به مناسبت هفته دولت

نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها :جالب است بدانید :صفائیه یکی از مناطق شهریزد است که فاقد حتی یک کتابخانه می باشد(علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی حتما این خبر را بخوانید)+گزارش تصویری

یزدفردا :خبرنگاریزدفردا :مدیرکل امور کتابخانه ای عمومی استان یزد امروز عصر میزبان رسانه های گروهی بود تا در هفته دولت عملکرد کتابخانه های  استان  را تشریح نماید .

تعداد کتابخوان های استان

مهندس علائی مراجعین به کتابخانه های استان را دو میلیون و صدهزار نفر عنوان نمود که در مقایسه با سال قبل  یک میلیون وصد هزار نفر مراجعه افزایش حضور عمومی در کتابخانه ها را نشان می دهد و   توجه عمومی به کتاب و کتابخوانی را متذکر می شود .
تعداد کتاب خوانده شده
وی در مورد امانت گیران کتاب نیز اظهار داشت :یک میلیون و ششصد هزار کتاب   به امانت گرفته شده است که نسبت به ماههای مشابه در سالهای قبل که 800 هزار نفر بوده ، رشد صد درصدی را نشان می دهد .

افزایش کتابخانه ها
مهندس علایی در مورد افزایش کتابخانه های استان نیز افزود:رشد قابل توجهی در این زمینه حاصل شده و شهرستانهای استان و روستاها در این زمینه پیش قدم بوده اند ،به گونه ای که در بسیاری از روستاها متاسفانه کتابخانه های احداثی عملا تبدیل به انبار و مواردی به جز کتابخانه تبدیل شده بود که با پیگیری اداره کتابخانه ها و حمایت شخص استاندار و همچنین دهداران و
فرمانداران  تماما به کاربری اصلی خود ،تغییر وضعیت داده و البته با بهینه سازی های صورت گرفته و بعضا تعمیرات و تجهیز ، راه اندازی و یا  در حال راه اندازی و فعال شدن است .


وی یکی  از  مزیت های طرح استقلال امور کتابخانه های کشور و خارج شدن از زیر مجموعه وزارت ارشاد را بحث مشارکت عمومی در تقویت کتابخانه ها دانست و اظهار داشت:با اجرای این طرح عموم دستگاه ها و مردم  خود را در امور کتابخانه ها مسئول دانسته و اکثر کتابخانه های موجود به صورت غیر انتفاعی  تاسیس شده است

درخواست کمک
وی در ادامه افزود:امور کتابخانه های استان دست تمامی علاقمندان به فرهنگ کتابخوانی را به گرمی می فشارد و آمادگی خود را در جهت تجهیز و تامین مخزن کتاب  برای محل هائی که کمبود احساس می شود اعلام می کند و البته  علاقمندان در زمینه فضا باید همیاری داشته باشند و الزاما فضای در نظر گرفته شده نباید مالکیتش به کتابخانه ها داده شود و تنها با تضمین در اختیار گذاشتن فضا به مدت 5 تا ده سال ،می توان کتابخانه ای فعال در منا طق  درخواستی راه اندازی کرد
وی افزود : امور کتابخانه به دلیل نداشتن بودجه کافی برای تملک اماکن توان  خرید و یا ساخت را نداشته اما در تجهیز و تامین مخزن کتاب مشکلی وجود ندارد و به هر میزان که مردم مشارکت داشته باشند سعی در تامین نیرو و تجهیزات و کتاب خواهد شد .

قدر دانی از فرمانداران
وی به وجود انجمن کتابخانه ها ی عمومی  در هر شهرستان  اشاره کرده وافزود: فعالیت و همکاری فرمانداران استان را در راستای امور کتابخانه های عمومی قابل تقدیر است وبرخود واجب می دانیم که مراتب قدردانی خود را اعلام نمائیم .
انجمن های کتابخانه ها در هر شهر
وی به ترکیب انجمن کتابخانه های عمومی اشاره نمود و افزود:در انجمن کتابخانه های عمومی هر شهرستان 4 عضو حقوقی متشکل از فرماندار شهرستان،شهردار،عضوی از شواری اسلامی شهر،رییس اداره ارشاد شهرستان  و 4 عضو حقیقی متشکل از چهارنفر از افراد دانشگاهی و معتمدین شهر  عضو هستند .
مهندس علایی در ادامه اظهار داشت :از بدو حضور در امور کتابخانه های عمومی  بحث انجمن ها را جدی گرفته و خوشبختانه مشارکت خوبی از طرف اعضا برای تشکیل به موقع جلسات صورت گرفته است که گزارش آن را در رسانه های همراه امور کتابخانه ها می توانید دنبال نمایید .

اعتبارات کتابخانه ها از کجا تامین می شود
وی در مورد تامین اعتبارات لازم جهت فعالیت های اداره کل کتابخانه گفت:طبق قانون از دوطریق به کتابخانه های عمومی بودجه  داده می شود که یکی از ردیف بودجه ها تملکی و دیگری از 0.5درصد کل درآمد شهرداریهای استان است که در سال 88 از بودجه های تملکی 160میلیون تومان واز نیم درصد درآمد شهرداریها 236 میلیون تومان به ما پرداخت شد .
وی افزود:خوشبختانه با مشارکت مسئولین و حمایت های صورت گرفته در سال 89 بودجه های تملکی با 210 درصد رشد به 460میلیون تومان افزایش یافته و نیم درصد شهرداریها نیز با عنایت شهرداران و اعضا شوراهای شهر استان تاکنون که شش ماه از سال گذشته 300میلیون تومان به ما پرداخت شده که پیش بینی می شود تا پایان سال به ششصد میلیون تومان برسد و البته که نیم درصد درآمد شهرداریهاتی استان قطعا بیش از این مبلغ خواهد  شد که باید همه کمک کنند تا ما بتوانیم پروژه های بزرگی که در زمینه فرهنگ سازی کتابخوانی  و افزایش کتابخانه ها  داریم بتوانیم انجام دهیم .

تهیه سند نهضت جامع مطالعه مفید استان یزد
و اهداف

مهندس علائی در ادامه به تهیه سند نهضت جامع مطالعه مفید استان یزد اشاره کرده و اظهار داشت :این سند با مشارکت اساتید دانشگاهی و متخصصین تهیه و تدوین شده و در حال بررسی در کمیته برنامه ریزی استان می باشد .
وی 90 دقیقه مطالعه برای هر یزدی را از  اهداف سند نهضت مطالعه مفید استان خواند و گفت:ما تا سال 1394 بااجرای این سند باید به 90 دقیقه مطالعه برای هر فرد دست یابیم و تا سال 1400 این 90 دقیقه مطالع را تثبت کنیم و البته دست یابی به 90 دقیقه را کا دست یافتی می دانیم ولی تثبیتش را کاری مهم ،که نیاز به ایجاد نهضت عمومی در جامعه داشته و مشارکت آحاد مردم دارد .

وی هدف دوم نهضت مطالعه مفید استان را رسیدن به دستاوردهای واقعی مطالعه مفید عنوان کرد و افزود: مطالعه مفید زمانی اتفاق می افتد که یکی از این چهار دستاورد راتفاق بیافتد ،اولین دستاورد این است که رفتاری را تغییر دهد ،دومین دستاورد این است که به مطالعه کننده علمی بیفزاید ،سومین دستاورد این است که دهنی را متاثر کند و چهارمین دستاورد هم که قلبی را متاثر نماید .


مهندس علایی اقشار دیده شده در طرح جامع را یازده قشراعلام کرد و افزود:ادارات،افراد زیردبستان،ابتدائی،راهنمائی،دبیرستان،افراد خاص که شامل سه زیر مجموعه معلولین،زندانیان،محرومین هستند،زنان خانه دار،وکارگران  یازده قشر تعریف شده در طرح جامع هستند .

وی مجری این طرح را ستاد ساماندهی مطالعه مفید استان معرفی کرد که در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد .

هر محله یک کتابخانه

وی در مورد ایجاد کتابخانه در استان اظهار داشت :ما ایده هر محله یک کتابخانه را هدف  قرار داده ایم که در این ایده شهر تنها یک کتایخانه عظیم مرکزی با مخزنی در خور یک شهر تعریف شده و تغذیه کننده و حامی کل کتابخانه های شهر خواهد بود و البته میزبانی محققان و پژهشگران نیز یکی از ماموریت های آن خواهد بود .
طرح هاتف پایلوت کشوری
وی طرح هاتف را یکی از طرح های موثر در ترویج کتابخوانی دانست و در تشریح آن گفت:این طرح در استان راه اندازی خواهد شد و و تفاهم نامه هایی با کمیته امداد و آموزش و پرورش نیز منعقد شده است که در این طرح افراد موثر و مرجع در جامعه شناسائی شده و به عنوان امین کتابخانه ها انتخاب و می تواند  با ورود به مخازن کتابخانه ها کتاب های مورد نیاز اطرافیان خود را تحویل گرفته وبعد از مطالعه توسط آنها با برگزاری مسابقه که جوائزش را متقبل خواهیم شد به کتابخانه بازگردانده و کتابهای جدید مورد نیازش را تحویل می گیرد .

وی اجرای طرح هاتف در استان یزد را به عنوان پایلوت کشوری از افتخارات استان دانست و افزود:در این طرح الگوبرداری از فعالیت نهضتیاران سواد آموزی  صورت گرفته و کتابداران و داوطلبان به دنبال کتابخوانان می روند و دیگر قرار نیست کتابخانه ها را تجهیز و نیروی انسانی مستقر کنیم و منتظر بمانیم تا کتابخوانی حوس خواندن نماید بلکه با ورود به حریم خانواده و دوستان  سعی خواهیم کرد تغییر رفتار در افراد ی که با کتب قهر کردهاند ایجاد نماییم .

تولید کتاب
وی در ادامه افزود:البته همه این طرح ها  ،اهمیت تولید کتاب را به همه گوشزد می کند و اگر قرار  باشد همه مطالع کنند باید کتاب با سلایق مختلف هم وجود داشته باشد که افراد با علاقه خود کتاب را انتخاب و یکی از چهار دستاورد مطالعه مفید اتفاق بیافتد .
وی افزود برای این امر هم برنامه داریم و قرار است اداره کتابخانه ها طرح تولید محتوا را اجرائی کند و با ارائه موضوع به ناشران و نویسندگان  و تضمین خرید حداقل سه هزار نسخه از کتاب منتشر شده را خواهیم کرد .
و ی در مورد طرح تولید محتوا افزود:ما برنامه می دهیم که برای اقشار مختلف موضوع هایی در نظر گرفته خواهد شد و البته  منابع  هم معرفی خواهد شد و با تصویب کمیته های تخصصی تایید برای انتشار و خرید تضمینی  خواهد شد .
طرح کتاب من
وی با اشاره به طرح کتاب من  یاد آور شد :عموم علاقمندان کتاب در این طرح دعوت هستند و باید کمک کنند تا کتاب های مفید  و مورد نیاز جامعه از طریق این طرح که  هر فرد می تواند با مراجعه به کتابخانه های استان کتاب مورد نظر خود را سفارش دهد تا تامین و به کتابخانه ارسال شود و مورد استفاده خود فرد و دیگر علاقمندان قرار گیرد .
وی افزود:با همت عموم مردم در قالب این طرح می توان کتابهای مفید و مورد نیاز عمومی را با استفاده از بودجه کشوری که نا محدود است تامین کرد و هر استانی که کتابخوان های آن استان در این طرح مشارمت بیشتری داشته باشند قطعا سود بیشتری خواهد برد و می تواند با استفاده از این فرصت طلایی مخازن کتابخانه های  عمومی خود را غنی نماید و البته مستلزم مشارکت عمومی در این طرح است .

اولین انجمن خیرین کتابخانه ساز و علاقمند به فرهنگ مطالعه

مهندس علائی از تشکیل  اولین انجمن خیرین کتابخانه ساز و علاقمند به فرهنگ مطالعه  در استان یزد خبر داد و اظهار داشت :کتاب خوب بخونیم وکتابخانه خوب بسازیم شعار این انجمن خیریه خواهد بود که قابلیت جذب تمامی مشتاقان فعالیت در این عرصه را بوجود خواهد آورد .
خطاب به رسانه ها و مردم

وی خطاب به رسانه ها و مردم اظهار داشت :اماکنی که قابلیت راه اندازی کتابخانه در آنها وجود دارد به ما معرفی کنید .فضاهائی که می توانند ده ساله در اختیار کتابخانه ها قار دهند تا ما برای ده سال در آن محل کتابخانه راه اندازی کنیم به ما معرفی تا با تجهیز و تامین نیروی انسانی و تامین کتاب راه اندازی و مشکل جوانان و علاقمندان کتاب مرتفع شود.
مناطق فاقد کتابخانه و کمبود دار شهر یزد
وی در پایان با معرفی مناطق فاقد کتابخانه و کمبود دار شهر یزد از عموم  خیرین استان درخواست کمک کرد 
وی افزود جالب است بدانید :صفائیه یکی از مناطق شهریزد است که فاقد حتی یک کتابخانه می باشد و آادشهر با جمعیت زیاد ساکن آن تنها یک کتابخانه و در بلوار جمهوری اسلامی  اصلا کتابخانه وجود ندارد ،امام شهر و مناطق بافت قدیم شهر نیز مشکل کمبود کتابخانه را لمس می کنند

گزارش تصویری :
مسعود میرجلیلی خبرنگاریزدفردا :



گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها


گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها



گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها

گزارش تصویری یزدفردا :به مناسبت هفته دولت نشست مدیرکل کتابخانه های استان یزد با رسانه ها


یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا