وی قبل از پله های  سن لوح تقدیر را به او اهداء کرد و به نوعی  یاد آوری نمود که در هر پستی که قرار دارید به خانواده محترم شهدا  بدهکارید و تکریم این عزیزان از وظایف ذاتی یک مدیر است .

مدیران رسانه ای
برای اولین بار  باز هم ابتکارات مشاور استاندار یزد باعث شد تا در روز خبرنگاران  از مدیران برتر رسانه ای استان تقدیر شود وبه نوعی از خبرسازان استان نیز در روز خبرنگار یادی شود .

خبرنگار نمونه روابط عمومی ها


برای اولین بار در روز خبرنگار از علی صالحی خبرنگار جوان روابط عمومی استانداری یزد  به عنوان خبرنگار نمونه روابط عمومی ها تقدیر شد و لوح خود را از دست استاندار یزد دریافت کرد.

و اما مهمترین بخش خبرنگاران نمونه


در ادامه مراسم نوبت به خبرنگاران نمونه استان هم شد و از برترین های بخش خبر استان خصوصا خبرنگاران گمنام شهرستانی تقدیر شد و یک به یک از دست استاندار و مسئولین الواح  تقدیر خود را دریافت نمودند والبته افراد پر تلاشی همچو حسینی روزنامه ایران ،جلیلیان  خبرگزاری فارس و مسعود میرجلیلی خبرنگار آزاد  نامهای آشنائی بودند که در بین دیگر خبرنگاران مورد تقدیر قرار گرفتند .

اما حاشیه هایی که همیشه وجود دارد


حاشیه ها همیشه بد و همیشه خوب نیستند اما حاشیه همیشه حاشیه بوده و متن نیست »
-استانداریزد در این مراسم به سه درخواست مسعود ارکان لبیک گفته و قول پیگیری داد و البته در مورد خانه مطبوعات به مدیرکل ارشاد استان حواله شد تا ساختمانی از ساختمان های ارشاد استان را با ساختمان کوچه برخ.ردار عوض نمایند .
-استاندار یزد از تمام مدیران استان خواست تا از شکایت خود از اصحاب رسانه صرف نظر کنند و لذت بخشش را تجربه کرده و هدیه ای به خبرنگاران بدانند .
-تدارک چنین برنامه ای در نوع خود بی نظیر و قطعا کار طاقت فرسایی بود .
-البته هر کس ادعا کند مراسمی با چنین وسعت را بدون حاشیه برگزار می کند قطعا  بلف زده است .هر چند که این برنامه از کم حاشیه ها بود .
-به نظر می رسد که جای خبرنگاران ایثارگر در بین آیتم های انتخاب خالی بود .
-به بقیه خبرنگاران دعوت شده بعد از مراسم لوح تقدیر اهداء شد و البته طول کشیدن مراسم باعث شده بود که متن و حاشیه ها جای خود را عوض کنند و این به معنی نفی تمامی خوبی های مراسم نبود .
-خبرگزاری ایرنا و یزدفردا در برترین ها جائی نداشتند و به نظر می رسد باید بیشتر تلاش کنند تا به جمع منتخبین راه یابند  والبته بنا به قولی یکی از دوستان  به نقل از مدیران برگزاری نقل قول نمودند که یزدفردا مجوز ندارد و جهت اطلاع ایشان.تنها مرجع به رسمیت شناختن سایت ها  وزارت ارشاد و در استان اداره کل ارشاد استان است که می توانند استعلام نمایند و یا به قانون ایجاد سایتها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مراجعه نمایند و روش تشخیص سایتهای مجوز دار را بررسی و قطعا در قضاوت خود تجدید نظر خواهند کرد والبته سکوت فردائیان در هداء هدیه ریاست جمهوری به معنای حق نداشتن خبرنگاران یزدفردا نبوده و تنها به احترام گیرندگان و پیگیر کنندگان هدیه بود .
-حاشیه آخر هم رییس محترم روابط عمومی استانداری سنگ تمام گذاشته بود و در پایان هم خسته تر از همیشه که تنها یک خسته نباشید هدیه ما به ایشان است .

یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا